Asauton takaseinän lisäeristäminen

Ilkka Vänttinen 30.12.2020 12:32

Autossa on parivuode poikittain takatallin päällä. Muuten paikka on lämmin mutta seinäpinta hohkaa kylmää seinän vieressä.
Onko järkeä jos laittaisi ihan ohuen eristelevyn tai -kankaan seinän päälle.
Joissakin autoissa esim knaus näyttäisi olevan jotain laitettu?
Autoni on euramobil profila.

Sauli Tenlen 30.12.2020 14:06

20mm uretaanilevy, ja siihen liimaat kankaan päälle...

Petri Ahonen 30.12.2020 15:28

Tuleeko kylmä mielestäsi seinän "läpi" (onko eristeiden väliin jäänyt tehtaalla rako) vai takatallin kautta? Jos levyjä lisäilee niin ns. kastepinnan (pinta jossa lämmin ja kylmä kohtavat siihen muodostuu kosteutta) kanssa pitää olla huolellinen ettei ala hometta muodostumaan pinnoille.

Toivo Koistinen 30.12.2020 16:35

Petri puhuu asiaa. eriste tulisi olla yhtenäinen, ettei väissä oisi eri materiaalia, niin sillon ei sitä kastepistettä tulisi väliin.
Rakennuksesakinhan mestarin ohjeena. Tiivis pinta sisälle, ja eriste harvene ulospäin tuuletus rakoon, ennen ulko verhoilua.
Mutta koska ulkoseinän ja eristeen väliin ei jää tuuletusrakoa, pitäisi sentakia ola eriste yhtenäinen.
Mutta miten lämmitys, onko lämmön lähdettä takaseinän lähellä, kuten patteria, tai mikä lämmitys on siinä teillä.
Tp

Ilkka Vänttinen 30.12.2020 17:28

Kiitos vastauksista, vaikuttaa että en laita seinään mitään kiinteää. Takatallissahan on truma jonka hukkalämpöä voi jotenkin siirtää päätyseinään vaikka tallin katon lisäreikien avulla.

Pekka Vatanen 30.12.2020 18:47

Pystyrimoituksen varaan ohut sopivalla kankaalla verhoiltu levy?

Katkaisee ns hohkamisen mutta hengittää taustan kuivaksi tarvittaessa kunhan jättää ylös ja alas ilmalle tilaa mennä.

Timo Haapanen 30.12.2020 19:13

Olisiko tuollainen
https://www.taloon.com/tuulensuojalevy-skano-12x1200x2700-mm-3-24-m

Koolaa sen sentin irti seinästä ja verhoilu päälle.

@timppa

Toivo Koistinen 30.12.2020 20:53

En suosittele. Mitä sanoo puoliso, pölyn kierrosta.
Tp

Pekka Vatanen 30.12.2020 21:39

Ainahan noissa on ilmasolia ollut ja pölyä on ollut tai sitten ei. Eihän ne mitään imureita kuitenkaan ole.

Omassa kopissa on sivuilla sänkyjen vierellä tehtaan jäljiltä ja pääpäätyihin laitoin itse.

Pekka Vatanen 30.12.2020 21:44
Pekka Vatanen

Ainahan noissa on ilmasolia ollut ja pölyä on ollut tai sitten ei. Eihän ne mitään imureita kuitenkaan ole.

Omassa kopissa on sivuilla sänkyjen vierellä tehtaan jäljiltä ja pääpäätyihin laitoin itse.

Ja se levy on ihan normia vaalea pari millistä vaneria johon nykäisty väreihin sopiva plyyshi jossa itsessään pari milliä superlonia kiinni. Seinästä irti ehkä just mainktun sentin verran.

Jari Kortesalmi 30.12.2020 23:39

Kannattaisi avata niitä kanavia seinien vierestä. Tietenkin Täytyy siellä takatallissa olla ylimääräistä lämpöä. Onko? Sinne reikiä vaan jos kohtuudella onnistuu,patjat sitten seinästä irti pari senttiä ilma pääsee nousemaan ja lämmittämään seiniä.

Matti Asikainen 31.12.2020 09:46

Patjahan ei saa olla ulkoseinässä kiinni. Jos on, niin autoa ei ole rakennettu talviautoksi. Kunnon talviautossa on ilmarako vuoteen ulkoseinien vieressä ja myös yläkaappien takana ja yläpuolella. Näitä asioita ei oikein voi jälkikäteen korjailla, vaan jos aikoo talviautoilua harrastaa, niin on parasta hankkia auto, jossa nämä asiat on jo sisäänrakennettu.

Pekka Vatanen 31.12.2020 20:06

Itu on nimenomaan että takatallista nousee se lämpö, jota Truma sinne innolla tuottaa putkiin puhaltamansa lisäksi, ilmasolia pitkin ylös.

Itu on osin puolitiessä koska alunpitäenkin sängyn metallirunko rajoittaa sitä virtausta mikä sieltä on mahdollista saada mutta on siellä kuitenkin tilaa ilman nousta enemmän kuin ei yhtään.

Jossain vaiheessa kokeilin sellaistakin että laiton sivuille kylkien ilmasolien alapäähän Truman pientä reikäputkea hönkimään mutta parempi oli ratkaisu jossa ilma saa nousta vapaasti sivuilta ja päädyssä kiertää paksu putki tallin puolella (tuo siis lisäys jota ei ole) rakosuuttimien kera ja päätysuuttimet sitten syöttävät lämmintä sivuseinille.

Kyseessä auto jossa pitkittäiset erillisvuoteet takatallin päällä.

Markku Hämäläinen 31.12.2020 21:12

Meillä oli alasängyssä, joka tehtiin ruokailuryhmästä, kylmä seinä ja laitoin talvella siihen seinää vasten pitkän sohvan selkänojan.
Tuloksena tuosta oli lämpötilan nollapisteen syntyminen sinne selkänojan sisään ja seiä oli jäässä.
Niinpä tein siihen ilmasolan rimojen ja koreapanelin avulla, ohjasin sinne vielä putkella lämmintä ilmaa.
Sen jälkeen oli hyvä nukkua, kun peffa osui vain lämpimään seinään.

Tuo ratkaisu voisi toimia myös aloittajalla.


Siis seinä oli jäässä selkänojan takana
muokattu: 31.12.2020 21:17
Seppo Klemetti 09.01.2021 18:08

Matkakulkimen ulkoseinät, joissa on joko pelti tai muovi ulkopinnassa, eivät hengitä ulospäin eikä sisäänpäin kun puhutaan ilman vesihöyryn läpäisystä. Paksu muovi ja pelti ei päästä vesihöyryjä läpi. Kylmä tulee sisäpintaan johtumalla. jos eristeessä on kosteutta, se kuivaa vain sisäänpäin. Ja oikeastaan vain kesällä koska vaunun sisällä suhteellinen kosteus on talvella asumisesta, keittelystä, vaatteiden kuivauksesta ym. johtuen korkea. Mielestäni ei ole mitään estettä laittaa kauttaaltaan liimaamalla vaikka kolmen sentin polyuretaanilevy sisäpintaaan . Polyuretaani levyn vesihöyrynvastus on paras mitä markkinoilla olevissa eristyslevyissä on. Se on myöskin paras lämmön eristävyydeltään. Lähes kaksinkertainen esim. Finnfoam levyyn verrattuna. Siksi talojen ulkoseinissä ja yläpohjassa , joissa eristeenä on polyuretaani, ei ole erillistä höyrynsulkua.

Timo Haapanen 10.01.2021 12:51

Finnfoam polyuretaanilevy
https://www.finnfoam.fi/tuotteet/ff-pir

@timppa

Seppo Klemetti 10.01.2021 17:39

Painovirhepaholainen lipsahti minulle edellisessä. Aivan oikein Timo, Finnfoam on se oikea polyuretaanilevy. Minun piti sanoman vertaus Styrofoam levyyn, joka on samankaltainen mutta heikompi eristävydeltään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.