Ducato euro 6 akun lataus.

Seppo Suomi 24.03.2021 20:24

Onko joku perehtynyt ko. auton akun lataussysteemiin ? Minulle käsittämätön systeemi. Entisessä elämässä ollut autojen kanssa paljonkin tekemisissä mutta ei tämmöisen kanssa.

Ari Kuusisto 24.03.2021 20:53

EcoPack sisältää Start & Stop -järjestelmän, älykkään generaattorin.
Käsitykseni mukaan latailee silloin kun se on talousmielessä/päästöt, optimaalista.
Kun moottorijarrutetaan esim.


Esimerkiksi Weinsbergin esitteessä:Fiat Ducato 3.500 kg; 2,3 l 160 Multijet, Start-Stop-järjestelmä ja smarter-laturi
muokattu: 24.3.2021 20:57
Kari Luoto 25.03.2021 09:23

Asiasta oli aiemmin keskustelua tässä ketjussa:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ducatossa-mielenkiintoinen-latausongelma/

Markus Hyry 25.03.2021 09:55

Ihmettelin samaisesta "latausongelmasta" auton myyjäliikkeeseen, ettei tuolla lataus määrällä pärjää täällä pohjoisessa kun auton sammuttaa niin starttiakun jännitteeksi jää vaivaiset 12.4-12.7v ja tiedossa esim. seukkiaamuna webaston käyttöä yli 1/2 tiimaa. Kuulemma kuuluu tähän Euro6 toimintaan. Laittoivat hyvitykseksi Defan ylläpitolaturin starttiakulle. Auto vm 2020, käytännössä 2019 (kuulemma kaikki matkakopit valmistetaan edellisen vuoden rungoille) Euro6 2.3 160hp. Ja huomaahan tuon lataus homman ilman mittaustakin kun moottorijarruttaa niin esim. lämmityspuhallin puhaltaa kovempaa silloin kun jännite kasvaa. Lisäksi lisävalojen elektroninen rele sekoilee alijännitteestä, antaa omaa vikakoodia. En ihmettelis yhtään vaikka auto alkaa antamaan muitakin vikakoodeja kun akku vanhenee?

Esa Ojala 26.03.2021 06:54

Mitenhän tuossa kävisi, jos vaihtaisi laturin perinteiseen malliin ilman noita eco hömpötyksiä??
Menisiköhän auto ihan juntturiin..?

Timo Haapanen 26.03.2021 08:06

Korinvalmistajien tai oikeastaan laturien valmistajat kuten Schaudt, pitäisi muuttaa latauksen prioriteettia niin että hupipuoli ja starttaus olisivat tasavertaisia.

Saisi akut täyteen maasähkössä ollessa.

@timppa

Seppo Suomi 26.03.2021 13:08

Tällaisen ovat asentaneet Booster WA 121525. Ajo- ja hupiakkujahan näissä äly(ttömissä) laturiversioissa ei saa yhdistää releellä tms.

Timo Haapanen 26.03.2021 14:51

Juu, se on DC/DC laturi.
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/caravan-tekniikka/tuote/matkailuauton-akku-booster-saadin-25-a-wa-121525-akun-mukaanmax30a/9931739/

Ilman tuota se hupiakku valuu samaan kuin starttipuoli

@timppa

Markus Hyry 26.03.2021 18:15

Jep, tuollainen Booster löytyy kuskin penkin alta. Kiusallinen tilanne tuli taannoin kun elektroninen lisävalorele alkoi sekoilemaan ja sytytti itsekseen lisäpitkät, auto parkissa ja sammuksissa. Olin yhteydessä releen toimittajaan ja sanoivat releen olevan herkkä jänniteheitoille, joten laitoin erillisen kytkimen valoille. Releen anturi tunnistaa virran johtimesta, ei tarvi "rosvoliitoksia".

Esa Ojala 26.03.2021 19:49

Mietin sitä, että onnistuisiko moottoritilassa olevaa laturia/ generaattoria vaihtaa älyttömään, ihan vanhanaikaiseen malliin? Silloin tulisi reippaammin amppeereita myös hupiakulle ja ei välttämättä tarvitsisi dc-dc laturia.
Kuinka lie tuo "äly" rakennettu, onnistuisiko laturin vaihto ilman ilmaantuvia vikavaloja yms...

Markus Hyry 27.03.2021 15:51

Kysyin samaista laturin vaihtoa liikkeestä, tuumasivat, että voi kokeilla kun takuuaika ohi, he ei lähde vaihtamaan. Eli ei ollut varmaa tietoa niilläkään. Tyrkyttivät siinä vaiheessa Defa ylläpitolaturin, asennutin sen.

Petri Ahonen 27.03.2021 19:04
Markus Hyry

Ihmettelin samaisesta "latausongelmasta" auton myyjäliikkeeseen, ettei tuolla lataus määrällä pärjää täällä pohjoisessa kun auton sammuttaa niin starttiakun jännitteeksi jää vaivaiset 12.4-12.7v ja tiedossa esim. seukkiaamuna webaston käyttöä yli 1/2 tiimaa. Kuulemma kuuluu tähän Euro6 toimintaan. Laittoivat hyvitykseksi Defan ylläpitolaturin starttiakulle. Auto vm 2020, käytännössä 2019 (kuulemma kaikki matkakopit valmistetaan edellisen vuoden rungoille) Euro6 2.3 160hp. Ja huomaahan tuon lataus homman ilman mittaustakin kun moottorijarruttaa niin esim. lämmityspuhallin puhaltaa kovempaa silloin kun jännite kasvaa. Lisäksi lisävalojen elektroninen rele sekoilee alijännitteestä, antaa omaa vikakoodia. En ihmettelis yhtään vaikka auto alkaa antamaan muitakin vikakoodeja kun akku vanhenee?

Minä "taistelin" tuon ongelman kanssa myös ja luulin kyseessä olevan vika ei ominaisuus. Auton akku ei lataantunut kunnolla, mutta kun laitoin tupakansytyttimeen jännitemittarin, selkeni, mistä oli kyse. Tosin laturissa oli myös vikaa, eli säädinkortti vaihdettiin uuteen. Vika oli sellainen, että tuon mittarin mukaan jännite seilasi kokoajan 12-14 välillä, moottorijarrutuksessa ehkä hieman rauhoittui. Vaihdon jälkeen "seilaaminen" loppui, joskin hupiakkujen lataus boosterista huolimatta tuntuu huonolta. Laitoin siksi "valopaneelinkin" katolle, mutta ilmeisesti kaipaan vielä lisää akkukapasiteettia? Sitten lisää lataus tehoa jne.


Vaikuttaa siis siltä, että hiivatti on Eerosex moottorin myötä hyljännyt mökkiautoilijat eli heidän hupiakkunsa. Hyvä kun laturi jaksaa pitää oman patterin täytenä hippuja ehkä jää boosterille ja sieltä hupipuolella, siis EHKÄ.
muokattu: 27.3.2021 19:44
Markus Hyry 27.03.2021 20:53
Petri Ahonen

Minä "taistelin" tuon ongelman kanssa myös ja luulin kyseessä olevan vika ei ominaisuus. Auton akku ei lataantunut kunnolla, mutta kun laitoin tupakansytyttimeen jännitemittarin, selkeni, mistä oli kyse. Tosin laturissa oli myös vikaa, eli säädinkortti vaihdettiin uuteen. Vika oli sellainen, että tuon mittarin mukaan jännite seilasi kokoajan 12-14 välillä, moottorijarrutuksessa ehkä hieman rauhoittui. Vaihdon jälkeen "seilaaminen" loppui, joskin hupiakkujen lataus boosterista huolimatta tuntuu huonolta. Laitoin siksi "valopaneelinkin" katolle, mutta ilmeisesti kaipaan vielä lisää akkukapasiteettia? Sitten lisää lataus tehoa jne.

Kiitos tiedosta, hyvä tietää tuokin vaihtoehto. Vien kohtapuolin vuosihuoltoon ja pitää tarkkailla tuota latausta, jos seilaa niin asia esille silloin.

Ari Kuusisto 28.03.2021 12:14

Kun älylaturi oletus että on väyläohjattu ja saa ohjeita auton moottoriohjausjärjestelmästä voi olla vaihtaminen tavalliseen mahdotonta mutta tietävät automekaanikot antavat vastauksen siihen.
Voiko sen eco/start stop järjestelmän mukana tulevan latausjärjestelmän poissulkea kun on niillä saatu alas päästölukemia, epäilen vahvasti ettei onnistu, varsinkin kun joissain Ducatoissa on mukana vielä ajoneuvoveron aleneminen ko. järjestelmällä ja päästöjen vähenemisellä.

Vesa Kailio 28.03.2021 20:34

Onko tämä älylaturi kaikissa uusissa ducatoissa vai kuuluuko se automaatin yhteydessä tulevaan ecopakettiin

Ari Kuusisto 28.03.2021 20:40

Esitteessä mainitaan ecopaketin kanssa se älykäs lataus, saattaa olla juuri niin en tiedä saiko manuaaliin ecoa.


Manuaalissa lisävarusteena 140 heppaisessa , Fiat ECO-paketti: Start-Stop -järjestelmä sis. Smartlaturin (vain mahdollinen 140 hv moottorin kanssa)360€ 160 ja 180 heppaisessa vakiona manuaalissakin.
muokattu: 28.3.2021 20:47
Timo Haapanen 29.03.2021 09:00

Meneekö tuo niin että pienempitehoinen manuaali kuluttaa sen verran vähemmän että euro 6 ehdot täyttyvät ilman tuota älytöntä älylatausta.

Vielä se ettei matka-autolla yleensä kaupunkeja ajella, start/stop sydeemin päästöjen vähentäminen jää aika pieniin.

@timppa

Markus Hyry 29.03.2021 10:44

Eilen seurailin tuota starttiakun jännitettä ajon aikana. Jännite heitteli 12.6-14.8v:n välillä riippuen jarruttiko moottori vai ajettiinko tasaista vauhtia. Tasaisella ajolla välillä käytti 13.5:ssä, muuten pääsääntöisesti 12.6- 12.8v. Tuumailin onko tuossa sitä korttivikaa, joka aiemmissa jutuissa tuli ilmi vai ihan normi juttu? Pysäytin pihaan auton niin sammutuksen jäkeen näytti 12.7v. Akku ei kyllä tule ikinä "piripintaan" tällaisella latauksella, joten käyttöikä pienenee huomattavasti. Kyseessä on siis 160hp:n automaatti. Liikkeet mainostaa uusia autoja päästöjen mukaisella verolla, no meillä se tarkoitti kylläkin isompaa veroa kuin monessa muussa, eli reilut 700€. Jos jotain positiivista niin, ei tuolla jää liikenteessä jalkoihin.

Ari Kuusisto 29.03.2021 16:21

Se on niin ettei päästöpykälillä ole todellisuuden kanssa välttämättä yhteyttä, nuo päästöt vetästään normiajolla jossa kaupunkiajoo x-määrä.
Normikulutuksella mennään, vaikka todellisuus olisi minkälaista ajoo tahansa, kuten kaikilla ajoneuvoilla.
180 heppaisessa on nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin ,ehkä sähköinen ja silloin myös päästöjä alentamassa, pumppu hurajaa vain käännettäessä.
Ducatoon saa myös 140Natural power kolmelitraisen CNG kaasu/bensa moottorin,on DOHC ja ketjukone, siinä kanssa se säätyvä tehostin.
Lieneekö vielä mikään matkailuautovalmistaja ottanut käyttöön.

Timo Haapanen 29.03.2021 19:09

No, paljonko se normi puoli-integroitu 3500 kg:n euro 6 auto kuluttaa. Euro 5 vie mulla motarivauhdissa 10,6 ja pienemmillä teillä 10,3.

@timppa

Matti Saranpää 29.03.2021 19:37

Ensimmäinen 12000km ajotietokoneen mukaan 10,2. Motarinopeuksia tuossa vain ehkä runsas 1000km, muuten suht vaihtelevaa tiestöä ja tietysti kaupunkiajoa. Joku tankillinen voi mennä 9,5l/100km, mutta siinä pyörii yleensä 9,5-10,6.

Mielestäni tuo ajotietokone on riittävän tarkka, en ole montaa kertaa kynän kanssa ynnäillyt.


Niin ja auto on Ducato 140hv automaatti.
muokattu: 29.3.2021 19:38
Ari Kuusisto 29.03.2021 19:55

Ajotietokoneet järjestään optimistisia.
Tuskin euro5 ja euro6d:llä eroa kulutuksessa paljoakaan mutta päästöt haitattomammat ja vähäisemmät kun on se AdBlue systeemi.

Petri Ahonen 29.03.2021 20:42
Markus Hyry

Eilen seurailin tuota starttiakun jännitettä ajon aikana. Jännite heitteli 12.6-14.8v:n välillä riippuen jarruttiko moottori vai ajettiinko tasaista vauhtia. Tasaisella ajolla välillä käytti 13.5:ssä, muuten pääsääntöisesti 12.6- 12.8v. Tuumailin onko tuossa sitä korttivikaa, joka aiemmissa jutuissa tuli ilmi vai ihan normi juttu? Pysäytin pihaan auton niin sammutuksen jäkeen näytti 12.7v. Akku ei kyllä tule ikinä "piripintaan" tällaisella latauksella, joten käyttöikä pienenee huomattavasti. Kyseessä on siis 160hp:n automaatti. Liikkeet mainostaa uusia autoja päästöjen mukaisella verolla, no meillä se tarkoitti kylläkin isompaa veroa kuin monessa muussa, eli reilut 700€. Jos jotain positiivista niin, ei tuolla jää liikenteessä jalkoihin.

Kyllä tuo kuvaamasi tilanne on ihan "normaalia" eli tasakaasulla ei seilaa on jotain 13V kieppeillä moottorijarrutuksessa sitten pomppaa yli 14V ja tyhjäkäynnillä sitten näyttää 12,5V kieppeillä. Valitettavasti. Minulla se seilasi tuolla tasakaasullakin josta syystä ohjain sitten vaihdettiin. Nyt toimii siis samalla tavalla kuin sinulla.

Markus Hyry 30.03.2021 09:21

Onkohan muissa korimerkeissä, joissa Euro6 päästöt, niin samoja ongelmia (esim. VW, MB)?

Heimo Turunen 30.03.2021 13:19

Minulla on henkilöautoissa ollut regeneratiivinen lataus ilman ongelmia. Aamuisen vebasto/eber-hetken jälkeen käynnistetty moottori lataa yli15v jännitteellä ja joka asettuu myöhemmin "oikeisiin" lukemiin. Olisikohan Fiatilla menty liian pitkälle laturin pyöritystehon säätelyssä. Käsittääkseni ECU on se joka latausta säätää ei laturi joten laturia vaihtamalla menee vain rahaa ja aikaa. Fiatilla näemmä muutakin tutkittavaa ECUssa kylmiä oloja ajatellen.

Reijo Koski 31.03.2021 05:42

Miten olisi lisälaturi (siis sinne koneen pyöritettäväksi alkuperäisen lisäksi) hupiakkuja varten? Joskus aikanaan niitä asennettiin kuorma-autoihin, kun kaikkien lisävalohärpäkkeiden takia alkuperäisestä laturista meinasi puhti loppua.

Toivo Koistinen 31.03.2021 06:32

Onkohan ne alusta, ja korivalmistajat enää puheväleissä ollenkaan, ja yleensä mihin tämä valmistus kulttuuri on menossa.
Tuntuu hasssulta, että asiakas maksaa liki sata tonnia autosta, saa jonkinlaisen auton raakileen, ja joutuu itse sen tekemään loppuun, että pääsee ajeleen.
Korjaa korin virheet, rakentaa latauksen, moottorin lämmityksen. Noh kertakäyttökulttuuriahan tämä jatkuvan talouskasvun maailma on.
Tp

Ville Säynäjäkangas 31.03.2021 09:34

Tämä se jaksaa ihmetyttää. 100k€ hinnalla pitäisi saada täysin ongelmaton ja mieleinen peli, mutta ei se näin tosielämässä mene.
Ihmetyttää vaan, että onko ihmisillä näin paljon ylimääräistä rahaa, vai eikö asiaa haluta ajatella, vai mikä? Eihän se toki ole tyhmä joka pyytää...

Markus Hyry 31.03.2021 09:59

Siksi kysyinkin muista merkeistä, että onko niissä näitä ongelmia, siis 100k€ vs. 50k€ asuntoautot. Vastaus löytynnee vw tai mb ketjuista? Taitaa mennä tuo vw vielä 50k€ kategoriaan.

Toivo Koistinen 31.03.2021 12:36

Olisko se nin, etä noiden markkina-alueet on tuolla etelämpänä, ja siellä ei noita kylmän murheita ole.
Mitä taas sisustukseen, nin onko se suuren ostajakunnan mieli tuo nykyinen jokamerkin samallainen sisustus tyyli.
Nimittänny sitä olen bulkkimalliksi.
Tp

Ari Kuusisto 31.03.2021 16:58

Aloitan kun poliitikko että pitää muistaa että ajat on muuttunut , päästömääräykset tuo mukanaan start stoppeja älykkäitä jarrutushetkeen sijottuvia latauksia ,kaikenlaisia filttereitä ja Adblue systeemejä..
Se bulkki on yleensä semmoinen että se ajaa asian,tehdään suurina sarjoina käy massoille sitten kun vaihdon aika on pääsee siitä eron kun käytettynäkin sopii monille.Vähän kun asuntoautojen corolla.
Suurina sarjoina teetetään verhoiluosiakin peltikuoriseen retkeilyautoon hyvin istuvia eikä vain suoria levyjä.
Katsokaa esim. uusia retkeily Adrioita ovat sisustalta jopa sanoisin tyylikkäitä.
Mikäs oli tuossa 100k:n autossa oli ihmetyksen aihe.

Toivo Koistinen 31.03.2021 19:39

Ettäkö mikä ihmetys. No siitä on monta letkaa täällä, miten lataa, miten lämmittää kone talvella, miten epätasanen lämmitys asuntopuolella, ja miten kosteus ongelmaa takuu aikana jo taistellaan.
Jos henkilöautossa, joka tuon rahan maksaa, niin myyjä roikkuu korvista naulassa, koska siihen hintaan ei saa olla llaatuvirheitä.
Tp

Ari Kuusisto 31.03.2021 20:05

Niin ymmärrän ihmettelyn mutta mikä on vaihtoehto,jos uudemman haluaisi.

Toivo Koistinen 01.04.2021 08:01

Sepä se. Kun perinteisissä ei niitä vaihtoehtoja ole, on tyytyminen siihen mitä on tarjolla, koska isot markkinat määrää, eikä Suomi kuulu niihin kai.
Peltikuoren kansa kätevä mies pärjää, jos vaikka tilaa pakun eristettynä, ja sähköistettynä, ynnä sisustaa itse, on oma vika jos pieleen menee.
Tp

Seppo Suomi 01.04.2021 11:35
Toivo Koistinen

Sepä se. Kun perinteisissä ei niitä vaihtoehtoja ole, on tyytyminen siihen mitä on tarjolla, koska isot markkinat määrää, eikä Suomi kuulu niihin kai.
Peltikuoren kansa kätevä mies pärjää, jos vaikka tilaa pakun eristettynä, ja sähköistettynä, ynnä sisustaa itse, on oma vika jos pieleen menee.
Tp

Mikä firma myy ko. peltikuoriaisen aihioita ?
Alkoi kiinnostaa.

Vesa Varis 01.04.2021 23:06
Markus Hyry

Onkohan muissa korimerkeissä, joissa Euro6 päästöt, niin samoja ongelmia (esim. VW, MB)?

Markus kysyi tuota.
Mulla Euro 6d MB siinä ajonaikainen akun jännite vaihtelee 14,6-14.9 V välillä.

vesku

Seppo Suomi 02.04.2021 09:06

Jotain lisuketietoa löytyi tuolta : https://navigreen.fi/2020/02/14/lisaakuston-lataaminen-alykkaalla-latauksella-varustetuissa-ajoneuvoissa/

Mikäli oli tarkoituksena päästöjen vähentäminen todellisuudessa niin eiköhän polttoaineen kulutuksella ole melko ratkaiseva asema.
Fiat ei ole siinä oikein onnistunut kun peltikuoriaisella on WLTP I 12,4 l/100 km (co2 325 g/km) .
Tämä suuri kulutusarvo vaikuttaa suoraan vuotuisiin veroluonteisiin maksuihin ja sehän kai olikin tarkoitus? Maksut nousivat huomattavasti kun vaihdoin edellisen euro 4 täysintegroidun euro 6 peltikuoriaiseen. Toivottavasti edes nyt maailma pelastuu kun minullakin on vähemmän(?) saastuttava uusi mauto ?

Toivo Koistinen 02.04.2021 09:13

Seppo kysyit mikä firma myy. Auto istot Turku on ainoa peltikuoristen sisustaja, eli casa car.
heiltä saa oman malliin sisustetun valmiin, taikka puolivalmiin, millasen haluaa. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=autoinstot
Tp

Petri Ahonen 02.04.2021 10:14
Seppo Suomi

Jotain lisuketietoa löytyi tuolta : https://navigreen.fi/2020/02/14/lisaakuston-lataaminen-alykkaalla-latauksella-varustetuissa-ajoneuvoissa/

Mikäli oli tarkoituksena päästöjen vähentäminen todellisuudessa niin eiköhän polttoaineen kulutuksella ole melko ratkaiseva asema.
Fiat ei ole siinä oikein onnistunut kun peltikuoriaisella on WLTP I 12,4 l/100 km (co2 325 g/km) .
Tämä suuri kulutusarvo vaikuttaa suoraan vuotuisiin veroluonteisiin maksuihin ja sehän kai olikin tarkoitus? Maksut nousivat huomattavasti kun vaihdoin edellisen euro 4 täysintegroidun euro 6 peltikuoriaiseen. Toivottavasti edes nyt maailma pelastuu kun minullakin on vähemmän(?) saastuttava uusi mauto ?

Mistä ihmeestä noin suuren kulutuslukeman olet "löytänyt" ? Juuri kävin Hiivatti kuoriaisen kanssa tankilla ja taasen kulutus oli alle 9/100km (automaatti) . Tuon kulutuksen tarvii olla 3500kg integroidun, jossa on makuutilat hytin päällä kuplana, ei muutoin noin isoihin lukemiin päästä.

Toivo Koistinen 02.04.2021 10:51

Mikä vaikutanee. minä mittailin alussa yli 25000 kilometrin kulutuksen manuaalisesti, eli tankatut, kilometrit ylös vihkoon opelista.
Manuaali laatikko, ja isolta osalta nopeus säätimellä ajetuna 8,7 litraa kulutus.
Tp

Ari Kuusisto 02.04.2021 15:05

Ei kai pari tankkausta ole unohtunu vihkosta tai laskimesta,vitsi vitsi.Noista WLTP kulutuksista verrattuna mitattuihin saattaa tulla eroa siinä että normikulutuksessa on kaupunkiajoo jota saattaa vähemmän tulla matkailuajoneuvoon.
Edellenkin ajotietokoneet ovat myös jonkun verran myös optimistisia.

Toivo Koistinen 02.04.2021 16:11

Vaikutta varmaan, ja siksi mittasin pitkältä matkalta, ja ajalta, molemmilla autoilla, kun arvelin, että se tasaa sitä ajoa.
Toisalta opelisa sekin on, että koneen esilämmitys, ja asuntopuolen lämmitys käyttövesineen hoituu myös samasta pa tankista.
Mutta toisaalta nopeus säädin ei kaasujalan tapaan vaihtele kierroksia, ja uskon sen vähentävän kulutusta, ja kokoaiaknen matka-ajo.
Tosin sitikassa semmosta ei ole, eli siinä jalka hoitaa kaasun, ja se on kauppakassi.
Nämä ovat vain lukuja, mutta käytön kustannus lähtee lompsasta.
Tp

Petri Ahonen 02.04.2021 18:01
Ari Kuusisto

Ei kai pari tankkausta ole unohtunu vihkosta tai laskimesta,vitsi vitsi.Noista WLTP kulutuksista verrattuna mitattuihin saattaa tulla eroa siinä että normikulutuksessa on kaupunkiajoo jota saattaa vähemmän tulla matkailuajoneuvoon.
Edellenkin ajotietokoneet ovat myös jonkun verran myös optimistisia.

Minullakin nuo kulutuslukemat perustuvat tankattuun riisseliin, eli tankki täyteen kilometrit ylös, tankki täyteen ja taas kilometrit ylös. Mukana on sitten niin kaupunkiajoa kuin 100-120km/h ajoa, kumpi sitten kuluttaa enemmän? Löytyy myös vakionopeuden säädin, mutta se ei ole adaptiivinen (ei seuraa etäisyyttä edellä ajaviin) siksi sitä tulee käytettyä harvemmin muualla kuin pohojoosessa.

Toivo Koistinen 02.04.2021 18:17

Opelisa on oivallus nopeus-säätimessä. Kun se on päällä, on ratissa vasemman peukalon alla kaksi napia, toinen lisää nopeutta, ja toinen vähentää, 2 kilometria painaluksella, elikkä peukalokaasu lisänä.
Oikean peukalon alla sitten sen päältä poisto, ja takaisin käyttöön otto muistisa olevaan nopeuteen.
Mikäli olisi automaatti laatikko, se olisi loistava ajaa, mutta vitosella on aika laaja alue sopivilla nopeuksilla, 64-84 välillä, eli mukava ajella sillä höpönopeuksilla.
Tp


Sehän on hyvä autto, vaikka joskus moitiskelenkin
muokattu: 2.4.2021 18:18
Seppo Suomi 02.04.2021 18:37
Petri Ahonen

Mistä ihmeestä noin suuren kulutuslukeman olet "löytänyt" ? Juuri kävin Hiivatti kuoriaisen kanssa tankilla ja taasen kulutus oli alle 9/100km (automaatti) . Tuon kulutuksen tarvii olla 3500kg integroidun, jossa on makuutilat hytin päällä kuplana, ei muutoin noin isoihin lukemiin päästä.

Lukemat ovat Traficomin "Ajoneuvon tiedot" sivulta. Tätähän kulutusarvoa käytetään kun vuotuisia maksuja määrätään. Siksihän mittaustapaa muutettiin kun kulutuslukemat olivat liian pieniä. Nyt otetaan takaisin mikä silloin menetettiin.
Edelleen olen sitä mieltä että nämä keinotekoiset kulutusarvot pitäisi poistaa. Laitetaan polttoaineeseen lisää veroa jos autoilijan pitää kaikkien kulut maksaa.
Räikein esimerkki ovat nuo ladattavat hybridit. Todelliset kulutuslukemat ovat aivan eri planeetalta jos autoa ei pidetå aina sähkötolpassa. Mikäänhän siihen ei pakota, varsinkaan tuo kuuluisa perustuslaki.

Ari Kuusisto 02.04.2021 21:30

Nuo WLTP:t Ducaton osalta taitaa vielä mennä remonttiin kun se päästöhuijaus selvitellään merkin osalta.
Saksan liikennevirasto KBA tutkii myös Sprinteriä ja Crafteria.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paastohuijauksia-paljastui-useista-uusista-merkeista/7c4de5eb-93d4-3ef0-a72f-66822f51b4e7

Mauri Laukkanen 03.04.2021 09:29

Kyllä tuo ongelma on tiedossa,koskien esim,matkailuautoja että akut ei lataudu ja tuohon on tehty erillinen laturi;https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=https://shop.marinehowto.com/products/sterling-power-bb1260-battery-to-battery-charger&prev=search&pto=aue
Helpoin temppu olisi asentaa oma latauksen säädin,näissä uusissa on tuo auton äly,missä on se latauksen ohjaus
tarpeen mukaan.
Lukaisin läpi nuo kirjoitukset kuinka tuo uusi lataus toimii ja siellä varoiteltii asentamsata omaa latausrelettä laturille.
Mutta oletan että jos sen pystyy tekemään ,johtuen taas laturista onko se mahdollista vai juotuuko senkin vaihtamaan,mutta taas tullaan siihen herjaako se auton tietokone että lataus on rikki?.


Saatapi olla niinkin,että sitä auton älyn sisältöä ei pysty normaali nörtti muokaamaan,siis sielläon ohjelma ja sinne sisään ei pääse kuin merkkikorjaamon väki. Ja jos pääsekin niin ohjelman muutos voi olla mahdoon,liityen päästö määräyksiin.
muokattu: 3.4.2021 13:34
Petri Ahonen 04.04.2021 17:41
Seppo Suomi

Jotain lisuketietoa löytyi tuolta : https://navigreen.fi/2020/02/14/lisaakuston-lataaminen-alykkaalla-latauksella-varustetuissa-ajoneuvoissa/

Mikäli oli tarkoituksena päästöjen vähentäminen todellisuudessa niin eiköhän polttoaineen kulutuksella ole melko ratkaiseva asema.
Fiat ei ole siinä oikein onnistunut kun peltikuoriaisella on WLTP I 12,4 l/100 km (co2 325 g/km) .
Tämä suuri kulutusarvo vaikuttaa suoraan vuotuisiin veroluonteisiin maksuihin ja sehän kai olikin tarkoitus? Maksut nousivat huomattavasti kun vaihdoin edellisen euro 4 täysintegroidun euro 6 peltikuoriaiseen. Toivottavasti edes nyt maailma pelastuu kun minullakin on vähemmän(?) saastuttava uusi mauto ?

Eihän tuollaisessa touhussa ole mitään järkeä, jossa kulutukset noin arvotaan. WilpillinenLaskentaTapaPolttoaineelle=WLTP? Suomella on paljon ongelmia autoilun verotuksen suhteen. Meillä kun jo nyt kaikki autoiluun kohdistuvat verot ja maksut ovat Euroopan kalleimpia (ostovoimaan suhteutettuna) . Pakko päättäjien yrittää keksiä uusia maksuja (mm. ruuhkamaksu, siis Suomeen!!!??), jotta saadaan lisää miljardeja valtion pohjattomaan kassaan. Liikenteelle (teiden kunnossapitoon) noista veroista palautuu muutamia prosentteja. Mainitsit ladattavat hybridit, kyllähän sähköllä ajettuna kilometrit tulevat huomattavasti halvemmaksi, jos vaan latausinfra olisi hoidettu edes jotenkin.

Seppo Suomi 04.04.2021 21:34
Petri Ahonen

Eihän tuollaisessa touhussa ole mitään järkeä, jossa kulutukset noin arvotaan. WilpillinenLaskentaTapaPolttoaineelle=WLTP? Suomella on paljon ongelmia autoilun verotuksen suhteen. Meillä kun jo nyt kaikki autoiluun kohdistuvat verot ja maksut ovat Euroopan kalleimpia (ostovoimaan suhteutettuna) . Pakko päättäjien yrittää keksiä uusia maksuja (mm. ruuhkamaksu, siis Suomeen!!!??), jotta saadaan lisää miljardeja valtion pohjattomaan kassaan. Liikenteelle (teiden kunnossapitoon) noista veroista palautuu muutamia prosentteja. Mainitsit ladattavat hybridit, kyllähän sähköllä ajettuna kilometrit tulevat huomattavasti halvemmaksi, jos vaan latausinfra olisi hoidettu edes jotenkin.

Uskotko että kun infra saadaan kuntoon ettei "dieselveroa" vastaavaa maksua nosteta kompensoimaan bensiinin verotuloa vastaavaa (ylittävää) määrää ?

Petri Ahonen 05.04.2021 12:24
Seppo Suomi

Uskotko että kun infra saadaan kuntoon ettei "dieselveroa" vastaavaa maksua nosteta kompensoimaan bensiinin verotuloa vastaavaa (ylittävää) määrää ?

Sehän vitsin heitit, minäkään en todellakaan usko, etteikö valtio nosta muita veroja ja maksuja polttoaineen myynnin vähentyessä, jotta autoilusta nyt saatava 10 000 000 000€ ei ainakaan pienene. Nämä erilaiset päästömaksut ym. ovat vain kusetusta. Jos valtio ihan oikeasti haluaisi vain pienentää päästöjä, maksaisi esimerkiksi bio-diesel paljon vähemmän kuin ns. normaali. Nyt normaali "saastuttava" riisseli maksaa n. 1,50€ ja bio-diesel 1,80€/litralta, vaikka kuinka paljon karavaanarit haluavat vähentää co2 päästöjä, on 30snt/litralta monelle jo SE raja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.