auton moottorin lämmityksestä erämaassa.

SALONEN JORMA 10.01.2008 16:46

Olen sellainen 'camelibootsi' kulkija. Ja nyt olisin hyvää vinkkiä vailla as auton moottorin lämmityksestä erämaassa. Koska minun autossani ei ole nafta -eikä muutakaan eeperiä tuon koneen lämmitykseen, niin antakaapa kultaa arvokkaampi vinkki. Eräs kaverini ehdotti tuolla tiettömien taipaleitten ja sähköttömien parkkien auton lämmitykseen sellaista kaasulla toimivaa säteilylämmitintä. Sillä on joku hieno nimikin, vaan en saa kaivettua sitä tuolta pääkopan sisuksista esiin. Täällä korvessa kun mies tarkenee, mutta auto voipi sitten sanoa, että kevväämmällä. Eikä akun virrat piisaa käynnistykseen.

HAAPANEN TIMO S 10.01.2008 17:12

Meinasitko jotain tuollaista. http://www.wilhtom.fi/?p=productsMore&iProduct=108 Moottori lämpenee varmasti,auto palaa helposti. Olisiko aggregaatti varmempi,lohkolämmittimen kautta sähköllä.

KUNNAS TAPANI 10.01.2008 18:02

70-luvulla joku porukka ajoi T-Fordeilla ja muilla vastaavilla Jäämerelle talvella ja ennen aamustarttia laittoivat hehkuvia grillihiiliä öljypohjan alle metallivadilla. Vaan taitaa nykyautot leimahtaa turhan herkästi eli ei ehkä ole suositeltava konsti tuokaan...

SALONEN JORMA 10.01.2008 18:21

Jeps. Jäljillä ollaan jo. Tuo auton palaminen ei tietysti ole mikään kliffa juttu:( Mutta mutta,,,,, jos vähän valvoisi sitä lämmityksen edistymistä.?

AHOLA JARI 10.01.2008 18:26

Kyllä, se Weba/Eberi on paraslääke. Vaihtoehtoisesti voisi lämmönvaihtimella lämmittää moottorin vedet, jos lämmitysmuoto on vesikierto eikä ilmasellainen

Konepuolella käyetään esim. tällaisia; http://www.rastar.fi/tarj1.html

Nuo hiilloslämmitystavat kuuluvat masinistiaikakaudelle ;)

GRANBERG ANDERS 10.01.2008 18:43

jos autossa tavalinen sähköllä toimiva moottorilämitin. taita pieni agregatti olla turvalisin vaihtoehto. sillä voi ehkä muutakin käytöä olla. pitä tietysti tarkista minkä tehoin lämmitin on autossa ylensä 500-700W.

PALIN MATTI 10.01.2008 18:51

Eikös asunto-osaa joka tapauksessa lämmitetä jollakin? Silloinhan kannattaisi sen lämmittimen lämpöä käyttää myös moottorin lämmittämiseen sopivan lämmönsiirtimen avulla. Itselläni on Alde 3000 ja vesi/vesi -lämmönsiirrin. Toimii hyvin. Ei ole kuin hetken hurmio, kun moottori on lämmin.

EEROLA TEEMU J 10.01.2008 18:55

Puhalluslamppua ei kukaan ole vielä ehdottanut. Niiden avulla käynnistettiin 50- 60 luvuilla (ja varmaan myös sota- aikana) jäätyneitä autoja. Viimeksi puhalluslampun avustamana pääsin mamman kanssa pois Mongoliassa talviselta vuoristoretkeltä jokunen vuosi sitten. Kovan pakkasyön jäljiltä venäläisvalmisteinen maasturi "ei edes luvannut", mutta 10 minuutin puhallusten jälkeen paikallinen Igor löysi koneeseen eloa. Laitteita löytyy kun näpyttelet Googlelle hausanaksi "puhalluslamppu". Tarkkana sen kanssa pitää olla.

SALONEN JORMA 10.01.2008 19:11

Tämä minun biilini on -99 Hymeri. Jossa on Truman ilma lämppäri. Jos mulla olisi sitä hynää, niin ilman muuta tuollainen eeberi tai muu vastaava. Mutta mutta. Voisiko tuollaista trumaa ja sen tuottamaa lämpöä siirtää jollain konstilla sinne koneeseen? En mie mittään tiiä, mie caravaanaan vaan:) Niin. EIkä tähän ole laitettu edes sitä lohko sellaista:(

HAAPANEN TIMO S 10.01.2008 19:35

Tuo Jarin tarjoama Termi on hyvä.Liekkihän jää pitkälle peltilaatikon toiselle puolelle,kuuma ilma nousee moottoriin.

KOMULAINEN JORMA 10.01.2008 22:16

Lasket illalla moottoriöljyt "kattilaan", aamulla lämmittelet ne kuumaksi kaasuhellalla ja eikun kaatelet moottoriin. Ja vot lähtee kun lampun alta....

ps. Iso kahvipannu vois olla kätevä.

-Jorkki-

LAHTI ANTTI 10.01.2008 22:53

Jäähdytysjärjestelmä vaan tyhjäksi, ja ennen lähtöä vesi kuumaksi kattilassa kaasun avulla. Sitten kuuma vesi järjestelmään, niin kyllä lähtee käymään. On vaan muistettava pitää käynnissä!

SIIRILÄ KARI 11.01.2008 09:11

Isot pojat on kertoneet, että itänaapurissa Siperiassa ennenvanhaan Gaz kuorma-autot kävivät koko talven.

AHONEN KAI 11.01.2008 20:19

Saharassa riittää kun nukkuu niin pitkään että arska paistaa taas lämpimästi, siitä se hymeri hyrähtää ilman vippaskonsteja ;)

PYLKKÖ RAIMO O 11.01.2008 21:06

Tuo mainittu puhalluslamppu kyllä toimii hyvin.Sotaväen kuormureissa oli ulkopuolella putki,jonka päästä lämmitettiin puhalluslampulla öljypohjaa. Olen tyytyväinen omaan eberiini,sillä saa auton käyntiin ilman sähköä.Pitää vaan muistaa pitää akku kunnossa vaikkapa lataamalla kotipuhassa akkulaturilla,jos ei tee pitkiä matkoja autolla. Varmaankin se lämmönvaihdin on mukava ratkaisu,mutta en ole koskaan nähnyt sellaista laitetta.Tosin niitäkin on ollut vaihtoautoissa mukana. Ovathan ne konstit muuttuneet sota-ajalta helpommiksi.

LAUKKANEN MAURI 11.01.2008 21:43

Kyllä ne WEBASTO/EEPERI miehet/naiset saattavat jäädä sinne erämaahan jos se homma on niitten härveleiden varassa. Kun muistaa missä lämpötilassa DIESEL rupeaa jähmettymään, niin en minä niillä erämaahan kovalla pakkasella menisi,tai antaa koneitten käydä yötä päivää kuin tehdään siellä itä- Suomessa! Taitaa se toho olla ainut ja VARMA VANHA KONSTI ,sillä kun vähän öljy pohjaa tohottaa niin kyllä se siitä. Mutta kyllähän se nestekaasukaan ei enää höyrysty paukkupakkasilla se pitää muistaa,raja taitaa olla jossain -40 mutta voihan sitä pulloa lämmittää vaikka tervaksilla. Mikään ei ole niin viisas kuin IHMINEN? kysyy m laukkanen

AHONEN AULIS 11.01.2008 23:22

Jos Webasto ei käy hyhmäisen polttoaineen vuoksi niin kyllä se moottorikin pysyy hiljaisena lämmittipä millä hyvänsä.Terv:AA.

SALONEN JORMA 12.01.2008 06:20

Kiitos kovasti kaikille vastaajille ja winkkien heittäjille:)

Nyt onkin hyvät eväät siirtymiseen täältä erakkolasta tuonne baanalle.

Jos tämä eväs ei vielä auton käyntiin saattamiseksi riitä, niin kysäisempä sitten taas lisää. Nyt täytyy muistaa vaan ottaa följyyn tuliseipäät ym tulenteko välineet. Mutta tähän lopuksi pieni 'kevennys', liittyen uudenvuoden raketteihin:

Täällä metsässä kun asun erakkona, niin kuvittelin, että ees täällä saapi olla rauhassa tuolta mielettömältä pommitukselta. No, tänne tuli fiksu nuoriso ja ampuivat niitä em raketuurreja. No,,,,,, veljeni as auto -OLI- tuossa minun vierelläni. Kuinka ollakaan yx raketti lähti hieman harhateille ja valtavalla voimalla jysähti Detlehevin etuseinästä läpi, jättäen jälkeensä 3 cm reiän. No,,, arvata saattaa, mitä sitten tapahtui, kun siellä automobiilin sisällä enstex välähti ja sitten räjähti. Jälkipuinti olikin sitten vakuutusyhtiön lunastus osiossa.

Että näin rauhallista täällä erakkolassa on :)

Teitä kaikkia kara waanareita tervehtien Jylhän Erakko-ite-

JANHONEN MATTI 12.01.2008 11:00

Vaikka Jorma jo kiititkin neuvoista niin hitaana hämäläisenä jatkan vielä vähän. Tämän päivän tekniikalla ongelmasi voidaan ratkaista hyvin monella tavalla. Jako kulkeekin kulkee siinä mikä on teknisesti mahdollista ja mikä on järkevää. Aina nämä kaksi asiaa ei sovi samaan ratkaisuun. Jos auto ja sen apulaitteet on kunnossa ja moottorissa täysynteettiset öljyt + polttoaine lämpötilalle sopivaa niin kyllä kunnossa oleva dieselin käynnistyy -20-25C:stä ilman lämmittämistäkin. Sitä vartenhan ne hehkut on olemassa. Ja tarvittaessa timmissä oleva 50-60A lisäakku mukaan ja apukaapelit kiinni jo ennen eka starttausta. Eikä maksa paljon. Minkäänlaisten starttipilottien käyttöön ei kuitenkaan pidä sortua, koska niillä jakopään hihnasta saa vainaan ennen aikayksikköä. Webastosta on puhuttu jo aiemmin ja se on kyllä hyvä laite moottorin lämmitykseen ja joka tarvittaessa voidaan käynnistää käsikäytön lisäksi joko ajastinkellolla tai kauko-ohjauksella. Toimiihan Webastot noissa metsätyö- ja maansiirtokoneissa keskellä korpea, niin miksei sitten matkailuautossa. Yksi varteenotettava ja Webastoa halvempi vaihtoehto on ostaa bensakäyttöinen pieni aggregaatti ja lämmittää moottoria lohkolämmittimellä. Tarkoituksen sopivien aggregaattien hintahaitari näyttää olevan 300-1250 euton välillä. Samanaikaisesti auton oma ilmalämmitys lämmittää vesilämmitystä nopeammin autoa sisältä. Unohda nuo säteily, nestekaasu/vapaakiertoon perustuvat lämmitystavat. Minun reistaileva eturauhaseni voisi kertoa niistä konsteista ja ajoista monta kylmää tarinaa. Jos jatkossakin aiot jättää autosi seisomaan pidemmäksi ajaksi paikkaan jossa ei ole sähköä ja pakkasta on yli -20 niin silloin pitkässä juoksussa järkevintä on hankkia tuo Palinin kaiman mainitsema vesilämmitteinen lämmönvaihtimella varustettu auto. Siinä on monia hyviä puolia tuon em. edun lisäksi.

MIKKONEN MATTI 12.01.2008 17:49

Kun kiitoksen jälkeen keskustelun ei tarvitse olla tiukan asiallista, jatkaisin tuosta starttipilotista. Valtaosassa Ducatoja hehkutyyppi on imusarjahehku, jossa palaa pieni polttoaineliekki imusarjassa. Hehku on automaattinen eli sitä ei voi valita, vaan se menee päälle avainta käännettäessä. Mitä tapahtuu, jos siihen suhauttaa eetteriä?

JANHONEN MATTI 12.01.2008 18:50

Oletkos sellainen kokeiluluonne kun tuota kysyt? Joskus 60-luvun alkupuolella olin kolme kesää "työakatemiassa" uitolla Kymin Uittoyhdistyksellä. Siellä oli eräs mies jolla oli naama aivan litussa ja me tietysti kysymään, että mitäs on sattunut kun naama tuollaiseksi on mennyt. Mies kertoi olevan sellainen kokeiluluonne ja hän kertoi kerran erehtyneensä kokeilemaan varsan palleja takaapäin. Siitä se naaman littosuus.

Mitä tuohon imusarjahehkuun ja siihen ruiskutettavaan eetteriin tai muuhun starttipilottiin tulee niin enpä kehoita kokeilemaan. Vanhoissa liekkihehkuttomissa moottoreissa, jotka oli joko nokkaketjulla varustettuja tai työntötankokoneita pilotin käyttö oli mahdollista järkevästi käytettynä. Pilotin käyttö saattaa saada aikaan moottorissa ns. ryntäyksen jossa massavoimat käy niin suuriksi, että nokkahihna katkeaa.

PALIN MATTI 12.01.2008 18:58

Eiköhän se liekkihehkuun suihkutettu eetteri pala jo siellä imusarjassa pois. Ei pääse haittaamaan varsinaista palamistapahtumaa männän päällä.

Lisäksi se liekkihehkuun suihkutettu eetteri polttaa myös suihkuttajansa kasvokarvoituksen. Ei välttämättä, muutta suurella todennäköisyydellä. :)

JANHONEN MATTI 12.01.2008 19:33

Anteeksi kaima. En arvannutkaan, että tämä on niiiin leikkimielistä. Johtunee kai siitä, että olen nähnyt vain niitä tapauksia jossa ei ole maltettu olla starttaamatta.

LAUKKANEN MAURI 12.01.2008 20:19

Webasto/eeperi erämaassa;Kyllä järkevät metsäkoneurakoitsijat eivät koneitaan käynnistä,jos on pakkasta yli -25 astetta,tai jotain sinne päin. Nyt kun minulla on kokemusta MONESTA WEBASTOSTA;NE EI ENÄÄ TOIMI KUN PAKKANEN ALKAA OLLA YLI SEN -25! Eepereitten kanssa minulla ei ole ollut ongelmia! Kyllähän se wepasto/eeperi saadaan peelamaan vaikka -60,n pakkasessa,mutta se vaatii lisä laiteita;polttoaineen esilämmitystä sähkövastuksilla. Valitettavasti on pakko todeta että nämä lisälämmittimet ei ole tehty koviin olosuhteisiin;pakkaset yli -30 astetta. Kuvaan tulee vielä ne professorit jotka ohjaavat WEBA/EEPERI toimintoja luulakseni niiten laatuluokitus kuuluu kulutus elktroniikan puolelle ja niiten pakkasen kesto on rajallinen. Elektroniika komponentit on luokiteltu: A,Sotilaskäytöön= A luokka B, Teollisuus = B Luokka c, Kulututus elektroniikka= C Luokka Kyllä se siitä tuumii m laukkanen

MIKKONEN MATTI 12.01.2008 20:58

Vanhemmiten kokeilevaisuus on vähentynyt, mutta ainahan teorioita pitää todistella käytännössä. Oikeastaan ajattelin sitä, ettei starttipilotin käyttöä ole imusarjahehkun kanssa suorastaan kielletty. Ilmanpuhdistajan kautta sumutettunahan se palaa tai räjähtää jo imusarjassa eikä suljetussa sylinterissä, kuten olisi tarkoitus. Minulla on Valmet 700 traktori. Akkua säästääkseni starttaan sen kylmällä starttipilotilla. Sen imusarjahehku on sammunut 20 tai 30 vuotta sitten. Metsässä talvella varma tapa.

TERVO JARI 12.01.2008 21:28

Honda agrekaatti . . .

Yks-selitteisesti parasvaihtoehto . . . On apua moneenmuuhunkin "vaivaan" . . . . Loppujenlopuksi halpa ja varmatoiminen "apu" . . . .

Jari

MÄLLINEN TIMO 21.01.2008 22:29

Farmilaite myy varmatoimista moottorin lämmitintä joka toimii varmasti erämaa olosuhteissa. Puolustusvoimien ajoneuvoissa oli ainakin ennen saman tyyliset lämmittimet. http://www.grp.fi/farmilaite/farmilaite.pdf

NYYSSÖNEN KAJ 22.01.2008 10:16

Eetteriä käyttäessä - ÄLÄ hehkuta lainkaan - Starttaa suoraan.

Tosin silloin jäät ilman parranajoa (polttoa).

MIKKONEN MATTI 22.01.2008 10:25

Valmetin imusarjahehku 14 € !!!. Taidanpa herätellä sen ruususen unesta. Valmetissa se muuten toimii niin, että suutinten paluuputki täyttää pienen läpinäkyvän pa-säiliön moottorin päällä, josta pa valuu omalla painollaan hehkutulpalle kun tulpan virta on kytketty ja ilmeisesti bimetallijutska avaa venttiilin.

LAUKKANEN MAURI 23.01.2008 21:41

Taitaa tuon Farmilaiteen lämmitin olla tällä hetkellä lyömätön laite! Lyö WEBAT/EEPERIT ja muut laiteet! Mutta missä pakkaset? ihmetelee m laukkanen

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.