Ducaton jäähdytysjärjestelmän ilmaus

MÄKINEN MIKKO 30.11.2006 09:20

Morjens,

Oliskos vinkkejä miten saisi ilmattua ohjaamon lämppärin + asunto-osan lämmönvaihtimen Ducatosta? Kyseessä on 1989 Hobby 550 AK, 2.5D Sofimin koneella. Olen yrittänyt useampaan otteeseen ilmata konehuoneen puolella olevaa ruuvia aukomalla auton käydessä kuumaksi asti, sekä lämmönvaihtimessa olevaa ruuvia aukomalla (lämmönvaihdin sijaitsee pöytäryhmän istuimen alla, n. puolivälissä autoa pituussuunnassa). Sammutettaessa lorisee edelleen välillä ja lämppäristä tulee välillä haaleaa ja välillä lämpösempää..

Tuo lämmönvaihdin näyttäisi olevan kytkettynä auton oman lämmityslaitteen kennon rinnalle. Lämmönvaihtimen yhdeydessä on myös sähköpatruuna ja sähköinen kiertovesipumppu.

Vinkkejä otetaan vastaan. olisi kiva saada tuo ilmattomaksi, niin voisi lämmönvaihdintakin käyttää. Moottorin osuus kierrosta tuntuu olevan suhteellisen ilmaton, ongelmaa on lähinnä lämmityslaitteen kierrossa.

HAAPANEN TIMO S 30.11.2006 17:07

Mitäs jos ajais auton johonkin oikein jyrkkään rinteeseen,että se vaihtimen proppu tulis ylemmäs.

KAISALMI ESA J 30.11.2006 17:26

Pitäisi päästää nestettä niinkauan ilmausruuvista, kunnes se tulee ulos tasaisesti ja tietysti samaanaikaan lisätä nestettä. Jös sinulla on hyvät nesteet autossa, kierrätä sama neste. Näin se yleensä toimii, että kaipa Fiiuskin toimii. Hyvää Joulunodotusta! Esa

JANHONEN MATTI 30.11.2006 19:18

Mikäli lämmönvaihdin on kytketty rinnan lämmityslaitteen kennon kanssa ilman ohjausventtiiliä tai kuristajaa niin mitä ilmeisemmin neste silloin virtaa siitä mistä helpoimmin pääsee - eli vain lämmityslaitteen kennon kautta. Ts. se oikaisee lämmityslaitteen kautta. Tuki jollain sopivalla tavalla esim. letkupuristimella lämmityslaitteen nestekierto jolloin lämmityslaitteeseen ohjautuva neste joutuu kiertämään pelkästään vaihtimen kautta ja ilmaus saattaa onnistua. (Jos on rinnan kytketty) Toinen keino on täyttää järjestelmä paineella vaihtimen päästä mutta se on jo työläämpi juttu. Joskus noista vanhoissa koneista joissa on väljät vesipumput "ilmoja ei saa pihalle" pelkästään paikallaan kuumaksi käyttämällä vaan ilma poistuu vasta ajettaessa.

HAAPANEN TIMO S 30.11.2006 20:29

Ei välttämättä aina oikaise Matti.Mulla oli edellisessä autossa juuri noin rinnan kytketty ja aina kiersi hyvin.Letkujakin joskus uusin, että oli se tyhjäkin välillä.

JANHONEN MATTI 30.11.2006 21:46

Oikeassa olet - ei aina. Eräs hydraulikan nykkisäännöistä on, että neste menee paineisena sinne mihin se helpoiten pääsee. Siksi epäilen oikaisua. Ensimmäinen m-autoni oli -91 mallin Fiat 2,5 D/Hobby ja sen lämmityslaitetta ei saanut ilmattomaksi kun täyttämällä paisuntasäiliön piripintaan, ajamalla sillä sen jälkeen parikymmentä kilometriä ja täyttämällä säiliön ajon jälkeen normaaliin korkeuteen.

VILJAVA TAPIO 01.12.2006 09:37

Ei se oikaisekaan, jos järjestelmä on täynnä nestettä. Tällöin virtaus jakaantuu molempiin linjoihin käänteisessä suhteessa niiden vastapaineisiin. Mutta jos toisessa linjassa on ilmaa, jota virtaus ei jaksa painaa alamäkeen, silloin sinne puolelle ei mene mitään. Jotta kyllä tuo Matin neuvo lytätä toinen letku on erittäin hyvä. Kannattaa kokeilla.

MÄKINEN MIKKO 04.12.2006 21:28

Tuota mäkeen ajamista tuli jo koitettuakin, tosin mäki ei ollut kovin jyrkkä. Täytyypä koittaa tuota lämppärin kierron tukkimistakin, eipä tullut itselle mieleen. Paineella täyttämistä takaosan venttiilistä mietin kanssa jo aiemmin, mutta luovuin toistaiseksi hankaluuden vuoksi. Siellä samassa penkkiarkussa kun on sähkölaitteitakin, niin ei viitsisi kovin paljon "läträtä".

Kiitos hyvistä vinkeistä, ei muuta kun kokeilemaan kunhan saan muuta kalustoa sen verran edestä pois että saa auton pihalle.

-Mikko-

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.