Caravan Koeajo Dethleffs Alpa 6820-2 mielenkiintoiset sisätilat

Raul Fall 06.05.2020 22:14

Moikka,

Tässä meidän uusin Caravan Koeajo jakso, jossa koeajamme Dethleffs Alpa 6820-2 mallin. Tämän auton sisätilaratkaisut poikkeavat täysin "perinteisestä" matkailuautosta.

https://youtu.be/AwpglmM0RLo

Matti Asikainen 08.05.2020 15:57

Mikä ihmeen koelauta Fiatiin nyt on laitettu ja minkälaisia kokeita varten? Minulla on ollut autossani vain kojelauta, jossa on ollut mittarit ja muut käytön kannalta tarpeelliset kojeet.

Toivo Koistinen 09.05.2020 10:23

Meillä kaikilla sattuu pieniä kirjuutus virheitä, ja ellei muilla niin minulla yhden sivuston tarpeisiin.
Kahtelin tuon uudestaan, ja kyllä siinä perheelle, mutta kahdelle hyvin tilaa. Tosin ohittelu käytävällä on edelleen, niinkun aina näissä
Perheen lisäpetihomma käy, mutta vie pöydän pois käytöstä.Mutta hyvänä että se perinteinen keskisohva, ja ohaamon penkkien kääntely jää pois, eli pariskunnalle loistava peli.
Tp

Markku Hämäläinen 09.05.2020 10:33

Minä en kylläkään mitään mullistavaa tuossa nähnyt.
U-sohvia matkailuautoissa on ollut jo niin kauan kuin muistan, olipa minullakin omatekoisessa.
Ainoa, hieman outo ratkaisu on sohvasta avattava istuin, josta ei näytetty onko siinä turvavyö, toden näköisesti on miksi muuten sitä olisi tehty.
Saman asian olisi ajanut U-sohvan nurkkiin asennetut turvavyöt.

Toivo Koistinen 09.05.2020 11:51

Kyllä, mutta kuitenkin poikkeavasti perinteisestä jokamerkin bulkkimalleista. Sisustaminen on haastavaa noissa.
Itse kaipaan ihan kahdele tehtyä vanhan miehen auttoa, ilman lisäsohvia, koska kyllä ne seurustelut noissa on enempi vähäistä kyläkunnan kanssa
Mulla jäi pois tuo makuuhuone ratkaisu, jossa oli sinne piipeämis laite aika hyvä oivallus. Ohjaamohan oli kellarissa
Miten sitten vähä vanhempi pääsee kaverin yli kiipeämään ales rouvan yli, että satttuu jalka tikkaille.
Kallistus olisi niissä porrasmalliin oli kyllä hyvä,
Mutta ninhän se parivuoteessa, jossa toisen laidan kautta sisään, ja ulos, se vaatii parisuhteelta hieman, miten sen nyt ilmaisisi...
Olen puolueeeton arvostelija, koska en tule koskaan näitä malleja ostamaan
Tp

Ville Säynäjäkangas 09.05.2020 19:52

U-sohvia on kyllä ollut historiassa, mutta poistuivat miltei kokonaan eu turvavyö- ja penkkisäännösten myötä. Tämän säännöstön myötä U-ryhmästä esiin avattava istuin on melkein ainoa järkevä mahdollisuus toteuttaa U-ryhmä ajonaikaisilla istumapaikoilla. Sivuttain olevia paikkoja ei nykyisin sallita. Taitaa olla yli parinkymmenen vuoden takana tätä edellinen U-ryhmämalli?

Toivo Koistinen 10.05.2020 06:37

Kahtelin vielä kuvaa, ja se pisti silmään, eli katto oli suora. Ei ollut sitä normaali alkovin vesiallas katto kolo mallin makuhuone kyömyä. Se oli hyvä.
On lämmityksenkin, ja ilman kierronkin kannalta tuo yläkertamalli ehkä perinteistä alkovia parempi
Kuskin vaan huoltamolle kaartaissa muistaa kuin korkealla katto on, kun varsinkin töllö antenni jää ylös, ja se kyllä jokaisella melekiin kerran ainakin elämässä sen tekkee.
Takapenkin matkustajat ovat niinsanotusti todella takapenin matkustajia, melkeimpä aatelisia, kun kuljettaja on kaukana.Tosin lapset siellä... no perhe-elämää on se
Millanen lie kyyti, kun akselista taaksepäin on pari metriä, mutta ilmajousi auttaa.
Tp

Timo Haapanen 10.05.2020 20:28

On todella erilainen mihin on totuttu. Samalla aivan väkisin tehdyn tuntuinen erilaisuus vaikka kyllä ymmärrän mitä on tavoiteltu.

Hyviä puolia en omaan käyttöön keksi ensimmäistäkään.

Huonoja puolia on pahimpana hirveän korkealla oleva lattia, päivässä kymmeniä kertoja autoon kiivettyään alkaa varmaan harmittamaan. Sitten on kauttaaltaan vaalea väritys, hienon näköinen mutta miten saa pysymään siistinä.

Ohjaamo jää täysin hyödyntämättä tilana, tässä on palattu vanhaan.

Omassa autossa on vessa takimmaisena ja siellä kyllä tavarat hyppäävät helposti pitkän peräylityksen vuoksi.
Tässä takaosan lisäistuimella saa matkustaja saman kokemuksen koska istutaan akselin takana. Kuljettaja ei näe matkustajan ilmalentoja, se auttaa:)

@timppa

Toivo Koistinen 10.05.2020 20:52

Ei se takapää ihan hyppää. Ollaanhan sitä joskus linja-aution perällä istultu, jopa aika huonoilla sorateillä, ja tuossa on taka-akseli ilmajousella.
Oma kokemus ilmapallo autosta on aika hyvää aikanaan, kun oli kunnia semmosta ajella, missä oli joka-akseli ilmalla.
Tuo ohjaamon poisjäänti on totta, mutta tuo auto on minusta kahden hengen asuntoauto. Erillinen makuuhuone.
olohuone perällä, ja keitto, ja muu toiminto välillä
Tosin noin suurisoffasta olohuonetta ei kyllä sillon tarvitse. kaipaisi tuohon erilaisia sisustus variaatioita.
Tp

Timo Haapanen 10.05.2020 21:14

Liekkö siellä ilmajousia on, lisäsäkit ilmalla luulisin. Aika eri kokemukset meillä on takana istumisesta, itse olen kyllä pomppinut linja-auton takana aika lailla.

Omassa autossani on lisäsäkit ja eivät ne auta mitään tähän pitkän takaylityksen aiheuttamaan tavaroiden/matkustajien pomppimiseen sehän on suoraa fyysikan lakien mukainen ilmiö. Pikkuisen liian lujaa hidastemuhkuraan niin takana on shampoopullot kaapissa läjässä.

@timppa

Toivo Koistinen 11.05.2020 06:14

Totta Jos on rautajousi nin onhan se, tosin jos on notkeat latit, ja hyvät iskarit, ja ilmasäkit, on aika hyvä, tosin ei kokemusta moisesta
Hidastus töyssyhän on omaa luokkaansa, siihen kun ajaa vaikka millä vehkeellä, kuten minä sisun kasetilla kuormapäällä, ja jokainenhan tietä, että kasettikärryhän oli mikä oli, ja sisusakin jousti yleensä kuski.
Kun hoksaamaatta semoseen ajoin hiukan liian lujaa 7 akselilla, niin sillon tuntu, että hajosi koko rohjo, ja minä, kun kumpanenkin tärisi.
No on totta myös, että minula asuntoautopuolella ei ole kokemusta pitkäperäsestä. muta normaaliajossa uskon sielä pärjättävän euroopan hyvillä baanoilla, ja sinnehän nuo suunitellaan.
Mikään mallihan ei täydellinen ole, mutta pariskunta asumisesa ehkä aika hyvä, vähän kodin omaisuutta, ja sekin tuli ohjaamosta mieleen.
Kun se on yöaikaan kokonaan suljettu pois, niin lämpötalous voi olla hyvä, ja eipä tarvi sinne akkunaverhoja näkösuojaksi. Asunto on asunto, ja ohjaamo erillään,.
Isäntä vois istuksia iltasella siellä kellarisa, vaikka pikkusella "halakopino" lasillisella. Hyvä että on vaihtoehtoja mistä valita
Tp

Ville Säynäjäkangas 11.05.2020 14:04

Kirjoitin pitkän tarinan, mutta istunto ehti vissiin vanhentua, niin hävisi bittiavaruuteen koko kirjoitelma? No uusi yritys.

Meidän mummu ja pappa sekä välillä pari lastenlasta kokoonpanolle tuo näytti mielestäni oikein sopivalta peliltä, no ihmekö tuo sillä nykyinen Fendtin vaunu on lähes samanlainen U-ryhmä takana ja erillisvuoteet edessä.
Lastenlasten kanssa tuo erillään toisistaan ja kaukana ohjaamosta olevat istuimet olisivat ihan loistavat. Penskat eivät nahistelisi keskenään ja saavat kuunnella/katsella mitä haluavat ohjaamon häiriintymättä. Teineinäkin lähtisivät varmasti helpommin mukaan, kun saisivat rauhassa "syrjäytyä" matkan ajaksi.
Jos jotain parannusta vielä hakisi, niin poikittainen takasohva sekä sen takana olevat säilytyslaatikot pois ja pitkittäiset sohvat tilalle, joista saisi tarvittaessa erillisvuoteet ja/tai kingsize parivuoteen. Ois hyvä!
Korkealla oleva lattiahan on vain positiivinen asia. Ei tarvi erikseen käydä jumpassa, kun huipputrendikäs porrastreeni tulisi hoidettua normaaliaskareiden lomassa :)

Matti Meikäläinen 11.05.2020 19:37

Ovat muuten alkovi ja intekroiduissa malleissa yllättävän suosittuja keski-euroopassa.
Paljon yleisimpiä kuin taka-wc mallit. Ja on noita ollut saatavilla jo monta vuotta.

T: Masi

Toivo Koistinen 11.05.2020 20:55

Alkovimalli varsinkin on jos hyvin tehty, varmaan se, että makuutila on erilinen paikka ylhäällä. se auton perällä vie lähes puolet tilasta.
Alkovissa koko asuinosa on siten asumis käytössä. Riippuu vaan sitten miten se on toteutettu.
Indekroidusa sama juttu, mutta kyllä alkovia huonompi, kun sänky on laskettava ales, niin se syö paljon tilaa muusta käytöstä.
Niissähän on usein sängyt perällä, kuten puoli indekroiduisa, ja se laskusänky jopa poistetu tarpeettomana pariskunta käytössä.
Tp


https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/magic-edition-i-sg/1541654 Tässä on vastaavanlaisesta esimerkki indekroituna. Tohdin laittaalinkin, kun on liikkeen myynnissä, joten olkoon mainos tämä
muokattu: 12.5.2020 07:31
Toivo Koistinen 16.05.2020 08:47

Pikkusen sivuun aiheesta. Nyt on sitten auto, jossa voimansiirto on sähkömoottoreilla / moottorilla.
En ota kanta matkailuautona, vaan autona, ja kiinnittyy huomio, että sitä liikuttaa litranen bensiini kone.
Eli asuntoauto kauppiaan ennuste, kun fiatin kolmilitra kone häipyi, että me nähhään noiden matkakulkimien keulalla vielä puolitoista litranen kone on nyt totta
https://liikkuvakoti.fi/dethleffsilta-hybrid-matkailuauto/
Tp

Ville Säynäjäkangas 16.05.2020 10:32

Tässäpä autoinsinöörin näkemys:
Puolitoista litrainen kone on vieläkin liian suuri. Henkilöauto tarvitsee noin 20 hevosvoimaa tasaiseen maantienopeuteen. Tästä voisi arvioida, että matkailuajoneuvo kaksinkertaisella ilmanvastuksella tarvitsee noin 40hv. Kiihdytyksiä ja vastamäkiä varten tarvitaan sitten huomattavasti enemmän, joka voidaan hoitaa akuilla ja sähkömoottorilla. Perinteisesti tämä hoidetaan kirkkaasti ylimitoitetulla moottorilla, mutta se on vähän kun ampuisi tykillä sääskiä.
Tuo hybridi idea on hyvä, mutta vieläkin moottorit ylimitoitetaan. Jos tasainen maantienopeus vie sen 40hv, niin polttomoottorissa riittäisi 60hv. 20hv jäisi sitten sen kiihdytys/vastamäki-reserviakuston lataukseen. Ottomoottorin ominaisuuksiin kuuluu, että pienin kulutus suhteessa saatavaan tehoon on parhaimmillaan 100% kuormituksella, eli moottori tulisi mitoittaa niin pieneksi kuin mahdollista. Puolilitraisesta (0,5L)moottorista saataisiin suht helposti tuo tarvittava 60hv. (Moottoripyörien 600 kuutioisista moottoreista on jo pitkään saatu 100hv ilman turboa.) Tällä moottorin optimoinnilla ja reserviakustolla sähkömoottoreineen saataisiin matkailuauton kulutus bensiinikäyttöisenä noin 5L/100km tuntumaan.
Voisin tällaisen esimerkin vuoksi rakentaa, jos saisin muutaman satatuhatta euroa, ehkä miljoonan tuotekehitystä varten.

Toivo Koistinen 16.05.2020 12:39

Tuo kaikki on totta. Nythän myydään mielikuvia, eli kun nuori mies osta 400 hepoisen henkilöauton, ja nelivedon, se nimenomaan on mielikuvaa.. Missä hän sen tehoja täysmittaisiesti koskaan tarvii
Mutta jos ajatellaan matkailuautoa jonka otsapinta on suurehko, ja paino se 3500 kiloa, niin vaatii koko kansan liikennekulttuuriin isoa muutosta, koska se on N:S tien tuko, koska semmosen kiihtyvyys on luokkaa kaksminuuttia 0-100 liki.
Onhan soliveria lada 1200 kiskonnu aikanaan Norjan mäet. Sitävartenhan se vaihdekeppi siinä on.
Elikkä kukaan meistä ei osta vapaaehtoisesti täyskokoista matka-autoa 60 hepoisen ja puolilitrasen koneella.
Mitä polttoaineen kulutukseen, niin kyllä se tuommonen kone 3,5 tonnia liikuttaissa nielee löpöä, koska se tekee pääosin työtä täys tehoisesti
Paitsi jos veto on sähkömoottorilla, josa vääntö on täysi koko kierreos alueen, Voisi tuommonen litran kone toimia uskoisin.
Tp

Ville Säynäjäkangas 16.05.2020 15:02

Selvennyksenä vielä, tarkoitin että 60hv polttomoottorin lisäksi ois noin 150hv sähkömoottori kiihdytyksiä ja ylämäkiä varten. Polttomoottori latailee sillä 20 hevosen voimalla akustoa tasamaalla ajettaessa, jolloin ajoon ei kulu kuin sen 40 heppaa. Silloin ei tientukkona tarvi olla, mutta kulutus pysyy järkevällä tasolla.

Toivo Koistinen 16.05.2020 15:42

Nositten. Sähkövoimansiirrolla lähes 200 luupäätä, nin taatusti tippuu tavarat hyllyiltä kiihytyksesä koko teholla.
Muta miten 20 hevosta riittää ruokkimaan semmosta akustoa.
Käykö niin, että akusto tyhjä, ja sitten hyssytellään keskiSuomen mäissä 60 hepoisella.
Minun haave on sadan hevoisen kone suunnilleen, joka suoraa syöttää 100 hp ajomoottoreihin virran, jotka sitten kulettaa autoa.
Sitten alamäissä jarrutuksissa, ja mitänyt lie, ylimäärästä tehoa, mitä ajo ei tarvi, kerääntyy akkuihin, jotka sitten antavat jopa virtaa asumiseen tarpeeksi, ja vaikka ajoon kaupunkissa
Nuo hevosmäärät on viitteellisiä, koska asiantuntemus ei mulla parempaan riitä.
Toivottavasti kehitys vie voiman sähkölle, kuten ratiossa kerran viisas ennusteli.
Tp

Erkki Anttila 16.05.2020 16:01

Ville Säynäjäkangas kommentoi.

"Kirjoitin pitkän tarinan, mutta istunto ehti vissiin vanhentua, niin hävisi bittiavaruuteen koko kirjoitelma?"

--------------------------------------------------------------------

Jos kirjoittaa pitkän stoorin, niin kannattaa varmuuden vuoksi kopioida teksti ennen lähettämistä. Tällä vältytään koko kirjoituksen menettämiseltä, kun istunto ehti vanhentua.

Erkki

Ville Säynäjäkangas 16.05.2020 19:12

Toivo Koistinen

"Muta miten 20 hevosta riittää ruokkimaan semmosta akustoa."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
No 20 hevosta on noin 15kw eli 15000w joka vastaa 150kpl 100w aurinkopaneeleita. Eikö noilla tehoilla jo jonkunlaista akustoa lataile? Lisätehon tarpeet ovat kuitenkin vain hetkellisiä, esimerkiksi 0-100km/h kiihdytys 200 hevosen voimin vie alle 30 sekuntia.

Toivo Koistinen 16.05.2020 20:50

Onhan se noinkin. Olisiko sitten parempi, että se 60 heposta lataisi koko teholla akustoa, ja akusto hoitaisi virran sähkömoottoreille suoraan koko ajan.
En kyllä käsitä, miksi pärekorin liikuttamiseen tarvittaisi 200 hpn sähkömoottoriteho, kun 125 hevoista on liikuttanut näitä nykysiä varsin kiitettävästi, ottaen vielä huomioon, että polttomoottorin huippuvääntö on määrätyllä kierros alueeella, kuntaas sähkömoottorin vääntö on täysi aina.
Mukava kuitenkin pohdiskella näitä asioita, ja ootella millon järki astuu kuvaan auton rakentelussa mielikuva kaupan sijaan.
Tp

Esa Ojala 01.08.2020 19:17

Käytiinpä tutustumassa tuohon Alpaan. Hieno meidän mielestä, tilaa reilusti.
Mutta 20km koeajolenkki hyvällä tiellä palautti nopeasti ajatukset oman Kaben äänettömyyteen.
Täytyy sanoa, että Alpan asuinosasta kuului jos jonkinmoista kitinää ja kolinaa. Ei auttanut vaikka hytin ja asuinosan "luukun " sulki, se vasta nitisikin.

Omat kokemukset rajoittuvat Pösseliin, Burstneriin, Hymeriin ja tuohon Dethleffiin. Pösseli ja Hymeri olivat todella rämisiöitä, Burstner ja Defletti suunnillee samalla tasolla, hieman hiljaisempia.
Nyt tämä nykyinen Kabe on täysin eri luokkaa, lähinnä alustasta kuuluvat äänet ja tuulen suhina.
Nämä ovat siis minun kokemuksia ja automalleissa varmaankin on eroja.

Onko teillä kuinka kitisevät ja kolisevat kulkineet alla?

Ari Kuusisto 02.08.2020 20:04

Ajan peltikuorisella retkeilymersulla , se kitisee... , ollaan koeajettu Adriaa Fiatilla, Hymeriä Mersualustalla ,Volkswagen Grand Californiaa, LMC:tä ja Dethleffs integroitua, siinä tuli sänky alas ohjaamossa routaheitossa olis vissiin pitäny tarkistaa ennen koeajoo edellisen jäljiltä oli vähä uus asia., ja kitinä kuuluu niissäkin ei ole voinut vaihtaa ja kun tarkemmin ajattelen kitinä kuuluu meidän henkilöautoissakin, ja kun oiken mietin kitinä on kuulunut vierestä 33 vuotta ja kitinän olen paikallistanut viereiselle penkille.
En tiedä loppuisko kitinä Kabessa,ei pystyny selvittään kun ei saanu koeajaa..

Toivo Koistinen 02.08.2020 20:53

Niimpä. melekeen sadan tonin kapineita, ja laittamista olisi. Kaikki mitä meillä on ollut, ja on ovat omat resionanssinsa pitäneet, ja pitää.
Tämä nykynen ehkä hiljaisin, mutta ei sekään. Suurin syy on esimerkiksi lusikka laatikko, ja keitiön kaapeisa olevat tavarat. Kova työ olisi laittaa ne, että hiljenisivät.
Sitten akkunoiden pimennys, ja sääskikasetit ovat oman pienen äänensä pitäviä. Toisaalta kyllä rengasäänet, asfaltilla toisinaan aikamoista hurinaa pitää
Elämä on ääntä, se tuulen suhinakin. On tosin komnsti, kuten koko kesän, että eipä ääntele auto, kun seisoo ladosa pilttuusaan, mutta se on sitten toinen juttu.
Tp

John Hellman 04.08.2020 19:43

Terve. Koistisen kanssa samoilla linjoilla, siis meluista oli puhetta. Omat kokemukseni ovat autoista: Dethleffs A5880, Adria Compact 590, Adria Coral Sport S573DS, Hymer Van ja Sunlight T58. Kaikilla muilla oli ajettu n. 60tkm paitsi Adria Compactillä vain n. 20tkm. Jokaisesta kuului jotain särinää tai kolinaa, mutta aika hiljaiseksi ne saa pienillä asioilla. Esimerkiksi ovien kolinaan auttaa kuminastat, suihkun oviin auttaa suikale vaahtomuovia, vaatekaapin henkaritankoon pyykkipoika pitämään henkarit nipussa, ruuvien kiristys auttaa moneen paikkaan, kaappien hyllyihin liukuestematot ja unohtamatta lattiamattojen merkitystä. Rengasmeluun auttaa tietenkin hiljaiset renkaat sekä pyöräkoteloiden sisäpuolelle äänieristehuopa varsinkin taakse, edessä on yleensä valmiina matto. Kannattaa istua takana toisen ajaessa ja kuunnella mistä kitinät ja natinat tulee niin tietää paneutua ongelmakohtiin. Itse laittaisin Hymer Vanin ja Adria Compactin hiljaisimpien joukkoon, ehkä koko vaikuttaa asiaan, ja muut ovat aika samankaltaisia. Dethleffs oli ainoa alkovi-auto ja tuulen suhinaa oli selkeästi eniten. Näiden autojen hintaluokassa tuskin ihan äänetöntä löytyy, mutta aika siedettäviä ovat kaikki.

Raul Fall 05.08.2020 10:56

Moikka Esa Ojala, hmm... mielenkiintoista kuulla, että Alpa kitisi ja rämisi teidän koeajolla. Mikähän siinä on alkanut kitisemään ja rämisemään? Uskoisin kuitenkin, että kyseessä on sama auto jota me koeajoimme. Tuskin näitä kovin montaa Suomessa on. Meidän koeajossa ei kuulunut mitään "ylimääräistä", ainoastaan pientä perusmeteliä, mitä kuuluu jokaisesta matkailuautosta mitä me olemme vuosien aikana ajaneet, merkistä huolimatta. Sitten kun suljimme välioven ja laitoimme alkovin pedin keskilevyn kiinni, ei ohjaamoon kuulunut mitään asunto-osan ääniä. Jos olisi, niin nuo äänet olisi kyllä myös tarttuneet mikrofoneihin. Olettaen edelleen että auto on ollut sama, niin oikeasti on mielenkiintoista mikä rakenteissa/kalusteissa on ollut sellaista että ne on alkanut pitämään meteliä. Vai onko siellä ollut joku kaapin/oven lukitus mikä on ollut huonosti kiinni tai muuten kitissyt? Myynnissä olevat autothan kuitenkin pääsääntöisesti ovat paikallaan, niin olettaisi niiden säilyvän ennallaan. Olen kyllä täysin samaa mieltä siinä, että autonvalmistajien tulisi entistä enemmän panostaa rakenteiden ja kalusteiden äänettömyyteen. Se on tietenkin kova haaste, kun kori elää enemmän ja vähemmän auton liikkuessa koko ajan. Oma juttunsa on tietenkin sitten vielä kun auto on tavaraa täynnä. Aterimet ym. tavarat helisee ja rämisee.

Esa Ojala 05.08.2020 14:45

Moi Raul! Uskoisin, että kyseessä on sama auto jolla sinäkin ajelit, mittarissa oli muistaakseni jotain 500km.
Yllätys oli meillekkin auton äänet. Olimme katsoneet koeajosi ja siinä taisit mainita, että auto on hiljainen.
Vänkäri kävi sohvallakin istumassa ja meinasi ettei tuolla pitkään viihdy. Parkissa ollessa siellä kyllä olisi viihtynyt vallan mainiosti.
Alpa olisi ollut meille sopivan auto, mutta ei sitä jaksa kitinöitä ja räminöitä kuunnella. Ehkä saisi hiljaiseksi kun jaksaisi aikansa värkätä. Mutta ei sitä pitäisi joutua tuon hintaluokan autoa itse heti virittelemään hiljaisemmaksi.
No, nykyisessä ei ole tuollaisia ongelmia, tällä mennään muutama vuosi. Ehkäpä Detleffikin saa tehtyä joskus hiljaisempia autoja ;D

Toivo Koistinen 05.08.2020 15:29

Olen antannu itseni ymmärtää, että kaiki matkailuautot ovat sisustettu samoista levyistä samoilla kokoamis menetelmillä, elikkä onko sitten kun ne on eri olosuhteissa, väliin lämpimänä, väliin kylmillään ilman erilaisten kosteuksien armoilla, ja ajellesa elävät, että ne kiinnittely ruuvit höltyvät, kosla mityä ole omia korjaillut, ja muutellu, ne ruuvikiinnitykset on melko heppoisia
Perinteisissä kun kori on myös koottu, niin alkaako sekin sitten, että tule erilasita elämistä niihin, ja aiheuttaa noita resonanssi ääniä.
Yksi esimerkihän on nuo kaappien, ja hyllyjen reuna nauhat. Nehän kutistuu, ja vetäytyy aika pian, että mutkissa irtoavat, ja päistä lyhenee
Tuo luukkujen saranointi, niiden lukot, ja sovitukset, samoin kun esim vesan ovi, niin piti tuosakin laitella niihin pehmuste nastoja välin. Vessan ovi poistetiin, kun se avattaessa oli aina tiellä, ja korvattiin verholla, ja se hiljenti paljon.
Olen joskus aiemminkin moityiskellu, että sata tonnai melekeen, ja ala korjaileen virheitä.
Tietysti lakikin, että pitää aina isompia koreja saada koristeineen mahtumaan alle 3500 kilon, ja vähän matkatavaraaakin puolison lisänä, niin eipä kestä tehdä sisustusta umpipuusta.
Tp

Toivo Koistinen 05.08.2020 16:12

Jäi asia. Jos EU harmonisoisi muun tirektiivi tulvan ohessa ajokortin, että paino nousisi vaikka 4000 kilon näilä, se voisi rakentajia helpottaa


Aha ei ollut lisäys
muokattu: 5.8.2020 16:13
Raul Fall 05.08.2020 18:05

Juu, niin mainitsin että oli hiljainen, varsinkin kun tosiaan laittoi sen hytin ja asunto-osan "välioven" kiinni. Oli ihan kuin olisi tavallista pakettiautoa ajellut. Siksi olinkin yllättynyt kun luin kommenttisi. Olen samaa mieltä, että kun uuden auton ostaa, niin kyllä sitä olettaa että se on hiljainen ja kaikenlaiset kitinät ärsyttävät helposti. Tuo Toivon mainitsema 3500kg raja on osa totuutta ja varmasti painorajan nosto voisi auttaa. Painorajan vuoksi (autot kuitenkin kasvaneet) valmistajat joutuvat hakemaan koko ajan kevyempiä materiaaleja ja ratkaisuja. Monesti se ikäväkyllä tarkoittaa myös herkemmin hajoavia osia ja rakenteita ym. Tässäkin on kyllä eroja valmistajien välillä ja kyllä monesti niin sanotut kalliimmat premium merkit on rakennettu laadukkaammin. Tosin ei aina. Kyllä niissäkin vikoja on. Nuo on niin monimutkaisia laitoksia, että ihan jokaisessa merkissä ja mallissa on omat pikkuvikansa.

Esa Ojala 05.08.2020 19:51

Kyllä se on täytynyt olla eri auto :D
Me tarkistettiin kaikki laatikot ja ovet puolessa välissä koeajoa, jotta ovat kunnolla kiinni.
Laitettiin väliovi kiinni, auttoi hieman. Mutta se alkovin luukku, se päästi pahat natinat kiinni ollessa, hiljaisempi auki asennossa.
No se siitä, säästyipähän rahat johonkin muuhun turhuuteen :D

Toivo Koistinen 05.08.2020 21:00

Niin kyllä painoisa, ja koosa on se ongelma, että koitetaan kasvattaa auton kokoa, perusteella, että tilat kasvaa, ja houkuttaa ostajaa enemmän kodinomaisella elämisellä. Mikäli nousisi paino vaikka 4500 kilon, niin kokohan siinä vain kasvaisi
Ollaan menty tavallaan pois alkuperäis karavanari aatteessta, että retkeillän askeettisemmin, ja siinä se viehätys, kuten aikanaan telttaperävaunussa
Kuitenkin alkaa se olla ylärajoilla, kun kohta linja-auton kokonen talo pistetään pienipyöräsen pakun alustalle, jota kiskoo parilitranen mopokone.
Kolot suurta koria kiusaa, jos verrataan johonkin 10 tonnin rungolliseen onnikkaan, josa aivan eri kokoluokan pyörät alla.
Mutta semmosta se karavaanari elämä.
Tp

Raul Fall 06.08.2020 09:19

Joo, niin on täytynyt Esa olla. :D:D:D No, oikeasti jos tuollainen pohjaratkaisu kiinnostaa, niin Hymerillä ja Carthagolla on vastaavat. Käykää koeajamassa niitä. Niin ei mene rahat ihan kaikkeen muuhun turhuuteen. ;)

Raul Fall 06.08.2020 09:43

Näin se Toivo on. Tosin minä ymmärrän hyvin tämän päivän kuluttajien tottumukset ja vaatimukset. Esimerkiksi mulle matkailuauto on työnkin puolesta lähes ykköskoti, joten haluan että siinä on kaikki herkut ja toiminnot kuin kotona. Ja tärkeintä on, että kaikki toimii luotettavasti. Mulla ei ole aikaa, eikä mielenkiintoa rassata ja kropata näitä pelejä. Toki oli kalusto minkälainen hyvänsä, niin retkihenkinen pitää olla, ei karavaanailusta muuten mitään tule. Pientä puuhastelua on aina, jo pelkästään leirin pystyttäminen/purkaminen, joka on sinäänsä ihan hauskaa. Kaikki puuhastelu on kivaa, kunhan se ei liity auton/vaunun mahdollisten vikojen metsästämiseen/korjaamiseen. :D Jos mulla olis lompakko kunnossa, niin mulla olis varmasti alla joku slide-outeilla varustettu liner. Joka viikko lotto vetämässä :D:D:D

Toivo Koistinen 06.08.2020 12:48

Kyllä, ja tuosta sinun lauseesta kaikki herkut, ja toiminnot, onkin se totuus.
Kun on kuitenki suht kallis peli, niin mielumin nämä toiminnot, sekä auton, vaunun kestävys kosteuta, ja ajorasituksia vastaan, kun koriste vitriinit, joila pyritään myymään.
Mukavuus, toimivuus, ja kestävyys. Vaimoväki arvostaa siivouksen helppoutta kuulemma. Kosskahan joku laittaa keskuspölyimurin.
Kotona kun laitoin, niin sitä on kiitetty vuolaasti, ja se on paljon. Toinen on itse lanseeraamani ja ostamani asars rum leipomakone. Se on saanut kiitosta, vaikka karjuu, kun keskikokoinen murska-asema. Kyllä siinä jo vanhale miehelle on meriittiä.
Tp

Tapani Pokkinen 06.08.2020 13:02

Itellä on kehitys mennyt vastakkaiseen suuntaan, koko ajan ollaan menty suuremmasta pienempään.
Tosin peltikoriseen tuskin haksahdan, sikälimikäli eivät tee 250 leveää peltikuorista.
Toinen tekijä on lämmön tasaisuus, toki saahan ne peltikorisetkin lämpimäksi, mutta tasalämpöisiä ei taida peltikoreista löytyä?

Toivo Koistinen 06.08.2020 16:24

On, kun itte tein. Koko auto on tasalämmin. Niino asteen perin heitto. Peltikuoria on jo kaks, ja puolimetriä leveitä.
Netikaravaanissa on semmonen, ja vieläpä hieno. Jos olisin parikymmentä vuotta nuorempi, ja tämä kokemus, niin se olis mejän pihassa.
Tp

Ari Kuusisto 06.08.2020 17:17

Jos kaveri on ns. eräjorma lämmön tasaisuus ei ole kovin merkittävä tekijä, mulle poika ihmettelee kun vaihtoehtoja setvitään, että miksei autoissa tarkenisi kun eräilijä pärjää teltassakin, eli missä tahansa autossa tarkenee ja vaikka millä lämmityksellä.
Peltikuoristen suurin ongelma on kosteuksien hallitsematon tiivistyminen kylmäsiltoihin.
Lämpö riittää kummasti, dieseliä palaa tietysti enemmän.
Siitä leveydestä, eikös ollut puhe käyttää Crameria siihen malliin, että pärjää kapeammillakin käytävillä,ja sopu tilaa antaa.
Vaikka tilaa olisi useinkin kiva olla enemmän,niin kyllä peltikuorinen on helppo parkkeerata ja ajaa vaikka mihin.
Luontopaikkojen pienillä parkeilla sen huomaa.

Toivo Koistinen 06.08.2020 18:36

Ilmeisesti pitkitäis petien takia ei tuossa ole kylmäsiltoja, en ainakaan huomannu. Se että lahooko koppi sisältäpäin ajan kanssa, jää nähtäväksi, mutta aikaa vienee, kun noita tuonmerkkisiä on myynnissä 80 lukulaisia, ja ainakin kasassa olevat.
Leveys on käsite, kun tuo on perinteista alle 30 senttiä kapeampi, mutta mittaialin käytävä leveyttä, oli se perinteisesä alle kymmenkunta senttiä leveämpi, koska niisä keittiökalusteet ovat leveämmät, mikä kaventaa asuin tilaa.
Mutta se on tärkeintä, että on vaihtoehtoja. Onko muuten kabella auto jonka leveys on se 2,5 metriä, semmonen iso kolmiakseli indekroitu. Kabehan on laatumerkki naapurilta.
Tp

Esa Ojala 06.08.2020 19:08

Carthagolla on tosiaankin samanlainen pohjaratkaisu. Siinä on vain pari epäkohtaa. Nostosänky ei oikein tunnu meistä mukavalta. Mukavampi kun sänky on aina valmiina torkkuja varten.
No hintahan on vajaat 200t€, ihan pikkusen liikaa.. pitäis saada sellanen reilumpi lottovoitto :D

Hymeri ei ole edes harkinnassa... ;D

Timo Haapanen 06.08.2020 19:37

Jos tuohon pohjaratkaisuun laitetaan vielä nostosänky täyttää se mun kriteereissä kaikki mitä ei missään nimessä haluta. Näin on meitä moneksi.

@timppa

Esa Ojala 06.08.2020 19:49

Näinhän se Timo on. Mutta olisi se harmaata jos kaikilla olisi samanlainen auto :D

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.