Ducato 2,3 Multijet, polttoaineenkulutus moottorijarrutuksessa

Seppo Siironen 21.07.2021 19:58

Oletteko seuranneet meneekö hetkellinen polttoaineenkulutus nollaksi moottorijarrutuksessa? Oma ajotieturi näyttää 2,0 l/100km eikä kulutus siitä enää laske vaikka kuinka pitkään moottorilla jarruttelee.

Ari Kuusisto 21.07.2021 21:32

Olen ollut käsityksessä että katkee kokonaan, mutta eipä ilmeisesti katkeakaan.
Motivan taloudellinen ajaminen oppaassa 15 vuotta vanha opus:
"Vuoden 1990 jälkeen valmistetut bensiini- ja dieselautot käyttävät yleensä
polttoaineruiskutustekniikkaa yhdessä sähköisen toiminnon kanssa, joka katkaisee
moottorin polttoainesyötön moottorijarrutuksen aikana (monissa uusimmissa
automalleissa polttoaineen syöttö ei katkea kokonaan, polttoaineen kulutus vähentyy
kuitenkin 0,4-0,5 litraan kun kaasupoljin on vapautettu ja vaihde on päällä)."

Tietoniekat voivat vahvistaa tätä epäilystä.

Seppo Siironen 21.07.2021 21:42

Mulla kokemusta ajotietokoneellisista vain kahdesta diesel- ja yhdestä bensa-Volvosta ja kyllä niissä kaikissa meni kulutusnäyttö moottorijarrutuksessa nollaan.

Timo Haapanen 21.07.2021 23:30

Asiaa on pohdittu aiemmin
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-83607749/

Itse kallistun Niittyaron Tapanin viimeisen kommentin kannalle.

@timppa

Toivo Koistinen 22.07.2021 06:35

Latoseisojasta en ole koskan katellu, mutta vanhus joskus tuli kun se oli uudempana hetkellistä kulutusta kateltua.
Liikuskeli sillon 17 - 0, L välillä.
Olen ymmärtäny, että nykyset, johon vanhuskin kuuluu toimivat vähän kun pensiini autot, eli se tietämiskone säätelee tarpeen mukaan siitä syöttöö.
Sillä on sitten kun sähköistä, ja hypriiteistä intoovat tullu karahettua. Paljon vähemmillä vaivoilla, ja päästöillä päääsee kansa, kun vaalii ja huoltaa 2000 luvun kulkupelejä.
Päivittää vain ne pakokaasu jutut kun uutta syntyy, ja on aika uusia pakokaasuputket oheis laitteineen, niin säästyy auton purku, kierrätys, ja uuden valmistus, kun nuo kestää lähes isältä pojalle.
Nyt ostetaan kalliisti tehty hieno monimutkasuus muutamaksi vuueksi, kun ei siinä ole päästöjä. Kulkee ilmatteeksi puhtaalla ilmalla, mtänyt vähä sähköö töpselistä, ja pensaa akkujen altailuun ajon ohessa
Jaaha siinäpä sitä Jeremaadia tuliki. Hyvää kesänjatkoo kaikille.
Tp

Ari Kuusisto 22.07.2021 08:47

Uskon kans siihen että mittatarkkuus ajotietokoneissa on mitä on, mutta tuo ettei polttoaainesyöttö katkea kokonaan, ja miksi ei,olis mielenkiintoinen saada vastaus.

Toivo Koistinen 22.07.2021 11:15

Poltoaine talouden kannalta juurikin. Vanhuksen ohjeissa oli muistaaksen jotenkin, että kun tullaan risteyksen, tai tienhaaraan, missä pitää pysähtyä, tai hiljentää, niin anna rullata vaihde päällä jolloin moottori jarruttaa nopeutta.
Moottorin jarrutuksen aikana polttoaineen syöttö katkeaa, ja näin kulutus pienenee varrattuna, että antaa käydä tyhjäkäyntia, ja rullaa vaihde vapaalla, koska tyhjäkäynnillä moottori käyttää polttoainetta koko ajan.
Tp

Mauri Laukkanen 22.07.2021 17:03

Joopa joo

Seppo Suomi 22.07.2021 21:29
Seppo Siironen

Oletteko seuranneet meneekö hetkellinen polttoaineenkulutus nollaksi moottorijarrutuksessa? Oma ajotieturi näyttää 2,0 l/100km eikä kulutus siitä enää laske vaikka kuinka pitkään moottorilla jarruttelee.

Onko kyseessä automaatti ?

Seppo Siironen 22.07.2021 22:06

Ei ole automaatti. Tuolla edellä Timo Haapasen linkittämässä keskustelussa tämä asia olikin jo puitu. Näyttää siis olevan ominaisuus koska muutkin oli tehneet saman havainnon.


Tai sitten on vaan uskottava, että kaikki Multijet 2,3 Ducatot ovat viallisia...
muokattu: 22.7.2021 22:22
Seppo Suomi 23.07.2021 22:35

Tähän lisäykseesi minäkin uskon.
Tämä "älykäs" lataus on aivan älytön.

Heimo Turunen 26.07.2021 00:19

Mittari on yksinkertaisesti ohjelmoitu niin ettei näytä kahta litraa pinempää, se on toistaiseksi kaikissa Ducatoissa. Aika turhaahan olisi näyttää kovin pieniä lukemia kun se tiedetään että moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö katkeaa. Muissa autoissamme on ollut ja on kulutuksen tuntinäyttö kun se käy tyhjäkäyntiä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.