Ducato vikakoodi P0601

Janne Kärkkäinen 19.09.2020 22:37

tämmöinen ilmaantui -07 2.3multijet koneeseen. ei vaikuta auton käyntiin mitenkään, ei vaan mene katsastuksesta läpi. Nollauksen jälkeen tulee heti uudelleen.
P0601
Internal Control Module Memory Check Sum Error
Sisäisen ohjausmoduulmuistin tarkastussummavirhe.

Onko kenelläkään kokemusta miten ongelma ratkeaa?

Esa Jäppinen 20.09.2020 09:22

Näyttää tosiaan olevan pcm/ecu:n tarkistusvika. Voi ilmetä vaikka akun vaihdossa tulleesta virtapiikistä (bitti poikittain)?
Pikainen kotikorjaus, jota voit kokeilla, on että irroitat akkukaapelit pariksi tunniksi. Tämä saattaa toimia, resetoi ecu:n ja uudelleen käynnistys korjaa vian.
Jos ei toimi, niin vie merkkiliikkeeseen, joka tarkistaa pcm/ecu:n, yrittää uudelleen ohjelmointia tai pahimmassa tapauksessa joudut vaihtamaan uuden ecu:n. On kuulemma tuttu tapaus Fiateissa.

Janne Kärkkäinen 27.12.2020 20:10

No niin, auto saatu vihdoin kuntoon. Vaati puolenkymmentä korjaamoreissua ja pitkää pinnaa!

vikakoodin luku paremmalla laitteella, missä todettiin sama vikakoodi P0601

Ducaton merkkihuoltoon, ensimmäisellä kerralla ei saatu yhteyttä Italiaan. (200km turhaa ajoa)

Toisella kerralla yhteys saatiin ja ajettiin ohjelmapäivitys. merkkihuollossa eivät saaneet ongelmaa korjattua (merkillistä kyllä). Vielä väittivät että ei voi käytettyä Ecua hommata ja lisäksi sanoivat että tämän mallin Ecua ei enää valmisteta. Pattitilanne siis? (taas 200km turhaa ajoa)

Elehuolto Pattijoella on erikoistunut ecuihin. Siellä eka käynti ei auttanut mitään. Ajettiin uusi softa, vika pysyi. (taas 200km turhaa ajoa)

Netistä löysin käytetyn Ecun. Tuurilla löytyi, kun suurin osa pakettiautojen Multijet 120hv malleja. Siihen siirrettiin auton alkuperäinen softa, ei auttanut. Vika pysyy. (postin välityksellä liikkui ecu)

Sitten Elehuolto päätti tyhjätä tämän käytetyn ecun (Virgin). Auto ohjelmoi itse Ecun ensimmäisellä käynnistyskerralla. Vihdoin P0601 vikakoodi häipyi, mutta moottorin vikavalo jäi välkkymään (entisen jatkuvan palamisen sijaan).

Auto paikalliselle huoltamolle, jossa kerrottiin että ruiskusuuttimet pitää ohjelmoida vaihdetulle eculle. Auto vihdoin kunnossa!

Kaikella todennäköisyydellä ecun nollaus (virgin) olisi voitu tehdä myös alkuperäiselle Eculle, eli ilmeisesti hankin turhaa käytetyn ecun.

ps. ylimääräinen ecu löytyy nyt hyllystä jos jollain tarvis.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.