Alde 3010 ja vikailmoitus "Owerheat red fail"

Markku Tuominen 01.01.2022 01:25

Automme Alde 3010 lämmitin ei kylmänä kestä lämmittämisen aloitusta kaasulla, vaan kaasulla käynnistyksen jälkeen muutaman minuutin kuluttua lämmitin sammuu ja tulee vikailmoitus"owerheat red fail". Tämän jälkeen vaatii muutaman kerran lämmityslaitteen sulakkeen poistamisen, jotta vikailmoitus poistuu ja voi tehdä "esilämmityksen" sähköllä. Kun WC:n patteri on hieman lämmennyt(siis sähköllä!), kestää jo kaasullakin lämmityksen ja toimii tämän jälkeen normaalisti! Huollossa vaihtoivat ensin kiertovesipumpun ja kun vika ei poistunut, vaihtoivat lisäksi anturisarjan. Vika ei senkään jälkeen korjaantunut ja kertoivat, että seuraavaksi pitää vaihtaa lämmittimen piirikortti! Olen lukenut piirikortissa olevasta lämpösulakkeesta, voisiko se viallisena aiheuttaa tällaisen vian? Löytyykö ja jos löytyy niin mistä korjaustaitoinen henkilö, piirikortti on sen verran arvokas, että mielellään sen korjauttaisi, jos vaan mahdollista?

Jari Kortesalmi 01.01.2022 01:44

Onko varma ettei missään pattereissa ole ilmaa? Oletko seurannut kuinka lämpimäksi Pannu nostaa kiertoveden lämmön? Onko kiertovesi pumppu kuinka isolla,vaikka pitäisi kyllä toimia ykköselläkin.

Ritva Suomalainen 01.01.2022 08:46

Markulle , Minulta löytyy kyseisiä piiri kortteja kunnostettuja , soitteleppa 0405414228
T.Rauno

Markku Tuominen 01.01.2022 11:17

Kun lämppäri toimii, kaikki patterit kuumenevat ja kuten alussa mainitsin, kiertovesipumppu on huollossa vaihdettu.

Esa Veijola 01.01.2022 15:46

Todennäköinen syy voi olla menun asetuksissa. Paloilmapuhallin saattaa olla myös syy. Puhaltimen kierrokset voi tarkistaa menusta huoltovalikossa. Kannattaa perehtyä menun toimintoihin. Oikosulkemalla lämpösulakkeen voipi testata pelaisko sillon.

Jari Kortesalmi 01.01.2022 20:08

Huoltovalikosta näkisi nouseeko jäähdytinnesteen lämpötila yli 82 astetta,jos nousee lämmitin sammuu kyseisen virheilmoituksen saattelemana,yleensä häiriö veden kierrossa. Jos lämpötila jää alle ja lämmitin sammuu vika voi olla puhallin moottorissa tai ohjainkortilla,anturi sarjahan oli jo vaihdettu. Puhallin moottorin kierrokset pitäisi muistaakseni olla noin 2500rpm kun jäähdytinneste on lähellä 82 astetta.


Korjaan kierrokset ovat 3200rpm kun poltin käy täydellä teholla.
muokattu: 1.1.2022 20:15
Markku Tuominen 01.01.2022 22:02

Kiitos kaikista vastauksista, pitää taas viikonvaihteen jälkeen aloittaa uudelleen tutkimukset. Se, että lämmitin toimii normaalisti kerran lämmettyään jotenkin mielestäni viittaa alkulämmityksen aikana tapahtuvaan vikaan. On nyt oikeasti katsottava, ettei ilmaa ole missään järjestelmässä, huoltokäsikirjan kohta ilmauksen suorituksen yhteydessä ihmetyttää: "Kaasukattilan tulee olla käynnissä ja kiertopumpun sammutettu". Miten saan tuon kiertopumpun sammutettua ilman ettei pannu sammu!? Nehän ovat kaikki saman sulakkeen takana vai mitä?

Jari Kortesalmi 01.01.2022 23:05

Sammuta alde paneelista kun alat ilmaamaan,varmista että paisuntasäiliössä on riittävästi nestettä,ilmaa kaksi patteria kerrallaan ja tarkista nesteen määrä,kun kaikki patterit on käyty läpi käännä auto toisin päin mitä on ollut,alde saa ja täytyy olla päällä käännön ajan,ilmaa taas kaikki patterit,pidä huoli että nestettä on koko ajan paisuntasäiliössä.

Jari Kortesalmi 09.01.2022 00:21

Tuliko lämmitin kuntoon?

Markku Tuominen 09.01.2022 10:58

On jostain syystä ollut muuta hommaa, etten ole ehtinyt keskittyä asiaan. Ajatuksena on käyttää ensi viikolla aikaa siihen. Yhtenä ongelmana tullee olemaan se, mistä löydän patteriston ilmausruuvit, auton käyttöohjeissa kun ei ole mitään mainintaa!!

Jari Kortesalmi 09.01.2022 12:56

Yleensä joka patterin jommassa kummassa päädyssä on letkun pätkä ylöspäin tai sitten ilmaus nippa kumi letkussa.

Heikki Ikonen 09.01.2022 21:25

Tavallisimmin ilmaus "nipat" on lämmitys kierto vesi putken korkeimmilla kohdin, kahen tai kolomen patterin päädyssä

Alden vieressä.
Auto tasaselle, ilmaus, testi, monesti riittää. H
Jari Kortesalmi 10.01.2022 03:55

Tai sitten on kahdeksan ilmaus pistettä kuten omassa.

Markku Tuominen 10.01.2022 17:52

Pikkuhiljaa tässä selvitellään vikaa. Puhaltimen kierrosluvut "esilämmitys"-vaiheessa vaihtelee välillä 2156-2122, ja täydellä puhaltaessa 3562-3446., eli kunnossa? tuntuu olevan. Niitä ilmausruuveja olen löytänyt tähän mennessä 2 kpl "makuuhuoneesta", 1 kpl wc:stä, 1 kpl oleskelutilasta ja 1 kpl lämmönvaihtimen vierestä. Osan olen jo tarkastanut, yhdestäkään ei tullut ilmaa. Tämä on tuplapohjallinen auto, jossa osa pattereista on tuolla lattioiden välissä, niistä en vielä ole yhtään nippaa löytänyt eikä siellä taida niitä ollakaan. Ylimmät nipat ovat makkarin takakulmissa ja wc:ssä. Jäähdytysnesteen lämpötilaa vielä seurailen. Aamulla 10 asteen pakkasessa kun käynnistin lämmittimen kaasulla, kävi muutaman minuutin ja sammui sitten vikailmoituksen "owerheat..." kera. Kaasulämmitys pois ja lämmitys sähköllä 2 kW ja kun wc:n patteri tuntui selvästi lämpimältä, sähkö pois ja kaasu tilalle. Tämän jälkeen on toiminut ongelmitta!

Jari Kortesalmi 10.01.2022 18:13

Näyttäs olevan noilta osin kunnossa.Varmaan vielä siinä oleskelutilassa on jossain toinen patteri, onko toisella seinällä ja siinä ilmaus nippa,entä onko auton omien penkkien alla patterit tai tuulilasin alla. Minkä verran kiertovesi pumpussa on kierroksia säätöhän on 1-5.

Markku Tuominen 10.01.2022 19:24

Kiertovesipumppu on muistaakseni asennossa 3 tai 4(en huomannut katsoa).
Olin taas tunnin verran autossa ja seurasin lämpötiloja tuosta paneelista. "Heater temp" nousi 79 asteeseen, samalla oli "sanitary(?) temp" 71 astetta, lämppäri teho laski puoleen ja nuo molemmat lämmöt alkoivat pikkuhiljaa laskea. Kiertovesipumppu pysyy päällä ja lämpö autossa nousee pikkuhiljaa. Sisälämpötilan "pyyntö" on 16 astetta, tehon laskiessa oli saavutettu 14,5 astetta. Pattereita on kyllä mm. oleskelutilan istuimen alla(ei ilmausmahdollisuutta), patterit ovat siellä välitilassa. Lämmitin on oleskelutilan kohdalla oviseinällä ahtaassa montussa, lämmönvaihdin sen alla. Lämppärin kohdalla seinällä on tuplapatterit(ei ilmausruuvia), hanttarin sivuikkunan kohdalla säilytyslokeron alla patteri, ilmausruuvia ei näy. Muistin, että tuossa kuskin istuimen alla on lisäksi Dometicin lisälämmitin puhaltimella, sen kennon ilmaus on vielä katsomatta!(puhaltaa kyllä lämmintä). Lämmönvaihtimen pumppu on moottoritilassa, ei ilmausmahdollisuutta, neste tuntuu kiertävän, moottori lämpiää. Taas paljon juttua, itsestäni alkaa tuntua, että se käyntiinlähtö "owerheat" ei ainakaan järjestelmän ilmasta johdu. Kiertovesipumppu vaihdettu(autossa ei ilmeisesti ole kuin 12 V:n pumppu paisuntasäiliössä, korjausmiehen kommentti), lämpöanturisarja vaihdettu, joten onko ainut vikamahdollisuus piirikortissa? Auto on muuten Carthago c-line I 48!

Esa Veijola 10.01.2022 21:59

Onko hupiakku kunnossa? Jaksaako pitää 12v vaadittavalla tasolla käynnistys syklin aikana?

Markku Tuominen 10.01.2022 22:04

Kesällä ostetut 2 kpl 95Ah AGM-akkua, jännitteet 12,8(ei sähkössä), 13,7nyt(sähkössä).
En nyt uudelleen ala selittämään tuota käynnistysvaihetta, jännitteen puutetta ei aiemmin kukaan olekaan ehdottanut syyksi käynnistyksen ylikuumenemiseen, sitä se ei varmasti ole!

Tapio Pankka 11.01.2022 08:43

Joskus on mainittu että nesteen väkevyys ei saisi olla yli 50%. Pitäneekö paikkansa?


Sitten tuli mieleen vielä, että joskus on käytetty lisäkiertovesipumppua lämmityksen alkuvaiheessa ylikuumenemisen estämiseksi.
muokattu: 11.1.2022 09:02
Timo Haapanen 11.01.2022 09:39
Markku Tuominen

Kesällä ostetut 2 kpl 95Ah AGM-akkua, jännitteet 12,8(ei sähkössä), 13,7nyt(sähkössä).
En nyt uudelleen ala selittämään tuota käynnistysvaihetta, jännitteen puutetta ei aiemmin kukaan olekaan ehdottanut syyksi käynnistyksen ylikuumenemiseen, sitä se ei varmasti ole!

Esa varmaankin tarkoitti mahdollista pumpun laiskaa pyörimistä alhaisen jännitteen vuoksi.

Kuinka pieneksi lämmön pyynnin saisi. Jos vetäisi ensin nollan seutuville.

Mun autossa truma saattaa lähteä 'hullunkäynnille' jos pyynti on kovin iso alkutilaan verraten. Sen puhallin yrittää estää owerheat-tilaa. Pannu käy täysillä eikä lämpö siirry tarpeeksi.

@timppa


Onko lämmitys aiemmin toiminut? Toimiiko jos sulkee lämmönvaihtimen pois kierrosta? Onko lämmönvaihtimen pumppu ainoastaan moottorin jäähdytysveden kierrättäjä. Vika tuntuu olevan ainoastaan liian hitaassa kierrossa.
muokattu: 11.1.2022 11:08
Markku Tuominen 11.01.2022 18:48

Lämmönvaihtimen pumppu kuten aiemmin mainitsin on konetilassa ja moottorin jäähdytysletkussa eli kierrättää vain moottorin jäähdytysnestettä. Lämmönvaihtimen saa pois kierrosta sammuttamalla lämmönvaihtimen pumpun katkaisijasta ja näin kokeilen käynnistystä huomisaamuna, kun lämmitin on täysin jäähtynyt. Jonkinlainen muistikuva on, että olisin jo aiemminkin kokeillut käynnistää ilman, että vaihdin on päällä eikä vaikutusta olisi ollut, mutta kokeillaan uudelleen. Itse lämmönvaihtimelle ei paljoa letkua/nestettä mene, koska kuten aiemmin mainitsin, vaihdin sijaitsee samassa montussa lämmittimen kanssa sen alla. Tuota vikaa on ollut jo pidemmän aikaa, mutta vuoden lopulla se alkoi ärsyttää niin paljon, että vein auton korjaamolle, laihoin tuloksin!

Jari Kortesalmi 11.01.2022 18:51

Jos vielä viitsii koittaa kylmänä että laittaa kiertovesipumpun 1 teholle ja lämmöt päälle ja seuraa tilannetta ja antaa kylmetä järjestelmän,ja sitten koittaa kiertovesipumppu täys teholla seuraavaksi,jos pumppu on väsynyt,pitääkö ääntä. Kyllä Kait se sitten on ohjausvika jollei nämäkään keinot auta.

Markku Tuominen 11.01.2022 21:28

En nyt jaksa uskoa, että tuo kiertovesipumppu, jonka huoltoliike vaihtoi, olisi heti vallinen!
En tiedä varmasti sitäkään, että onko tuo paisuntasäiliössä oleva pumppu edes sellainen, johon nuo tehosäädöt oikeasti vaikuttaa! Muuta kiertovesipumppua järjestelmässä ei käsittääkseni ole!
Kaikki löytämäni ilmaus nipat on nyt käyty läpi, selvästi ilmaa ei yhdestäkään tullut!
Otin illalla lämmöt pois ja teen "käynnistystestejä" taas huomenissa kylmällä järjestelmällä.

Timo Haapanen 11.01.2022 22:48

Pumppuja on sekä pumpusta säädettäviä
https://www.siilincaravan.fi/kiertovesipumppu-12-v-saadettavalla-teholla-alde-3010-saato-pumpusta/p/A3010508/

että panelista säädettäviä
https://www.siilincaravan.fi/kiertovesipumppu-12-v-teho-saadettava-ohjauspaneelista-saato-ohjauspaneelistaalde-3010-3020/p/A3010514/

@timppa


Markku Tuominen 12.01.2022 19:22

Sama vikailmoitus tänäkin aamuna, kun käynnistin lämppärin kylmänä. Lämmitti nesteen pikaisesti +81 asteeseen, jolloin lämmitin kytkeytyi pois päältä vikailmoituksen "owerheat..." kera! Lämmönvaihdin oli pois päältä eli ei vaikutusta. Tämän jälkeen hetki odottelua, "owerheat"-vikailmoituksen kuittaus ja lämmitin ainoastaan sähkölle(2kW). Näin tunnin verran, jonka aikana järjestelmä lämpeni tasaisesti. Tämän jälkeen lämmitin kaasulle(sähkö pois) ja on nyt taas toiminut päivän ongelmitta! Alan uskoa, että tuo Timon mainitsema nesteen hidas/heikko kierto järjestelmässä on se perimmäinen syy. Järjestelmässä kun ei ole kuin yksi pumppu ja se on tuo paisuntasäiliössä oleva!
Lisäkiertopumppua en ainakaan tähän hätään ala ostamaan, vaan käynnistän lämmityksen sähköä käyttäen!

Tapio Pankka 12.01.2022 21:43

Lisäpumppuna voi käyttää vaikka halpaa Boschin pumpua. Sitähän käytetään vain muutaman minuutin lämmityksen alussa, joten virran kulutuksella ei ole merkitystä.

Jari Kortesalmi 24.01.2022 17:39

Vielä Markulle.Oletko varma ettei alden lähtevässä patteriputkessa ole kiertovesi pumppua,minkä ikäinen auto vai oliko jo mainittu. Käyn malliksi ottamassa kuvan omasta kiertovesipumpusta tässä joku päivä.

Markku Tuominen 24.01.2022 23:08

Varma en tuosta toisesta kiertovesipumpusta ole, jos sellainen on, niin on kyllä sellaisessa paikassa, ettei näy. Aldekin on ahtaassa istuinlaatikossa ja sen alla on lämmönvaihdin. Korjaaja oli sitä mieltä, että ainakaan 230 pumppua ei ole. Paneelista muutettava tehonsäätö ei mielestäni vaikuta mihinkään! Auto 2010 vuosimallia. Tuollaista Timon laittaman linkin mukaista pumppua ei ainakaan näkyvillä ole, ellei sitten ole tuon lämppärin alla!

Heikki Ikonen 25.01.2022 05:58

"Joskus on mainittu että nesteen väkevyys ei saisi olla yli 50%. Pitäneekö paikkansa?" lainaus Tapio Pankka
Kylmä ja (raaka) liian väkevä pakkasneste , seos jonka kestävyys on -30 tai yli. Seos on kylmänä tahmeaa, paksuhkoa joka ei siirry pannulta pois putkistoon riittävän nopeasti, lämmetessään seos notkistuu, lisäksi se ei siirrä lämpöä patterilta ilmaan niin hyvin kuin -25 kestävä seos. Neste joka kestää -25 ei riko mitään paikkoja sillä se ei jäädy, ainoastaan soseutuu vasta reilusti yli -25 pakkasella. Monetiko sitä tulee aloitettua reissu / lämmitys umpi kylmällä kelillä. H

Jari Kortesalmi 25.01.2022 20:12

Alimmaisena messinkisen automaatti ilmaus kellon alla on omassa kiertovesipumppu.

Esko Kulmanen 26.01.2022 16:50

Neste on aika paksua -50C.Onko punaista väriltään,jota noissa tehtaalta yleensä?
Itsellä oli vaunu johon oli laitettu propyleeniglykoolia.Oli puuroa vaikka pitoisuus
oli kunnossa jo -15C.Selvisi aineen viskositeettin käyrästöstä.Korjaantui toisellä litkulla.

Jari Kortesalmi 26.01.2022 20:23

Joo kyseisiä jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa,propyleeni ja etyleeniglygoli, alden neste on etyleeniglygolia tarkoitettu alumiinille.

Markku Tuominen 27.01.2022 09:57

Mistähän tuo oletus on tullut, että automme asunto-osan nesteen pakkaskestävyys olisi -50C. Normaali 50/50 seos laitettu ja punaista(etyleeniglygolia).
Jarille: Kuva autostamme samasta kohtaa, jonka sinä laitoit.

Heikki Ikonen 27.01.2022 13:06

50/50 suhde ei kerro vielä sitä paljonko on pakkasen kestävyys, se voi olla nesteestä riippuen -25 tai -35. Minä tarkistaisin hyvällä pakkas neste mittarilla nesteen pakkasen kestävyyden, helppo homma. Jäis epä varmuus pois, minun autossa (parkissa Levillä taivas alla) neste kestää n. -25C , ei ongelmia 19v vanhan, monesti huolletun, Alden 3000 kanssa. H

Jari Kortesalmi 27.01.2022 13:27

30cm alempana tosta automaatti ilmauskellosta voi vaikka pumppu olla,on siinä alimmaisessa putkessa mikä aldelta lähtee, heti lähdön jälkeen. Aika ahdas paikka.

Markku Tuominen 31.01.2022 22:27

Ei sitä pumppua siellä ole, vaikka kuinka "tiiraisi". On tuon nykysysteemin kanssa tultava toimeen, pari tuntia tosiaan ensin sähköllä ja sitten kestää jo kaasunkin. Nytkin auto lämpenemässä huomista reissua varten!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.