Asuntoautojen, ja vaunujen toimivuus

Toivo Koistinen 31.12.2018 09:58

Olen pitkään ihmetellyt, kun näitä sinällään tärkeita juttuja lukee, jotta miksi.?
Nykyautojen hinnat alkaa olla lähempänä sataa tuahatta, ja ylikin. samoin vaunujen.
Niitä on tehty kai kohta sata vuotta, ja aina samat asiat.
Kosteus rakenteissa, ja huolimaton valmistus. vesilammikot katoilla, ja tiivisteiden vuoto.
Sähköongelmat. Akkujen koot tarpeesen nähden niiden latailu, ja akkujen sijoittelu.
Lämmityslaitteiden toiminta, nestekiertoisen sijoittelut, jopa kiertoputkien vienti ulkokautta.
Vesi, ja viemärien toiminta, sulana pysyminen, sun muut epäkohdat.
Asumisen väljyys, ja mukavuus.
Valmistajat keskittyvät kiiltäviin kaapinoviin, lasivitriineihin, ja isoihin soffaryhmin, ynnä kattoakkunoihin asumis mukavuuden kustannuksella, mutta nämä tärkeät seikat oikean käytön suhteen jäävät unholaan.
Rahat pois, ja juokse tyylisellä kaupalla, ja bulkkivalmistuksella
Me ostajat sitten kuka milläkinlailla koetetaan korjailla, ja suunnitella miten tuosta kalliista ihmeestä saisi TOIMIVAN, jopa tulitikuilla laatikoiden luukkujen kinnitys.
Rauhallista tulevaa vuotta.
Tp

Juhani Halmeenmäki 31.12.2018 15:42

Kahtoos Topi kun ne ovet ja soffat on ne mitä kansa näkee eikä rakenteet.
On muuten aihe josta ajattelin joskus kirjoitella, vaikka tiedänkin suututtavani sillä monia.

Tauno Suominen 31.12.2018 15:43

Toivo, tuo ongelma ei koske pelkästään näitä matkailukulkimia. Yleisemminkin on vallalla se, että vanhat totuudet on unohdettu. Sitten ne taas jossakin vaiheessa keksitään uudestaan. Se on sitä elämän kiertokulkua ja työtä riittää ainakin korjaajille.

Mauri Laukkanen 31.12.2018 18:48

Toivo kirjoitti negatiivisen kirjoituksen as,autoista ja vaunuista.
Ei pidä unohtaa kuinka monta as,vaunua/ autoa meillä on eikä kikissa ole noita ongelmia.
Paljon riipuukin siitä kuinka ko,vehkeitä hoidetaan.
Eli onko ne ulkona läpi talven,onko perus lämpö päällä,tarkistetaano säänöllisesti
ettei ikkunoissa,kattoluukuissa ole vuotoja?.
Tarkistetaan latausjärjestemien kunto?.
Terkistetaan akkujen nesteet/lataus.
Tarkistetaan ennen talvea vesijärjestelmän tyhjyys.
Tarkistetaan jos auto on taivasalla ,ettei hiiret pääse sisään.
Tarkistetaan onko tankissa kesä vai talvi laatua.
Tarkistetaan onko lasinpesu järjestelmässä vettä vai jotain muuta?.
Eli lista on pitkä?.

Matti Salonen 31.12.2018 19:49

Heips. Parhaiten välttyy monelta isolta ongelmalta, kun säilyttää autoa/vaunua ainakin talvella lämpimässä tilassa. Ei niitä ole tehty seisomaan suomen talveen, vaikka toiset niin luulee/väittää. Itsellä yli kymmenen vuotta ollut matkailuauto aina sisällä kun ei olla reisussa. on mukava lähteä lämpimällä ja kuivalla autolla liikkeelle, eikä ole ollut mitään edellä mainituista ongelmista. Siitä olen Toivon kanssa samaa mieltä, että nykyään ei tehdä käyttöä varten kalustoa vaan silmän lumeeksi. Kotiin voi hankkia niitä vitriineitä, pysyvä paremmin ehjinäkin ei helise.

T:Matti

Toivo Koistinen 31.12.2018 20:18

Olet Mauri oikeassa. Kaikessa niin kotona, kun tavaroisa huolto, ja hoito ovat tärkeä niiden keston, ja toiminnan kannalta.
Jos auton / vaunun katolla on metrin hanki, se ei ole valmistajan syy, mutta kyllä sen pitäisi kestää muuten Suomen kelit, ja toimii.
Mutta minä kaipasin valmistajilta laatua, joka on tarkotettu kestämään oikeaa käyttöä.
Kyllä sadalla tonnilla pitää saada auto, joka kestää normaalissa käytössä. Ei voi olla, kuten Matti Salonen sanoo.
Niitä ei ole tarkoitettu meidän oloihin.
Tp

Juhani Backman 31.12.2018 20:22

Entä talot kun niitäkään ei osta nykyisin rakentaa tiiviiksi niin kuin 100 vuotta sitten ,ja ilmavikx ei kuulu olla pullo , saati saada jatkuvasti liikkuva ja keikkuva kuljin pitämään tiiviinä , onhan niitä kulkimia kun ei oo koskaan nähnyt lunta , vaan ovat melkeen takkatulen ääressä.

Kari Niemelä 31.12.2018 23:54

100 v vanha talo ei tämän hetken tiiveysmittauksessa saisi lukemaa laisinkaan koska yli 5 lukema on hylätty/saa 4. Uudet talot pitäisi saada lukemaan 0,5- 1 jotta täyttäisi rakentamismääräykset ja tähän päästään vain noin 10% suoritetuista mittauksista. Silti pidän 100 v vanhaa taloa parempana kun tämän hetken " pullotaloja" .

Juhani Backman 01.01.2019 08:40

Näin on on 100 kertaa parempi 100 vuotta vanhempi.

Tauno Suominen 01.01.2019 09:58

Tämän päivän kodinkoneet voidaan ottaa esimerkiksi kehityksestä. Kestoikä on mitätön verrattuna entisiin, mutta niissä on hintakin vain murto-osa entisten hinnoista.

Matkailukulkimissa tosiaan on laatu heikentynyt selvästi, mutta hinnat ovat nousseet. Siinä on kyllä ihmettelemistä.

Matti Janhonen 01.01.2019 18:01

Oma autoni täyttää helmikuun ekapäivä 20 vuotta, josta ajasta viimeiset 10 vuotta auto on ollut minulla.
Ihan hyvin pelittää edelleen ja vuotuisen ajot n. 12-13.000 km/v.
Toki kuluvia osia on vaihdettu niin alustaan kun asunto-osaankin ennakoivasti, mikä suomeksi tarkoittaa, että kun kulutusosa alkaa olla lopussa niin vaihdan osan ennakoivasti odottamatta sen särkymistä tai siitä johtuvaa toimintahäiriötä.
Ehjää on halpa korjata. Samalla voi valita osan vaihtopaikan, vaihtoajan ja osan hankintapaikan/hinnan.

Toivo Koistinen 01.01.2019 19:45

Manteillä näkee joskus vielä niitä hobbyn 600, eli ensimäisiä puoli indkroituja, ja voisiko sanoa se kaunein malli niistä.
Niissä oli omat heikkoutensa kuulemma, eli akkunoiden kauta kosteuden pääsu koriin. Muta kun nämä omistajat sen korjasivat, ja osa sisutikin niitä hieman eri malliin, niin ne ovat ikiliikkujia.
Lankkupohja, ja sitärataa.
No se laatikko, mutta siihenkin konstinsa, ja niin mennään
Sinullakin Matti on vanha hyvin hoidettu kuljin, ja väitän että alunperin huolella tehty jo tehtaalla, koska hymer oli ennen käsittääkseni nimeltään... Laatu.
Vielä näkee myös noita fiatin 2,8 retkiautoja, eli mejänkin pelin esi-isiä likkumassa. Tulee mieleen mahtaako mejän auto liikkua 30 vuotiaana, toivottavasti näkisi sen päivän
Mutta asiaa
Nyt on uusia eristemalleja, niin mielenkiinnolla oottelee moni miten ne voileipärakenteeet toimivat vanhoina.
Tp
https://www.google.fi/search?q=hobby+600&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=OW0sswHGTz9aJM%253A%252Cu6IYmQYhNRCRCM%252C_&usg=AI4_-kQ1z98jTcX66kPA_Vi5hkrTrICatQ&sa=X&ved=2ahUKEwjNlfu_kc3fAhULiywKHYg4CfcQ9QEwCXoECAAQCA#imgrc=OW0sswHGTz9aJM:

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.