Dethleffs A531

HAUTANIEMI ARJA-TARU 18.08.2007 21:48

Olisko kellään tallessa otsikon kulkuneuvon sähkökytkentäkaaviota? Kiukuttelee eikä lataa, niinkuin manuaali väittää, starttiakkua ollenkaan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 19.08.2007 12:23

Ei niihin ole annettu mukaan sähkökaavioita josta kävisi ilmi tominta. Minkä vuotinen auto on kyseessä? Itsellä oli -89 mallin Dethleffs ja melkein purin koko laturin samalaista vikaa etsiessäni kunnes totesin, että lataahan se. Homman nimi ole se ettei starttiakun lataus alkanut ennen kuin asunto-osan akku oli kyllin täynnä. Kuinka se on toteutettu jäi minulle mysteeriksi, mutta kun seurasin latausta noin se näkyi toimivan aina.

PALIN MATTI 19.08.2007 18:09

Jos starttiakku ei ajettaessakaan lataudu, ei se ole Peffletin ongelma. Kytkentäkaavio löytyy kyseessä olevan automerkin korjauskäsikirjasta, jollaisia on kirjastoissakin lainattavissa.

HAUTANIEMI ARJA-TARU 19.08.2007 21:58

Jaaha, vai noin se on. siis ensin hupiakku ja sitten vasta startti. Se selittää monta asiaa. Automme on vuodelta 1991, joten se on varmaan melko läheistä sukua teidän pirssille. Kiitos vihjeestä joka tapauksessa.

HÄLVÄ TEUVO 20.08.2007 08:56

Jo lataa kummasti. Mulla on semmonen käsitys , että meijän kulkimessa ensin ladataan moottorin akku, jotta taataan liikkuvuus ja vasta sitten hupiakku. Miten se nyt voi olla toisin päin. Eihän siinä ole tolkkua??

TeeHoo

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 20.08.2007 13:29

Tarkoitin latausta "maasähköllä" eli 230 V:lla. Jos se ei lataa ajossa on ongelma alustan eli moottorin laturissa tai johdossa. (ei Puolan johdossa kuten tämä Gdanskin sähkömies sanoi ja joutui vaikeuksiin)

HÄMÄLÄINEN TOIVO 21.08.2007 09:47

Kumminpäin se lataus sitten on uudemmissa (>2000) piirongeissa. Auton käydessä ensin auton oma akku ja sitten asento-osan akku. Myös piuhasta ladattaessa ensin auton oma akku ja sitten hupiakku. Näin minulle on opetettu. Kuten Teuvo sanoi, tällä varmistetaan, että auton käynnistämiseen riittäisi virtaa.

HAAPANEN TIMO S 21.08.2007 17:37

Auton käydessä lataantuu molemmat samaan aikaan.Läheskään kaikissa autoissa ei tolppasähköllä ladata ajoakkua lainkaan.Mun mielestäni ajoakun välilataukset on melko turhia,eihän sieltä majoituksen aikana oteta mitään.

HAUTANIEMI ARJA-TARU 25.08.2007 21:28

Toi peffletti ei lataa maasähköllä ajoakkua ollenkaan. Asia tuli esille kun piti lähteä kuukauden seisonnan jälkeen liikkeelle. Ei inahtanutkaan. Radion muisti vissiin tyhjentää akun kuukauden seisonnan aikana. Laitoin, kun en muuta keksinyt, hätäavuksi ctek-3600 automaattilaturin lataamaan seisonnan aikana ajoakkua. Eli homma kyllä hoituu nyt, mutta on tossa auton omassa systeemissä jokin vika kun se ei lataa vaikka valot kyllä syttyy ikäänkuin oma laturi toimisi.

TOIVONEN MARTTI 26.08.2007 09:24

El kun nuo akut voivat olla eri-ikäisiä, erikokoisia ja erikuntoisia niin on ihan hyväkin että niillä on eri laturit. Jos tuon ctekin koko riittää niin se on ihan hyvä vaihtoehto pitämään ajoakku timmissä ja asunto-osan laturi saa oman viisautensa mukaan latailla mahdollisesti reissussa tyhjenneitä hupiakkuja.

Anna olla vaan noin niin akut saavat oikean ja omasta varaustilastaan riippuvan latauksen. mot

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.