auttakee ritua !!!!

NIRKKO RITVA 22.11.2007 16:20

Ostin Knaussin 2.8 id.TD moottorilla ja en löydä mistään teknisiä tietoja,saiskohan apuja viisaammilta?

JANHONEN MATTI 22.11.2007 16:51

Jos tarkoitat moottorin teknisiä tietoja niin tässä vain muutamia:

Moottorikoodi 8140,43 i.d.TD Iskutilavuus ltr 2,8 Teho kW/rpm 90/3800 tai 122 hv/3800 Vääntömomentti Nm/rpm 285/1800 Polttoainelaitteisto Diesel VE = Jakajapumppu

Kun sinulta ilmeisesti puuttuu auton käyttöohjekirja niin sen voit korvata tilaamalla Fiat Ducaton korjausoppaan Alfamerilta. Tilaaminen käy myös netin kautta osoitteesta www.alfamer.fi

KLEMETTI SEPPO 23.11.2007 09:10

Hei. Osaatko kertoa, onko 2,3 JTD muuten samanlainen rakenteiltaan ja moottoritilan ym. osalta kaikkine hiluineen kuin 2,8 koneella oleva Ducato. VM on 06. Katsoin korjaus opasta antamastasi osoitteesta, mutta 2,3:sta siellä ei mainittu.

KEMPPAINEN HENRY E U 23.11.2007 14:53

Muistelen 2,3 jtd olevan uutta moottorisukupolvea, no voin olla aivan väärässäkin, mutta so not (lainaus Matti Nykänen).

JANHONEN MATTI 23.11.2007 17:34

Alfamerin korjausoppaassa ei ole 2,3 JTD:tä mainittu koska kirja "ulottuu" vain vuoteen 2002 saakka. Alkaisi olla aika päivittää kirja ajan tasalle.

2,8 JTD (Sofim) tuli markkinoille jo vuonna 1998. Moottori edustaa Fiatin mallisarjaa mk2 = vuosilta 1993-2006 ollen mallisarjan keskivaiheilta. Moottoria valmistettiin aina kesään 2006 saakka. Moottori on JTD = yhteispaineruiskulla varustettu.

Näillä yhteispaineruiskukoneillahan on rakkaan lapsen tavoin monta nimeä. Yksi puhuu common rail -koneista, toinen CDI:stä = MB, kolmas HDi:stä =(PSA), ja Fiat puhuu JTD:stä jne.

2,3 JTD (Sofim) tuli markkinoille 2002/2003 ja edustaa selvästi uudempaa moottorin rakennusteknikkaa kun 2,8 JTD. Moottori on 16 venttiilinen ja teholtan 110 hv. Moottori on myös varustettu yhteispaineruiskulla. Pelkästään jo tuosta venttiilimäärästä johtuen moottorin yläkerta (kansi) on täysin eri kun 2,8 koneen. Konetta on käytetty vain Fiateissa.

Nämä molemmat moottorimallit korvattiin kesällä 2006 MultiJet-moottoreilla. 2,3 120 Multijet (Sofim) 88 kW (120 hv) Nm 320/2000 Tästä 2,3 120 mallista on tehty erityinen matkailuautoissa käytettävä moottorimalli 2,3 130 jossa on 10 hv enemmän voimaa kun perusmallissa. 2,3 130 Multijet (Sofim) 95,5 kW (130 hv) Nm 320/2000-3000

3.0 160 Multijet Power (Sofim) 115,5 kW (157 hv) Nm 400/1700

HYTÖNEN RAIMO 23.11.2007 19:36

Nehän löytyvät käyttöohjekirjoista (auton tiedot hiivatin ja koppiosan Knaussin ohjekirjasta).

Ainakin kaikissa minun ostamissani autoissa on ollut käyttöohjekirja (itse en ostaisi autoa, jonka huoltohistoria tai käyttöohjekirja on kateissa).

NIRKKO RITVA 23.11.2007 19:49

hytöselle tiedoksi,että ko.kirjat kyllä on mutta hiivatin kirjassa ei puhuta mitään 2.8 id.TD:stä,siis mitähän tarkoittanee lyhenne id. ????

HYTÖNEN RAIMO 23.11.2007 19:56

No tuossa tietoa:

Id tarkoittaa seuraavia asioita:

indonesia, ISO 639-1 -koodi id, kieli Indonesia, ISO 3166-1 -koodi ID, valtio Idaho, postilyhenne ID, Yhdysvaltain osavaltio tai muu Yhdysvaltain hallitsema alue id Software, tietokonepelejä varmistava yritys älykäs suunnittelu, ID, englannin sanoista intelligent design, käsite viettipohja, id, psykoanalyysin käsite I would, ID, radioamatööritoiminnan kansainvälinen ilmaus Itsenäisyys ja demokratia, ID, Euroopan parlamentin poliittinen ryhmä.

On haettu Wikipediasta, eivätkä muuten sovi tähän tapaukseen. Tarkoittaa mainitsemassasi asiayhteydessä välijäähdytystä (pitäisi olla oikeasti ic = intercooler).

JANHONEN MATTI 23.11.2007 22:50

Tuo Fiatin 2,8 i.d.TD moottori on tyypiltään 8140.43 ja on 2,8 JTD moottorin edeltäjä 2,8 koneissa. Merkittävin ero moottorien välillä on se, että Fiatin 2,8 i.d.TD mootttori on varustettu jakajapumpulla ja perinteisillä suuttimilla, kun taas Fiatin 2,8 JTD:ssä on yhteispaineruisku ja sähköisesti ohjatut suuttimet. Tästä toki seuraa monia eroavuuksia auton sähköjärjestelmään mutta se on jo toinen juttu. Nämä moottorityypit on myös mainittu ao. kirjan sivulla 0.4. Kun autot muuten ovat samanlaisia niin, että mitään erillistä kirjaa i.d.TD:lle ei tarvita. Ja molemmissa moottoreissa on tuo mainittu välijäähdytin = intercooler. Moottorin tullessa markkinoille tuo intercooler oli oikea iskusana mutta nyt kun niitä alkaa olla vähän joka vehkeessä, niin sen käytöstä on luovuttu.

PALIN MATTI 24.11.2007 07:36

Sie nainittit, että: "Ja molemmissa moottoreissa on tuo mainittu välijäähdytin = intercooler. Moottorin tullessa markkinoille tuo intercooler oli oikea iskusana mutta nyt kun niitä alkaa olla vähän joka vehkeessä, niin sen käytöstä on luovuttu."

Kaima hyvä. Ainaski mun 2,8 JTD:ssä on vielä se välijäähdytin. On mallia 2005. Onko siitä luopuminen tapahtunut siis vasta sen jälkeen? :)

HYTÖNEN RAIMO 24.11.2007 07:42

Janhonen tarkoitti tuossa edellä, että id -tunnuksen käytöstä on luovuttu, ei itse välijäähdyttimestä. Eli kyllä se välijäähdytin on siellä edelleen, siitä ei vain enää erikseen pidetä haloota.

NIRKKO RITVA 24.11.2007 08:29

Kiitos Janhosen Matille asiallisesta vastauksesta,luulin jo olevani IDiootti kun moista edes kyselen !

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.