B-kortilla ajettavien painoista

Seppo Lokasaari 22.05.2021 12:31

Katselin nettikaravaanin tarjontaa ja tuli eteen integroitu johon ei tarvi paljon tavaraa mukaan ottaa, eli 190kg. Varmaan ihan hyvä auto mutta käytännössä hankala jos oikeasti meinaa pysyä rajoissa. Eipä näitä punnita tiheään, että sinänsä kotimaassa ajellessa sama mitä auto painaa.


Kysäisin tutulta vanhemmalta konstaapelilta, että punnitaanko matkailuautoja tien päällä ja onko se kuinka yleistä, eli vastaus oli, että tosi harvinaista?
muokattu: 27.5.2021 04:12

Liitetiedostot

hymer_624b.pdf
Jukka Pietilä 23.05.2021 04:05

Joutuuko jättään emännän ja kalavermeet kotia, kun reissuun lähtee... ;-)

Toivo Koistinen 23.05.2021 06:15

Tästä on paljon ollut näillä sivuilla puhetta.
Hassua, kun autojen koot kasvaa, jotta niissä viihtyyy sisällä paremmin, tavaratilat samalla kasvaa, kun sänkyjen korkeus nousee, nin saa ottaa tavaraa enemmän.
Elikkä ne muuttuvat enemmän asuttaviksi, ja siinähän tavaraa tarvitaan mukana, kuten täällä sivustolla Vesa Kaarti esitteli.
Mutta samalla tulee eteen tilanne, että et voi ottaa mitään juri mukaan.
Hassuinta, että pienissä autoissa jotka eivät sitä asumista niinkän, vaaan enempi retkeilyä, kuten meillä latoseisojassa,, kantavuus on muistelen yli 600 kiloa, mutta tavaratila matalien pitkittäis sänkyjen takia aikas olematon
No tuohon on ainoa ratkaisu painon korotus, koska tuskin lainlaatija nosta b korttipainorajaa, ja sen takia mennään tässä mallissa kuten harakak tervatulla sillalla.
Kun nokka irtoaa, nin pursto tarttuu, ja kun pursto irtoaa, niin nokka tarttuu.
Tp

Tapani Niemelä 23.05.2021 09:44

Tästä paino asiasta keskustellaan paljon. En ole kuitenkaan kuullut millaisia sanktioita on saatu esim. jos puntari on näyttänyt B kortilliselle 200 kiloa ylikuormaa tai C kortilliselle 200 kiloa yli auton ollessa kokonaispainoltaan 3500 kg. En ole myöskään matkoillani sattunut tilanteeseen jossa olisi punnittu. Onko se usein tapahtuvaa ?

Toivo Koistinen 23.05.2021 11:03

Sakkoahan siinä, niinkun noissa raskaiden ylikuormissakin. Poliisin harkintaa, miten jos ylikuorma on liian julma, mitä tehhä

Ari Kuusisto 23.05.2021 12:20

Hesarissa, vanha uutinen mutta liekö muuttunut:
Ylikuormasta ei selviä rikesakolla
Henkilö- ja matkailuauton ylikuormasta rapsahtaa vähintään kuusi päiväsakkoa. Sakko voi olla suurempi, mikäli ylikuorma on niin suuri, että sen arvioidaan haittaavan auton hallittavuutta.
Aisannostosta eli takapainoisesti lastatun perävaunun käytöstä rapsahtaa jopa 14 päiväsakkoa. Aisannosto vaarantaa aina vakavasti liikenneturvallisuuden.


4 § (15.3.1996/170) Maksun peruste "Ylikuormamaksu määrätään ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän sallitun kokonaismassan taikka sallitun akseliin tai teliin kohdistuvan massan ylittävästä massasta siltä osin kuin ylitys on enemmän kuin viisi prosenttia sallitusta kokonaismassasta taikka enemmän kuin kymmenen prosenttia sallitusta akseliin tai teliin kohdistuvasta massasta. Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 30 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta maksu on kuitenkin 90 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 120 euroa." 5 § (30.12.2015/1680) Maksun suuruus Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 30 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta maksu on kuitenkin 90 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 120 euroa. Ja sakot päälle.
muokattu: 23.5.2021 12:37
Veli-Pekka Merikallio 23.05.2021 13:31

Epäilenpä, että tuo lähes kolmekymmentä vuotta vanha lainkohta on vanhentunut, meillähän astui viime kesäkuun 1.päivä voimaan uusi liikennelaki ja -asetus, joskohan sieltä löytyisi ajantasaisempaa tietoa?

Toivo Koistinen 23.05.2021 15:39

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820051 Tuosa mitä minä löysin. Kylläaki se samaa on, eli maksaa jos on liikaa painoa.
Sehän on tavallaan vapaaehtoista kuormaus.
Tp

Urho Niskanen 23.05.2021 17:09

Sakoistahan selviää rahalla, mutta kuinka on joutuuko kaluston jättämään välittömästi tienposkeen ja etsimään kuskin jolla on lisenssit kunnossa kaluston siirtämiseen.

Ari Kuusisto 23.05.2021 17:28

Tästä voi opiskella https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820051#P8
En kyllä tämän uudempaa herroille löytänyt minäkään.

Toivo Koistinen 23.05.2021 18:22

En usko, että pitää jättää siihen auto. Mitä järkeä siinä, koska eihän se paino siittä muutu miksikään.
Poliisi kirjottaa lapun, ja se siinä. Tuskin purattaa tavaroita, tai apukuskin tienpuoleen, kun joskus on pöllikuormia kevennellet levityksiin.
Sama juttu, kun sorakuorma sattui paritonnia liian suuri, nin sakolla kuski, ja auton omistaja ylikuorma maksulla. Kuorma meni osotteeseensa.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 23.05.2021 19:11

No hyvä poijaat, nyt löytyi 50 vuotta vanha laki.
Sen tiedän, että me saimme uuden lain 1.6.2020 alkaen, en vain viitsi kaivaa, kun asia ei mua koske, menen laillisilla painoilla hyvällä omatunnolla.

Ari Kuusisto 23.05.2021 21:59

Helsingissä 27 päivänä marraskuuta 2020

Laki
ylikuormamaksusta annetun lain 15 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan ylikuormamaksusta annetun lain (51/1982) 15 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 915/2015, seuraavasti:
15 §
Muutoksenhaku ja täytäntöönpano
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä joulukuuta 2020.
Helsingissä 27 päivänä marraskuuta 2020

Tasavallan Presidentti
Sauli Niinistö

Oikeusministeri
Anna-Maja Henriksson


Ei taida kaikki lainkohdat muuttuneen 1.6.2020.
muokattu: 23.5.2021 22:01
Ilkka Yrjönsalo 24.05.2021 09:45
Toivo Koistinen

En usko, että pitää jättää siihen auto. Mitä järkeä siinä, koska eihän se paino siittä muutu miksikään.
Poliisi kirjottaa lapun, ja se siinä. Tuskin purattaa tavaroita, tai apukuskin tienpuoleen, kun joskus on pöllikuormia kevennellet levityksiin.
Sama juttu, kun sorakuorma sattui paritonnia liian suuri, nin sakolla kuski, ja auton omistaja ylikuorma maksulla. Kuorma meni osotteeseensa.
Tp

En luottaisi siihen että poliisi antaa ajon jatkua jos autossa ylikuormaa! Virkamies päättää tapauskohtaisesti antaako ajon jatkua vai ei. Jos katsoo ylikuorman vaikeuttavan ajoneuvon hallintaa ja ajaminen sitä kautta olisi vaarallista, niin ei anna. Loma pilalla! Kuormaa pitää vähentää. Tavaraa ulos ja muija ja mukulat jatkavat jollakin muulla ajoneuvolla.
Itse käyn ennen kesän lomamatkaa ,auto reissukuntoon pakattuna, paikallisen kaatopaikan vaaalla kysymässä paljonko painamme. 150 kilon ylipainolla uskaltaa vielä lähteä reissuun. Vesisäiliön voi aina tyhjentää tienposkeen jos painoa pitää vähentää.

Ilkka Yrjönsalo 24.05.2021 09:50
Seppo Lokasaari

Katselin nettikaravaanin tarjontaa ja tuli eteen integroitu johon ei tarvi paljon tavaraa mukaan ottaa, eli 190kg. Varmaan ihan hyvä auto mutta käytännössä hankala jos oikeasti meinaa pysyä rajoissa. Eipä näitä punnita tiheään, että sinänsä kotimaassa ajellessa sama mitä auto painaa.

Auto jota ei kannata ostaa! Tuon auton jos ajaa vaalle niin tyhjänäkään ei paino pysy tuossa ilmoitetussa 3310 kilossa. Auto voi olla tyhjänäkin ylipainoinen. Riippuen mitä varusteita siihen on asennettu. Voi kuljettaa vain terveisiä.

Toivo Koistinen 25.05.2021 07:32

https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/pulse-i-7051-dbm/1534145 kai se korien eristykset, ja rakenteet kehittyy keveämmäksi, kerta tuossa laadukaan olonen yli 7m intekroitu. ja kuiten 400 killoo saa tavaraa ottaa mukaan.
Liekköhän vielä se painon määrätty ylitys sallittu, niinkun aikanaan kun ajelin, niin 60 tonnin kokopainon sai ylittää kolmella tonnilla, kun oli siinä että lunta, ja muuta kertyy ajaissa mukaan.
Tp

Olli Köppä 25.05.2021 09:13

Tämänkään oikeasta painosta ei välttämättä,tiedä, kun saattaa olla tuo ilmoitettu paino vakiovarusteisen Trumalla ja manuaalivaihtteistolla varustettu. Tuohon kun laskee automaatin 35 kg, alde vähiintään 30 kg sekä mahdolliset muut vakioon lisätyt lisävarusteet plus markiisi, polkupyöräteline, mahdollinen ilmastointi asuinosaan, niin tämäkin auto on äkkiä 3600-3700 painoinen matkatavaroineen.

Esa Veijola 25.05.2021 12:37

Niin kuan kun jouset toimii ei mitään hätää.


matkailuautossa. rekat eri asia
muokattu: 25.5.2021 12:38
Toivo Koistinen 25.05.2021 13:09

Tuossa esimerkisssä oli 9 vaihteinen automaatti, ja alde. Mutta näillähän se on mentävä. Jos ison haluaa, niin painoahan siinä on.
Tosin poliisien määrä taitaa karsia noiden puntaroinnin, ellei satu rekkaratsiaan, että joutessaan puntaroivat.
Tp

Markku Hämäläinen 25.05.2021 19:11
Urho Niskanen

Sakoistahan selviää rahalla, mutta kuinka on joutuuko kaluston jättämään välittömästi tienposkeen ja etsimään kuskin jolla on lisenssit kunnossa kaluston siirtämiseen.

Silmuset saivat aikoinaan Ruotsissa sakon ylikuormasta ja liian pienestä kortista.
Olivat päässeet jatkamaan matkaa ja kehoituksen keventää lastia sopivassa paikassa.
Jos kiinnostaa sen jutun voi hakea täältä.

Saksasta olen kuulut, ettei matka jatku, ennen kuin auto on sallitussa painossa.

Suomessa en ole kuullut tehtävän matkailuautojen punnituksista tien päällä.

Toivo Koistinen 25.05.2021 19:45

No se tarkottanne, että jos ulkomaalle niin sillon vähintään salituissa painoissa.
Mutta olen nähnyt aikamonta asuntoautoa kuomukärry perässä Siinähän ratkaisu painopulmin, elei sitten pyri nostamaan sinne ABC korttiluokkaan niitä.
Ihmetelly noita isoja matka-autoja. se sama 2,3 kone kiskoo 5 tonnin kapistusta kun mies.
https://www.nettikaravaani.com/rapido/distinction-i1090-alde/1563429
Mutta tässä on painoa nostettu ja kuorman kantokyky siinä samalla.
https://www.nettikaravaani.com/rapido/8066df-ultimate-line/1559572 Järjestely kysymyshän se, ja halvinta pistöää koukku perään, ja kärri.
Tp

Tapani Pokkinen 25.05.2021 21:38

Meillä B-kortin raja on 3500kg PISTE
Ruotsissa taas on ihan eri säännöt, mutta meillä on tämä kaksinaismoralistinen yhteiskunta, missä valehdellaan niin monesta muustakin kuin olemattomasta korruptiosta.
Ja Toivo, ymmärrän hyvin pointtisi. Mutta ei suomalaiset ala vetämään mitään kärryä. Ennemmin meillä ollaan kun ei tiedettäisi kuinka ajetaan laittomin kuormin ja jos joku jää kiinni niin silloin itketään kuinka " Äiti mie en tienny "
Itse olen ajanut edelliset kaksi kuorma-auto pohjaisina ja kärry perässä. Ja edelleen köröttelen sitä 85 nopeutta vaikka saisin kärrykin perässä ajaa nyt sataa.
Toisaalta jos en omaisi C-korttia niin olisin luultavimmin toiminut samoin kuin muutkin ja ajellut laittomasti.

Timo Haapanen 26.05.2021 07:17

Euroopan matkailussa vaanari joka liikkuu voi unohtaa peräkärryt, ei tule mitään. Eri asia on paikoillaan jumittavat, heillä kärryjä on paljonkin.

@timppa

Toivo Koistinen 26.05.2021 09:08

Miksi. Eikö euroopassa saa vetää kärriä.?

Tapani Pokkinen 26.05.2021 09:22

Ei paikoilleen maatuneet, vain goolettamalla kulkevat mitään peräkärryjä tarvitse.
Aktiiviset kulkijat jotka harrastavat muutakin kuin istumista, niitä kärryjä tarvitsevat niiden harrastusvälineitten kuljettamiseen.
Ne tuolit, pöytä ja grilli mahtuu kyllä jo pienempääkin tilaan.
Auto pihassa, vene kärryn päällä. Pakkausta ja reissun valmistelua, kyllä on mukava päästä taas mielimaisemiin.

Timo Haapanen 26.05.2021 12:42
Toivo Koistinen

Miksi. Eikö euroopassa saa vetää kärriä.?

Saa vetää mutta sen kanssa on vaikeaa löytää yöpaikkoja. Pelkkä 7,3 m:n auto on aika usein iso.

@timppa

Toivo Koistinen 26.05.2021 13:45

Nositten sen ymmärtää. Hassua, kun aina isompia autoja lanseerataan eurooppaan, joka on näiden euroopassa valmistettavien päämarkkina-aluetta, mutta niillä ei mahdu liikkumaan euroopan kaupungeissa, eikä sitten yöpaikoille.
Lisäksi niihin ei voi kaikkea asumis tarpeellista ottaa mukaan. Noo mutta uskoakseni siinäkin kehitys hakee raamit asioille.
Tp

Jori Järvinen 26.05.2021 14:16

Timpan kanssa vähän eri linjoilla, kuljetaanhan pitkin Eurooppaa vaununkin kanssa. Hankalampaa toki kuin pelkällä autolla mutta ei mitenkään mahdotonta.
Meillä kokemusta molemmista ja ei siinä nyt isompia ongelmia ole tullut.
Suunnittelua vaatii hiukan enemmän vaunun kanssa ja jokaiseen matkaparkkiin ei mahdu mutta ei nukkumatta ole vielä tarvinnut olla sentään,oli liikkeellä kummalla tahansa.

Timo Haapanen 26.05.2021 14:51

Paljon on kämppäreitä joissa vetoautoille on oma parkkipaikka. Vanhat kämppärit on mitoitettu eri kokoiselle vehkeille kuin nykyään on.

@timppa

Toivo Koistinen 26.05.2021 15:24

Voisko aatella, että niissä kämppäreisssä, missä on vetoautoille omat parkit nin auto vaunun paikalle, ja se kärri sinne vetoautoparkkiin.
Miten pärjää sitten noiden isojen yli 7 metristen 5 tonnin autojen kanssa. Ihan uteliaisuudesta kyselen ajankuluksi, koska en usko että mennään eurooppaan.
Minä kahtelen eri paaikkoja web, ja air kameroiden ilmakuvien kansssa, ja sitten noiden matkalaisten jotka kulkevat maailmalla.
Tp

Soleilin Retket 26.05.2021 16:17

Ei ole yhtä totuutta vaan tapoja ja käytäntöjä on niin monia.

Vaikuttaa myös se onko leirintäalue 2-3 tähden alue vai 4-5 tähden alue minkä kokoisia ovat tonttipaikat. Myös se ottaako leirintäalueelta sen halvimman ja saa pienimmän tonttipaikan vaiko kalliimman ja saa isomman paikan. Myös eri maiden leirintäalueissa on eroja. Myös onko leirintäalue tasaisilla mailla vaiko rinteessä. Hyvin monesti olen nähnyt, että siinä matkailuauton vieressä on etupihalla myös peräkärry. Näin on myös monesti stellplatzilla. On leirintäalueita missä vainuilijat ja telttailijat vievät henkilöauton parkkipaikalle, mutta myös alueita jossa auto on vieressä.
Paljon matkailuautojen perässä on peräkärryjä. Olemme itsekin harkinneet välillä asiaa. Voi vähän hankaloittaa kulkemista ja parkkipaikan saantia, mutta ei ole missään nimessä ongelma. Suuri hyöty, että ei tarvitse ajatella, että tuleeko ylipainoa harrastusvälineistä. Kärry kyllä perässä tulee kapeillakin teillä.

Tässä tuosta paino asiasta muutama linkki. Matkailuauton ylipaino kolaritilanteessa voi vaikuttaa siihen saako korvausta vakuutusyhtiöltä.
https://www.promobil.de/tipp/ueberladung-gewicht-wohnmobil-strafen/
https://www.promobil.de/tipp/ueberladung-gewicht-wohnmobil-strafen/#europa
https://www.adac.de/reise-freizeit/ratgeber/tests/ueberladung-wohnmobil/

Kyllä kulkupelien painoja ja kuntoa täällä Saksassa välillä tarkastellaan, myös sitä miten tavarat on sijoitettu. Matka jatkuu vasta sitten, kun asiat ovat kunnossa ja sakot maksettu, niin karavaanarilla kuin ammattiautoilijalla.

©Soleil


Reijo Koski 26.05.2021 16:55

Uusi tieliikennelaki ei ota kantaa ylikuormiin, vaan tuo ylempänä mainittu 40 v vanha ylikuormamaksulaki on edelleen voimassa. Ja kuten laissa sanotaan, ylikuormamaksu määrätään vasta kun akselipaino ylittyy yli 10 %:lla tai kokonaismassa yli 5 %:lla. Sakon voi saada jo 10 kg ylityksestä, jos valvovalle viranomaiselle sattuu paska päivä, mutta pitää muistaa että sakko ja ylikuormamaksu ovat kaksi eri asiaa.
Ajoneuvon ylikuorma ei muuta ajokorttivaatimusta, vaan ajokorttivaatimus katsotaan aina rekisteriotteesta, tai rekisteriotteista jos kysymyksessä on yhdistelmä.

Timo Haapanen 26.05.2021 17:40

Matkavehkeissä ei akselipainot helpolla ylity vaan se 3500 kg.

@timppa

Toivo Koistinen 26.05.2021 17:57

Tarkottanee sitä, että on pidettävä painot kurissa, niin riskiä ei ole. Miten sitten on jokaisen harkittava itse.
Tp

Reijo Koski 27.05.2021 04:12
Timo Haapanen

Matkavehkeissä ei akselipainot helpolla ylity vaan se 3500 kg.

@timppa

Niin, en tiedä miten noissa max 3,5 tonnisissa on tarkalle mitoitettu akselit Omassa 4 tonnin kulkineessa etuakseli on 2 000 kg ja taka-akseli 2120 kg, ja etuakselin painot on ihan tapissa täydessä reissuvarustuksessa tankit täynnä ja perhe kyydissä. Toki aika paljon pitää kaljaa lastata apukuskin ulottuville, että tuon etuakselin saa menemään 200 kg ylipainoon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.