Autojen hinnat pilvissä

Eero Kateisto 01.12.2023 09:23

Hankimme nelisen vuotta sitten uuden retkiauton hyvine varusteineen noin 50000 euron hintaan. Tänään sama auto maksaa Suomessa hiukan yli 70000 euroa. Neljän vuoden aikana hinnat ovat nousseet yl 40 %. Samaan aikaan käteen jäävät palkat ja eläkkeet ovat nousseet 10-12 %. Eli tänä päivänä uuden auton pystyy ostamaan eläkeläisistä vain varakkaimmat. Saksassa hintakehitys on ollut maltillisempaa. Tuleeko Suomessa asuntoautokauppiaille pää vetävän käteen Saapi nähdä?

Heikki Ikonen 01.12.2023 12:11

Eihän tästä ole ko muutama viikko ko joku ViVa esitti eduskunnassa "varjo budetissa tai jossain" että eläkeläisten veroja tulisi kiristää, vähän yli 1000e eläkkeestä alkaen, ko eläke nousee niin valtavasti (jopa 60e/kk) ja etenkin ko eläkeläisillä mänöö niin hyvin. :/
Väli raha ratkaisee kaupan, niin se on ollu aina.
Minä olen tämän ongelman ratkaissut ostamalla v 2007 kerralla "vähän kalliiman" auton jota ei ole tarvinnu vaihtaa. Nyt rupiaa olemaan auton kuukausi hinta kohillaan (ostohinta/kuukausilla). ;) H


Kuva. Täysi kuu ja klo 2 yöllä, oli oikeasti valoisaa.
muokattu: 1.12.2023 12:19

Liitetiedostot

20231128_023019.jpg
Toivo Koistinen 01.12.2023 15:18

Hallitus on ottanut asian huomioon. valtionvarain ministeri kertoi, että 14000 ansaitsevien verotus lasketaan eniten, Koska sillä ei ole valtion talouteen merkitystä, vaan on kiristettävä isomman osan kansan veroja.
Hän tiesi, ettei 1000 elakkeella ostella autoja, niin siittä joutaa ottaa, kuoloohan ne muutenki pois haitaamasta, ja kuluttamasta vanhakotien laattioita. Hoitajapulaki helepottaa
Mutta näin asunto auttokauppa käy, kun tuo isotulosten veronalennus kompensoi hinnan nousua, ja hallitushan saa noiden autoveroista sitten rahaa valtion laariin, kun eivät ranttase ostelemasa Saksasta auttoja.
Viisas on orpopojan plikka halitus.
Tp

Petteri Haverinen 01.12.2023 16:07

Kyllä hinnat ovat nousseet myös Saksassa, mut hyvin todennäköisesti saat retkiautostasi kohtuullisen hyvityksen vaihdossa uuuteen?

Jari Tietäväinen 01.12.2023 16:59
Eero Kateisto

Hankimme nelisen vuotta sitten uuden retkiauton hyvine varusteineen noin 50000 euron hintaan. Tänään sama auto maksaa Suomessa hiukan yli 70000 euroa. Neljän vuoden aikana hinnat ovat nousseet yl 40 %. Samaan aikaan käteen jäävät palkat ja eläkkeet ovat nousseet 10-12 %. Eli tänä päivänä uuden auton pystyy ostamaan eläkeläisistä vain varakkaimmat. Saksassa hintakehitys on ollut maltillisempaa. Tuleeko Suomessa asuntoautokauppiaille pää vetävän käteen Saapi nähdä?

Sama havainto. Tilasin maaliskuussa 2021 uuden matkailuauton, jonka hinta vakiovarustein oli 61810€. (No, en sitä ikinä saanut Fiatin toimitusvaikeuksien takia vaan tein kaupat toisesta vankkurista. Mutta se on eri tarina).

Nyt tuon saman mallin hinta vakiovarustein on 79170€. Sitä en ole katsonut, onko vakiovarustelu muuttunut. Hinta on kuitenkin reilussa 2,5 vuodessa noussut 28%. Karua on meno.

Timo Haapanen 01.12.2023 17:31
Petteri Haverinen

Kyllä hinnat ovat nousseet myös Saksassa, mut hyvin todennäköisesti saat retkiautostasi kohtuullisen hyvityksen vaihdossa uuuteen?

Näin kun auto on hankittu omaan käyttöön ilman bisnesajatusta ei niitä vaihdella kuin paitaa. Liki kymmenen vuotta on meillä ollut kolme edellistä. Nykyinenkin on jo seitsematta vuotta eikä mitään ajatusta alkaa vaihtoruljanssiin.

Petteri Haverinen 01.12.2023 19:17
Timo Haapanen

Näin kun auto on hankittu omaan käyttöön ilman bisnesajatusta ei niitä vaihdella kuin paitaa. Liki kymmenen vuotta on meillä ollut kolme edellistä. Nykyinenkin on jo seitsematta vuotta eikä mitään ajatusta alkaa vaihtoruljanssiin.

Jännä miten edelleen koetaan hankinta bisnesmielessä tehdyksi, jos tekee hankinnan muualta kuin Suomesta ja vielä virallisesta liikkeestä. Meille kaluston hankinta omaan käyttöön Eu:n alueelta ollut arkipäivää jo yli 20 vuotta.
Esimmäistä matkavehkettä hommatessa, kyllä katselimme kotimaan tarjontaa, mut hinta/laatusuhde/palvelu ei kohdannut.
Nyt yllättäen löytyi Suomesta paikka missä ylläolevat kohtasivat ja kaupat tuli tehtyä, ehkä se neljäs matkavehje meille sopivin.
Toki pyysin tarjouksia myös paristakin muusta paikasta Suomesta ja taas olisi kääntynyt hankinta Saksaan, sillä noissa paikoissa ei hinta/laatu kohdannut…

Timo Haapanen 01.12.2023 19:27

Älä vaan ajattele että mulla olisi jotain ulkomaan hankintoja vastaan. Se vaan etten millään jaksaisi vaihtoon alkaa kun nykyisessä ei ole mitään vikaa.

Toivo Koistinen 01.12.2023 20:28

Autohan kestää, kun pitää huolta. Tämä tuli esiin taas, kun jokinaika sitten tuli se hobbynköhän malli, mikä oli ensimmäisiä puoli-indekroituja, oliko 80 luvulta.
Näytti hyvinvoivalta se.
tarkotan, että jos pistää loppuun satatuhatta autoon, niin siinä on kaksi vaihtoehtoa. vaihtaa kun paitaa, ja koettaa mahollisimman pieni väliraha, tai pitää se sitten omana mahollisimman kauan.
Näinhä sitä henkilöautollakin, kuten meillä, vaikka kai kohta hallinto haastaa keräjin maaliman saastuttamisesta kun en suostu romuttaan ( lue Afrikkaan ) hyvää vanhusta, vaan ajelen ja ajelen.
Tuon esin sen aiemminki tuumailemani, että alakaako pelkän lomareissun tekevä perhe alakaa ajelemaan sillä sadalla tonnilla lopun ikää vuokra-autolla.
Ei huolta säilytyksestä, ei huolloista, senkun kävele vuokraajalle, ja lähtee reissuun. No tietysti sitten se porukka mikä likimain asuu kulkimessaan, niin heillähän oma on sitten eri asia.
Voiko jo kun vertaa hintaa jo aatella kun kotona on se kauppa-auto, niin ostaakko / vuokratakko vaunu. Tämä esimerkkinä hintavertailuun.
https://www.nettikaravaani.com/adria/altea/1625322
Valintaahan se.
Tp

Eero Bruun 01.12.2023 20:59

Ostin Rapidon Rintajoupilta 2016 marras-joulukuussa. Maksoin 41800 euroa. Vanhasta vm 2002 T@B vaunusta sain jotain 5800 eli jäi 36000 euroa maksettavaa. Ajettu Rapidolla oli 42000km. Nyt on mittarissa 84000km. Tyytyväinen olen autoon ollut. Pohjaratkaisuun ja isoon jääkaappiin. Tuolla hinnalla ei nykyään samanlaista autoa saa. Eli en vaihtaisi, kun parempaa retkiautoa ei löydy. Ahtaita ovat kaikki, mitä olen kokeillut.

Toivo Koistinen 01.12.2023 21:20

Juurikin niin. Sinulla on hyvää autoa piiitkäksi aikaa, ja kun tyytyväinen olet, niin miksi edes ajatella vaihtaa. Vielä pitkään ajelet, ja aatellulla välirahalla huollat,ja korjailet sitä paljon.
Sama kun ittellä toinen, eli yli 40 vuotias lumilinkon pyöritelijä. Ostelen akkunaostoksena uudempa nevivetoa, mutta taas jatkui yhteiselo, koska sillä välirahalla teen lujasti korjuuta.
Vaihtelin kaikki liemet siihen, käytimmä syöttöpumpun diisel korjaamossa, jossa tarkistelivat, korjailivat alapropun ja tarkistuspropun kierteet, tiivistelivät akselitiivisteen.
Kehui kaveri, että hyväkuntonen oli se, ja kun takapotkulla jo 40 vuotta, nin kaippa se vielä työnsä tekee.
Sama lumilonkolla. 90 luvun alussa ostin sen kylän K-raudasta. jokin Virolais tuontilinko. paljon olen muutellu, ja entrannu.
Nyt purin syöttölaiteen, uusin akselin, ja heittosiivikon, Rakentelin kierukkasyötön tilale nykymuodin mukasen lapasyötön.
Muutaman kerran olen nyt sitten pölistelly vitiä, ja hyvin lentää se, elikkä vehkeet on tarpeen mukaan, ja niitä voi aina korjailla.
Tp

Petteri Haverinen 01.12.2023 21:50
Timo Haapanen

Älä vaan ajattele että mulla olisi jotain ulkomaan hankintoja vastaan. Se vaan etten millään jaksaisi vaihtoon alkaa kun nykyisessä ei ole mitään vikaa.

En, sillä tiedän, että,tiedät, että jokainen EU:n alueelta tehty hankinta vie Suomen markkinoita kohti Euroopan hinta/laatutasoa…

Timo Haapanen 02.12.2023 08:23
Eero Bruun

Ostin Rapidon Rintajoupilta 2016 marras-joulukuussa. Maksoin 41800 euroa. Vanhasta vm 2002 T@B vaunusta sain jotain 5800 eli jäi 36000 euroa maksettavaa. Ajettu Rapidolla oli 42000km. Nyt on mittarissa 84000km. Tyytyväinen olen autoon ollut. Pohjaratkaisuun ja isoon jääkaappiin. Tuolla hinnalla ei nykyään samanlaista autoa saa. Eli en vaihtaisi, kun parempaa retkiautoa ei löydy. Ahtaita ovat kaikki, mitä olen kokeillut.

Me olemme tehneet sellaista testiä jossa mietitään millaiseen autoon vaihtaisimme. Joka kerta tulos ollut se että vaihtaisimme täysin samanlaiseen.

Tommi Kylänpää 02.12.2023 11:08

Naapurustossa eräs kaveri vaihtaa 2 kertaa vuodessa. Taitaa pisnismies.

Petteri Haverinen 02.12.2023 13:01
Timo Haapanen

Me olemme tehneet sellaista testiä jossa mietitään millaiseen autoon vaihtaisimme. Joka kerta tulos ollut se että vaihtaisimme täysin samanlaiseen.

Kyllä meilläkin on tietyllä tavalla ”lukittu” osa mieltymyksistä. Meillä pitää olla saarekevuode pitkittäin ja laskusänky etuosassa vie meistä turhaan avaruutta. Meille ei siis toimi myöskään ”kunnes vessa meidät erottaa” takavessa versio.
Reissaamme kahdestaan, mut kuitenkin hyvä löytyä turvavyöt neljälle sekä myös vuoteenteko mahdollisuus pöytäryhmästä on hyvä olla.
Toimiva suihku sekä vessa, tietysti.
Puoli-integroitu sopii meille ja nyt tulee seuraava automaattivaihteisena sekä sohvaryhmässä istutaan ”vastakkainen” ja diesel-toiminen Truma.
Tietysti tärkeintä on reissaaminen , uusien asioiden kokeminen.

Reijo Pesonen 02.12.2023 14:01

Hyvä että hinnat nousee. Sehän lisää harrastuksen arvostusta. Vanha sanonta, jotta: huono harrastus jos siihen ei kaikki rahat mene:
Tv. Rp

Ari Kuusisto 02.12.2023 15:06

Kyllä nykyisessä matkiksessa on vaikea ollut hyväksyä kaasulämmitys diesel lämmityksen jälkeen, pidän sitä hyvänä koska dieseliä saa mistä vaan eikä yleensä lopu yöllä kuten kuulemma kaasu voi sen tehdä.
Petteri taitaa saada myös kompurakaapin huolettomuuden mikäli oikein arvioin.
Erään alan asiantuntijan mukaan kompurakaapit alkaa olemaan edullisempia kun absorptiokaapit matkailuajoneuvoon, eivät ole niin tarkkoja ajoneuvon asennollekkaan ja varmatoimisia palmun alla varsinkin teille jotka sinne suuntaatte.
Kaasua ei tarvitse kun keittämiseen,yhdessä uutuudessa oli kaasulieden lisänä vielä varusteena induktiolevy joten sillä saa sitten aurikovoimaa käyttää invertterillä pullon tyhjennyttyä.Irtoinduktiolevy ei maksa paljoa jos sen hommaa.Taitaa vaan tarvita sen LiFePo Smart Battery System:in, aika tyyris on.
Saarekevuode ei sovi taas meikäläiselle, estää kunnon takatallin, tai ainakin sen jatkuvan käytön (sähköinen sänky tallin päällä,ilmeisen alhaalla nurkkakaapit luulisin).
Kunnon pyöriä ei peräseinälle viitsi jättää kuraantumaan ja näkösälle.
Hinnan nousuun on vaikuttanut paljon varustelutason nousu.
2020 oli vielä paljon myynnissä Sprinter alustaisia joissa ei ollut MBUX10 medianäyttöä eikä adaptiivista vakkaria ym. hienouksia.
Saattoi olla MBUX8 tai ei ollenkaan ja korvattu jollain rimpulanavigoinnilla tai oli musta peitelevy.
Ei ollut mukautuvia led valoja,halogeenit vain.Vanhempaan ei edes jälkeenpäi ledejä saa umpioon kun H7 polttimo liittyy erikoisella kannalla valaisimeen.Lähivaloa ei pienellä remontilla paranna.
Toki alkupään vekottimissa ollut kuulemma vähän ongelmia tingeltangelien kanssa ja vikavaloja saattanut ilmestyä, no on niitä palanut yhdessä sun toisessa alustassa.
2020 myytiin kirkkain silmin Ducatoalustoja uutena robottilaatikolla, kunnon automaatti yleistyi 2019 syksyllä.
Varustetaso niissäkin noussut.Mittaristot uudistuneet.

Petteri Haverinen 02.12.2023 15:25

Kyllä takatalliin on pystynyt polkupyörän laittamaan. Valtavasti tilaa on.


ja kyllä Diesel Truman tosiaankin tulee kompressori jääkaappi. Kaasulie on hyvä ja siinä Omiakin toimii…
muokattu: 2.12.2023 15:48
Ari Kuusisto 02.12.2023 16:25

Epäilen ettei saarekevuoteisen takatalliin sovi täysverisiä sähkömaastopyöriä pystyyn purkamatta kahta.
Mutta voin olla väärässä minimi korkeus noin 115 ovi mielummin 120.
Kun etupyörän laittaa vinoon pidempi pyörä mahtuu leveyssuunnassa.

Toivo Koistinen 02.12.2023 19:22

Hyvä että hinnat nousee. Sehän lisää harrastuksen arvostusta. Vanha sanonta, jotta: huono harrastus jos siihen ei kaikki rahat mene:
Tv. Rp
Kopio.
Niinpä, ja mikä sekin, että se antaa vuokraamiselle kannatusta. koska uuden auton hinnalla sitä vuokrailee yhä enemmän.
Niino jos vuokraajat aattele samoin, ja nostavat vuokria, kuten on nykyän tapa joka-asiasa, niin......
Juolahti mieleen vertaus asioiden kestämisestä. Ostima mulle 70 luvun alussa silloin parhaan hirvikivärin huippukiikarilla, ja Palkkaan nähen se oli niin kallis, että olisin jättänny, mutta puoliso sanoi ostetaan hyvä kerralla. Laske paljonko vuodesa maksaa, kun kuletat koko loppuikäsi sitä metässä.
Ennusti oikein, se on yhä asekaapissa uuden verosena käyttökunnoltaan, eli hoiti työnsä, ja saa nyt levätä.
Toisinsanoen kun ostaa kalliin nyt, niin se kulettaa hyvällä hoidolla kauan teitä
Tp


Tuli virhe. Ostaa kalliin. Eihän sen kallis tarvi, mutta itselle sopivin tuosta bulkkitarjonnasta, niin se kulettaa hyvälä hoidolla teitä pitkään
muokattu: 3.12.2023 07:39
Eero Bruun 02.12.2023 20:07

Olisi pitänyt ostaa yhtä ja toista varastoon ennen kuin inflaatio alkoi jyllätä, vaikka kahvia tai matkailuautoja. Onneksi hintojen nousu alkaa hellittämään?

Toivo Koistinen 04.12.2023 08:11

Niihän se on. Isot varastot,, kun hinnat aina nousee. markka-aikana lopussa tonni kahvia, ja silahkavilettä.
Tuosta autojen vaihtelusta, josta Tommi kirjuutti aiemmin.
Mulla kävi kun sitikka oli uusi, se suuttu polttoaine pumpun lähellä, eikä lähtenny käymään. Onneksi merkkihuollon vieressä, niin myymämies hinasi omallan sine pihaan ja se korjaus olikin oma juttunsa.
Niin hän, että kun sulla on melekeen vuoden vanha, niin vaihdetaan. Lupasi " pienellä välirahalla". Niin hinta olisi laskenut vain 10 000 ööriä tällä omalla 21000 ööristtä siinä vajaassa vuojessa.
Tuumailin tuosa aamusela, kuinka pitkästi vuosia olen sillä 10 000 öörillä tuolla ajellu kuluineen. Auto on 20v 5kk vanha nyte kilometrejä 268000.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.