Ducato etujousien laakerit?

Pekka Värrälä 09.04.2017 18:02

DETHLEFFS 2,3 JTD Vm.2006, ostin tämän kulkimen 2011 syksyllä, jolloin sen ohjaus kampesi sivulle.
Jousituksen yläpään laakerit vaihdettiin paikallisella korjaamolla, jossa laakerit suojattiin roiskeilta
jollain "sitkeällä" rasvalla? Toin auton talvihallista muutama viikko sitten pihaan, jolloin auto kulki
moitteetta. Kun perjantaina lähdin pihasta liikkeelle eli jyrkät kurvit, kuului keulasta aika pauke.
Tiellä ei pauketta, mutta taas kampeus sivulle. Ensi viikolla tarkastus ja korjaus.
Kysyisin joukkueelta, onko laakereissa, tai asennuksessa jotain uutta mikä pitäisi huomioida?

Tv. Pekka

Toivo Koistinen 09.04.2017 20:58

Kuuluiko pauke kun jyrkästi käännyit mutkassa, mutta ei suoralla. Voisiko vetonivel olla hajoamassa.
Toivopoika

Sakari Lepola 10.04.2017 06:37

Ne laakerit siellä jumittaa. Pauke tulee siitä että jousi kiertyy ja vapautuessaan paukkuu. Remontti on jotenkin epäonnistunut. Se "sitkeä rasva" varmaankin jumittaa niitä. Voi olla että alkavat toimimaan kun notkistuvat käytössä.

Pekka Värrälä 10.04.2017 16:38

Tänään etujousitus tarkastettiin ja vasen jousi poikki, korjaaja uskoi "laakerijumin" katkeaman syyksi.
Korjausaika varattu tälle viikolle.
Kysyin myös Jyväsc. huollosta onko umpinaisempaa laakeria tai muuta apua kestävyydeksi, ei ole!?
Nyt kun nuo laakerit vaihdetaan ja jos kestävyys taas viisi vuotta niin eiköhän se riitä minun
ajohaluille ja kyvyille. Ikää 78v.
Toivopojalle että kyllä murrosnivelen kolkutustakin on historiassa kuultu mutta tämä oli
sellaista pellin paukutusta.
Nyt myö varmaan aletaan keskittymään mämmin syöntiin ja munien värjäykseen, vai mitä?

Tv.Pekka

Markku Salonen 10.04.2017 21:10

Itse olen sinne laakereihin kolmessa ducatossa heti uutena alustamassauksen ohella suihkuttanut alustamassaa.
Se on tuntunut toimivan eikä erillisiä sisälokareita ole tarvinnut asentaa laakereita suojaamaan.
Jos rasvaa käyttää, niin vesivaseliini lienee hyvää mutta sekin lämmössä alknee valumaan.
Suosittelen massaruiskutusta remontin jälkeen.

Pekka Värrälä 21.04.2017 18:22

Vasen jousi ja laakeri vaihdettiin viime viikolla, paikallisessa korjaamossa, ei siis merkkikorjaamossa.
Sitten kotipihassa kun katselin autoa, näytti olevan "vinossa".
Kun sitten tasaisella paikalla mittailin useammalla tavalla, totesin vasemman puolen olevan n, 30 mm
alempana? Kävin korjaamolla ja He totesivat saman asian, lupasivat tutkia syytä miksi näin kävi?
Tiedoista löysivät ko. autoon kaksi jousta, kevyt "paku" ja tämä painavampi matkailukuljin.
Mikä tämän vinouden merkitys ajoon ja kestävyyteen?? Haluaisin tietysti suorassa kulkevan auton!
Mitä tietoa ja neuvoa saatavilla, kysyypi Pekka?

Toivo Koistinen 21.04.2017 19:48

Ei tiedä miten pakuissa, mutta raskaalla puolen tahtoo vanhemmiten rönöttää ojanpuolelle kallellaan, ja eikai minä ole senkummempaa huomannu. Liekkö ammattikuskit.
30 milliöä ei hurjan paljoa, että kestävyteen, mutta jos ojanpuoli on alempana sen paremmin kyllä huoma, ja tuntee kyytissä ehkä
Mutta suosittelen mielenrauhan takia vaihtamaan saman vahvuiset jouset, tai jos vain toinen on vahdettu, niin kannattanee toinenkin vaihtaa.
Toivopoika

Raimo Hytönen 21.04.2017 20:20

Kyllähän auton pitäisi periaatteessa olla suunnilleen vatupassissa - ei kulkea syrjäkarein kuin kylärakki. Tuo vinous voisi johtua juuri siitä, että toisella puolen on tavallinen ja toisella vahvistettu (=jäykempi) jousi. Jos kyseessä korjaamon moka, sen kuuluisi myös korjata jälkensä.

Mitä sitten noihin hiivatin (kuten sitikan ja pölötinkin) joustintukien laakereihin tulee, niin niiden heikko kestävyys on tyyppiominaisuus, josta pääsee eroon vain alustamerkkiä vaihtamalla.

Tuomo Huovinen 21.04.2017 21:11

Terve Pekka. Olen samaa mieltä, jos korjaamo tilannut ja vaihtanut jousen, kuuluu vaihtaa oikea jousi tilalle. Jos aattelen katsastusta, luulisi valonkin näyttävän väärin ja kestääkö se kovaa ajua esim. Pohjoseen. Tormäillään t. Tuomo

Urpo Virta 23.04.2017 13:21

Jouset kuoleentuu. Ainakin 2-3cm meni keula alemmaksi 9v ja 100tkm. Normaali jousi 17mm ja hieman vahvistettu 18mm. Itse vaihdatin 19mm kun myös halusin keulan nousevan 6-7cm. Nyt auto jo lähes suora. Ollut uudesta -07 asti aina keula alhaalla. Ei tarvii niin kovin palikoita alle jotta saa vedet perästä saa alas.

Liitetiedostot

wp_20170423_001.jpg
Juhani Halmeenmäki 23.04.2017 13:58

Ja uuden jousen vaihtaminen vain toiselle puolelle autoa on järjen köyhyyttä, ei kenkiäkään myydä kappaleittaan...

Urpo Virta 23.04.2017 15:40

Juhani niin oikeassa kuin vain voi olla. Mittasin kunnolla ja 19mm jouset eikä ole yhtään sen täristävämmät. Monroen iskarit sekä tietty laakerit ja uudet suojat. Lokarit auttaa kestossa niiden ylälaakerien taholta.

Tap Num 24.04.2017 12:09

Käytännössä alustan osien kanssa valmistajat suosittelevat .Pitäisi vaihtaa iskunvaimentimet ja jouset ,jarrulevyt pareittain aina. Vähemmän ilmenee käytännön ongelmia kun tekee näin.

Pekka Värrälä 02.05.2017 17:12

Tässä kulkimessa jousen paksuus 18mm. Korjaamo löysi tiedostoista 17mm. paksun, vaihtoi sen, siitä kallistuma.
Kun asia todettiin He tilasivat 18mm. jousen ja vaihtoivat veloituksetta.
Tokihan näissä keskusteluissa, Juhanin lisäksi, tuli ilmi molempien jousien "vaihtoviisaus" mutta jostainsyystä
tilanne eteni näin. Nyt ajetaan ja katotaan kuinka kauan toimii ongelmitta!
Urpon mainitsema keulan kohotus minullakin, pihassa ollessa ns. oikaisukiilat etupyörien alla. (8-10 senttiä)

Hyvää kesää kaikille, kunhan se saapuu. Tv.Pekka

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.