Diesel talvilaatu

TUONONEN HANNU 27.11.2007 11:31

Renaul Master 3.0 DCI Adria Izola kesälaadulla tankki täyteen ja ajotietokoneen mukaan ajat 850km/kulutus 11.8L/100km.Talvilaadulla 750km/kulutus 14.4L/100km.Pitää käytännossä paikkansa.Onpa huikea ero.Euroopassa ajellessa matka pitenee ja kulutus pienenee vielä tästä suomen kesälaadusta.Voisiko alan asiantuntija hieman valaista asiaa,onpa joku sanonut talvilaadun olevan myrkkyä koneelle.

HÄLVÄ TEUVO 27.11.2007 11:52

Muistaakseni tästä aiheesta on pitkät keskustelut ja aika päteviä kommenttejakin joskus viime talvena tai sillen. Koitapa selata. TeeHoo

JANHONEN MATTI 27.11.2007 12:23

Ensinnäkin talvilaatu ei ole myrkkyä koneelle.

Talvilaadussa on hieman vähemmmän energiaa kun kesälaadussa johtuen talvilaadun pienemmästä ominaispainosta.

Dieselin kesälaadun ominaispainon laaturaja on 0,820 kg/ltr - 845 kg/lrt ja tyyppillinen arvo 840 kg/ltr.

Dieselin talvilaadun DI -29/34 ominaispainon laaturaja on 0,800 kg/ltr-840 kg/lrt ja tyyppillinen arvo 0,820 kg/ltr.

Näissä arvoissa ei näytä olevan juurikaan eroja esim. Nesteen ja Teboilin dieselin välillä.

Eli sen johtopäätöksen noista ominaispainoeroista voi vetää, että talvilaadun ominaispaino = energiamäärän vaihtelu laaturajojen sisällä voi olla 5 % ja silti se täyttää ISO standardin. Joskus kuulee väitettävän, että öljy-yhtiöt valmistuttaa polttoainetta tarjoustavaraksi tarjousmakkaran tyyliin mutta todisteet taitaa olla "poltettu" moottorissa.

Oletan, että tuo mainitsemasi 2,6 ltr/100 km = 22 % polttoaineen kulutuksen nousu ei johdu pelkästään polttoaineen vaihdosta vaan siihen on muitakin syitä.

JANHONEN MATTI 27.11.2007 14:48

Meni tuossa edellisessä vastauksessa nuo laaturajat hieman leveäksi. Oikeat arvo kesälaadulle on 0,820 kg/ltr - 0,845 kg/ltr ja talvilaadulle 0,800 kg/ltr - 0,840 kg/ltr.

NYYSSÖNEN KAJ 27.11.2007 15:06

Autojen kulutusarvo EU-keskikulutus taas mitataan Saksalaisella dieselillä joka painaa 0,890 kg/litra.

Energiaa on kaikissa (ei biodiesel)diesel ja bensiineissa per kilo saman verran. Niin ja tiheys on tapana ilmaista +15 asteen lämmössä.

JANHONEN MATTI 27.11.2007 18:07

Jos sinua yhtään lohduttaa, niin tulevaisuudessa saat tankatessa vielä nykyistä vähemmän energiaa MJ/ltr ja vielä nykyistä korkeampaan hintaan. Kun bensaan aletaan lisäämään etanolia, jonka lämpöarvo on vain 21,2 MJ/l, niin sekoitus heikentää myytävän bensan lämpöarvoa. Tästä taas seuraa, että bioetanolin lisääminen lisää polttoaineverotusta. Verotuksen kiristyminen johtuu siitä, että bensalitran sisältämän energiamäärän korvaamiseen tarvitaan 1,5 litraa lämpöarvoltaan heikompaa bioetanolia, josta maksetaan myös valmistevero 1,5 litran mukaan.

Samoin käy dieselin kanssa. Biodieselin (BTL)energiasisällöksi ilmoitetaan ainakin laissa 34,4 MJ/kg eli jotakuinkin sama kun nyt myynnissä oleva dieselin. Kun 0,780-0,785 kg/ltr ominaispainoltaan olevaa biodieseliä sekoitetaan nykyisin myynnissä olevan dieselin sekaan (ominaispaino 0,820 kg/ltr) niin dieselin lämpöarvo laskee, veron e/ltr pysyessä samana.

Kun biopolttoeineiden sekoitus nykyisiin polttoaineisiin alkaa, pitäisi energiaveroihin tehdä tuloveroasteikkojen tyyliin "inflaatiotarkistus", jotta polttoaineverotus ei nousisi.

HYTÖNEN RAIMO 16.08.2008 23:16

Niinpä. Ominaispainon ja sen myötä tehottomamman polttoaineen kulutusta lisää ennen kaikkea kylmyydestä johtuva kitkan kasvaminen (moottori, vaihteisto, akselistot, tien pinta, talvirenkaat). Eli talvikulutusta nostavia syitä on aika paljon (bensa-autossa vielä rikastinkin),

HYTÖNEN RAIMO 16.08.2008 23:25

Ja Maukka, pane jo se lauantaipullon korkki kiinni!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.