Ducato 2,8 moottorin kumityynyt pakkasella

ASIKAINEN MATTI 20.02.2007 13:40

Mistä apu, kun auton seisottua yli 15 asteen pakkasessa muutaman päivän, sen moottorin kumityynyt ovat kivikovat ja tärinä leviää koko autoon niin, että paikat tuntuvat hajoavan. Myös ajomelu on kamala. Moottorin lämmettyä ja auton seisottua jonkin aikaa leviää lämpö tyynyihin ja moottori käy taas normaalisti kuin mitään vaivaa ei olisi ollutkaan. Olen keskustellut asiasta sekä parin merkkikorjaamon että maahantuojan kanssa, mutta meikäläisiin oloihin sopivia kumityynyjä ei kuulemma ole saatavilla. Olisiko jollain asiasta viisaampaa tietoa? Joka tapauksessa kyseiset kannattimet ovat Suomen oloihin täysin sopimattomat.

TERVO JARI 20.02.2007 16:43

Linkki:http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?E26555M=44&x26555=41316

Jari

TERVO JARI 20.02.2007 17:27

Kyllä löytyy aiheesta juttua . .

Jari

Ps. Piti laittaa jo edelliseen toi vinkki mutku se unohtu . . .

JANHONEN MATTI 20.02.2007 20:32

"Sama juttu Rahikaisella." Käytin tuossa lauantaina moottorin (2,8JDT) pitkän pakkasen jälkeen lämpimäksi ja vaikka oli suojasää niin koko auto vapisi käynnistyksen jälkeen n. 15-20 min kun horkkatautinen. Viat (Fiat) jotka on tehty piirustuspöydällä on tunnetusti pirullisia korjattavia, niihin kun tuo osanvaihto ei yleensä auta. Tästä asiasta näyttää käydyn vuosi sitten pitkä keskustelu, mutta ei näytä siinäkään ongelmaan löytyneen ratkaisua. Tuosta kirjoitussarjasta ei myöskään käynyt oikein selville onko "veljessarjan" muissa merkissä Citroenissa ja Pösössä samoja ongelmia vai koskeeko ongelma vain ja ainoastaan Ducatoa. Kunhan seuraava suojasää tulee niin kokeilen tuota lämpöpuhallinkonstia.

TERVO JARI 20.02.2007 21:10

2.8 HDI vm 04 rek.kuorma-autoksi omaa samat "vinkeet"( tuohan on sa kampe kuin Fiat tai Sitikka ). Kun tuossa pakkasilla seiso pitempään tärryytti kovin ku käyntiin laitto, mutta lämmettyään loppu tärrryyttäminen . . . Tosin onhan tullut kilometrejä ja ikääkin lisää . . . .Mutta liekö sillä vaikutusta asiaan ? ?

Jari

KORPPI SEPPO A J 20.02.2007 22:14

tuota tautia vain 2,8:lle. 2,3 JTD:ssä on aivan sama vaiva. Hammaslääkärissä käynti aina näitten "kylmien" ajojen jälkeen. &:>)

WILHELMSSON LEIF 21.02.2007 08:27

Ei tärise 2.3 tulen juuri sisään muutaman kilometrin ajon jälkeen -24 käytän silloin kun ei viitsi pyörällä lähteä. Lämmitin päällä 3.5 tuntia sisällä ja ulkona talon ainut auto joten kylminä päivinä ajan joka päivä. Ainoastaan kuulen semmoinen muutaman sekunnin murahdus ja sekin pienenee jos pitää lämmitintä ptkään.

NOUSIAINEN MARTTI 21.02.2007 11:20

Kumityyny ongelmia on muillakin, näköjään. Sehän tässä onkin paradoksi, että mitään ei saada aikaan. Ryhmäkanne laki tulee voimaan keväällä, oliskohan syytä palata asiaan silloin joukolla. Kaksi talvea reklamoin myyjälle kumityynyistä. Lopulta myyjän sinni petti ja luvattiin uudet tyynyt, saatesanoin: "Mikään ei tule kuitankaan muuttumaan". Viime kesänä uudet tyynyt sitten laitettiin. Ja myyjä oli kerrankin rehellinen. Talvipakkasten tultua totesin, että sama tärinä jatkuu. Pehmeämpiä tyynyjä ei kuulemma Ducatolta saa. "On niin pienet markkinat ettei ne rupea Suomeen omia tyynyjä tekemään", oli Deltan kommentti. Laitatain moottorin alle lasikuitukopan, joka hiukan nopeuttaa kannekumien lämpenemistä. Silti tärinä on sydäntä raastava. Kannattaa kuitenkin seurata tapahtuuko mitä vaurioita tärinästä johtuen. Muoviosat saattavat hajota. Vuoteen alaosan muovikopan myyjä vaihtoi nurkumatta. Kaikkein eniten harmittaa se että vaikka moottorille ei siinä tärinässä vahinkoja tulekaan, ovat ne kaikkein kalleimat osat, korin muoviosat vaarassa.

PS. Jos on pitkät- ja kovat pakkaset, tyynyt eivät kovin helposti notkistu, pakkasen laskettuakaan, jos autoa ei saada lämpimiin tiloihin välillä.

PALIN MATTI 21.02.2007 16:43

Miepä keksin ratkasun ihan kohta. Antakaa ko mie mietin vähän aikaa rauhasa.

No niin. Tässä se ratkasu onkelmaan on: Met käärimä net tyynyt (3 kpl niitä pitäs olla) semmosseen itestään säätyvään 230V lämmityskaapelliin. Ja siihen vähän jotyaki semmosta elastista eristystä ympärile. Sen syötön met otama samasta ko lokilämmitinki. Ja vot! Aina ko meilä on auto roikan nokasa, ni lämpiää tyynykki samala! Ja ko moottori pannaan käymään, ni se normaali vipra kyllä pittää sen kumin massan lämpimänä. Jos on semmonen ilima, ettei moottoria tarvi esilämmittää, ni ei net kumikkaan sillon ole tärinäkovvuuesa.

Itea on ihan vappaasti käytettävisä. Rovikat vaan sitte mulle! :-))

PS: Ihan tosissaan jos puhuttaan, ni Viiatin tehtaan pitäs nämät tämmöset "tekohengitysvehkeet" maksaa!! KJON!!

SARANPÄÄ MATTI L 21.02.2007 20:07

Minä innolla osallistuin tähän keskusteluun edelliselläkin kerralla. Silloin olin muiden mukana sitä mieltä että paikat tippuu hampaista. Auto oli silloin 2,8JTD -03 mallia, nyt on -05 sama muuten -siis moottori. Kuori oli edellisessä saksalainen nyt ruotsalainen (ei tietenkään vaikuta itse asiaan, tiedän, tiedän). Ja kas kummaa ei onkelmaa alkuunkaan. Käynnistetty on kylmemmästä kuin edellinen. Ainut ero on että käyttöä on ollut enemmän. Kuitenkin 2 viikon seisokkeja on ollut kuten edellisessäkin. En valita, kunhan ihmettelen.

KLEMETTI SEPPO 23.02.2007 19:38

2,3 Ducato vm. 06. Ihan samanalainen jyrinä kopissa, "20:llä kilometrillä ei vielä muutu miksikään.(15- 30 astetta miinusta) Lisäksi käynnistyksen jälkeen kojelaudan alta kuulu luultavasti ohjaustehostajasta melko paha vonkuminen n. 1min ajan. Deltan mukaan normaalia ääntä eikä tehostinta vaihtamalla kummene. Onko muilla samaa kokemusta. Ylipäätänsä onko kukaan saanut apua tähän kumityynyjen tärinään esim. vaihtamalla kumit? Takuuta on vielä vuosi. Muutoin auto kyllä käynnistyy kovastakin pakkasesta roikasta moitteeta.

NIITTYARO TAPANI 23.02.2007 21:26

Itselläni on 2002 Knaus Fiatin vanhalla hytillä ja 2,8 jtd koneella. En ole huomannut moisia rutinoita moottorin gummeista mutta en lähde kylmällä moottorilla jos vain mahdollista. Annan Eberin käydä puolisen tuntia ennen starttia. Tällöin ovat gummit sun muut nähtävästi jo hieman norjistuneet ja lämmintä pukkaa hyttiin. Suosittelen jos aikoo autoa pitää seuraavankin talven.

SARANPÄÄ MATTI L 23.02.2007 22:22

Ei kyllä Eberin tai Webaston käyttö auttanut pätkääkään edellisessä autossa, vaikka olisi lämmittänyt koko päivän;-).

Joku kumma juttu siinä on ettei vaivaa ole joka Fiatissa, niinkuin ei nyt tässä nykyisessä autossani. Kuten yllä kerroin!

WILHELMSSON LEIF 23.02.2007 22:29

Voin vielä kerran sanoa 2.3 Ducato tänä aamuna -30 mottori ja sisä lämmitin 4 tuntia päällä(kellolla)pieni vinkuminen muutama sekuntti mutta ei tärinää eikä viimetalvena myöskään. Myös vaihdelaatikko notkeampi kun edellisessä Ducatossa -97 2.5. ajan vain 6 km. aamulla. Onko tämä joku Perjantai auto, tai vaikuttaako päivittäinen ajo tähän. Myöskään kumityynyillä ei ole merkitystä jos moottori käy tasaisest heti startin jälkeen. Auto 2005 ajettu vajaa 48000 km.

JOKINEN ARI T 24.02.2007 09:51

Onko kukaan kysynyt uusia tyynyjä Suomalaiselta tehtaalta esim http://www.korjakumi.fi/ Näkyy tekevän ainakin Volvolle, vois olla paremmin pakkanen hallussa!!

MELLANEN PEKKA 24.02.2007 10:04

Tämähän on hyvä löytö! Näyttää siellä hinnastossa olevan peräti 11 erillaista Ducaton moottorinkannatin kumia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.