Ajovalojen korkeudensäätö

EKROTH-OTALA RAILA 22.03.2007 22:42

Katsastus:Ajovalojen korkeudensäätö ei toimi. Valojen korkeudenssäätö vaihdettuna 320 euroa. Kallisarvoista. Voisiko vian itse korjata? Ellei, löytyisikö halvempi korjauspaikka Helsinki-Turku suunnalta?

SUOKKO OIVA J M 22.03.2007 22:51

Ei monestikaan onnistu itsekorjaus siihen laitteeseen. Mikä auto? Delta-autossa kallista. Itse korjautin eli uusin valojen korkeussäätimen Peugeot-huollossa. Deltassa 250+työ Peugeotilla 140+työ runsas vuosi sitten.

HYTÖNEN RAIMO 22.03.2007 23:10

Säätölaite (Fiat Ducato II/Citroen Jumper/Peugeot Boxer) on melko helppo vaihtaa itse, jos peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä. Vie aikaa ensikertalaiselta 1-2 h, kun on asiasta jyvällä, homma sujuu puoleen tuntiin.

Ja se uusi säätölaitteisto (=Hella) kannattaa hakea sitikan tai pökötin liikkeestä (about 100 e), on paljon halvempi kuin hiivatin merkkiliikkeessä (about 200 e). Tämä oletuksella, että tarkoitat (hiivatin) hydraulista säätölaitteistoa, et uudemmissa olevaa sähkötoimista.

EKROTH-OTALA RAILA 26.03.2007 23:14

Auto on Fiat 1.9 vm-00 Peugeot moottorilla. Tarjosin korjattavaksi Peugeotille mutta eivät ottaneet vastaan.. vaan ohjasivat Deltalle !

KAUPPI ERKKI I 27.03.2007 16:22

Ajovalojen säätimen pystyy kyllä korjaamaan ellei niissä liitoksissa jotka ovat umpioissa ole murtumia näkee kun taivuttaa letkuja jos siihen pakeliitti osaan tulee railo kun letkua taivuttaa niin silloin ei auta kuin ostaa uudet yleensä neste on vuotanut juuri tästä ulos.

Jos ne sattuvat olemaan ehjät niin letkujen ylä ja alapäässä on pienet nipat jotka lähtevät vähän lämmittämällä irti niiden nippojen tilalle kun laittaa kumiletkun ja alapäästä pumppaa pakkasnesteen niin että neste menee yläpäässä pulloon (muovipullo korkkiin reikä ja letku siitä läpi pullo ylösalaisin ja pieni ilma reikä pulloon) pumpataan nestettä niin kauan kunnes kaikki ilma on poistunut pulloon sen jälkeen painetaan nipat takaisin paikalleen huomioi männän asennot ylä ja alapäässä alapäässä mäntä pitää sitoa langalla kiinni.

Eiköhän työ tekijäänsä neuvo.

MURTO ASKO K 27.03.2007 18:49

pumpataanko molemmat letkut täyteen ja ilmataan,ja onko aine pakkas vai jarrunestettä.

KAUPPI ERKKI I 28.03.2007 08:19

Joo molemmat täyteen pakkasnestettä ja niitä nippoja ei kannata painaa takaisin kuin vähän sitten testata että säädöt toimii molemmissa koska molemmille on oma kanavansa jos säätö pelaa niin sitten painetaan nipat pohjaan saakka.

PALIN MATTI 28.03.2007 11:38

Yksi kymysys. Mihin vuosimalliin saakka Ducatoissa on ollu tummonen hydraulinen valojen säätö? Mulla on itelä 2005 Ducato ja käsittääkseni valojen korkeuen säätö on siinä toteutettu sähköisesti. Käyttönamikka kojelauasa on ainaki samallainen ku on henkilöautoissaki.

KAUPPI ERKKI I 28.03.2007 12:34

2002 mallista eteenpäin on uudemmat valoumpiot joissa on sähköinen valonsäätö,mutta 2001-2000 vuosimalleissakin on osassa sähköiset valonsäätimet joissa on samanlaiset valoumpiot kuin näissä missä on nämä hydauliset säätimet.

IPATTI VEIKKO 28.03.2007 15:06

Ajovalojen säätöä kannattaa käyttää silloin tällöin etteivät paikat pääse hapettumaan ja menemään jumiin. Niitä on kallis korjata. Tää on auton valmistajalta saatu ttieto ja pitää,paikkansa. Niinhän on webastoakin joskus käytettävä kesälläkin, etteivät tiivisteet pääse kuivumaan.

MOISANDER JOUKO 05.04.2007 15:19

PAKKASNESTETTÄ???? En ole kuullutkaan, että sitä käytettäisiin hydraulinesteenä! Eiköhän jarruneste olisi turvallisempi vaihtoehto? Ei ole nyt käsillä, mutta jostain wanhasta viestistä löytyy päivämäärä, jonka jälkeen säätö on pakollinen, wanhemmat voi muutaa kiinteiksi.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.04.2007 19:28

Vuosi on 1995. Päivää ja kuukautta en muista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.