Aurinkopaneelijärjestelmien asentaja pääkaupunkiseudulla

Juha Kirjonen 07.04.2021 13:21

Hei. Minulla on 160w aurinkopaneeli retkeilyauton katolla(asennettiin kaupan yhteydessä liikkeessä pohjanmaalla).
Siitä loppui voima viime alku syksystä, eli oluset lämpenivät Frezzerin kylmäarkussa. Vain yksi akku 100ah ja pwm laturi.
Haluaisin lisätä katolle toisen paneelin 200w vaikkapa ja mppt säädin ja toinen akku, että riittäisi voima puskailuun.
Mistä pääkaupunkiseudulla löytyisi Pätevä paja sellaisen homman tekemään? Tiedän, että karavaariliikket kyllä jotain asentelee, mutta mitenkä sujuu ns. Omien paneeleiden ja säätimien asennus. Suosituksia, jos mieleen tulee. Itse en osaa
Tuota hommaa tehdä.

Petri Ahonen 07.04.2021 17:22

EI OLE totta, kaljat lämpeni oP. Paneelissasi tuskin on vikaa ja 160W on paaneelina keskikokoinen, varsinkin, jos jännite on 18V tai yli. Victronin MPPT ohjaimen vaihdat vanhan tilalle, niin pärjäät varmaankin jääkaapin kanssa (edellyttäen, että aurinko paistaa). Noissa lataus säätimissä on monissa 5V minimiraja, eli paneelilta pitää saada 12V+5V=17V, jotta paneeli alkaa lataamaan akkua. Onko autosi katolla tilaa toiselle paneelille? Jos vaan vaihdat isomman paneelin kaapelit on samat eli pystyt ihan helposti vaihtamaan niin paneelin kuin ohjaimenkin. Tsemppiä.

Petteri Haverinen 07.04.2021 18:47

Ei nyt ihan pk-seudulla, mutta luulisin, että Lahdessa akku-ässä asentaa sinulle toisen akun paikoilleen ja vaihtaa lataussäätimeksi Victronin. Tosin taitaa pitää samalla molemmat hupiakut...

Timo Haapanen 07.04.2021 18:52

Frezzeri taitaa viedä aika paljon virtaa, mallista riippuen 3,75 A pahimmillaan joka on kyllä melkoisesti. Panelista tulee max. 9 A ja totuus on että keskimäärin puolet maximista on se mitä tulee, Frezzeri vie huonossa tilanteessa kaikki mitä tulee ja yö pitäisi pärjätä akulla.

Varmaankin on n. 21 V avoimen kierron jännite tuossa 160 W:n panelissa.

@timppa

Juha Kirjonen 07.04.2021 18:52

Juu ei ollut vikaa paneelissa, vain käytimme yhteensä tuohon amppeerimäärään liikaa sähköä.
Vanha aurinkokenno pitäisi irrottaa ja vaihtaa toiseen asentoon, että saan toisen paneelin katolle,ja johdottaa. En oikein uskalla itse tehdä, kun olen ihan tumpula sähköasioissa(kin).

Juha Kirjonen 07.04.2021 18:56

Nyt päivällä näyttää 22v. Joo se syö ja kateltiin töllöäkin, eli on kyllä lisättävä toinen paneeli, toinen akku ja mppt säädin vaidettava.
Ps. Sen takia on Frezzeri, kun se onneton jääkaappi on niin pieni. Tykkään kyllä frezzeristä noin muuten.

Juha Kirjonen 07.04.2021 18:57

Akku viime kesältä. Osaakohan noi kaverit tuota paneelien asennusta?

Petri Ahonen 07.04.2021 19:07
Juha Kirjonen

Juu ei ollut vikaa paneelissa, vain käytimme yhteensä tuohon amppeerimäärään liikaa sähköä.
Vanha aurinkokenno pitäisi irrottaa ja vaihtaa toiseen asentoon, että saan toisen paneelin katolle,ja johdottaa. En oikein uskalla itse tehdä, kun olen ihan tumpula sähköasioissa(kin).

Onko nykyinen lataussäätimesi jo MPPT? Jos ei, pelkästään se vaihtamalla tulee tehoa paljon lisää. Seuraavaksi miettisin vain isomman paneelin vaihtamista tilalle, vaihdot onnistuu kyllä sinultakin, kun uudet kytketään samoin kuin vanhat.


Eihän nuo kylmälaitteet käy 24/7, kuinka iso "telkkari" sinulla on?
muokattu: 7.4.2021 19:11
Juha Kirjonen 07.04.2021 19:14

PWM näkyivät sinne viime kesänä laittaneen, kun en tiennyt niistä vielä paljoakaan. No oppia ikä kaikki. Haluaisin tietty paneelia lisää, mutta voisi katsoa, miten vaikka Victronin mppt antaa lisää voimaa. Voihan sen laittaa sen verta ison, että kestää parin panelin virtaa.

Juha Kirjonen 07.04.2021 19:16

Ei se iso ole. Täytyy katsoa sen tiedot, nyt en niitä tähän saa, mutta kaivan ne esille.

Petri Ahonen 08.04.2021 18:55
Juha Kirjonen

PWM näkyivät sinne viime kesänä laittaneen, kun en tiennyt niistä vielä paljoakaan. No oppia ikä kaikki. Haluaisin tietty paneelia lisää, mutta voisi katsoa, miten vaikka Victronin mppt antaa lisää voimaa. Voihan sen laittaa sen verta ison, että kestää parin panelin virtaa.

Tuon on ihan järkevää laittaa samalla vähän tehokkaampia paneeleita varten. Vitcron on saanut kehuja ja MPPT lisäksi, tosin tarkkoja % ei kukaan pysty sanomaan, mutta veikkaisin 32,3% op. Jos hankit tuon edellä mainittuna merkkisen, osta smartsolar-versio, sen kautta näkee kännykästä akun varaustilan ja historiaa, kuinka paljon akkuja on latailtu ja kuinka alas akkujännite on laskenut jne. Selaa samalla eri firmojen tarjouksia, sillä voit säästää kymppejä. Joku 100/30 voisi olla jo tarpeeksi iso sinun nykyisin ja tuleviin tarpeisiin, koska ei sinne mökkiauton katolle kait ihan maharottomasti paneeleita mahdu.

Ari Kuusisto 08.04.2021 21:11

Frezzer Pro 65L 12/24v Virrankulutus: 1,44 kWh / 24 h.

Juha Kirjonen 08.04.2021 21:23

Joo, tota 100/30 Victronua olen miettinyt. John&mandy juutuubi full time asuntoautoilijoilla on näytetty Victronin
Toimintaa ja etuja. Retkiaiton katolle
Tuon 160w paneelin lisäksi kattelin 300w
Näitä nykyaikaisia paneeleita koko jitaon 1650*990. Että nuita putäis hommata ha saada jotenkin katolle ja asennettua.




Juha Kirjonen 08.04.2021 21:27

Minulla on vain Frezzer 18l, johon menee
28 purkkia olutta ja pari pakettia
grillimakkaraa. Muut ruoat ovat siinä
Pienessä eletroluxin kaasujääkaapissa
Auton keittiössä. Frezzeri kaiketi vie 0,2kwh/vrk.

Petri Ahonen 08.04.2021 21:58
Juha Kirjonen

Minulla on vain Frezzer 18l, johon menee
28 purkkia olutta ja pari pakettia
grillimakkaraa. Muut ruoat ovat siinä
Pienessä eletroluxin kaasujääkaapissa
Auton keittiössä. Frezzeri kaiketi vie 0,2kwh/vrk.

Mitäs muuta tosimiehet tarvitsee??? Kaljaa ja makkaraa :op

Petri Ahonen 08.04.2021 22:04
Juha Kirjonen

Joo, tota 100/30 Victronua olen miettinyt. John&mandy juutuubi full time asuntoautoilijoilla on näytetty Victronin
Toimintaa ja etuja. Retkiaiton katolle
Tuon 160w paneelin lisäksi kattelin 300w
Näitä nykyaikaisia paneeleita koko jitaon 1650*990. Että nuita putäis hommata ha saada jotenkin katolle ja asennettua.




Meillä on 1640x990mm 285W 32V paneeli 2x100Ah akuilla, käytämme sillä mikroaaltouunia (4x1,5min) ja vedenkeitintä (2x3min) 2kW invertterin kautta sekä yöllä Trumaa kaasulla 22asteen sisälämmöllä. Katsellaan paljon telkkaria ja serveri pörrää ja puhelinten sekä tabletin akkuja lataillaan.

Timo Haapanen 08.04.2021 22:44
Juha Kirjonen

Joo, tota 100/30 Victronua olen miettinyt. John&mandy juutuubi full time asuntoautoilijoilla on näytetty Victronin
Toimintaa ja etuja. Retkiaiton katolle
Tuon 160w paneelin lisäksi kattelin 300w
Näitä nykyaikaisia paneeleita koko jitaon 1650*990. Että nuita putäis hommata ha saada jotenkin katolle ja asennettua.




Jos panelin kapeammalle sivulle ( panelin poikittais suuntaan ) tulee varjo se lopettaa tuotannon siihen paikkaan. Siksi olisi parempi kaksi pientä kuin yksi iso, varjo ei ehkä osu siihen toiseen ja tuotanto jatkuu.

En usko eri merkin säätimissä olevan eroa tuotannon kannalta.

@timppa

Tapani Pokkinen 09.04.2021 07:24
Petri Ahonen

Mitäs muuta tosimiehet tarvitsee??? Kaljaa ja makkaraa :op

Oikein ja tietty sitten yöksi vähän ylipaine hengitystä.
Mitä niitä nauhakenkiäkään enää ostamaan kun eihän niitä yllä ees solmimaan.
Ei muuta ku lisää sikaa graameriin.

Jukka Harjulampi 09.04.2021 09:14

Pokkisella noita vitsejä ja kevennyksiä piisaa. Kyllä se tulee sinunkin vuorosi oottelehan vaan.
Cramerkin on ihan hyvä.

Juha Kirjonen 09.04.2021 09:48

Ajattelin , että vanha pitkittäin okeva 160w paneli irroitetaan ja käännetään poikittain, niin silloin menee toinen samankokoinen
(ehkä voimakkaampi), samalla lailla poikittain. Joo ja olen samaa mieltä, että
Ei kai niillä mppt säätimillä ole paljoa eroa.

Juha Kirjonen 09.04.2021 09:57

Juu, heh heh. Pudotin pari vuotta sitten
30 kiloa painoa terveellinen KETO menetelmällä ja olen siitä lähtien ollut
Olutta lukuunottamatta vähillä hiilihydraateilla meni vanhat vaatteet kierrätykseen ja paljon pienemmät tilalle.
Nyt yli kahden vuoden jälkeen, kun en niin
Tiukalle vedä, kuin laihdutuksen alussa on paino noussut viisi kiloa eli kaksi ja puoli
Kiloa ja siihen se painon nousu loppui viime kesänä.
Ps. Ostin juuri uudet nauhakengät


Siis kaksi ja puoli kiloa vuodessa.
muokattu: 9.4.2021 09:58
Tapani Pokkinen 09.04.2021 10:37
Juha Kirjonen

Juu, heh heh. Pudotin pari vuotta sitten
30 kiloa painoa terveellinen KETO menetelmällä ja olen siitä lähtien ollut
Olutta lukuunottamatta vähillä hiilihydraateilla meni vanhat vaatteet kierrätykseen ja paljon pienemmät tilalle.
Nyt yli kahden vuoden jälkeen, kun en niin
Tiukalle vedä, kuin laihdutuksen alussa on paino noussut viisi kiloa eli kaksi ja puoli
Kiloa ja siihen se painon nousu loppui viime kesänä.
Ps. Ostin juuri uudet nauhakengät

Kuulostaa hyvältä, se ylipaino on aina pahasta, niin monella tapaa raskas.
Mutta ei ketoosikaan ole hyvä, homokysteesiset aineet kasautuvat ja elimistössä jyllää jatkuva tulehdus.
Lisää huoleti hiilarit takaisin ja marjat kuin ennenkaikkea erivärisiä kasviksia.
Ei sillä maailma pelastu, mutta omat vaivasi tulee vähenemään, hiljaa hyvä tulee.

Timo Haapanen 09.04.2021 10:49
Juha Kirjonen

Ajattelin , että vanha pitkittäin okeva 160w paneli irroitetaan ja käännetään poikittain, niin silloin menee toinen samankokoinen
(ehkä voimakkaampi), samalla lailla poikittain. Joo ja olen samaa mieltä, että
Ei kai niillä mppt säätimillä ole paljoa eroa.

Luulisin ettei ole eroa tunnettujen valmistajien välillä. Victronin etuna on pieni koko, hintakin on tullut alas samoihin kuin muidenkin.

Omaa näyttöä siinä ei ole, säätimen sijainnista riippuen on kännystä katsomista helpomaa kurkaaminen esim. yläkaappiin joka säätimille usein hyvä paikka. Tosin kiinnostus katsomiseen vähenee ajan kanssa.

@timppa

Juha Kirjonen 09.04.2021 10:57

Juu, niin vähenee, kunhan vain saan
Riittävästi sitä panelivoimaa akkuihin.
Nyt saa kurkkia melko usein, että
Vieläkö riittää voimaa vermeisiin.

Juha Kirjonen 09.04.2021 11:03

Joo, on lisätty hyviä hiilareita takas. Jo
Keto:ssa söin dr. Bergin ohjeiden mukaan
Paljon vihanneksia ja niin nykyäänkin ja mustikoita ja omien marjapensaiden marjoja puuroon ym. Eiköhän dietti ala
Olla aika hyvässä mallissa lukuunottamatta olutta ja grillimakkaraa .
Eihän noitakaan tietty päivittäin.(heh).

Petri Ahonen 09.04.2021 11:09
Juha Kirjonen

Ajattelin , että vanha pitkittäin okeva 160w paneli irroitetaan ja käännetään poikittain, niin silloin menee toinen samankokoinen
(ehkä voimakkaampi), samalla lailla poikittain. Joo ja olen samaa mieltä, että
Ei kai niillä mppt säätimillä ole paljoa eroa.

Joo, ei varmaankaan samantyyppisten lataussäätimien tehoilla suuria eroja ole, käyttömukavuudessa vähän. Sillä on väliä, onko tyyppinä PWM vai MPPT, toki noiden hankintahinnassakin on eroa. Aiheista: yksi paneeli/useampi paneeli/sarjaan vai rinnan kytkettynä/yksi kide vai monikide, löytyy sitten mielipiteitä paljon tältäkin sivustolta, puolesta ja vastaan.

Hemmo Lehtonen 09.04.2021 13:02

Timppa on oikeassa, mielummin kaks paneelia kuin yks iso niiden varjojen takia. Ja säätimenä laadukas tunnettu MPPT-säädin. Victroniin saa myös näytön jos sitä halajaa, tuo Smartin Bluetooth on vaan kiva lisä nippelivikaiselle( peilissä). Hassu ajatus säästää säätimessä joka kuitenkin on tärkein lenkki latausketjussa. T. Hemmo

Tapani Pokkinen 09.04.2021 15:55

Ken haluaa hyvän säätimen niin nyt saa sen täältä Oulusta edullisesti.
Käyttämätön laadukas mppt johon saa liittää 260w panelitehoa 12v järjestelmässä.
Myyn sen 100€.
0456327481.

Liitetiedostot

20210409_154148.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.