Ducato dieselin hehkutusaika

BRAITHWAITE WILLIAM 29.03.2007 05:56
Tervehdys!

Minulla on matkailuautossani 2.5l td kone. Ilman lämpötilan pitää olla monta astetta miinuksella ennen kuin hehkutulpat hehkuvat. Jos ulkoilman lämpötila on esim n 0-(-5c), niin hehkutus jää väliin ja kone savuttaa julmasti johtuen siitä, että painaessani kaasua se ei ota aluksi kunnolla kierroksia. Ilman lämpötilan ollessa matalampi, esim -10c toimii hehkutus moitteettomasti (myös jälkihehkutus!). Olisiko jollain karavaanariveljellä tietoa miten hehkutuksen saisi toimimaan vaikka esim jo +5 c:ssa? Pystyykö säätämään itse vai pitääkö viedä aina niin "edulliseen Delta-autoon"? :) T. Willim.

KEMPPAINEN HENRY E U 29.03.2007 10:01

Kysy www.autoazzurro.fi , uskon että saat avun. Firma on tuusulassa.

UNHOLA JUHANI 29.03.2007 10:59

Moi William! Minulla sama masina ja käyttäytyminen aivan sama. Savuttaa hetken startin jälkeen. Mutta tuo , että ei ota kierroksia heti on aivan oikein Turboahdetusta koneesta ei saa ottaa ryntökierroksia ennen kun öljyn paine on saavuttanut ahtimeen täyden äljyn paineen. Sama pätee myös sammuttaessa, ei sammuteta kierroksilta. En nyt juuri tiedä mitä Ducaton turbo kiretää mutta kuitenkin yli 10 000 r/min. Entinen dieselasentaja Nuuskakairasta.

MATTILA REIJO J 29.03.2007 15:11

Sama ongelma täälläkin, hehkutus saisi kytkeytyä silloin, kun ulkolämpötila on alle +5C. Pitäisi keksiä kytkentä joka tarvittaessa huijaisi lämpöanturia, jonka sijainti kytkentäkaavion perusteella näyttäisi olevan hehkutusreleen sisällä (maallikon tulkinta). Tuohon jos löytyisi ratkaisu, niin siitä hyötyisi koko ihmiskunta hidastuneen ilmastonmuutoksen seurauksena.

BRAITHWAITE WILLIAM 29.03.2007 17:13
Moi!

Juhani olet varmastikkin oikeassa, että ei ryntäytetä kylmää konetta. Minun koneeni käyttäytyy niin, että ilman hehkua käynnistettäessä menee noin 2 min ennen kuin saan koneen reakoimaan kaasupolkimeen. Jos sitä ennen painan kaasua ei tapahdu muuta, kuin tulee se ankara savutus pakoputkesta. Olen ajatellut, että kone ei käy kaikilla pytyillä? Silloin taas kun ilma on kylmempi ja hehkutus toimii, niin kone käy paljon paremmin ja reakoi melkein heti käynnistyksen jälkeen kaasupolkimen painallukseen. Ei minulla ole tarkoituskaan kylmän koneen kierroksia nostaa pilviin vaan olisi kiva jos kone kävisi hehkutuksen ansiosta heti kaikilla pytyillä ja näin ollen ei puoli kaupunkia peittyisi savuun. Täytyypä kysellä sieltä Tuusulan firmasta asiasta. Kiitos kun vastasitte! T. William.

PENNANEN KARI 29.03.2007 20:15

Moi, minulla on 2,5 tdi Ducato ja siinä on suorasuihkutuskone. Siinä on vain yksi hehkutulppa tai oikeammin liekkitulppa imusarjassa. Kun lämpötila on pari astetta pakkasen puolella, niin vasta sitten syttyy hehkun merkkivalo ja liekkitulppaan syttyy liekki imussarjassa. Kun puolisen minuuttia on mennyt, alkaa merkkivalo vilkkumaan ja silloin voi käynnistää. Lämpimämmillä keleillä hehku ei toimi. Ehkä siihen saisi pakko-ohjauksen, että nollakelilläkin hehkuttaisi. Terv. Kari

BRAITHWAITE WILLIAM 30.03.2007 10:35
Morjens Kari!

Minulla oli aikoinaan Transit VM -86 ja siinä oli hehkutulppa imusarjassa. Edellinen autoni oli Fiat 1.93 td ja siinä oli omat hehkutulpat jokaisella sylinterillä joten oletin, että tässä nykyisessä 2.5 td koneessakin olisi, mutta näin ei sittenkään taida asia olla. Autoni on integroitu Dethleffs ja konehuoneen tarkkailu hankaluutensa takia on jäänyt aika vähiin. Minulla toimii tuo hehkutus juuri samalla tavalla kuin sinullakin, sillä erotuksella, että minun ei hehkuta vielä edes - 5 c ulkolämpötilassa. Esim. viime viikonloppuna olin Hämeenlinnassa ja aamulla oli -3.5c. Hehkun merkkivalo ei syttynyt ja kone savutti sen mukaan. Ymmärrän toki, että kylmä kone savuttaa, mutta edellinen 1.93 td autoni hehkutti paljon lämpimälläkin ilmalla ja ei savuttanut ollenkan niin kuin tämä nykyinen. On ikävää kun auto haisee käynnistyksen jälkeen sisältä pitkään pakokaasulta ja niin kuin Hämeenlinnassa myös viereisen talon asukkaat saivat osansa savupilvestä. Täytyypä soittaa alan liikkeeseen, jospa asiaan saisi korjausta. Palaan asiaan jos apu löytyy. T. William.

VILJAVA TAPIO 30.03.2007 11:44

Hehkutuksen pitäisi kyllä mennä päälle jo nollan tietämissä tai vähän päällekin (en muista enää), mutta minulle on kerrottu, että ne releboksit ovat yksilöitä, ja joissakin tosiaan hehku lähtee päälle vasta useamman asteen pakkasessa. Minulla kun hehkun rele kärähti ja vaihdettiin uuteen, kävi juuri noin, emtinen toimi OK mutta uusi vaati semmoiset 5 astetta pakkasta toimiakseen. Ilmiöön vaikuttaa myös moottorinlämmitin. Jos se on pitkään päällä, konehuone ja sitä myöten releboksi lämpenee niin, että anturi oikeastikin mittaa korkeampaa lämpötilaa. Jos vaikka virittelisi pienen puhaltimen imemään moottorin alta pakkasilmaa releen läheisyyteen?

BRAITHWAITE WILLIAM 30.03.2007 14:05
Moi taas!

Olen joskus päättänyt, että Delta-autoon en enää yhteyttä ota, kun annettiin vain valohoitoa autolle ja laskutettiin kuitenkin lahjakkaasti. Nyt päätin kuitenkin tehdä poikkeuksen ja soittaa sinne huoltoon: Ensin koitin Helsingin Malmille ja automaatti ilmoitti, että olen jonossa. Odotin ainakin 25 minuuttia, mutta huonolla memestyksellä. Päätin kokeilla Konalaan ja siellä sama juttu, odottelin 20 minuuttia ja en päässyt läpi. Minulla on Telellä puhelinliittymä ja pääsen sen nettisivuilta katsomaan maksoiko soittoni Delta-autoon ja olihan sinne ilmestynyt 6,7 euroa yritysnumeroista laskua. En ole soittanut mihinkään yritysnumeroihin sitten viime laskun, joten 6.7 euroa maksan siitä ilosta, että sain Deltan jonossa kulutella päivääni. T. William

MIKKONEN MATTI 30.03.2007 14:08

Kirjoittelen tähän huoltotiedotteesta suoraan lainaten: ( juhlatyyli ei ole minun, mutta sähkökaaviot, periaatekuvat yms. on saatavissa sähköpostilla tarvitseville)

Kylmäkäynnistyslaite: Suoraruiskutusturbodieselmoottorissa kylmäkäynnistyslaite on varmistamassa, että moottori käynnistyy lämpötilan ollessa alle 0 - 2 astetta Celsiusta. Tämä laite on imusarjassa ja käsittää: liekkihehkutulpan, solenoidiventtiilin syöttämässä polttoainetta liekkihehkutulppaan ja paineventtiilin polttoaineen paluupiirissä, asetettuna 0,2 - 0,3 bar paineeseen. Laite on täydennettynä elektronisella ohjainyksiköllä, joka on moottoritilassa, akun puolella.

Toiminta: Tämä laite kytkeytyy automaattisesti kun virta-avain on käännetty MAR-asentoon ja jos ulkolämpötila alapuolella 0 - -2 asetetta Celsiusta. Tässä tilanteessa elektroninen ohjainyksikkö kytkee virran liekkihehkutulpan vastukseen ja saattaa sen hehkuvaan tilaan.

Lämmitysaika vaihtelee sopusoinnussa akun virtaan ja on osoitettu varoitusvalon palamisena kojetaulussa. Toimintalämpötilan saavuttamisen jälkeen varoitusvalo vilkkuu noin 6 - 10 sek. Tämä on tiedoksi käynnistämisajasta, koska jos moottoria ei ole käynnistetty, ohjainyksikkö kytkeytyy pois toiminnasta. Uudelleen toimivaksi se saatetaan kääntämällä sytytysvirta STOP-asentoon ja toiminta toistetaan. Käynnistyksestä elektroninen ohjainyksikkö vastaanottaa informaation suoran kytkennän avulla navasta 50 käynnistinmoottorissa. Tässä tilanteessa ohjainyksikkö syöttää virran solenoidiventtiiliin, joka on polttoaineen paluupiirissä. Solenoidiventtiili avautuu sallien polttoaineen virrata liekkihehkutulppaan missä se palaa, pisaroiden osuessa hehkuvaan kierukkaan.

Tämän seurauksena ilman lämpötila imusarjan sisäpuolella nousee huomattavasti ja moottorin kylmäkäynnistäminen helpottuu. Moottorin käynnistämisen jälkeen ohjainyksikkö ylläpitää järjestelmän toimintaa likimain 30...40 sek. Tämä on jälkihehkutusaika ja aina siitä on merkkinä vilkkuva varoitusvalo. Ohjainyksikkö tunnistaa moottorin käynnistymisen latausgeneraatoin navan +D signaalista.

PALIN MATTI 31.03.2007 23:07

Voisikko kaima kertoa, että mitä Ducaton moottoreita ja vuosimalleja tämä ohje koskee.

MIKKONEN MATTI 31.03.2007 23:39

Tämä nimenomainen koski sitä vanhempaa mallia 2,5 litraa -94 saakka, mutta luulisin olevan saman värkin, jos nyt yleensä imusarjahehku on. Se muuten savuttaa jo pelkästään tuo hehkusysteemi. Kirjoittelin lähinnä sen vuoksi, ettei esim. Alfamerin korjauskirja taida mainita asiasta ollenkaan. Luulisin, ettei sitä hehkun päällemenolämpötilaa voi säätää.

NIEMINEN RAIMO 01.04.2007 00:15

Tämän ylläolevan melko tyhjentävän selvityksen mukaan minulla toimii vanhemman liiton Ducaton kylmäkäynnistysjärjestelmä,ainoastaan yksi poikkeama on,nimittäin joskus hehkuttaa vasta-3 asteessa,mutta ylläolevan luettuani uskon ilman lämpötilaa mittaavan laitteeni olevan viallinen,tai ainakin epätarkka.Hehkuttamisiin.

VILJAVA TAPIO 03.04.2007 17:05

Minä sioin ihan paikallisen nyrkkipajan kanssa ko. ongelmassa.

Mutta siihen Delta-autoon. Älkää soittako sinne, koska se on henkilöautoille. Oikea osoite on Delta Trucks Espoossa, joka korjaa ja huoltaa paketti- ja kuorma-autoja. Siellä on vähän parempi alan tuntemus, eikä tartte yleensä jonottaa puhelimessa.

Mikko Leino 06.11.2018 08:33

Tervehdys!
Tää on jo todella vanha ketju, mutta onkohan mahdollista saada tuo mainitsemasi kytkentäkaavio sähköpostiin? Kiitos.

Pekka Ylöstalo 06.11.2018 12:15

Tervehdys,
minulla tuollainen 2.5 tds vm98.
Ohjekirjassa tällaiset käynnistysohjeet,
Kuvat 2kpl.

Matti Mikkonen 07.11.2018 18:44
Mikko Leino

Tervehdys!
Tää on jo todella vanha ketju, mutta onkohan mahdollista saada tuo mainitsemasi kytkentäkaavio sähköpostiin? Kiitos.

Hei!
Olen ollut palstalta poissa lähes kymmenen vuotta, enkä tiedä hallitsenko tätä enää. Näyttäisi siltä, että vanhojen viestien liitetiedostot eivät enää näy. No joka tapauksessa olen taas jäsen, mutta auto on vielä sama vm -90 Matkaaja ja kirjat ovat tallessa. Jonkun verran olen vaklannut teidän kirjoitteluanne tavallaan piilosta.
Kokeilen lähettää kuvan liekkihehkun kytkentäkaaviosta. Ulkoilman lämpötilaa seuraa hehkureleessä NTC-vastus, joita on saatavissa asteen välein, joten etevä harrastaja voi sellaisen vaihtamalla muuttaa hehkutuksen aloituslämpötilaa. Olen antanut itselleni kertoa, että NTC-vastus on sellainen, joka tulee johtavaksi nimellislämpötilassa.

Liitetiedostot

liekkihehku_001.jpg
Timo Haapanen 08.11.2018 19:11

Mukava kun Matti on herännyt. Aina viisaita ohjeita.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.