Ducato kolisee talvella

Rauno Salmi 09.04.2018 19:13

Onko kellään tietoa, mistä johtuu, kun ducaton alustasta kuuluu terävissä kuopissa kolinaa talvella.
Keväällä kun lämpö on reilusti pussalla kolina loppuu. Auo on mallia 2013.
Jos joustintukien laakereita joutuu uusimaan, niin kannattaako iskarit vaihtaa ja mihin malliin.
Autolla ajettu n. 68 000 km. Kolinaa ollut jo kolmena talvena, huollossa tai katsastuksessa ei ole todettu mitään vikaa!!

Pasi Peippo 10.04.2018 08:43

Kolinasta en ossaa sannoo mittää, enkä oikein vioista muutenkaan, mutta jos tähän tietäjiä kertyy, ni kysynkin oman auton etupään "narinasta" . Eli kun lähen liikkeelle ja käännän rattia kuuluu etupäästä erikoinen narina. Olisko kyse murroksista vai mistä? Iskarin yläpää? Edelliseen autoon vaihdettiin jossain vaiheessa oisko ollu raidetangon pallot vai mitkä...? Syksyn reissulla en huomannu mittää eikä viime vuoden huollossakaa...
-Pasi


Aika kova kuormaki varmaan nyt päällä...
muokattu: 10.4.2018 08:44
Toivo Koistinen 10.04.2018 10:06

Pasi. Voisi narina johtua etu jousien yläpään laakerista. Vetonivelet kolahtelevat kääntyissä yleensä.
TP

Veli-Matti Lehtonen 14.04.2018 15:02

Hei!
Kolinan laadusta en tiedä mutta omassa piirongissani joskus pakkasella kuului etuosasta naksetta ja hieman kuvailemaasi ääntä. Kävin katsastuasemalla ja katsoivat niveliä ja alustaa mutta kaikki oli ok. Ruiskuttelin voiteluainetta hieman takapään lehtijousien väliin niin nakse loppui. Ääni kantautui runkorakennetta pitkin ja oletin etupään nivelissä olevan äänen aiheuttavaa väljyyttä. Tämä outo ääntely on joskus ollut vain pakkaskeleillä. Kesällä ei mitään.
Weltsu

Rauno Salmi 14.04.2018 20:20

Olen ajatellut, että kolahdukset voivat johtua kylmänä kovettuvista kumeista ja lyhyistä jostinvaroista. Omassa autossa on kaksi jousilehteä takana ja ne voivat joissakin olosuhteissa naksua. Kiitos vihjeestä.
Rauno

Christian Rethmann 16.04.2018 21:12

Täältä löytyy molemmat vaivat, kolina kylmällä ja narinaa joka kuuluu parhaiten pysäköintinopeuksissa kääntyessä.

Syksystä asti olen kuunnellut sitä todella raivostuttaa 'klop -kolinaa' joka hiton epätasaisuudessa. Vähänkin syvempi poikkiura tiessä niin aina KLOP. Isommissa tälleissä ei niinkään, mutta melkein mikä vaan pieni mutta terävä epätasaisuus tiessä ja vauhtia 30-80 niin aina KLOP. Mitä kylmempi niin sitä vähemmästä ja sitä kovempi klop. Kun auto oli talven aikana pariin otteeseen yötä sisätiloisssa niin seuraavana päivänä sitä ei kuulunut, mutta ulkona seisotun yön jälkeen taas klop joka paikassa. Äärimmäisen rasittavaa. Viime viikonlopun reissussa, kun lämpötila oli pitkällä plussan puolella, ei kuulunut kloppia enää kertaakaan. Mun mielestä toi kuuluu pääasiassa V/E kulmasta, mutta äkkiseltään väittäisin että vasemmalta se kuuluu vaikka ajaisin oikean puolen jostain tärskystä. Autoa on hämmästelty korjaamolla pariinkin otteeseen mitään löytämättä, ja muiden remonttien yhteydessä alapallot ja raidetangon päätkin on vaihdettu mutta ei vaikutusta tähän. Kai se olisi iskari- ja yläpääremontti tehtävä kun ei muutakaan enää keksitä. Mutta se sitten syksyllä, nythän ei kuulu kloppia.

Eikä tossa nyt oikein muita vaihtoehtoja taida enää jäädäkään, ja ehkä toi käännellessä narahtelukin sillä sitten hoituisi. Eipä silti, ei astu järkeen miksi iskarit ja/tai yläpäät kylmässä kloppaisivat pienimmästäkin tällistä mutta lämpimällä ei. Eikä toi raja mee just 0 asteessa että olisi jäätymisongelmastakaan kyse.

Tauno Suominen 17.04.2018 07:58

Aikanaan, kun katsastusmiehelle ihmettelin noita Ducaton erilaisia vikoja, hän oli sitä mieltä, että se on suunniteltu lämpimämpiin ja kuivempiin oloihin.

Pasi Peippo 17.04.2018 12:54

Joo, just samat oireet täällä. Lähes joka poikkisaumassa klonksahtaa pienemmillä teillä. Ja narina kuuluu epätasaisten kauppojen pihoissa ym. paikoissa pahiten.
-Pasi

Kimmo Kemppinen 20.04.2018 10:37

Onhan lasinpesu neste tarpeeksi ärtsyä, ettei jääkuutio kolise säiliössä? Meijjän autossa yksi koputuksen lähde oli itse lasinpesunesteen säiliö, joka oli huonosti kiinni.

Matti Hyvönen 24.04.2018 14:51

Pitäneekö minunkin heittää oman autoni "kolinat" tähän soppaan. :-)
Auto on Ducato -09 mallia ja ajettu nyt n. 132 000 km. Talvirenkaina on Hankook renkaat ja olenpa tullut
siihen tulokseen, että ne "klop -äänet" joita tässäkin autossa kuului johtuivat -ihme kylläkin- juurikin noista talvirenkaista.

Jos renkaissa oli ilmanpainetta 4,2:n barin seutuvilla, niin klop-ääniä oli aivan kiitettävästi. Mutta, kun nosti
painetta päälle 4.5:n barin, niin eipä niitä klop -ääniä enää juurikaan ollut.
Tuolla ylempänä joku mainitsi, kun ilma on 0 asteen yläpuolella, niin silloin äänet häviää. Johtuukohan siiitä,
että rengas silloin lämpenee enempi ja paine renkaissa nousee enempi kuin pakkasella.

Kannattaa varmaan ainakin kokeilla erillaisilla rengaspaineilla, olisko siitä apua.

Kimmo Kemppinen 02.05.2018 10:47

Kannattaa myös katsella noita vanhoja viestiketjuja. Siellä oli ainakin mainittu liian pitkät pohjaan lyönti kumit etu iskareissa.

Marko Ranttila 29.02.2024 15:26

Miten tämä vika ratkesi?

Seppo Lokasaari 29.02.2024 20:10

Ei ole Ducato, mutta meillä oli auto pois liiketeestä 6vk kovimpien pakkasten aikana ja lämmitin kyllä moottorin kyllä kunnolla ennen käynnistystä ja pakkasta oli jotain -27 .
Hirveä kolina ja pauke niin kuin olisi käynyt 3 pytyllä ja hirvitti pitää autoa käynnissä.
Kävin noin 20km lenkin autolla ja pikkuhiljaa alkoi kulku rauhoittumaan ja käytin tuon jälkeen koneen osalta tarkastuksissa.
Melkoisella varmuudella moottorin kumityynyt olivat täysin jumissa kovien pakkasten jälkeen ja nyt toimii aivan moitteettomasti.

Seppo Forssell 15.03.2024 12:16

Ducatossa lienee ns. hydrauliset moottorin tyynyt. Pakkasella käynnistäessä koko hytti tärisee hirveästi mutta kun lämpenee ongelma poistuu.

Seppo Hedemäki 24.03.2024 20:28

Hei minulla carado ducado pitkään ihmettelin kun tiessä terävä monttu tai jokin muu jossa auto teki nopean liikkeen. Kuului kova kolaus, joka ei ollut tyypillinen alustasta tuleva ääni. Sitten asia selvisi. Satuin juuri sillä hetkellä kattomaan taustapeiliin, huomasin kun kaapin rollovi (se taittuva lamelli ovi joka avataan liuvutamalla ylös) Panin paperitollon alas väliin. Kolahtelu loppui.

Eero Bruun 24.03.2024 20:55

Tämä kolina ei millään tavalla kuulu alustaan. Ärsytti retkiautossa apukuskin puolen oven räminä. Tiesin mistä kuuluu. Se muovinen maski mihin sivuverho on kiinnitetty. Laitoin pellin ja muovin väliin sinitarraa. Meni aika paljon sinitarraa, mutta räminä lakkasi.

Eero Bruun 24.03.2024 20:59

Tuttu juttu kylmäkäynnistystärinä. Tuntuu että moottori hajoaa..

Toivo Koistinen 25.03.2024 06:37

Tuo öljypohjan säteilylämmitin on siinä mahottoman hyvä. Lämmin öljy lähtee kiertään koneeseen.
Tulivain mielen, että retkeilyssä se ei olekkaan hyvä, jos yöpyy ilman pistorasia virtaa pakkasella, elikkä "puskaparkissa"
Siinä on ainoa vebasto, mutta toimiko se uusisa autoissa.
Tp

Veikko Ekman 25.03.2024 18:10

Varsinkin pakkasella koko ohjaamon puistava tärinä johtuu moottorin kannattimien välissä olevista kumityynyistä, jotka ovat liian kovat. Lämmetessään tilanne paranee. En tiedä onko uudemmissa tilanne parempi, mutta 2000 luvun alun autoissa se on enempi sääntö, kuin poikkeus.
VE

Jarmo Komulainen 29.03.2024 11:53

Minun retkiauton kolina loppui kerralla kun ostin ja laitatin vallilan takomosta hommatut lisäjouset taakse!
Ärsyttävä pauke takaa pakkasilla loppui kuin seinään, ja sanoisimpa, että ajettavuus myös parani!
Peräpää kohosi n. 10 cm, mutta mulla on retkeilytavaraa aika paljon kyydissä ja ajelen huonojakin teitä tuolla korvessa, niin ei haittaa!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.