Ducato 2.8 idTD vaihteisto vika?

Jani Juutinen 02.11.2023 18:37

Morjens.
Aiheesta varmaan aikasemminki kyselty mutta en äkkiseltään vastausta löytäny..

Auto siis vm 2000 2.8 idTD Ducato Solifer.

Eli teki tuossa seuraavanlaisen tempun. Vitosella aloittaessa moottori jarrutuksen puottaa vaihteen pois päältä. Eli vapaalle.

Ykköseltä neloselle toimii moitteettomasti mutta nyt ei saa vitosta edes päälle. Ja kun yrittää laittaa vitoselle niin vaihdekeppi jää jotenkin nalakkiin eikä saa mitään vaihetta päälle ennen kuin pysäyttää auton ja houkuttelee/heiluttelee keppiä jotta saa taas jonkun pykälän päälle.

Voiko tuo olla joku vaihteen siirtäjä / vivusto vika?
Vai miten näistä tuo laatikko hajoaa?
Siis minkälaiset oireet?
Minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä ei laatikosta ole kuulunut eikä kuulu kyllä nytkään.

Timo Haapanen 02.11.2023 19:38

Vitonen ei kestä, se on tyyppivika. Vitosen rattaat on vain lisätty sinne laatikon päähän. Päätykoppa irtoaa niin että rattaat tulevat näkyviin, tuurilla korjauksen saa tehtyä siitä, laatikkoa avaamatta.

Veli-Matti Lehtonen 03.11.2023 07:31

Omassa saman sarjan autossa oli jotkin kuulat päässeet irtoamaan paikoiltaan vaihdelaatikon päässä. Kun koppa avattiin (Autokorjaamo Storck Keuruulla, suosittelen todellakin) niin kuulat olivat näkyvillä. Asentaja laittoi kuulat paikoilleen ja kiinnitti kopan. Vika korjaantui sillä. Ennakoivia oireita oli todellakin moottorijarrutuksessa ja kaasua käyttäen nykytellessä, että vaihdekeppi liikkui hieman edes taas. Olen vaihdattanut viitosen hammasrattaan samaisessa autokorjaamossa jo vuosia sitten. Nyt on autovanhus vielä pirteä ikäisekseen ja vaihteisto on kestänyt. Kierrokset nousivat n. 500 ja pystyy ajamaan hyvin jo alle 80 nopeudesta ylöspäin.

Jani Juutinen 03.11.2023 09:45

Joo, eli kyllä se kuulostais että vaatii uudet viitosen hammasrattaat. Tuossa vielä alkuperäiset pitkällä välityksellä. Laitoin kyselyä lyhyemmillä väleillä olevista rattaista.

Yytuubista kattelin videoita niin näyttäs olevan helppo itsekkin vaihtaa paikoilleen.

Ja oliko niin että kannattaa myös laittaa ylitäyttöä öljy määrään? Riittääkö 0.5L vai 1L ?

Veli-Matti Lehtonen 03.11.2023 15:13

En ole varma, mutta taitaa se litra olla öljyn lisäys. Peruutusvalon anturin reiästä lisäys. Kun avaat kopan, katso huolella ne kuulat etteivät tipu. Niille löytyi omat kolonsa. Asentaja laittoi, vilkuilin vierestä. Kyllä se tiheämpi vitonen toimii ja loota kestää.

Harri Olavi Harju 03.11.2023 18:34

Hei!
Nämä matkailuautot ovat painavia kulkineita. Fiat valmistaja ei ole vahvistanut autojen vaihdelaatikoita.
itse ajan vitosella 90 km alueella. Kutosella harvoin. Toyota kärsii samasta vaivasta. "Ampuu vaihteen pois päältä. Minulla on Sunlight T64 2013. Kulutus 9,6 ja talvirenkain 9,7.

Hyvää jatkoa
Harri Harju

Jani Juutinen 07.11.2023 13:45

No niin.
Kopan aukasin niin kuulathan sieltä oli pois paikoiltaan koska hammaspyörän lukitusrenkaasta oli kynsi katkennut ja mutteri löystynyt.

Hammaspyörät näyttää ja tuntuu ehjiltä mutta laitetaanpa nyt nuo tiheämmät välitykset kun tuli uudet rattaat tilattua.

Timo Haapanen 07.11.2023 21:18

Mieti tarkkaan kuinka tiheät rattaat otat. Muistan jonkun laittaneen 25 % tiheämmät mutta ne meni uudelleen vaihtoon. Uskoisin n. 10 % riittävän. Tiedä sitten millaisia nykyään on saatavilla.

Toivo Koistinen 08.11.2023 06:05

Aikanaan itse moitiskeilin 2.8 vaihteistossa, että miksi hitossa siinä ykkönen, oli niin nopea, koska se liikkeelle lähtö hitaalla olisi helppo huonostakin paikasta, ja vähemmän rasittaa kytkintä, ja laatikkoa.
Sitten varsinkin pakki, sekun oli formulamallia, niin haittasi oikeasti se, kiilojen päälle menoa, jos tarvihti, että mihin ihmeeseen kiire takaperin voi olla.
Siinä suhteessa se remontti kannattaa. Tosin sitä tautia on muissakin merkeisä.
Tp

Timo Haapanen 08.11.2023 10:01

Vitosen rattaiden vaihto ei vaikuta kokonaisvälitykseen. Pakki ja ykkönen jäävät aivan ennalleen.

Jani Juutinen 09.11.2023 18:39

No niin rattaat vaihdettu paikoilleen.
Laitoin 19% tiheämmät välit ja nyt mittari nopeutta 90 km/h vitosella ajaessa kierrokset on noin 2400rpm. Vakio väleillä muistaakseni noin 2100rpm.
Muutos omasta mielestä erittäin onnistunut.

Timo Haapanen 09.11.2023 19:26

Paljonko on kierroksia nelosella yhdeksänkympin vauhdissa?

Jani Juutinen 09.11.2023 19:32

Jos en ihan väärin muista niin oisko ollu 2700-2800 välillä.

Veli-Matti Lehtonen 09.11.2023 19:46

Hyvin toimittu kun tiuhemmaksi vaihdettu sekä lisää öljyä laitettu. Turhat sekä vaihteistonsa rikkoneet parjaavat hyviä kamppeita.

Veli-Matti Lehtonen 09.11.2023 19:47

Hyvin toimittu kun tiuhemmaksi vaihdettu sekä lisää öljyä laitettu. Turhat sekä vaihteistonsa rikkoneet parjaavat hyviä kamppeita.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.