Akkuongelma

Ilkka Vänttinen 06.04.2021 22:07

Käytin liian pitkään webastoa ja se tyhjensi auton akun. Nyt latasin autoa ja auton käyttöohjeen mukaan lataus toimisi auton ja hupiakkuun molemmille. Latauksen jälkeen mittari näyttää täyttä molemmille. Mutta kun käynnistän ei käynnisty vaan naksuu. Auton akku on 100ah ja hupiakut on 2kpl rinnan 100ah.
Onkohan että vain akku huono tai muuta harmia. Auto Euramobil profila ford 2005.
Jos otan lisävirtaa hupiakuilta voin varmaan ottaa jomman kumman akun navoilta.

Timo Haapanen 06.04.2021 22:55

Kuinka pitkään latasit? Starttipuolelle menee todella vähän, taitaa olla n. 2A ja se tarkoittaa 50 tunnin latausta. Mittari voi nayttää täyttä heti latauksen lopettamisen jälkeen vaikkei akku ole täynnä.

@timppa

Toivo Koistinen 07.04.2021 06:26

Onko akku alkuperäinen. Jos on, onhan sillä ikää, jos vebasto on sen tyhjänny, koska kyllä se tunnin kestää lämmittää, ja kone on lämmin, ja herkästi pyörähtää.
Omassa 11 mallin meni akku, että ei enää oikeen jaksannu herättää konetta, niin vaihdoin. tosin en tutkituttannu, vaan jätin sen vara-akuksi.
Tp

Timo Haapanen 07.04.2021 07:55
Ilkka Vänttinen

Käytin liian pitkään webastoa ja se tyhjensi auton akun. Nyt latasin autoa ja auton käyttöohjeen mukaan lataus toimisi auton ja hupiakkuun molemmille. Latauksen jälkeen mittari näyttää täyttä molemmille. Mutta kun käynnistän ei käynnisty vaan naksuu. Auton akku on 100ah ja hupiakut on 2kpl rinnan 100ah.
Onkohan että vain akku huono tai muuta harmia. Auto Euramobil profila ford 2005.
Jos otan lisävirtaa hupiakuilta voin varmaan ottaa jomman kumman akun navoilta.

Hupiakulta ottaessa pitää miinuspuolen olla satavarmasti kunnolla kiinni, jos maadoitus meneekin hupipuolen ohuita johtoja myöden menee helposti jotain rikki.

@timppa

Ilkka Vänttinen 07.04.2021 09:54

Kiitos kommenteista molemmillle. Olet oikeassa Timo eihän se akku latautunut niin nopeasti kun luulin. Pitää olla vastaisuudessa varovaisempi käyttäessä webastoa, sehän antaa jo lämpöä jo 5-10min jälkeen.
Akku on kuljettajan penkin alla saa nähdä onko vaikea vaihtaa jos on tarvis nyt kyllä toimii taas. Vaihdossa ei varmaan muuten vaikeuksia kun ei ole ajotietokonetta eikä radiokaan ongelma.
Mulla on muuten hupiakku pelkääjän penkin alla ja sen rinnalle on viety toinen samankokoinen akku istuinryhmän alle 16mm kaapelilla omalla sulakkeella. Kun ei mahtunut toisen viereen.

Ilkka Vänttinen 07.04.2021 10:06

Vielä jatkan, olisiko parempi ottaa hupipuolen toinen akku kokonaan irti verkosta kun antaa sillä apuvirtaa auton akulle.

Timo Haapanen 07.04.2021 10:37

Maasähköstä irti ehdottomasti ja eikös istumaryhmän laatikosta ole helppo irroittaa kengät.

@timppa

Mikko Tamminen 07.04.2021 13:02

Kyllähän vebaston kuuluisi sammua kun virta vähenee riittävästi ja akkuun jää vielä starttivirtaa!

Jari Kortesalmi 08.04.2021 09:22

Transetissa ei penkin alle saa annettua virtaa jos ei irrota kääntölevyä/penkkiä,ei ainakaan turvallisesti. Toiseen hupiakkuun saa varmaan kaapelit helpolla kiinni,kun siitä irrottaa tulevat kaapelit ja laittaa käynnistys kaapelit kiinni niin ei ainakaan ole mahdollista että tulee muita ongelmia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.