Comfortmatic arpoo

Airi Hakala 25.02.2018 19:15

Kyseessä on Fiat Ducato 2,3/150 Comfortmatic vaidelaatikolla. Vuosimalli 2017. Kun ajetaan vakionopeudensäädin päällä ylämäkeen, laatikko vaihtaa hienosti alaspäin. Kun päästään mäen päälle laatikko kokeilee 5-6 kertaa isompaa pykälää. Korostuu silloin kun on tasamaa tai pieni vastamäki. Olen käynyt merkkihuollossa päivityksessä mutta eipä tullut muutosta. Mielestäni olisi vain ohjelmakysymys. Onkohan vaihteiston vika vai ärsyttävä ominaisuus? Onkohan muilla sama toimintatapa? Juhani

Matti Janhonen 25.02.2018 22:54

Tuo Comfort-matic on tarpeeksi konstikas ilman vakionopeudensäädintäkin.

Vakionopeuden säätimellä on se ominaisuus, että se kyllä reagoi tien profiilin muutoksiin, mutta sen päällä ollessa ennakoiva ajo ei ole mahdollista. Siinä missä sen pitäisi alamäessä tai muuten antaa lisätä auton nopeutta ja samalla autoon sitoutunutta energiaa se "jarrutta" alamäessä, ja kun tulee ylämäki se lataa pienempää silmään ja kohottaa koneen kierroksia jotta asetettu vakionopeus säilyy.
Jos autossa on riittävästi tehoa ja vääntöä niin tämä ei ole ongelma.

Automaatin vaihtamiseen vaikuttaa mm. käytössä oleva vaihde, ajonopeus, moottorin kierrosnopeus ja kaasupolkusimen liikkeen nopeus.
Jos kaikki nuo vaikuttavat asiat ei ole kohdallaan vaihteisto alkaa kokeilemaan, josko voisi jo vaihtaa suuremmalle. Tällöin voi syntyä ja vallankin jos säädöt on vähän pielessä mainitsemasi sahaava liike vaihteissa.

Normaalisti vakionopeudensäädin menee väliaikaisesti pois päältä, kun polkaisee kaasupolkusimen nopeasti pohjaan. Tällöin nopeus kasvaa ja kun nostaa jalkaa kaasulta niin auton tulisi vaihtaa suuremmalle vaihteelle ja ajo jatkuu vakionopeudensäätimen säätäessä taas nopeutta.
Oletko kokeillut miten vaihteisto tähän vaikka normaalissa vaikka ohituksessa syntyvään tilanteeseen reagoi.

Toinen keino on kytkeä vakionopeudensäädin mäkisessä maastossa pois päältä, jolloin tien profiilin huomioiva ennakoiva ajo on mahdollista ja vaihtamista ei mahdollisesti tarvitse tehdä lainkaan.
Joskus olen miettinyt sitäkin, että onko nuo automaatin perussäädöt tehty "pullakuski-Dugatoille ja jos on niin matkailuauton alustalle ne ei massan kasvun vuoksi suoraan sovi.

Oletko kokeilut onko alas painetulla ECO-napilla vaikutusta asiaa. Normaalisti nopea kaasupolkusimen painallus tosin eliminoi tuon ECO-napin vaikutuksen.

Toivo Koistinen 26.02.2018 06:27

Sama juttu manuaalilla. Juuri tuo alamäen jarrutus, ja sitten vakionopeudella ylämäkeen.
Manuaali vaan hyytyy, ellei kepitä, ja sillonhan nopeus säätö jä pois kokonaan.
Normaali matka-auto nopeudella kutosen käyttö jää kokonaan pois, ja alamäessä on kaasua annetava, samoin lähtiissä nousuun, jonka nopeus säätäjä onneksi sallii.
Toivopoika

Timo Haapanen 26.02.2018 07:58

Millaisella nopeudella tuo ongelma ilmenee? Ei painava auto pysty pitämään isoja vaihteita pienellä nopeudella.

@timppa


Itsellä 130 heppainen auto 3500kg:n painossa, aivan turhaa yrittää ajaa vakkarilla mäkisessä maastossa.
muokattu: 26.2.2018 09:04
Airi Hakala 26.02.2018 09:17

Kyse ei ole pienemmälle vaihdosta vastamäkeen tultaessa. Toimii silloin hienosti niinkuin pitääkin. Ongelma on mäen päälle päästessä. Laatikko arpoo monta kertaa 5 ja 6 välillä ennenkuin jää pysyvästi 6-vaihteelle. Toisin sanoen vaihtaa liian herkästi isommalle eikä vääntö riitä pitämään vaihdetta päällä. Vauhti normaali rajoitusten mukainen.

Mitä muilla automaateilla olen ajanut, niin tällaista ominaisuutta ei ole ollut.

Lähinnä kiinnostaa onko muilla samanlaisia kokemuksia. Vai onko omituisuus vain tuossa meidän yksilössä.

Juhani



Vaihteistossa ei ole Eco-nappia. Mäkiajoon tarkoitettu nappi löytyy mutta ei ollut vaikutusta. Mielestäni olisi vain ohjelmointikysymys viivästyttää hieman isommalle vaihtoa mäen päällä että vauhti ehtisi tasaantua vastamäen jälkeen. Tälläinen turha vaihtelu ei ainakaan vähennä laatikon kulumista...
muokattu: 26.2.2018 09:58
Matti Janhonen 26.02.2018 09:48

En usko ominaisuuteen.
Joku säätö ei nyt täsmää ja siitä tuo arpominen.

Meillä ylipäätään on ollut automaatteja vähän ja automaattilaatikoiden osaaminen on hyvin usein merkkihuollon ulkopuolella niihin erikostuneilla henkilöillä/liikkeillä.

Tässä yksi josta monet on saaneet avun
https://autogear.fi/

http://www.tamgears.com/

Timo Haapanen 26.02.2018 10:38

Mutta onko siellä mäen päällä vauhtia 75 vai 100?. Jos manuaaliducatolla ajaa reilua satasta pitää aikamoinen mäki olla että edes tulisi tarve vaihtaa vitoselle.

@timppa


Siis tietenkin ilman vakkaria. Vakkarilla ei voi ajaa mäkisessä maastossa ainakaan 130 heppaisella. Vakkarilla vauhti on 70 ja 115 välillä jos on satasen pyynti. Jos pienempää pitää hakea tippuu vakkari pois. Viraton varuste, joskun tasaisella ja tyhjällä motarilla voi jalkaa lepuuttaa. @timppa
muokattu: 26.2.2018 10:45
Airi Hakala 26.02.2018 15:59

Vakkari toimii kyllä melko hyvin, vaikka vaihteleehan vauhti jonkun verran.

Mäen päällä vauhti on asetellussa arvossa, elikkä pitää nopeuden kohtalaisen tasaisena. Vetää hyvin 5-vaihteella. Mäen päälle tultaessa vauhti on asetellussa arvossa 5-vaihde päällä kunnes yrittää vaihtaa 6-vaihteelle. Alkaa seilata 5 ja 6 välillä. Jos on myötämaa edessä, saattaa pysyä kerrasta 6-vaihteella.

Auto on vielä uusi ja takuu voimassa. Ajettu vasta 6000 km. Mutta kun ei merkkihuolto (ESS-Autotalo) osannut sanoa asiasta mitään.

Juhani

Erkki Rintanen 26.02.2018 17:02

Minulla on 3.0 koneella 5 tonnin auto ja toimii samalla tavalla pitkissä jyrkissä mäissä. Kun vauhti alkaa pudota mäen loppupuolella, vaihtaa 5:lle ja yrittää mäen lopussa vaihtaa 5-vaihteelta 6:lle heti kun kierrokset on taas vakkarilla asetetussa arvossa. Jos mäki jatkuu edelleen, vaihtaa heti kierrosten pudotessa takaisin 5:lle. Itse estän pumppaamisen napauttamalla vaihteiston manuaaliasentoon ja mäen päällä taas automaatille.
Mielestäni toimii vähän paremmin, jos ei käytä mäkiajoon tarkoitettua asetusta.

Sakari Lepola 28.02.2018 21:12

Minulla 3,0 kone ja comformatick 5 tonnin autossa. Pelaa hyvin, ei mitään arpomisia eikä tässä ketjussa kerrottuja temppuja. Ainoa "vika" on se, että kovissa nousuissa vakionopeussäätimellä pitää kuutosen vähän liian myöhään päällä, kun vaihtaa vitoselle vauhti on ehtinyt tippua liikaa. Juuri nyt kun ollaan ajettu Espanjassa ja Portugalissa tämän on huomannut. Usein tulee vaihdettua itse vitonen vähän aiemmin niin menee paremmin. Jos ajaa ilman vakoinopeussäädintä niin vaihtaa herkemmin pienemmälle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.