Dometic TEC29

Mikko Anttonen 23.05.2021 19:47

Terve. Sellainen ongelma tuli kun vaihdoin vuotavan polttoaineletkun että aggregaatti lähtee käyntiin mutta sammuu heti ja näytössä lukee Generator Alert. Ainut sähköosa mihin koskin letkua vaihtaessa oli kaasuläpän askelmoottori. Ja siihenkin vain sen verran että sain sen tangon irti kaasuttimesta. Ennen letkun vaihtoa laite toimi hyvin. Voiko tuo askelmoottori olla syynä että kone sammuu? Vivusto kyllä liikkuu kun koneen käynnistää.

Seppo Mäenpää 23.05.2021 20:19

Herra mun vereni - melkeen 5 tonnin aggregaatti :() Tuohon hintaanhan tuon pitää tehdä aamiainen, hieroa jalat ja kammata tukkakin...

Hannu Sankala 23.05.2021 21:24

Kuulostaa siltä, että kannattaa käyttää merkkihuollossa. Näkyi olevan erittelyiden mukaan erittäinkin hyvä aggregaatti, painoa on 20 kg enempi kuin minun Yamahassa. Sillä lisäpainolla kuitenkin 0,8kW enempi jatkuvaa tehoa ja automaattinen käynnistys akun lataukseen.

Mika Jokinen 23.05.2021 21:51

Tere, eihän ole vahingossa lähtenyt öljynpaineen tai määrän vahdin johto irti?
Terveisin Mika

Mikko Anttonen 24.05.2021 06:24

Olen koittanut kaikki mahdolliset johdot ja liitokset käydä läpi. Ihmettelen että letkun vaihdosta näin suuttui:). Onko kellään tietoa Oulun lähistöllä pätevää huoltoliikettä joka tietäisi näistä? Tai saa olla toki muuallakin jolle voisin soitella.

Ari Jokinen 24.05.2021 12:58

Pikainen googlaus: Generator Alert General alarm message
Example: The control ring on
the throttle valve of the carbu-
rettor (stepper motor) is faulty.

Onko siellä askelmoottori säätämässä kaasutinta?

Mikko Anttonen 24.05.2021 13:26

Onhan siinä. Ja se on ainut sähkölaite mihin jouduin koskemaan kun irroitin kaasuttimen. Askelmoottori kyllä avaa ja sulkee kaasuläppää kun konetta käynnistää. Olen mitannut askelmoottorin piuhoista resistanssia ja vain kahdesta saa lukemia (38) ja kahdesta ei tule mitään lukemaa. Pitäisiköhän kaikista piuhoista saada sama resistanssi?

Petri Ahonen 24.05.2021 17:27
Mikko Anttonen

Onhan siinä. Ja se on ainut sähkölaite mihin jouduin koskemaan kun irroitin kaasuttimen. Askelmoottori kyllä avaa ja sulkee kaasuläppää kun konetta käynnistää. Olen mitannut askelmoottorin piuhoista resistanssia ja vain kahdesta saa lukemia (38) ja kahdesta ei tule mitään lukemaa. Pitäisiköhän kaikista piuhoista saada sama resistanssi?

Eikö noissa kaksi piuhaa ole moottorille ja kaksi ns. asentoanturille, joka kertoo, missä asennossa "läppä" on? Eli kahdesta jännitettä ja kahdesta ohmeja.


Oletko katsonut juuuutupesta sivustolta videota: TEC 29 generator feilsøking av Hytteliv Senteret, siinä mm. ohjeistetaan, kuinka itse voi tarkistaa ohmi mittarilla muutaman ongelma kohdan. Siellä oli tuo moottorin mittaus 38ohmia ja pari muuta. Kieli on väärä, mutta tekstiä englanniksi ja kuva kertoo lisää. Onnea vian metsästykseen.
muokattu: 24.5.2021 18:09
Petri Ahonen 24.05.2021 17:38
Mikko Anttonen

Olen koittanut kaikki mahdolliset johdot ja liitokset käydä läpi. Ihmettelen että letkun vaihdosta näin suuttui:). Onko kellään tietoa Oulun lähistöllä pätevää huoltoliikettä joka tietäisi näistä? Tai saa olla toki muuallakin jolle voisin soitella.

Kokeile soitella vaikkapa Pienkoneklinikka Krouvintie 9, Oulu tai joku muu paikallinen Honda huolto. Eikös agrekaatissasi ole Hondan moottori?

Mikko Anttonen 24.05.2021 20:13

Honda GX160 moottorihan tässä on. Olen nuo youtuben ohjeet käyny läpi mutta ei apua. Pitää viedä näytille jollekkin joka ymmärtää näiden aggregaattien päälle. Kone tosiaan lähtee hienosti käyntiin mutta sammuu ennen kuin kierrokset kerkiää tasaantua ja Generator alert tulee näytölle. Laite kuulostaa siltä kuin se sammutettaisiin katkaisimesta. Eli sytytysvirta katkeaa. Joku suojamekanismi luultavasti. Autossa kerkeää mikroaaltouuni piipata ennen sammumista. Olen koittanut käyttää aggregaattia myös ilman että on kaapelit asunto osaan kytkettynä mutta tulos on sama.

Petri Ahonen 24.05.2021 21:48

Tuo kertomasi ongelma kuulostaa myös polttoaineen saantiongelmalta, eli jos polttoainesuodatin on puhdas ja bensapumppu toimii on syynä irrottamasi akseli, joka ei ilmeisesti ole oikeassa asennossa. Oulussa oli monta mahdollista pajaa joka varmasti vian löytää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.