Auto hakusessa

Kirsti Lindqvist 05.09.2017 14:55

https://m.nettikaravaani.com/hymer/solifer-emotion-t636/1480219?vifAdCount=2&vifNav=Y
Tämä vähän herättänyt kiinnostusta mutta meille ei tuttu merkki,onko kokemuksia ja vinkkejä mihin kiinnittää huomiota jos käy katsomassa?

Matti Janhonen 05.09.2017 16:55

Kuvista päätellen auto on siisti ja ryhdissään olevan näköinen.
Yleensä tämä samalla kertoo siitä miten autoa on muutenkin pidetty.

Korin suhteen kannatta katsoa onko merkkejä vesivuodoista. Vanhemmissa autoissa kannattaa tarkastaa myös auton alusta altapäin ja erityisesti ja seinän ja pohja liitoskohta ja sen suojauksen kunto.

2.8 JTD kone ja alusta on ihan ok.
Siinä on remmikone. Katso milloin jakohihna on viimeksi vaihdettu. (ikä ja/tai kilometrit)
Käy huoltokirja läpi ja tarkista sen merkinnät ja niiden loogisuus.
Tarkista kaikkein laitteiden toiminta ja jos ei toimi, niin myyjä kustantakoon kunnostuksen.

Pyydä edellisen omistajan yhteystiedot ja soita hänelle. Hänellä tuskin on syytä olla kertomatta autosta ja sen käytöstä, huolloista ja korjauksista. Yleensä paras tiedolähde.

Auton pituus on 6,6 m ja kokonaismassa 3400 kg. Tarkista mikä auton todellinen kantavuus. Sen saat tietoosi kun vähennät auton kantavuudesta siihen asennettujen lisävarusteiden painon.
Mitä ilmeisemmin auton kokonaismassaa voi alustan valmistajan todistuksella korottaa muutoskatsastuskella 3500 kg. Tämä edellyttää myös sitä, että renkaiden kantavuus riittää massan korottamiseen.

Olet ostamassa käytettyä. Ei ole pahasta jos varaat kauppahinnan päälle sen verta ylimäääräistä, että voit huollattaa auton "omille jäljille" ostitpa minkä tahansa.

Kun autolla on ikää 12 vuotta ja kilometrejä takana tuonkin verran niin siinä tulee pikkuhiljaa ensimmäisen kerran vaihtoikään joukko kulutusosia, mutta ei ne mailmaa kaada ja on tämä kulutusosien vaihtoihan on sitä autonpidon normaalia arkea.


Kirsti Lindqvist 05.09.2017 17:51

Kiitos todella kattavasta vastauksesta :)

Kirsti Lindqvist 05.09.2017 17:56

Juurikin tuo sisusta miellyttää eli isompi sivusohva ja L-keittiö. Vähän itsekin mietin että joko nuo kilometrit alkaa olla siinä ylärajoilla vai pitäsikö suosiolla katsoa lähemmäs 100 tkm ajettuja.

Toivo Koistinen 05.09.2017 17:58

Katolle olisi hyvä kurkistaa, jotta miten on varsinkin, jos ulkona on säilytetty. Ettei ole reikiä, ja luukkujen, ja läpivientien kunto.
Kosteusmittaushan kannattaa teettää. Toivopoika

Matti Janhonen 05.09.2017 18:53

Alustana oleva 2,8 JTD koneella oleva Ducato on Ducaton II-sarjan facelift-malli, joka tuli markkinoille 4/2002 ja ja oli tuotannossa 2006 saakka. Siinä on parempi vaihdelaatikko kun noissa aiemmissa patanokka-malleissa ja tuo 2.8 JTD (yhteispaineruiskutus) lienee niitä parhaita koneita kestoltaan joita Ducaton keulalle on laitettu.
Tuo 160 000 km ei sille huollettuna ole vielä matka eikä mikään.

Vuoden 2006 jälkeen markkinoille tulleet Multijet Ducatot "digitalisoitiin" ja vallankin alkusarjan autoissa oli ongelmia moottorin apulaitteiden osalta enemmän kun lääkäri määrää.

Toivo Koistinen 05.09.2017 19:04

Juuri niin. Tuolla on kolmen sadan tuhanne ajeltuja. Se kone oli rouhea käynniltään, mutta tilavuus oli sitä luokkaa, että liikkeelle lähdön kanssa ei tarvinnut houkutella. Pakkihan, kuten nykyäänkin oli järjettömän nopea.
Niissä oli ruiskutuksen johtojen liitoksissa joskus vikaa, mutta kun ne lattaliittimet putsasi, ja tiukkoi hieman, niin vot taas mentiin. Se sytytti keltasen koneen kuvan kojelautaan
Laatikkoon vähän ylitäyttöä, kuten niissä vanhoissakin, niin nekin kestivät ihan hyvin, kunhan ei alle 80 ajanut vitosella..
Nykyäänhän kakslitraset ovat jo loppuun parin sana hevoisen voimissa
Toivopoika

Timo Haapanen 05.09.2017 20:39

''Laatikkoon vähän ylitäyttöä, kuten niissä vanhoissakin, niin nekin kestivät ihan hyvin, kunhan ei alle 80 ajanut vitosella..

Tuo on sen vanhemman laatikon ohje. Tätä uudempaa en tiedä hajonneen, ainakaan tällä pastalla ei ole kukaan kertonut saaneensa rikki. Mun mielestäni juuri - 05 ja -06 ovat kaikelta tekniikaltaan tähän mennessä toimivimpia Ducatoja.

@timppa

Kirsti Lindqvist 07.09.2017 15:38

https://www.nettikaravaani.com/solifer/660-k/1483447
Tässä toinen mikä kiinnostaa on kai kuitenkin eri kuin tuo Hymer Solifer vai ovatko samaan autoa kun sisältä samanlaiset.Tälle tehty kosteusmittaus,hihna vaihdettu tänä vuonna ja katsastettu joten voisi olla jopa parempi vaihtoehto ja huoltokirja löytyy.
Kyllä on vaikeaa kun on niin paljon mistä valita tuossa hintaluokassa 20-25 000 euroa ja tuota sisustakin useammassa,mutta etsivä löytää ja ......

Timo Haapanen 07.09.2017 18:35

Mene ja osta tämä Loimaan auto niin homma on paketissa. Todennäköisesti oikein hyvä ostos.

@timppa

Markku Hämäläinen 07.09.2017 19:05

Aika pitkälle sama auto.
Tuo Loimaan versio on vähemmän ajettu ja uudempi, kun se on ensirekisteröity 2006 niin siihen saa Saksan vihreän päästötarran (ympäristötarran) jos sellaista joskus tarvitsee.

Vihreä tarra tarvitaan nykyään lähes kaikkiin kaupunkeihin joissa on ympäristövyöhyke.
http://www.ympäristö-tarra.com/fi/ympaeristoe-tarra.html
Tuolta sen saa edullisimmin etukäteen
https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php

Veli-Matti Salminen 08.09.2017 07:38

oma auto ostettiin Loimaalta, hinnasta lähti pikku neuvottelulla 15%. El kannattaa tinkiä härskisti :-). Kaupanteko muuten sujui ongelmistta ja näin jälkikäteenkään ei ole kaduttanut.

Kirsti Lindqvist 08.09.2017 09:20

Kiitos jo netissä kyselemällä hinta putosi vajaa 10 % joten katotaan jos vielä pikku siivu paikanpäällä kun sinne päästään :)

Tauno Suominen 08.09.2017 11:11

Kannattaa kysellä auton todellista omapainoa. Tarvittaessa selviää vaikka jonkin jäteaseman vaaalla.

Kirsti Lindqvist 08.09.2017 12:05

Juurikin itse aloin miettiä että kun omapaino on jo 3020 ja kiinni markiisit ja pyörätelineet niin saako tähän juuri mitään mukaan ettei olla jo lähellä tuota 3400. Kuljetaan pääasiassa kaksistaan mutta tuleehan tuota kaasupullo aina,mikroa ja kampetta mukaan .Täytynee ensin tosiaan selvittää mitä tuo auto painaa todellisuudessa nyt noilla varusteilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.