Caravan-lehti - matkailuajoneuvoa kuljettavan ammattipätevyys?

Pasi Niemelä 03.01.2017 07:51

Terve,
Luin uudesta Caravan-lehdestä sivun 10 artikkelia SF-Caravan yhdistyksen tekemästä esityksestä painorajonen nostamisesta. Artikkelin viimeinen lause on " Esityksessä ehdotetaan, että paketti- ja matkailuajoneuvojen muusta liikenteestä poikkeavat nopeusrajoitukset sekä matkailuajoneuvoa kuljettavien ammattipätevyyteen liittyvät rajoitukset poistettaisiin.".

Mitä nuo "matkailuajoneuvoa kuljettavien ammattipätevyyteen liittyvät rajoitukset" ovat? Vain vaunua vetävänä olen olettanut että matkailuauton kuljettamiseen ei tarvita mitään ammattipätevyyttä.

Pasi

Veli-Pekka Merikallio 03.01.2017 09:17

Mullakin ammattipätevyys aivan toisella alalla, mistä huolimatta olen luultavasti ajellut matkailuautoa vuosia ilman "ammattipätevyyttä" ja vahingoitta.

Kapulakielellä brassailu vie joskus ojasta allikkoon. Kun pystyy ajattelemaan selkeästi, voi sen kirjoittaakin selkeästi (ja pelkistetysti ja lyhyesti, lakitekstissä ja runossa ei ole tarpeen yhtään ylimääräistä sanaa).

Timo Haapanen 03.01.2017 09:32

Ihmettelen tätä korttivaatimuksen muutosasiaa kovasti. Eikös se C ole helppo suorittaa, mutta siitähän ne vaikeudet vasta alkavat kun lähtee yli 3500kg:n autolla ulos. Samat poksien hankkinnat ja kaikki muut rajoitukset ovat edessä kuitenkin.

@timppa

Matti Janhonen 03.01.2017 10:48

Haapanen niin minäkin.
Tuo 3,5 tonnin raja on präntätty niin moneen direktiiviin, että tuskin muuttuu, mm. ajokorttidirektiiviin jonka tarkoitus on nimenomaan harmonisoida ajokorttien ajo-oikeuden EU:n alueella. (Vapaa ihmisten ja työvoiman liikkuvuus)
Joissain Euroopan maissa on vielä "häntiä" mm. Saksassa, joissa B-kortilla saa ajaa painavampaa ajoneuvoa tai yhdistelmää kun 3,5 tonnia, mutta nekin on poistumassa.

Ja tosiaan tuo liikkuminen Euroopassa. Ajokortti on siinä vain yksi asia. Vaikka matkailuauto onkin M1 henkilöauto niin tieliikenteessä Euroopassa siihen sovelletaan yli 3,5 tonnin hyötyajoneuvon määräyksiä, ajakortin, tiemaksujen, nopeusrajoitusten, kokonaismassan, erilaisten kieltojen mm. kuorma-auton ohituskiellon jne. osalta. Ei nämä tekijät ole poistumassa vaan esim. moottorin päästöluokan osalta kiristymässä, joka taas yhä useimmin on tiemaksun yksi peruste.

Matkailuautoja valmistavat ovat huomioineet nämä ongelmat ja ei sitä tehdasta jolla ei olisi auton "kevennyskampanjaa" päällä jossa näyttää olevan kaksi tavoitetta, auton kantavuuden kasvattamien vaikka pysytäänkin 3,5 tonnin kantavuudessa ja jopa samalla jopa auton koon kasvattaminen.
Tavoitteet on jopa ristikkäisiä, mutta monet tehtaat on jo tässä onnistuneet, kiitos uuden valmistustekniikan.

Oma näkemykseni on, etä tulevaisuudessa yhä useampi auto on nykyisellä B-kortilla ajetattava (tätä vaatii myös autotehtaiden etu) ja autoissa on hieman nykyistä enemmään kantavuutta.

Järkevintä olisi ajaa EU-maihin yhtenäistä matkailuautojen punnitsemistoleranssia jossa auton kokonaismassa voi vaihdella +-5 % rekistekirjassa ilmoitetusta auton kokonaismassasta ilman, että ajo-oikeus menee tai auton ylikuormasta sakotetaan.
Peruste: matkailuauton lastaaminen tavaroiden paino silmämäääräisesti arvoiden on ihan tarkasti hyvin vaikeaa ja siksi olisi hyvä olla laskennallinen toleranssi, joka kuitenkaan ei vaaranna liikenneturvallisuutta.

Ja voihan ne autoliikkeet ja autojen ostajat lopettaa sen itsensä huijaamisen jossa auto rekisteröidään valmistajan massatiedoin ja vasta kaupanteon jälkeen autoa ryhdytään varustamaan lisävarustein liikennöitävään kuntoon. Ja sitten vielä kuvitellaan, että auton kantavuus on varustelun jälkeen edelleen rekisterikirjassa mainittu, vaikka lisävarusteiden paino voi olla jopa 150 kg.

Pasi Niemelä 03.01.2017 11:08


Eli ammattipätevyys koskee yli 3500 kg matkailuautoja.

Kun ajokortista löytyy jo ABeC ja (kuvitteelisesti) ostan yli 3500 kg matkailuauton, niin saanko lähteä samantien sillä ajamaan vai pitääkö ensin istua 5 päivään ammattiautoilijoiden kursseilla.

Vaikuttaako täthän vielä matkailuauton ikä jotenkin.

Toivo Koistinen 03.01.2017 11:36

Jos korttiluokka on vaikka ABCE tai vastaava, niin saa ajaa yksityis ajoa omalla, tai lainatulla autolla, vaikka se olisi täysperävaunu rekka.
Mutta ammattiajoa ei. Elikkä asuntoautoa saa ajaa vaikka se painaisi yli kymmenen tonnia. Oli uusi, tai vanha.
Tuosta asuntoautojen painojen säästäratkaisuista, kuten karavaanilehti kertoili.
Uusimmalla koritekniikalla ennustetaan pystyttävän tekemään jopa 9 metrisiä asuntoautoja, joiden oma massa on alle 3 tonnia.
Mitenkähän kovalla sivutuulella kun peltoaukealle tulee semmoisella ladon kokoisella pärekorilla.
Mistä sitä löytää itsensä, vai pitääkö olla iso akka, joka istuu auton perällä painona tuulisena päivänä.
Siinähän konepää on joka painaa kuskeineen, ja apukuskeineen, perä on käsin nosteltava koppa.
Muistan kun takatuupari skodalla ajeli, niin sehän tuntui tuulenpuska sivusta.
Toivopoika

Kaj Nyyssönen 03.01.2017 13:43

Jos korttiluokka on vaikka ABCE tai vastaava, niin saa ajaa yksityis ajoa omalla, tai lainatulla autolla, vaikka se olisi täysperävaunu rekka."

Yksitysajo on vapaa ammattipätevyysvaatimuksesta. Mutta jos vuokraat (liikkeestä vuokrasopimuksella) auton niin se ei ole yksityskäyttöä vaan vuokrauskäyttöä, Tällöin tulkitaan että auto on ammatinkäyttötarkoituksessa likkenteessä, auton omistajan kannaktakatsottuna ja vuokraaja on "renki". Silloin tulee kiekonkäyttöpakko yli 7,5 tonnisilla lisäksi. Sellaisia autoja (yli 3,5 tonnia) ei kuitenkaan ole paljoakaan vuokraamoilla.

Näin minä tästä ongelmasta olen kuullut, lakia tai määräystä asiasta en ole nähnyt.

Matti Janhonen 03.01.2017 15:56

Mitähän peliä tuolla keskisessä Euroopassa pelataan?
Sinne on liikenteeseen ilmestynyt lisääntyvässä määrin < 3,5 tonnin pakuja, joko SprintereItä tai Ducatoja joiden päällysrakenne on ympikori ja ohjaamon katon päälle on tehty "kanikoppi" kuskille.
Mitään tunnuksia autoissa ei ole, paitsi rekisterikilvessä ja se on aina PL.

Epäilen, että jotain siinä kierretään, mutta mitä?

Matti Asikainen 03.01.2017 15:59

Ongelmana lienee myös yli 3,5 tonnisen matkailuauton siirto esim. satamasta autoliikkeeseen tai messuille ja korjaamon toimesta suoritettu koeajo yms., jotka tiukka byrokratia tulkitsee ammattipätevyyttä tarvittavaksi ajoksi.


Omalla hupikulkineella ajo on siis sallittua, kunhan kortissa vain on painoluokkaa vastaava määrä kirjaimia.
muokattu: 3.1.2017 16:02
Toivo Koistinen 03.01.2017 16:47

Lainaus ammattipätevyys sivulta
Pelkällä kuorma-auton ajo-oikeudella, eli ajokortilla, saa kuljettaa kuorma-autoa henkilökohtaisissa ajoissa ilman ammattipätevyyttä. Samoin pelkällä linja-auton ajo-oikeudella henkilö saa kuljettaa samassa taloudessa asuvia henkilöitä ja linja-auton on oltava taloudessa asuvan omistuksessa.
http://www.saimalog.fi/ammattipatevyys
Tässä näyttäisi olevan tietoa. Kuorma autoa ei ole pakko omistaa, jos ajaa omia ajoja, mutta linja auto on oltava omasa omistuksessa.
Nämä samoin kun traktorin polttoaine vaatimukset ovat ikuinen suo, johon on EU sortunut kikkaillessaan noissa asioissa
Toivopoika

Timo Haapanen 03.01.2017 17:14

LMC antaa auton mukaan todistuksen jossa esim. mulla lukee:
Cruiser Sport Line 712-2 Omamassa punnittuna tuotantolinjan päässä kalibroidulla vaa'alla sis. tilausvahvistuksen mukaiset lisävarusteet = 2870 kg.

ISO- normin DIN EN 1646-2 ja 92/21EG mukainen lisäpaino ( kaasu, polttoaine, sähkökaapeli, 50 litraa vettä, kuljettaja= 214 kg

Yhteensä 3084 kg.

Kyllä tuosta osaa ajatella mitä siihen autoon voi laittaa. Ja lopuksi vaa'alle.

@timppa
Kaj Nyyssönen 04.01.2017 11:51

kuitenkin viellä omassa käytössä olevassa m1 luokan matkailuajoneuvon käyttö ei edellytä ammattipätevyyttä tai ajopiirturia painosta riippumatta.

Raimo Hytönen 05.01.2017 20:22

Onhan tuolla yli 3500 kg:n painolla muitakin vaikutuksia kuin erilaiset nopeusrajoitukset. Päästömaksujen ja boksien lisäksi myös tiemaksut (maksullisilla reiteillä) nousevat ja joissakin paikoin ne katsotaan raskaaksi ajoneuvoksi, joilla ei välttämättä saa ajaa kaikissa paikoissa (vanhojen kaupunkien kapeakatuiset keskustat, pienten teiden sillat jne,,,). Lisäksi sopivan pysäköintipaikan löytäminen hankaloituu tai sitten on maksettava kahdesta, pahimmillaan jopa kolmesta pysäköintiruudusta (kadunvarsipysäköinti). Eivätkä ne mahdu kaikilla leirintäalueillakaan välttämättä niille osoitettuun tilaan.

Mauri Laukkanen 24.04.2017 11:44

Joopa joo,kun tuo pakollinen katsastus aika koitti vein Hymerin sinne pojille katsastukseen, ihme ja kumma autossa ei mitään vikaa, ainostaan kaveri totesi että etupään ala-pallonivelissä ehkä hieman väljyyttä ei
aiheuta jatkotoimenpiteitä, siis auto on se my08 malli ja ajettu 110 000km.

Mutta se mielenkiintoisin juttu oli kun kysäisin että mitä maksaa auton punnitus, ei mitään ja mitattiin akselin painot; siis 1800/1500,on yhtä kuin 3300kg ja autossa puoli tankkia polttoainetta, ei vesiä kummansakaan tankissa.

Siis painava kapistus eli unohdetaan ne kaljakorit,punkkupakkaukset yms,sellaiset jos meinaa Euroopassa tai veli
Svenssonin luona kyläillä.


Niinpä niin tuokin ongelma on minulle helppo juttu, kun omistan niin sanotun pikku E kortin ,eli saan ajaa kuorma-autoa siis se ei ole ongelma. Ei katsastutan auton siihen 3.85t luokaan niin eipä ole ongelmia painos suhteen, se ainut ongelma se on 80km/h mutta se onkin minusta sopiva nopeus as, autolla jo polttoaineen kulutusta ajatellen.
muokattu: 24.4.2017 16:34
Tuomo Huovinen 25.04.2017 09:31

Moi Mauri.
Eipä sitä kuorma-autoa saa pikku eellä ajella. Pikku e on yli 3500 kg yhdistelmien veämiseen. Tuomo

Raimo Hytönen 25.04.2017 19:04

Ei niin, mutta onneksi C ja C1 kortin saa päivässä ja maksaa 500 € (ei onnistu tosin kaikissa autokouluissa). Tämäkin tieto löytyy uusimmasta lehdestämme.


Korjaus korttiluokituksiin, po. C1 ja C1E. Ja hintakin vaihtelee järjestäjätahon mukaan.
muokattu: 26.4.2017 14:55
Raimo Eskelinen 25.04.2017 21:36

Katsokaa vaikka Ruotsissa myytävien uusien matkailuautojen kokonaispainoja. Suurin osa autoista näyttäisi olevan yli 3500 kg:n autoja. Syy moiseen?


Tässä linkki yhden Ruotalaisen matkailuautokauppiaan sivuille, niin voitte tarkkistaa asian. http://caravanhallen.campagon.se/husbilar
muokattu: 25.4.2017 21:45

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.