Ducato 2005 ohjaus naukuu

KUNNAS TAPANI 21.01.2008 17:24

Eli rattia kääntäessä yhdessä kohtaa kierrosta kuuluu sellainen naukuva ääni, liekö rattikoneisto voitelun tarpeessa tms? Vai onko joku laittanut mun autoon kissan?

HAAPANEN TIMO S 21.01.2008 17:44

Veikkaisin iskunvaimentimen yläpään laakeria syylliseksi. Kuivunut ja ehkä jo ruostunut.

KUNNAS TAPANI 21.01.2008 18:18

Mutta se ääni kuuluu aina tietyssä kohdassa ratin kierrosta, kuten jo edellä totesin.

PUUMALA RAIMO 21.01.2008 18:40

Iskunvaimenin yläpään laakeri on dukaton yleinen vika.Sinne pääse vettä,ja laakeri on yhteineen ruostekasa.Aivan liian pieni laakeri siheen paikkan.laakeri ei enä pyöri normaalisti siksi se naukuu natisee tai paukkuu.Miksei enää kirjoitetaan fiun viitos vaihtesta ,eikös ne enä hajoa? T.Raimo.

KOCH HANS 21.01.2008 18:52

Terve Tapani oletkos tarkistanut tehostimen nesteen?

terv. HooKoo

KUNNAS TAPANI 21.01.2008 19:32

Terve vaan Hans, eipä tullut mieleenkään tarkistaa. Vaan nyt vilkaisin; nestepinta on muutaman millin MIN-tason alapuolella. Voisiko se aiheuttaa tuon äänen? Taidanpa ajella huomisaamun reissuunlähdön Delta-Auton kautta, niin saan nestetason kohdalleen.

PASANEN MIKKO 21.01.2008 19:40

Se mirri on siellä iskarin laakerissa, ja kuivin suin!

TAPANINEN JORMA 21.01.2008 20:36

Saisko tuohon ehottaa niin pientä vikaa kuin:Jos se on ratin takana oleva töötin virran maadoittava "hiili".Kuuluu samassa kohdassa rattia pyörittäessä?

KUNNAS TAPANI 21.01.2008 21:01

Kuuluu nimenomaan samassa kohtaa rattia pyörittäessä, keskiasennosta vasemmalle pyöritettäessä voimakkaimmin. Ja seuraavalla kierroksella samassa kohdassa.

Missäs tuo maadoitushiili on?

TAPANINEN JORMA 21.01.2008 21:09

Se on ratin alla,suhauta jotain voitelevaa ratin ja viiksikotelon välistä ja pyörittele rattia.Jos ei lopu,jóudut irrottamaan ratin.

KOCH HANS 21.01.2008 21:24

Edullisempi tapa olisi ostaa autotarvikeliikkeestä pullo tehostajan nestettä.

HooKoo

LIUKKO TERO 21.01.2008 21:42

hmm..vai jo hiiletkin naukuu?nestettä säiliöön tai sitte pumppu vetelee viimesiään.

TAPANINEN JORMA 22.01.2008 07:06

JO vain naukuu kuin pieni kissanpentu.Jokaisella ratin pyöräyksellä samalla kohdalla.Se tehostimen öljyn määrä?Säiliön pitäis olla lähes tyhjä ja tehostuksen tökkiä ja takerrella jos vika siellä.Jos taas joustintuen ylälaakeri on jumissa/rikki jää ohjaus puoltamaan käännöksen jälkeen.Ja voishan rattiakselin läpivienti ohjaamon lattiassa narista.Siinä on suojakumi ja mattokin voi painaa vasten akselia.

PALIN MATTI 22.01.2008 07:47

Jokin äänilähde on loppujen lopuksi yksinkertaisinta paikallista ihan vaan kuuntelemalla. Eli siis paikallistat korvalla hälyäänilähteen sijainnin ja sitten vaan hakemaan työkalupakkia ja korjaamaan vika.

KUNNAS TAPANI 22.01.2008 18:22

HAH HAH HAA.

Joskus ongelman ratkaisu on niin yksinkertainen, että edes kaltaiseni yksinkertainen ihminen ei sitä heti oivalla.

Kas Ducatossahan on ohjauspylväässä ne muoviset verhoiluosat, samoin ohjauspyörässä. Nämä olivat lämpölaajenemisen, turbulenssin, auringonpilkkujen tai jonkin muun vastaavan syyn vuoksi eläneet sen verran, että ottivat ratin sopivassa asennossa vähän yhteen.

Vian korjaus tapahtui ujuttamalla postikortin paksuinen muovilevy tuohon väliin ja pyöräyttämällä sitä täysi kierros ohjausakselin ympäri. Nyt on taas välykset kohdallaan ja naukuminen poissa.

Mutta tulipa tämän ansiosta tarkistettua ohjaustehostimen öljymääräkin, ja kun Hassen neuvosta poiketen kävin sitä Delta-ajoneuvosta kysymässä, niin sain tarvittavat tipat ilmaiseksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.