Citroen C25 takapyörien jarrutusvoima

Miikka Joki 15.07.2017 11:21

Katsastuksessa takapyörät 0,9 ja 1,2 kN,ei läpi.Kysyin katsurilta mitä pitäs olla"kahden kieppeillä" vastas hän.Paineensäätimen vaihdon jälkeen ei parannusta ja seuraavan katsurin vastaus kysymykseeni "kyl se ainakin kolme kiloo pitäs ol".Googlettamalla en löytänyt suoraa vastausta.Millaisia käytännön kokemuksia teillä on noista jarrutus voimista?Autossa on rumpujarrut,jarrutusvoiman säädin ja kokonaispaino 3100kg.

terv.Miikka

Toivo Koistinen 15.07.2017 12:14

Katsastusmiehen tulee antaa selvät tiedot hylkäyspäätöksestä, ja ohje mikä on oikea lukema, ja toleranssi kyseiseen asiaan.
Hänellä ei ole oikeutta sanoa, suunnilleen sinneppäin. Käy kysymässä täsmäliset lukemat.
Mikäli et saa, pyydä kirjallinen selitys, ja mikäli et saa voit valittaa Trafille asiasta.
Myös jälkitarkastuksen voi tehdä millä tahansa muulla katsastus asemalla.
Toivopoika

Heimo Turunen 15.07.2017 20:38

Jarrujen voimaero on liian suuri turvallista jarrurusta ajatellen. Toisalta ero tapauksessasi 25% menee siihen 30% prosentin rajaan joka on hyväksyttävissä. Jarruteho on kyllä aika pieni noin painavaan autoon.
Olisi ehkä syytä avata rummut ja vilkaista mikä mättää. Jarrut ovat kuluva osa ja ongelmia on yleensä takajarruissa sillä ne eivät aina edes osallistu jarrustustapahtumaan. Painesäädin rajoitta normaalijarrutuksissa ehkä jopa liikaakin. Toisaalta en ymmärrä miten paineensäädin vaihtamalla saman akselin jarrut alkaisivat toimia kuten pitääkin.
Sinuna vaihtaisin katsastuspaikkaa.

Matti Janhonen 15.07.2017 23:21

Tuossa jarrutestissä tapahtuu monia asoita vaikka näyttää simppeliltä hommalta.
Ensimmäinen asia on testata jarrupolkusinta kovasti painamalla pettääkö joku jarruletku tai putki.
Ei ole tavatonta, että vanhoissa autoissa jarruputki pettää katsastustestissä ja sehän on vain hyvä asia.

Toinen asia on pyörittää akselin pyöriä testerillä jarruttamatta jolloin selviää pyörin vierinvastus ja jos se on eri pyörien välillä suurempi kun 30 % hylkyyn menee. ( jarru voi tällöin vaikka laahata)

Varsinaisessa jarrutestissä jarruvoima ei saa vaihdella yli 30 % siinä vaiheessa kun pyörä on lukkiutumassa vaan jarruvoiman tulee kasvaa lineaarisesti samalla kun poljinvoimaa kasvatetaan.
Kun jarrut on hyvässä kunnossa niin dynamometrin viisarit nousevat kun "yhdestä" puusta tehtynä ylärvoonsa tasaisesti kunnes dynamometri itse katkaisee (nopeusero) testin ettei renkaat vaurioidu.

Monasti matkailuauto viedään katsastukseen suoraan seisonnasta ilman, että sillä on ajettu ja/tai suoritettu seisonnan jälkeen kovia jarrutuksia jolloin levyt ja rummut voi olla jopa ruosteessa.
Tästä syystä katsastusmiehet usein "jauhattaa" jarruja dynamometrillä, koska usein käy niin, että hetken jauhatuksen jälkeen jarrut saavuttaa vaaditut arvot.Sama käsijarrun kanssa.
Jarrut tykkää siitä kun niitä joskus käytetään ihan testimielessä niiden äärirajoilla.
Ja käsijarru se vasta jatkuvasta käytöstä tykkääkin, kun kunnossa oleva käsijarru ei kulu.

Hylkääminen on edessä silloin kun vähimmäisjarruvoimaa ei molemmissa tai toisessa saman akselin pyörässä syystä tai toisesta saavuteta. Sama juttu jos saman akselin pyörien jarruvoiman ero on yli 30 %.

Se että vaihtaa katsastuspaikkaa ei jarruja paranna.

Toivo Koistinen 16.07.2017 06:47

Juuri noin se menee teknisesti, kuten Janhonen sanoit. Mutta minulla särähti eniten korvaan tuo välinpitämätön katsastusmiehen suhtautuminen asiaan.. Nyky katsastuksen hinnnoila pitää saada kunnon palvelu
Asiakkaalla on oikeus saada tietoa hylkäyksen syistä, ja myös tiedot noista lukemista. Katsastuspöytäkirja, ja jos on epäselvää pöytäkirjan sisällöstä, niin neuvo, mitä mikin asia tarkoittaa.
Kaikkein paras konstihan on ennen katsastusta käydä jossain korjaamossa dynamometrillä tarkistamassa, tai jos, kuten itse teen, menen suoraan katsastukseen, ja saan sieltä vikaraportin koko auton kunnosta, ja asiallisen ohjeen, mitä pitää tehdä.
( Sitikka muuten moneen vuoteen ensikertaa, ettei mikään lamppu ollut palanut, se syö niitä kun leipaa, mutta vanhuuttaan on vähennyt, kai hampaat tylsyy )
Tosin ainakin yhden kymenen vuoden asiakkus samassa konttorissa on jo auttanut yhteistyötä. Aikanaan kuorma-autoa katsastellessa, ja niiden jarrujen kanssa tepellessa se alkoi, ja jatkuu.
Katsastusmies kertoo, ja jos en ole paikalla, vaan kahvilla, kutsuu katsomaan vikapaikat nosturille, ja neuvoo korjaamaan, joko heti, tai kun "joutaa"
Jälkitarkistus hylkäyksestä nykyään maksaa muutaman kympin, mutta on helppo korjata, tai korjauttaa, kun saa ohjeen.
Aikanaan sanoin katsastajalle, Katso kunnolla viat, koska siittä riippuu auton turvallisuus, ja vihaisen mulkaisun kanssa sain vastauksen.
Täällä kuule aina tarkistetaan auto, ja kunnolla, koska sitävarten täällä ollaan, ja se on tarkistettu aina, ja tosiaan kunnolla. Hyvä niin, koska sitävarten auto katsastetaan.
Toivopoika

Matti Janhonen 16.07.2017 13:22

Katsastuksen voi tehdä vain teknisenä laatuna jolloin auto vain hyväksytään tai hylätään tai huomioidaan myös asiakaspalvelu ja annetaan asiakkalle jopa neuvoja ilmenneistä viosta tai lähiaikoina tulevista.
On jopa niitä katsastusmiehiä jotka tosiaan sanoo "katsopappa tuota" se kannattaa korjauttaa kohta, ettei tule isompi vika.

Mitä tuohon jarrutestiin tulee niin siitä saa informaatiota aina katsastustodistuksen muodossa kirjallisesti.
Se on sitten eri asia kuka osaa tulkita numerot jarruja koskien.
Esimerkin vuoksi laitan oman auton jarrutestitiedot edellisestä katsastuksesta.
Etuakseli: vasen 7,2 oikea 7,8, ero 8 % (saa olla 30 %)
Taka-akseli: vasen 5, oikea 5,2, ero 4 % (saa olla 30 %)
Sesontajarru: vasen 3,8, oikea 3,9, ero 3 % (saa olla 70 %)

Auton suurin sallittu massa on 3500 kg = 34,3 kN
Auton pyörien yhteenlaskettu jarruvoima on 25,2 kN ja kun tämä jaetaan 34,3 kN = tulokseksi 73,4 % ja vaadittu arvo on 58 %. Jarrut oli hyvässä kunnossa vaikka ovatkin mielestäni alamittaiset auton massaan nähden.

Noiden jarrudynamometrien antamiin arvoihin pitää suhtautua tietyllä varovaisuudella syystä, että monista syistä arvot voi heitellä jopa 30 %.
Näitä syitä on esim. dynamometrin kuluneet rullat, renkaan kosteus/lumisuus, renkaan lämpötila, kesä/talvi/kitka-rengas, renkaan kuluneisuus/renkaan ikä = kovettunut.
Kaikilla näillä tekijöillä on vaikutusta kitkaan ja se taas vaikuttaa arvoihin.

Toivo Koistinen 16.07.2017 14:06

Juuri tuon kertomasi jarru pöytäkirjan tietojen " suomentaminen " tavalliselle autoilijalle, jolla insinööri koulutus ei niiden lukujen ymmärtämiseen riitä, ja syiden kertomiseen, miksi, ja mitä tulisi tehdä, kuuluu oikean palvelualttiin katsastajan virkaan.
Maksetaanhan siittä parisataa vanahaa markkaa siittä parinkymmenen minuutin arpeetista
Jopa silloin tsaarin ajan katsastusmiehet toivat julki puutteet, ja korjauksen
Se onkin juuri tuon minun katsastajan paras puoli, hän viisaa kädestä pitäen, ja käske itsekkin kokeilla käsillä, missä se klappi on ripustuksissa, ja toimittaa korjaamaan, joko heti, tai joskus.
Nytkin on kohta liian ohuet jarrulevyt, mutta sanoi vuoden kestävän, mutta jos korjaamolle tulee muuten asiaa, niin vaihda pois, ja saat ajaa toiset 14 vuotta.
Toivopoika

Matti Janhonen 16.07.2017 15:57

Voittajia katsastusbisneksessä tulee olemaan ne jotka palvelee asiakasta kansanomaisella tiedolla, eikä simputa asiakasta pykälillä.
Mitä hyötyä on esim. 20 euron katsastusmaksun hintaerosta, jos katsastaja jättää kertomatta havaitsemastaan alkavasta viasta, jonka korjaus maksaa osan rikkoonnuttua vaikka 200 euroa ylimääräistä ja harmit päälle.
Asiansa osaava katsastajahan menee kunkin automerkin kohdalla kun "kätkölleen" katsomaan, missä kunnossa automerkin/mallin heikot kohdat on.
Tällainen vika voi olla vaikka lopussa olevat jarrupalat, jotka vielä nippa-nappaa täyttää katsastusmääräykset, muuta eivät kestä enää seuraavaan katsastuksen saakka. Muutama jarrutus metalli-metallia vasten ja hetkessä pelkkä jarrupalojen vaihto muuttukin jarrupalojen ja levyjen vaihdoksi.

Meillä on täällä semmonen kun Veikon katsastus, jossa auto kyllä tarkastetaan varmaan yhtä hyvin kun muissakin paikoissa (Trafin mukaan paras paikka kaupungissa) ja hylkäyksiäkin tietenkin tulee, mutta kun syy perustellaan ja asiakasta neuvotaan katsastuksessa ennakoiviin korjauksiin niin asiakas katsoo, että hänen etuaanhan katsastaja tässä vain ajaa.

Miikka Joki 26.07.2017 13:05

Nyt katsastus viety loppuun:Etuakseli 3,9/3,9 taka-akseli 2,5/2,8 seisontajarru 3,0/3,0 kN.Noilla arvoilla laite pysää mielestäni hyvin,kun en ole paremmalla ajanut.
Ja se katsastusmiesten toiminta oli ihan hyvää,vaik`eivät jarrutusvoimia tarkalleen osanneet sanoakaan.Ekalla kertaa katsastajan aloitteesta alettiin jarruja säätämään jo paikan päällä,mutta ei auttanut sillä kertaa.Loppujen lopuksi korjaamo ja naapurin katsastusasema saivat yhteistyöllä jarrut kuntoon.Veivät vielä katsastuksen loppuun kympillä,vaikka sitä en ollut pyytänytkään!
Ja se vika oli siinä,että olin pari vuotta sitten asentanut lisä takajouset jolloin akselin ja rungon asento muuttui niin paljon,ettei jarrupaineen säädin toiminut enää kunnolla.Auto oli kyllä mennyt aiemmin läpi katsastuksesta noilla jousilla,mutta en tiedä millä arvoilla.Joka tapauksessa paineensäätäjälle tulevaa tankoa muuttamalla(asetusraja jo tapissa) saivat usean kokeilun jälkeen jarruvoimat paikalleen ja halvalla!Iso kiitos heille!

Miikka

Timo Haapanen 26.07.2017 18:11

Tanko oli jäänyt lyhyeksi eikä takapää enää jarruttanut juuri mitään. Hyvää toimintaa katsureilta puuttua turvallisuusasiaan. Tavallisissa jarrutuksissa ei tuota itse huomaa.

@timppa

Matti Janhonen 27.07.2017 21:45

Kyllä ne sen jarruvoiman olisi osanneet sanoa, se kun puhtaasti matematiikka kun auton kokonaismassa tiedetään. Arvot vaan oli niin kaukana, että ei kun korjattavaksi.

Tuosta peräpään nostosta joko lisäjousilla tai ilmapalkeille ja näiden vaikutuksesta jarrutehoon on kirjoitettu täällä aika usein, mutta pitäisi muistaa joka kerta mainita, että nosto heikentää jarrutehoa ellei EBL-venttiilin käyttövipua säädetä uudelleen. Tosin ei sitä ole säädetty silloinkaan kun perä on pikkuhiljaa laskenut ja jarruteho sen seurauksena on nousut, mutta jos nousu lisäjousilla on suurempi kun lasku, noston vaikutus voi olla jarrutehoa alentava.
Asiaan voi vaikuttaa myös se, että tuolla EBL-ventiilillä on vanhemmiten taipumus jumiutua ja silloin ei yleensä auta kun sen vaihtaminen uuteen.

Omassa autossa on sekä ABS-jarrut ja EBL-venttiili ja niinpä EBL on pultattu liikkumattomaksi ja säädön tekee ABS.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.