Alden ilmaus sirkus

Priit Käos 04.10.2018 16:09

Tervehdys Viron puolelta kaikille karavaanareille! Tulipas hommatua elämän ensimmäinen asuntoauto Suomesta parisen kuukautta sitten, mallia Knaus Travel Liner integroitu vm.2000. Pakkasia kun pian tulossa on niin olis ajankohtaista että auto myös lämpenis hyvin ja siinä propleema nyt onkin. Autossa on Alde 3000 ja pattereita-lämmitysputkia ympäri autoa joka puolella. Kaikki kohdat lämpenee hyvin paitsi tuulilasin alla oleva patteririvi, pituudelta noin parisen metriä. Koko pirssi on kaivettu, yhtäkään sellaista sulkuhana joka olis suljettuna ei oo löytynyt, missään ei näkynyt vuotojälkiä, auton alle ei oo myös tippunut nestettä. Kokeilin ilmausta ja nestetaso väheni paisuntasäiliössä sen verran että 250 gramma piti lisätä glykolia päästäkseen MIN merkin tasolle. Sitä vaan ihmettelin kun aika lailla pihisi ilmaa pattereiden edessä sijaitsevista ventiileista vaikka patterit itse olivat kuumia.
Ei sekä auttanut, kylmänä vaan pysyi nuo tuulilasin alla olevat. Seuraavana päivänä kun menin tarkistaman nestetasoa, niin ei sitä enää näkynyt säiliössä olleenkaan. Nyt piti laitta melkein litran lisää että päästin minimin tasolle. Laitoin taas pannun palamaan ja kokeilin ilmausta uudestaan, taas sitä tuli joku aikaa ennen kuin nestettä alkoi tippua. Kokeilin myös näin että ajoin auton jyrkänteelle perä ylempäna mutta silloin pannu kävi vain noin minuutin ja sammui n.5 minuutiksi. Voiko se sitten johtua liikelle päässystä ilmataskusta jonka seurauksena pannun oma termostaati sammuta koko värkin. Siinä aikana kun pannu oli päällä pysyi nestetaso nyt normaalina eli max merkin kohdalla mutta sammutuksen jälkeen se laski alle min.merkkiä ja vähän aika kun pannu oli ollut pois päältä niin paisuntasäiliön puket olivat melko kylmiä. Kun aukaisin säiliön korkin nii rupesi taso nousemaan ja vaikka pannu olikin pois päältä siinä hetkenä niin molemmat puket lämpeni aika tuliseksi.
Siinä ongelmaetupattereiden edessä niin kun kuvassa näkee on molemmin puolin 2 ventiilinnäköistä tolppa vielä mutta sormivoimalla niitä ei saa pyöritettyä eikä pihteillä uskaltaa tarttua. Ja eikö ilman pitäis kuitenkin noustaa korkeimmaan kohtaan joka oli sitten wc patteri kun jyrkänteellä värkätin. Mulla alkaa taidot loppua, jos joku osais täällä neuvoa mitä toimenpiteitä vielä kannatais tehä.
Syysterveisin @ Priit

Liitetiedostot

alde.jpg
Jarmo Välimäki 04.10.2018 17:19

Käännä auto niin että nokka ylös ja ilmaa,jos alimmassa kohdassa ei ilmaruuvia ,ilma jää sinne.Mulla oli kova työ saada ilma pois,mutta tällä sain. JV

Priit Käos 04.10.2018 17:24

Sitäkin kokeiltin mutta kun nuo etupäässä olevat ventiilinnäköiset eivät käsivoimalla aukea ja vessan patterista silloin ei enää tullut ilmaa kun oli nokka taivasta kohteen. Kartturin vieressä sivuikkunan alla on patteri joka lämpene hyvin ja siitä eteenpäin on noin 20cm letkunpätkä, mutkainen sellainen joka sitten mene tuulilasin patterille. Täma letku ei enää lämpene.

Jarmo Välimäki 04.10.2018 22:00

Yleensä ilma jää alimpaan kohtaan,nyt en kyllä ymmärrä mikä vois olla. JV

Matti Asikainen 05.10.2018 12:33

Ilma kulkeutuu kyllä ylimpään kohtaan, ei alimpaan. Neste kiertää, koska putkisto lämpenee, mutta tuulilasin alla oleva putki on ilmaa täynnä ja vain ohut noro kulkee alareunaa pitkin. Kuvasi esittää ilmausruuvia, joka on jumittunut. Ota kahdet pihdit ja pidä toisella kiinni ruuvin alta samalla kun väännät toisella ruuvia. Jos ruuvi katkeaa, niin ei auta kuin uusia ilmausruuvin sisältämä putki.

Jarmo Välimäki 05.10.2018 16:53

Kyllä näin,mokasin, joo ylimpänä mulla ei ollu ilmaruuvia,ja se laitettiin ja niin alkas pelittämään.

Priit Käos 05.10.2018 17:09

Kiitoksia Mattille, rohkaistuna tartuin kahdella pihdillä kiinni ja sain molemmilta puolilta ventiilit aukaistua. Heti rupesivat patterit lämpenemään.Täyty nyt vaan seurata tuota nestetasoa säiliössä.
Koko operaation tuloksena joutuin purkamaan kaikennäköisijä muoveja ympäri autoa etsiessä mahdollista vuotokohta ja paha yllätys tuli vastaan asuntoosan ovenkynnyksen suojamuovin irroituksessa missä näki vanerin lahoamisen jälkiä. Aluksi luulin tämän johtuvan pohjalevyn kiinnityksestä joka on toteutettu tavalla missä pohjapala on laitettu sivupalojen välin ja vedetty ruuveiila kinni, toki yksi ruuvi on kiristetty todella syvälle eivätkä näytä mitenkään suojatulta nämä ruuvinpäät ja juuri sinne osu etupyörästa lentävä vesi. Nyt kun tarkemmin tutkiskelin asia näyttäkin tämä vesi päätyvän sinne katolta valuen jostain seinärakenteiden takaa, että on jo pitkään vuotanut ja etusänky kun on ylös nostettuna melkein koko ajan niin ei sitä millään olis näkynyt että verhoilu on märkää. Voi pas.a homma. Onko kellään Knaussimiehellä tullut vastava tilannetta eteen, kuka tietäis onko tässä pirssissä joku heikko kohta katolla mikää voi vuotaa. Kattokaiteen kiinnitys tulisi ensimmäisena mieleen itelle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.