Ducato vm99 1.9TD moottorin kansivika

KAUNISTO MIKKO 25.06.2007 19:27

Ducatolla ajettu 124000, paisuntasäiliöstä alkoi vähitellen vähenemään nesteet. Kone DHX. Öljytikussa näkyi vesipisaroita. Pikkuhiljaa oireet pahenivat ja aloin uskomaan pahinta. Nyt haen Porvoon läheltä korjaamoa. Jännityksellä odotan onkohan kannessa halkeama vai vuotaako tiiviste. Kone ei ole päässyt keittämään missään vaiheessa. Onko vastaavia kokemuksia? Löytyikö hyvää korjaamoa kohtuuhinnoilla? Saako jostain kansia erikseen? Onko jotain vaihtoehtoja korjauksissa?

HYTÖNEN RAIMO 25.06.2007 21:21

Ei sen välttämättä tarvitse olla kansivika, voihan se tiivistekin olla aikansa elänyt. Vie nyt ensiksi korjaamolle (mutta älä Delta -autoon) tarkempaa tutkimusta varten, niin sittempähän tiedät. Tiiviste sinänsä ei juuri kukkaroa kuluta - mutta työ maksaa.

KAUNISTO MIKKO 25.06.2007 22:15

Juu, vien avattavaksi. Kahdesta korjaamolta olen saanut kuulla, että näissä tapauksissa on usein kannessakin vika. Se Keravan R-koneistukseen kuulemma tuodaan Delta-autostakin usein kansia koeponnistukseen ja vikaa on usein kannessa - se vain hajoaa ilman syytä. Ihmettelen miksei kukaan tällä palstalla ole kirjoittanut tästä vaivasta, jos se on yleinen vika?

LAHTI ANTTI 25.06.2007 23:49

Johtuu siitä, että nämä piironkiautoilijat eivät halua antaa yleiseen tietouteen vikoja, joita heille on tullut vastaan. Johtuu aika pitkälti siitä, että vaunuissa ei ole näitä murheita. Sorry vaan piironkiautoilijat!

KORPPI SEPPO A J 26.06.2007 09:59

ne Keravan korjaamat ei olekaan m-autoista. Aika vähän olen nähnyt 1,9-litraisia m-autoissa. &:>)

KAUNISTO MIKKO 26.06.2007 20:41

2.7. avataan ja katsotaan, mitä on syönyt. Viedään kansi ensin ponnistukseen.

HALMEENMÄKI JUHANI 26.06.2007 22:24

Eipä olisi ensimmäinen kerta kun tuossa Pösön koneessa pettää kansi tai paffi...

TERNI KIMMO 27.06.2007 15:15

Vika ei itseasiassa ole koneessa vaan käyttäjässä,peruskone on pirun hyvä mut piirongissa joutuu tosi koville,konetta pitää käyttää n. minuutti tyhjäkäyntiä maantieajon jälkeen ennen sammutusta,tasaantuu lämmöt.

JANHONEN MATTI 27.06.2007 15:55

Myös karpalon punaisena pyörivälle turbolle on hyväksi jos konetta ei sammuteta heti kovan ajon jälkeen. Kannattaa joskus pimeän aikaan kovan ajon jälkeen vilkasta turboa, niin ymmärrys em. lämpöjen tasaamisajasta saattaa lisääntyä huomattavasti.

PERÄLÄ ARTO 29.06.2007 01:43

Meilläpä on tuo tuikiharvinainen 1.9TD, jolla ajoa varten olen saanut kaksi ohjetta (joita olen yrittänyt myös noudattaa): vitosta vasta kun mittari näyttää 90 km/h (oikea nopeus tosin vain 83-85) & pitkän maantieajon jälkeen - etenkin kuumina päivinä - minuutin verran tyhjäkäyntiä ennen koneen sammuttamista. Toistaiseksi on vitonen ja kansi/turbo pysyneet ehjinä...

HAUTANIEMI ARJA-TARU 29.06.2007 22:49

Mulla on peffletti (Ducato) jossa edellisen omistajan mukaan on ollut sama vika. Moottori on vapaastihengittävä 1.9 diesel. Kertoman mukaan kansi oli 'kipristynyt' ja siksi kansipahvit eivät kestäneet. Korjaus oli ollut kannen oikaisuhöyläys. Nyt toimii ihan hyvin ja vedet pysyvät sisällä.

KAUNISTO MIKKO 30.06.2007 21:14

Kiva kuulla kohtalontovereista. Oliko auto paljon ajettu? Paljonko maksoi? Olin jo varannut korjaajan mutta hänen jutut ihmetyttivät. Hänen mielestään kantta ei kannattaisi edes tutkia,kun koneistusfirmassa on 3 viikon jonot. Soitin itse kyseiseen firmaan - sanoivat että ehkä 2-3 päivää ja hetken juteltuani voisi saada samana päivänäkin. KOrjaaja oli aiemmin ollut työssä kannen toimitusliikkeessä ja halusi olla sille hyvä asiakas minun kukkarollani. Peruutin korjauksen ja ihmettellen korjaajalle hänen moraaliaan. No nyt etsin uutta korjaajaa, nyt jonoa on yleensä pari viikkoa joka paikkaan. Kaikissa muissa paikoissa on todettu, että kansi kannattaa aina tutkia, se maksaa 80 e ja kansi 900 e.

RAIMESALO RAIMO 01.07.2007 20:22

Hankin viime syksynä kannen Kouvolan Moottorikoneistamosta. Auto on -98 mallin Ducato 1.9 TD ja moottori 230A3.000. Kansi maksoi tuolloin 730,00 euroa ja tavara löytyi hyllystä.

HAUTANIEMI ARJA-TARU 01.07.2007 21:43

Autolla on nyt ajettu 139000, joten ei ole vielä kovin vanha. Mutta koska kone on pieni ja heikkotehoinen, se joutuu koville.

Jostain syystä jotkin autonosat kipristelevät vanhetessaan. Meillä oli Volvo 240 henkilöauto ja sen imusarja kipristyi jossain 250000 tienoilla niin, että se vihelsi kuin juna mennessään. Se imi ilmaa kaasuttajan ja imusarjan välistä.

Edellinen omistaja ei kertonut oikaisun hinnasta, mutta se kannen höyläys maksanee jotain 200-300 välillä, on se silti vähemmän kuin puolet uuden hinnasta. Täällä Tampereen seudulla on korjaajia useitakin, mutta kaikilla on kalenterit täynnä. Minä sain ajan heinäkuun puoliväliin vetoakseliremoa varten.

KAUNISTO MIKKO 14.07.2007 09:33

Auto on nyt korjattu. Kansi oli mennyt ja uusittiin. Kansi maksoi 880 e ja työt päälle. Kuulemma tässä mallissa kansi käy helposti kuumana, joten ajon jälkeen on muistettava jäähdyttää ennen sammutusta. Selvä suunnitteluvirhe siis moottorissa. Toivottavasti nyt kestää.

TERNI KIMMO 16.07.2007 12:50

Ei muuten o suunnittelu vaan käyttövirhe,meneppä vaikka salille repimään rautaa ja jätä venyttelemättä ni tiedät.Mitä tiukemmalle kone(tai kroppa)joutuu sen tärkeämpää on lämmöntasaus(tai venyttely)Ei tuota allekirjöittaneen työkaluakaan(neljäkakskymppinen Scania)kannata täydestälaukasta het stumpata

PALIN MATTI 16.07.2007 17:10

Kimmo puhuu vahvaa asiaa! Sama koskee myös nuita vaihelaatikoita. Henkilöautokuskit kun laitetaan ajamaan täyteen, useimmin vielä ihan ylikuormaankin lastattua tavara-autoa, niin jotain aina sattuu ja tapahtuu. Eikä se johdu kenenkään tyhmyydestä, vaan menee puhtaasti teknisen tietämättömyyden piikkiin. KJON!

KAUNISTO MIKKO 20.07.2007 20:33

Sepä tässä onkin kummallista, että olen jäähdyttänyt koneen aina ajon jälkeen. Minulla on ollut turbodieseleitä useita reilut 15 vuoden ajan ja aiemmin vastaavia ongelmia ei ole ollut, koska viestinne on ollut minulla tiedossa tuon ajan (tosin ei matkailuautoja). Mahdollista on kuitenkin, että tämän auton kohdalla edellinen omistaja on saanut aikaan alkavan vaurion. Toisaalta kansikorjaamot ovat toisensa perään sanoneet nimenomaan tässä mallissa ilmenevän jatkuvasti kansivikoja.

TERNI KIMMO 25.07.2007 12:25

Joo,tossa mallissa on paljon kansivikoja,johtunee edelleen käyttövirheesta,KONE NYT VAAN JOUTUU PIRUN KOVILLE PIIRONGISSA,kyseessä on ensimmäisen polven tehodiesel jota on nimenomaan tehonsa takia tungettu matkailuautoihin,no,vertaappa vaikka saman ikäpolven mersun kolmesatasen yheksaankymmeneenkahteen heppaan,ensimmäinen hökötys jossa toi oravanpyörä oli tais olla sitikan bx ja se muuten muistaakseni oli ensimmäinen sarjatuotantonokivasara joka kulki kakssataa.No,kehitys kehittyy ja nykyisistä yksyseistä otetaan pahimmillaan kakssataakolkytkaakkia mut oikein ajettuna k.o indenoori on lähestulkoon ikiliikkuja,kunniottakaa vanhusta ja antakaa sen vähän läähättää ravin jälkeen niin teistä loppuu kilometrit ennen ku pannusta

SAMPO PIRKKO-LIISA 25.07.2007 12:58

Meidän Rollerissa samoja oireita. Missä Mikko korjautit? Hoitiko korjaamo koko homman? 160000km matkailtu ja oltu tähän asti tyytyväisiä Fiatiin.

KAUNISTO MIKKO 30.07.2007 19:02

On tullut oltua vähän muissa puuhissa, joten vastaus ei ehkä ole enää tarpeen teidän tapauksessa... Porvoolaisena kyselin ensin täkäläisiä korjaamoja, mutta jonot olivat keskikesänä liian pitkät. Vein auton loppujen lopuksi Lapinjärven Huoltopisteeseen 019 610480. Korjauksen jälkeen ajettu n 400 km ja on toiminut niinkuin pitääkin. Voisin suositella myös Porvoon Autopalvelu 019 5247767, jota pidetään automieten mielestä hyvänä korjaamona.

SAMPO PIRKKO-LIISA 01.08.2007 12:58

Asia edelleen ajankohtainen; kiitos tiedoista. Nyt alkoi myös käynnistyksenesto jäädä välillä päälle pysäytettäessä esim tankille. Kiusallinen vika joka ilmenee vain moottorin ollessa kuuma.

HÄGGMAN ERKKI 01.08.2007 21:24

Porvoon Autopalvelua voi todella suositella, pitkästä aikaa korjaamo, jossa on tunne, että maksaa tehdystä työstä, eikä valohoidosta. Samaa ei voi sanoa varsinkaan eräistä merkkikorjaamoista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.