Autojen leveys

IJÄS MINNA 15.02.2007 20:53

Millaisia leveyksiä autoissa on markkinoilla? Vaunut kun ovat jomukavan leveitä, mutta mites on autojen kanssa? Ja jos verrataan seinien/lattioiden paksuutta niin millaisia eroja on verrattuna vaunuihin? Kaikki kommentit tänne vaan, kiitos : )

EEROLA TEEMU J 16.02.2007 00:24

No kaikkia niitä leveyksiä kun vaunuissakin, eli löytyy 2,55 m leveitäkin m- autoja. Hintaa saattaa olla 100- 500 tonnia, mutta ethän sitä kysynytkään. Löytyy myös ulos työntyvillä erkkereillä, jolloin leveyttä on paikallaan ollessa yli 3 metriä ja hinta 500 tonnia. Seinien ja lattioiden paksuudella parhaat -ja kalleimmat- autot ei varmaan häviä vaunuille kun lämmityksestä huolehtii 4 erillistä pannua.

Suomessa nyt sattuu vaan olemaan niin, että kansa on joko köyhää tai viisasta eikä hanki jotain yli linja- auton kokoista parilla gneraattorilla varustettua 16 tonnia painavaa rumilusta, missä esim. seinien eristyksen paksuudella ei enää ole mitään merkitystä omistajan tyhmyyteen verrattuna. Saksalaisten myynti-ilmoitusten perusteella tällaisten kulutustuotteiden hinta putoaa 2 vuodessa puoleen ostohinnasta, joten hyviä kauppojakin mahdollisuus tehdä. Tämä on yksi mielipide siitä, että turha tavara on myös kallista.

KOTILAINEN ISMO A 16.02.2007 13:45

Selailin Pro Mobil -katalogia, jossa on kaikkien Euroopassa myytävien matkailuautojen tiedot. Yhteenvetona autojen leveyksistä voisi todeta, että suomeen tuotavissa autoissa leveys alkaa 230 cm:stä ja päättyy 240 cm:iin. Seinien ja lattioiden paksuudessa eroja löytyy 3 cm:stä 7cm:iin. Taitaa olla noissa seinä- ja lattiapaksuuksissa kuitenkin olennaisempaa se, mitä siellä välissä on kun se, kuinka paksusti sitä on. Styroporia ja styrofoamia näyttää olevan lähes kaikissa Hymeriä lukuun ottamatta. Sen seinissä on polyuretaania. Myös kaiken kalleimmissa lehdessä esiintyvissä autoissa on eristeenä polyuretaania. Se on sitten varmaankin hyvä eriste.

KALLELA PENTTI 16.02.2007 16:47

Noo... mikä on kenenkin mielestä tyhmää...... jotkut arvostaa tilavuutta...... mulla olisi jäänyt auto hankkimatta jos olisi ollut ainoa vaihtoehto esim. 6 metrinen.....

KALLELA PENTTI 16.02.2007 16:51

Polyuretaania vastaa kaksinkertaista vahvuutta normaalia mineraalivillaeristettä ja on paras markkinoilla oleva eriste..... usein sekoitetaan esim. finnfoam (sininen levy) uretaaniin.....

IJÄS MINNA 16.02.2007 19:58

Autot ovat siis pääasiassa tuota leveyttä. Ajattelin, että josko joku valmistaja tekisi/saa tehdä leveämpiä. Tuohon eristykseen kannattaakin sitten kiinnittää paljon enemmän huomiota. Onko sinulle jostain tietystä mallista kertoa omia kokemuksia...sekä hyviä että huonoja. Harkitsemme koko nykyisen yhdistelmän vaihtamista autoon ja siinä on oma uusi viidakkonsa edettävänä.

IJÄS MINNA 16.02.2007 19:59

Onko sinulla tiedossa joku valmistaja joka ei käytä tuota polyuretaania eristeenä tai joku joka käyttää?

IJÄS MINNA 16.02.2007 20:03

No just joo.... Jos joku haluaa ostaa 100-500 tonnin auton niin ostakoon. Ihan sama! Enkä häntä karehdi. Se on jokaisen oma valinta eikä tyhmyydellä ole sen kanssa mitään tekemistä. Kuten varmaan jo ennen vastaamistasi arvasitkin niin en minäkään etsi mitään tuon hintaluokan autoa. Moniko täällä sellaista etsii....veikkaan että tosi harva. Kun en m.autoista vielä juuri mitään tiedä niin ajatelin nyt kysyä neuvoa asioista enemmän tietäviltä. Ja täältä kun sellaista väkeä oletettavasti löytyy. Enemmin kannattaa kysyä kuin katua, eikös?

KALLELA PENTTI 16.02.2007 20:22

En ole perehtynyt asiaan muutoin kuin omassa autossa uretaanieriste..... eli Niessman & Bischoff käyttää uretaania ainakin osassa autoja.....

TOIVONEN MARTTI 16.02.2007 22:44

vaan kellanvalkeaa. Se sininen on ihan muuta tavaraa. mot

HAAPANEN TIMO S 17.02.2007 09:43

Finnfoam on tuotemerkki,Salolainen firma joka valmistaa kellanvalkeaa suulakepuristettua eristelevyä,raaka-aineena on polystyreeni.Vastaavaa tuotetta tehdään väriltään sinisenä Ruotsissa.

KOTILAINEN ISMO A 17.02.2007 13:41

Viimeinen automme ennen seuraavaa (tulee maaliskuussa) oli Adrian 655sp vm 05. Etukäteen pelotti ohuet seinät ja miten siinä tarkenee. Yllätys oli suuri siinä suhteessa, että auto oli lämmin myös kolmenkympin pakkasissa. Toki sitä kaasua kuluu enemmän kun soliferin vaunussa. Myös vuosimallin 2002 Knausissa tarkeni tosi hyvin. Eikä senkään seinät olleet mitenkään erityisen paksut. Tähän mennessä automme ovat olleet alkoviautoja. Niiden heikkous on ohjaamo, jonka joutuu eristämään omatoimisesti. Trumaticin lämmittimiä parjataan mielestäni turhaan. Ne ovat varmatoimisia ja tuottavat lämpöä todella tehokkaasti. Ainoa miinus on kova ääni kun pannu joutuu käymään kovemmilla kierroksilla. Tulevaa autoa olen päässyt "koeasumaan" 24 asteen pakkasessa. Näköjään kaksoispohja, alden pannu - nestekiertolämmitys, 40mm styrofoam-seinät ja katto antaa hyvän eristeen pakkasta vastaan. Kun vielä turhat ovet on jätetty pois, niin vedon tunnetta ei esiinny ollenkaan ja lämpö on tasainen joka puolella autoa.

KOTILAINEN ISMO A 17.02.2007 15:22

Niessman+Bischoff käyttää kaikissa uusissa autoissaan eristeenä styrofoamia. Paksuudet: Xprit 30mm, Arto 30mm, Flair 40mm, Clou 50mm. Lähde: Pro Mobil Reisemobil katalog 2007.

KALLELA PENTTI 17.02.2007 15:43

Totta on juu.... tuli asiavirhe......:-) sinistä käytetään katoissa ja maan alla..... kestävät kuormitustakin enemmän kuin normaali seinälevy....

KALLELA PENTTI 17.02.2007 15:44

ilmeisesti näin on sillä meillä 50 mm uretaania.....

IJÄS MINNA 17.02.2007 15:50

meitäkin mietityttää. Riittääkö talvella kun lasit peittää vai tarvitaanko jotain muutakin, että lämpö ei karkaa niin sukkelaan? Miten paljon tuollainen alkovi malli vaikuttaa dieselin kulutukseen? Tällaiselle perheelle kun alkovi mallinen on melkein ehdoton. Meillä nykyisessä vaunussa myös truma ja olemme siihen todella tyytyväisiä. Kyllä sillä saa vaunusta vaikka pienen saunan : )

KOTILAINEN ISMO A 17.02.2007 17:13

Talvella täytyy ulkopuolelta peittää lasien lisäksi myös ovet...tai koko keula. Erilaisia peittovaihtoehtoja löytyy useita. Sisäpuolelle pitää laittaa eristettä lattiaan, penkkien alle ja kynnyskoteloihin. Lisäksi sisäpuolelle on hyvä tehdä peitto, jonka saa laitettua kojelaudan eteen ja ovien eteen. (Jos tarvetta, mallivinkkejä kuvien kera irtoaa kyllä) Erinomainen lisävaruste on pieni öljytäytepatteri kuskin ja repsikan penkin välissä. Se tasaa lämpöä kummasti kovemmilla pakkasilla, eikä pidä mitään ääntä. Alkoviauto vie dieseliä litrasta kahteen enemmän kun puoli-integroitu tai integroitu. Meillä 2,8 jtd fiat söi hyvällä kelillä kesällä vähän alle 13 ltr ja talvella 15 ltr sataselle. Vastatuuleen talvella sain kulutuslukemiksi yli 16 litraakin. Eikä noihin lukemiin tarvitse yhtään hurjastella, riittää kun pitää tasaisen 80 mittarissa.

KOTILAINEN ISMO A 17.02.2007 18:39

Eli teillä on Clou?....kyselee nimimerkki "kohta meillä on Flair"

IJÄS MINNA 17.02.2007 19:28

kuulostaa melkoiselta työmaalta tuo peittojen levittely talvella : / Hyvin nuo autotkin sitten vaan menovettä hörppäävät. Eipä siinä paljon tule mieleen kuskin ratin takana intaantua.... Tuo patteri oli hyvä vinkki tietää, kiitos : )

KALLELA PENTTI 17.02.2007 21:12

Juu.... vanha sellainen......

KOTILAINEN ISMO A 18.02.2007 01:13

Ei se peittojen levittely vie sen enempää aikaa kun vaunun vetäjältä nurkkatukien vääntö. Eli siis asennekysymys....

NOUSIAINEN MARTTI 18.02.2007 11:52

Moikka Minna. Vaunua ei minulla ole ollut joten siitä juuri en mitään tiedäkään. Auto on integroitu ja siitä pidän. Ensin oli alkovi joka tuntui meille vähän pieneltä, mutta niitäkin on monenlaisia. Alkovissakin on etunsa, esimerkiksi alkovia voi käyttää eikä se rajoita istuinryhmän käyttöä. Jos auto kuitenkin on siedettävässä koossa, kaupunkikäyttöä ajatellen, tulee nukkuma aikana joka tapauksessa järjestelyjä tehtäväksi. Siis aina on kompromisseihin varaututtava.

Auto yleensä ja varsinkin integroitu- on kyllä kaupungeissa ja pikaleirinnöissä (ruokailua ja kahvinkettelyä levikkeillä) aivan ehdoton. Muutenkin kun olen rauhaton sielu, en halua haaskata aikaa leirinnän järjestelyyn. Täys´integroitu on tietysti asuntoa koko auto, niinkuin myös puoli-integroitukin. Täys integroidun edut tajuaa vasta kun autoilla on enemmän ajellut. Käyttäjien fyysinen koko ja olemus on ratkaisevaa näissä valinnoissa. Ohjaamon viihtyisyys on yksi tekijä joka ainakin minulle merkitsee paljon. Kysyt autojen leveyksistä. Matkustamo-osa lienee kaikissa n. 220cm. Integroitu auto on jännän tuntuinen ajaa eka kertaa tunneliin, vaikka samaan reikiään se mahtuu kuin muutkin ajokit. Niin automme (pituus 6.39 m)on ihan hyvä käyttää myös ns kakkosautona. Kaksoispohja on talvikäytössä tärkeä mutta seinien paksuudessa pienet erot ovat lämpötalouden kannalta lähinnä myyntivaltteja. Mittaustulokset antavat tietysti toisenlaisen käsityksen asiasta.

JAAKKOLA-ANDERSSON ARI 18.02.2007 13:19

oma auto on 2,5 m leveä ja se kyllä tuntuu sisätilojen käytettävyydessä.

IJÄS MINNA 18.02.2007 17:57

mikä auto teillä on?

MOUHU JUSSI 18.02.2007 18:41

Hei sällit?Mitähän jos ton Minnan mies olis kyselly näitä mittoja,niin tokkopa olis tullut moista määrää vastauksia.Ettei vaan Minna "pikkaisen"vedättele nyt porukkaa.Mutta hyvä jotta mustetta kuluu,ja koneet eivät pölyty.Jep.T:JUSSI

PALIN MATTI 18.02.2007 19:10

Minna hyvä! Kyselet markkinoilla olevien autojen leveyksistä. Vielä en voi antaa tarkkaa vastausta, koska Tornion kevätmarkkinat ovat vasta ensikuun eka viikolla. Mutta mie käyn sitte siellä mittailemassa niitä autoja ja kerron sulle minkä leveyksisiä niitä siellä oli. Ilmeisesti ei ole kuitenkaan kovinkaan suuria eroja eri paikkakuntien markkinoilla olevissa asentoautoissa :-)

PS: Harrastatko itsekin torikauppaa, vai miksi kyselet näistä markkinaväen autoista?....:-))

IJÄS MINNA 18.02.2007 21:07

; ) Kyllä tuo mies on ihan yhtä vihreä näille autoasioille ja molemmat "yhtä tyhminä" näitä kysellään ja mielellään tässä vaiheessa ennenkuin se mahd. auto on pihassa : )

IJÄS MINNA 18.02.2007 21:10

lähinnä sitä mietin, että ne autot mitä nyt ollaan käyty katsomassa ovat aika ahtaita keittiön kohdalta ja ajattelin, että josko joku valmistaja tekisi hieman leveämpiä malleja joissa olisi äitin helppo hallita hermonsa kun lapsilauma seilaa ahtaan keittiönkohdan ohi muutaman kerran päivässä ja kun tälle suumäärälle joutuu muutaman kerran päivässä ruoan laittamaan eteen niin voisi jokaisen matka olla mukavampaa jos meillä kaikilla olis niin mukavaa........... : )

SUOKKO OIVA J M 18.02.2007 22:31

Tuli mieleen tuosta Minnan kirjoituksesta et onkohan nykyautoissa enää takaosan keittiöratkaisuja vaan onko se parivuode/tavaratila hävittänyt tällaiset mallit.. Ainakin ennen oli silloin hellan edessä enemmän liikkumatilaa kuin keskikäytävällä. Ei ole tullut sillä tavalla mielikuvaa itselle että voisi kertoa.

PALIN MATTI 18.02.2007 23:17

Tiäkkö Minna, ku meän piirongissa on semmonen L-mallinen keittiö, niin Mamma uppoaa sinne ommaan kolloonsa ihan hyvin, eikä häiritte mua lankaan mun kaljanhakureissullani jääkaapille! :-))

JAAKKOLA-ANDERSSON ARI 19.02.2007 05:45

Saahan toki. Se on sellainen vanha (-92) ameriikan serkun tekele kuin Holiday Rambler. Tekevät kyllä uusiakin vielä.(www.holidayrambler.com) Jos kovin kiinnostaa niin laitoin sen juuri nettiautoon (id: 1133587) myyntiin, kun näyttää siltä että jään tänne Thaimaahan pysyvästi.

NISSINEN JUHA 19.02.2007 10:35

Kyllä me ollaan pärjätty just noilla Ismon eväillä. Paljon matkataan talvella, peittojen levittely noin 15 min.Autossa tarkenee hyvin kovillakin pakkasilla,keittiö L-mallia mahtuu kokkaamaan ja kulkemaan lapset vessaan. Tavaraa SITÄ on mukana paljon 4 henkeä lumilaudat,laskettelu/hiihtosukset stigaa,pulkkaa,kippoo ja kuppii. On joutunut tietysti rakentelemaan takatalliin vaatetankoo yms. Mutta toimii ja tarkenee. Ei niin isoa autoa olekkaan että tila riittää.

IJÄS MINNA 19.02.2007 12:14

joten meillä ei peräkeittiömalli tule kyseeseen. Muuten se olisi kyllä varmaan oiva vaihtoehto : )

IJÄS MINNA 19.02.2007 12:16

sie olet siellä!! Kurkaan uteliaisuuttani, vaikka etsitään jotain 2000 luvunmallia, josta joku muu autoilija on maksanut ehkä ne suurimmat rahat : )

IJÄS MINNA 19.02.2007 12:17

Hui sinnuu.....eihän siulla ole viel outokumpuu jos usseingii kaljanhakureissulla käytpi ; )

IJÄS MINNA 19.02.2007 12:20

pari muttaa......B-kortti ja ei ole Roopen rahoja ei : / Muuten upea auto kun mikä : ) Siis noi uudet pelit ja vehkeet.

PALIN MATTI 19.02.2007 14:11

Täytyy Minna rehellisyyden nimissä tunnustaa, että hieman on. Olen sen saanut ilmeisesti "ammattitautina" palveltuani 32 vuotta Outokumpua! :-))

JAAKKOLA-ANDERSSON ARI 28.02.2007 07:45

niin, minäkin päätin ensin millaiset tilat haluan ja kun niitä ei B kortille löytyny niin piti sitten käydä ajelemassa C. Erinomaisen helppo homma eikä maksa paljoa. Ja rahapulan vuoksi piti ostaa oikean kokoinen mutta riittävän vanha auto. Etuna siinä on ettei tullut lastentauteja mukaan ;-).

MOUHU JUSSI 28.02.2007 08:40

Ari!Ihan mielenkiinnosta paljonko vaihto maksaa?Minä kun vaihdoin c-korttiin 1976,niin hinta silloin noin tuhat"mummoa".T:JUSSI

JAAKKOLA-ANDERSSON ARI 01.03.2007 05:16

siihen hupeni luokkaa 500 ekee ja rahanmenoa enemmän otti päähän se kun aikaa kului viikkotolkulla mokoman kanssa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.