Ducaton lämpömittarin näyttö

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 30.03.2007 11:00

Vaihdettuani autoa uudempaan tuli eteen ongelma lämpömittarin näytön kanssa, se kun viisari jökötti sitkeästi keskiasennossa oli kone lämmin tai kylmä. Sain Delta-autosta ohjeen joka on muidenkin hyvä tietää: Lämpömittarin näyttöä kun ohjaa tietokone, se pitää resetoida tällaisessa tapauksessa irrottamalla akun miinusnapa pariksi minuutiksi. Vika ei ole siis välttämättä anturissa. Minulla ainakin toimi, auto on 2005 mallin Fiat Ducato 2,3 JTD.

TOIVONEN MARTTI 30.03.2007 18:21

Kun tietokoneita kytketään jokaiseen mahdolliseen paikkaan. Vuosikymmenet on ollut luotettavia mekaanisia lämpömittareita eikä niiden takia tarvinnut akunkenkiä irrotella. Mutta nyt kehitys on kehittynyt... mot

PS. Iso osa leipätyöstäni muodostuu ohjelmoinnista niin että kyse ei ole asiaa tuntemattoman rutinoista.

JAUROLA MATTI 01.04.2007 11:48

Minulla meni 2004 mallisesta Ducatosta moottorin lämpömittari "hulluksi". Ensin se alkoi heilua keskivälin ja maksimin välillä ja sitten jäi lopuksi yläasentoon.

Soitin Kouvolan Delta-Autoon, koska olin n. 50 km päässä ja menossa Kouvolaan. He käskivät hinata auton sinne, kun ei tiennyt ihan varmaksi, onko todellinen vika vai ei. Selitin, että puhallin ei käy, kaikki näyttää normaalilta, varoitusvalo ei pala, sulakkeet ovat ehjät jne. No vakuutusyhtiö lupasi maksaa hinauskulut, joten sinne vaan.

Vaan mitäpä he saivat selville. Kuulemma koko mittaristo pitää vaihtaa ja hinta olisi 540 euroa + työ !!! Sanoin että antaa olla, mutta laskun osasivat kirjoittaa tarkistuksesta 68 euroa !!!

Nyt mittari heiluu edelleen ja välillä se saattaa olla pitkäänkin ihan normaali lukemissa.

Onko hyviä ehdotuksia ? Minusta näyttää niinkuin olisi jossain johdotuksissa löysä liitos, mutta en ole vielä tutkinut asiaa. Onko tässä mallissa tuo edellä mainittu "tietokoneohjattu lämpötilamittari"?

KOTILAINEN ISMO A 01.04.2007 13:43

Anturilla olevat johdot kannattaa tarkastaa. Meillä vastaava ongelma poistui kun johtojen liitokset tiukattiin. Saattaa se vika olla siinä anturissakin. Kerran on meille sekin vaihdettu myös vastaavien vaivojen takia.

SARANPÄÄ MATTI L 01.04.2007 14:18

Aika vähäisellä tekniikan tuntemuksella otan kantaa, mutta täsmälleen samoin käyttäytyi meidänkin auton mittari. Sikäli vaan parempi tuuri että oli pakkasta eikä mittari laskenut alle puolenvälin vaikka kone jäähtyi---jopa minä osasin päätellä että autolla voi ajaa. Lämpömittarin anturi vaihdettiin, aikaa kului n. 20 min ja homma pelitti taas. Kuluista en osaa sanoa, sattui takuuaikana.

TOIVONEN MARTTI 01.04.2007 17:41

kannattaa pistää vähäksi aikaa harkintaan. Oon ennenkin varmaan kertonut kuinka mulla huollossa merkkiliike totesi että Scenicin vilkku on liian nopea ja korjausehdotuskin tuli: vaihdettava koko sähköinen ohjausboksi kun erillistä vilkkurelettä ei autossa ole. Hinta 1500 ekua + asennus. Kotona huomasin ottaa peräkärryn pistorasiasta siihen unohtuneen 13->7 muunnoskappaleen pois. Taas toimi.

Tätä vähän rutisin tuolla aiemmin. Erillinen vilkkurele maksaa muutaman ekun ja sen voi itse vaihtaa. Ohjausboksiin integroitu maksaa maltaita pikkuvian tullessa. Ja mikä hyöty mahdetaan saada sillä että tuollainen toiminto laitetaan ison kalliin kokonaisuuden osaksi? Ei jummarra. mot

NÄÄTSAARI JUHANI 01.04.2007 17:43

Boxter 2.8 -04:ssa kävi puoli vuotta sitten samoin. Tarkistin että paisuntasäiliössä tilanne OK ja jatkoin ajamista. Oletin tietenkin että anturi simahti enkä arvattavasti törkeästi hinnoitellun varaosan ja työn vuoksi edes ajatellut korjaavani vikaa. Käytin Hämäläinen Markku J:n viestin mukaan akun miinusta irti ja vika korjaantui, tästä kiitokset Markulle. Mielestäni olisi hyvä että tällaisista helposti korjattavista "vioista" kirjoiteltaisiin enemmän palstalla, kertauskaan ei haittaa, siksi moneen kusetusyritykseen olen korjaamojen kanssa joutunut.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 01.04.2007 21:18

Hyvä kun edes yksi sai avun. Toivottavasti tiedosta on hyötyä muillekin. Tarkoituksenani oli nimen omaan tiedon jako. Jaurolan Matinkin kannattaisi ainakin koneilla miinus johdon irrotusta se ei ainakaan maksa paljoa.

HALTTUNEN TEUVO 01.04.2007 22:04

Ducato 04 ja lämpömittari näytti aina ja heti normaalia lämpotilaa eli oli vaakasuorassa. Takuuaika päättyi ollessani autolla ulkomailla ja palattuani Mikkelin merkkiliike ei enää ollutkaan merkkiliike vaan edustus oli siirtynyt, mutta anturin johtoa nypläsivät ja kertoivat vian korjautuneen - ei korjautunut.

Jyväskylässä olisivat myyneet uuden anturin 62,5 eurolla, mutta en ostanut, kun tarvikemittareita antureineen saa ale kahden kympin. Lisäksi valmistaja jo oli saanut tilaisuutensa samoin rahani. Sopivaa tarvikeanturia en löytänyt, mutta laitoin anturin paisuntasäiliöön tulevan metalliputken kupeeseen letkuklemmarilla ja lämpöeristin + maadoitin. Hyvin toimii. Alkuperäiseen mittarisysteemiin en koskenutkaan koska jonkin tiedon mukaan anturin kautta voi mennä virtaa johonkin muuallekin.

Sitten tuli yllätys - alkuperäinenkin mittari päätti ryhtyä toimimaan. Lienenkö uutta asentaessani tietämättäni resetoinut "tietokoneen"?

Lukema uudessa nousee hieman hitaammin, mutta onpahan numeroasteikolla varustettu ja ilmaisee lämpötilojen vaihtelun. Kunnollinenkin alkuperäinen kun on "tervassa" keskiasennossa.

VILJAVA TAPIO 03.04.2007 16:59

Aika jännää, että Porschessa on sama vika kuin Fiatissa, ja korjaantuu vielä samalla konstilla. Jos olisi ollut Ferrarista kyse, homma olisi paremmin ymmärrettävissä.

PALIN MATTI 03.04.2007 17:29

Ota Tapsa huomioon, että se Porsche Boxter on sentään Suomessa tehty! Jos olis kaverilla ollu sen sijaan Ferrari, niin oisko ees korjaantunu "resetoimalla" se lämpömittarivika... :-))

LÄHTEENMÄKI KARI 04.04.2007 09:32

Mulla oli sama vika kahdesti ducato -03:ssa. Ensimmäinen korjaus oli irroittaa mittaristo (helppo homma) ja kytkeä johtojen liitokset uudelleen mittariston takana. Tämä toimi hyvin vuoden vaikka ei se asentaja edes puhdistanut liittimiä. 2. korjaus oli vaihtaa mittaristo kun kerran meni takuuseen ja tietokone näytti mittariston vikaa. Asentaja sanoi, että liittimien korjauskin olisi varmaan auttanut, mutta kun saadaan pistää tehtaan laskuun niin pistetään. T:Kari

TASKULA RAIMO 04.04.2007 18:12

Automme on -04 mallin 2,8 JDT.Ajettu n.32000km.Ongelma pamahti tammikuun puolivälissä kerralla eteemme.Olimme matkalla etelään.Viisari ponnahti kerralla punaiselle .Olimme Oropesassa Espanjassa.Tiellä 340 oli onneksi linja-autopysäkkejä,jolle pääsimme pysähtymään.Oman tutkimuksen mukaan auto oli normaalilämpöinen.Soitto Autoliiton tekniselle neuvonnalle vahvisti tätä käsitystä.Sain ohjeen ajaa varovasti lähimmälle Fiat korjaamolle.Se löytyi 50 km päässä olevasta Castellonin kaupungista.Uusi navigaattori tienasi lähes kerralla hintansa.Ilman sitä korjaamon löytyminen olisi ollut varmasti työläs juttu.Kaksi asentajaa aloitti välittömästi auton tutkimisen.He tutkivat ensin autoa manuaalisesti ja sitten tietokoneella.Vielä seurasi koeajo.Tuloksena he ilmoittivat että auto on kunnossa.Ainoastaan mittarin näytössä on sähköinen vika tai maadoitusvika.Sanoivat että autolla voi ajella,kun seurailee tilannetta.Hintaa kysyttäessä he sanoivat että ei maksa mitään!Tunnin päästä olimme jo 340 tiellä jälleen matkalla etelään.Vieläkin ihmettelen, että kaksi asentajaa jätti työnsä kesken ja ryhtyi auttamaan ulkomaista turistia. Eikä maksanut mitään.Vika esiintyy edelleen silloin tällöin .Ensi viikolla auto menee vuosihuoltoon Delta Autoon Lappeenrantaan . Saa nähdä Mitä he viasta sanovat.

JAUROLA MATTI 07.04.2007 12:48

No niin - nyt tuli testattua tuo -navan irroittaminen, ja osoitti, ettei Delta-Autossa todellakaan ole tietämyksen taso edes välttävä !

Moottorin lämpömittari alkoi heti pelittää taas normaalisti eli säästin 540 euroa (uusi mittaristo, jota he ehdottivat) + työt (arvio oli noin 2 tuntia) ... älkää hyvät veljet ja siskot uskoko Delta-Auton huoltoa tällaisissa asioissa ottamatta ensin selvää muiden kokemuksista !!!

Suuret kiitokset Hämäläisen Markulle :-))

Ensi viikolla sitten katsotaan kehtaako Kouvolan Delta-Auto pitää kiinni 68 euron maksusta, jolla ei ollut mitään vastinetta - eli aion siis pyytää rahat takaisin valohoidosta.

Laittakaahan vastaavia kokemuksia tänne !

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 09.04.2007 10:01

Hyvä kun tiedosta on apua. Laittakaa muutkin tietoa jos on vastaavia tapauksia, ei aina kannata haukkua, vaan välittää tietoa. Huom. lämpömittari vinkki on alun perin Delta Autosta, niin ettei kaikkia toimipisteitä kannata haukkua, jotkut tietää, toisia tieto ei ole vielä tavoittanut.

LARIO HEIKKI 17.04.2007 19:09

Kiitos vielä Markulle ohjeesta lämpömittarin palauttamisessa ruotuun. Itselläni on 2003 Ducato 2,8 JTD, jonka lämpömittarin neula otti eteen vaakatasoon heti avainta käännettäessä. Takuukorjaus auttoi aikansa, mutta vaiva uusi sittemmin. Talvella en ollut huolestunut ylilämpövaarasta, varsinkin kun turbon kenno sai ulkoilmaa esteettä ja varmasti osa viimasta jäähdytti syyläriä. Suomen talvi on sentään toista kuin etelä-Euroopan vuoristonousut helteellä ja niissäkin jäähdys pitää riittää. Nyt kevätilmojen lämmittyä irrotin akun kaapelin. Eipä resetoinut kerralla, mutta huomasin sitten irrottaa 230 V kaapelin ja katkaista hupipuolen ohjausjännitteen 12 V. Ja homma tuli uusinnalla kuntoon.

TASKULA RAIMO 18.04.2007 09:50

Käytin viime viikon lopulla Matkailuautoni Lappeenrannan Delta Autossa.Siihen tehtiin kolmen vuoden huolto.Samalla tutkittiin lämpömittarin viisarinäyttö.Vika korjautui resetoimalla.Poistamalla kaikki virta autosta.Huolto tiesi tämän konstin, mutta vika ei kuulemma ole aina siinä.Uusimmissa Dukatoissa on erillaisia mittareita, joten vikoja voi löytyä myös mitareista ja antureista,sekä liitoksista.Tämä resetointi kannattaa kuitenkin tehdä ensin.Huolto maksoi 400€ johon kuului vielä takasumuvalon korjaus. Kiitos etuteltan tiedoista kirjoittajille.Ilman kirjoituksia en olisi itse päässyt näiden tietojen jäljille Espanjasta tultuani

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 08.07.2007 19:51

Päivitetään tämäkin tieto, kun kesä toivottavasti lämpenee

MURTO JUHA 11.05.2010 14:22

olen kytännyt tuota lämpömittarivikaa siitä asti kun palstalla siitä luin. Nyt se vika tuli autooni viime huollon jälkeen, ovat kaiketi käyttäneet huollossa korjaamotietokonetta ja se on siitä ehkä tullut ? Mistäpä tuon tietää ? Ei muuta tule nyt mieleen. Piironki on Fiat 2,3 vm.2005, uutena ostettu. No, nyt se taas näyttää muutakin kuin sitä vaakaseisontaa.. kiitoksia vinkistä, olipa halpa korjaus ! Irroitin miinusnavan ja hupipuolen akun päävirta vielä varmuudeksi nollille, sillä se vaiva lähti. Terveisin Murtsi

PALM PEKKA 19.04.2011 18:17

Minullakin jämähti Pallakselta tultaessa Muoni-Kittilä välillä Fiatin 2,8 2006 moottorin lämpömittari punaiselle. Pysäytin ja tutkiskelin mutta kun ei keittänyt eikä ollut edes kuuma niin jatkoin Leville. Auton seistyä pari tuntia mittari vaan itsepintaisesti näytti punaista. Kittilän Nesteellä oli huoltomies (itsekin karavaanari) tutki autoan ja sanoi että aja vaan etelään se on sähkövika mittarissa. Ajoin tänne Rajamäelle ja äsken kun luin viestejä ko viasta menin ulos otin virrat pois asunto-osasta ja moottorin akusta miinuskengän. Pari minuuttia virrat päälle ja taas pelittää. ISO KIITOS KAIKILLE JOTKA VIITSIVÄT NEUVOA MEITÄ MUITA. Olishan se Delta-autossa varmaan pari satasta saanut pulittaa.

VARTIAINEN URPO 19.04.2011 21:16

Kaikki on kallista Minä ainakin käytän omani Huollossa AD-varaosakorjaamossa! Vai mitä sanotte Fiatin valojenkorkeussäätö 22e Murrokset 45euroa ja huoltotyö on ennakkoon tiedossa Suosittelen...ja takuu toimii siitä huolimatta..

HALONEN PEKKA 21.04.2011 19:32

Täältä myös vilipitön kiitos vinkistä. Viime viikolla Saksan maalla huomasin, että Fiatin lämmöt nousee normaalilämpöön heti käynnistyksessä. Eilen tein tuon "bootin", ja lämpömittari toimii taas.

Tää on hyvä kanava!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.06.2013 15:59

Nostetaanpas juttu ylös, kun Ducato oli lähtiessä muka valmiiksi lämmin. Resetointi auttoi taas.

JOKELA TUOMO 19.12.2013 22:30

Minun autossani (2.8 JTD 2003) oli vähän vastaava vika: Koko mittaristo lopetti toimintansa kesken ajon ( nopeusmittari jäi osoittamaan nopeutta....vaikka auto oli paikoillaan..samoin kävi lämpö- ja polttoainemittarin! Kävin auton kanssa merkkiliikkeessä kyselemässä että missä vika....vastaus: KOKO MITTARISTO on todennäköisesti vaihdettava (hinta 800-1000€)....en mennyt tähän lankaan...vaan irrotin mittariston itse..ja kas kummaa...liitokset olivat päässet löystymään...joten ei kun kiristelin liittimiä ja TOIMII taas! Ja mikä parasta: EI MAKSANUT 800€

VÄLIAHDE JUSSI 20.12.2013 00:40

Kyllähän ne osaa rahastuksen taidon. Bilteman lämpömittari antureineen n.50€. Huomenna FIIATTI seisomaan,eihän sillä pääsis kuitenkaan lumessa mihinkään etuveto vehkeellä.Kestäs nyt ruostumatta edes kesään.

PÄÄKKÖNEN ESA 20.12.2013 08:48

Heippa Jussilla tainnut neula juuttua paikoilleen tuosta jatkuvasta Fiatin valituksesta.

Esa

TOIVONEN MARTTI 20.12.2013 09:07

On se hauskaa kun joku voi olla noin tyytyväinen hankintaansa. mot

PÄÄKKÖNEN ESA 20.12.2013 13:50

Heippa

Kaksi Fiattia ollut toinen 2,5 d ja nyt 2,5 td molemmilla ajettu alle 150 000 mitään ongelmia ei ole ollut. Etuvedon heikkoudet tiedossa. Ihan olen tyytyväinen, tietysti voi haaveilla takapotkusta, mutta en tiedä nykyautoista yhtään ongelmatonta. Käytössä myöskin 200 000 ajettu Renault Master ajo-ominaisuuksiltaan paljon parempi kuin Fiat. Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia.

Esa

VÄLIMÄKI AHTI 03.01.2014 16:48

Mulla -96 mallisessa 2,5 ducato Hymerissä ei nouse kuin 60 asteeseen vaikka motti on normilämpöinen ja lämmintä myös tulee.Liekkö anturi viallinen ?

Käyttäjän lisäys viestiin 19.4.2014 klo 19:57:34 Ei siinä mittarissa mitään vikaa ollut.Termari oli 79 asteinen.Vaihdoin sen 83 : seen,ja kun ilmatkin lämpes, niin nyt on ok.

PÄÄKKÖNEN JUHA 05.01.2014 13:30

Olen "korjannut" tai ainakin poistanut tuon keskinäyttöön jymähtäneen mittarivian kaksi kertaa usean vuoden välein. Irrotin vain liittimen ja käytin virtakynää navoissa, en muista käytinkö sekä anturin että johdon puolella. Näyttö normalisoitui. En tiedä miksi mutta niin vain se toimi.t.jp

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.04.2014 15:20

Nostetaanpas aihe ylös, kun tuo lämpömittari alkoi taas kylmänä näyttämään normaalilämpöä.

PALM PEKKA 19.04.2014 17:33

Se kai on helpoin konsti ottaa auton akun miinuskenkä irti vähäksi aikaa. Jos ei sillä korjaannu niin anturin vaihtoa ajattelen seuraavaksi. muuta en osaa neuvoa, toivotaan että saat kuntoon. ITE

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.04.2014 19:05

Kyllähän se kuntoutui, halusin vain muistuttaa resetoinnista, jos jollekulle muulle käy samoin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.