Ajokiilojen käyttö, lyhyt oppimäärä

Antero Virkkala 16.06.2022 20:04

Ajokiilojen käytön suhteen minua ei akuutti ylioppiminen välittömästi uhkaa. Rehellisesti sanottuna en ole muilta projekteiltani ehtinyt edes kokeilemaan. Motorhomefun.co.uk -sivustolla vertailtiin kokemuksia kun pyörä siirtyy märältä nurmelta ajokiilalle. Yksi kertoi oman ennätyksensä ajokiilan "ampumisessa" olevan 29 jalkaa. Toisessa viestissä taas naisihminen sanoi, että kuskin liikkumisrajoittuneisuuden vuoksi hänen tehtävänsä on ollut hakata ajokiilat irti auton alustarakenteista. Muutamat suosittelivat puolen metrin pätkää turvavyön kaltaista hihnaa, joka on kiinni ajokiilassa ja jolle pyörä ajetaan ensin ja tämän hihnan kautta kiilalle. Tällä ilmeisesti pyritään estämään se, että pyörä ensin sutii märässä ruohossa ja päästyään paremmin pitävälle kiilalle, pyörä linkoaa kiilan jorpakkoon.

Mitäs mieltä meidän jälkiviisaat ovat asiasta?

Toivo Koistinen 16.06.2022 20:39

Näinä vuoskymeninä, mitä olen kiiloja käyttänyt, ei kertaakaan ole tapahtunnu moista, vaan siististi on kiivennyt pyörät niille, sekä etu, että takapyörät, kiilojen ollessa, asfaltila, sepelillä, nurmikola, eli maa- alustassa ei eroa, ja ei eroa myöskään ovatko vetävät pyörät kiiloille menossa, vai ei.
Alkuvuosina oli omateko kiilat lankusta, ja myöhemmin osto semmoiset
En osaa kyllä sanoa, mikä ero minun niille ajossa on sitten näihin joilla ne on lähteneet. Ajan niille hitaasti, en kiilojen nokalta liikkeele lähtien, vaan hieman kauempaa lähtien, ja se siinä.
Mutta olisko sitten siihen tautiin, konstina nurmelle, että laitaisi kiilonen taakse, jotkin topparitapit maan sisään tueksi.
Tuo vahvan leveän sidonta liinan pätkän laitto siihen kiilan päälle siten että se on toisesta päästä lujasti kiinnitetty kiilaan nimenomaan alakautta, tai kilan keulan lujasti, ettei nykäse kiilaa pystyyn, että sen pää makaa pitkällä kiilan edessä, on hyvä, sehän sitoo sitten kiilan liikkumatomaksi, ei tarvi topareita, sun muuta, ja toimii.
Muuten talviliukkaalla liikeelle lähtöön on pitävä konsti karkea suola. Sitä ropottele vetosten eteen pienelle matkalle, niin pyörä pitää.
Tp

Seppo Suomi 17.06.2022 08:51

Olen saanut kiilan lentämään aina silloin tällöin. Yleensä märällä asfaltilla. Nurmikolla se on uponnut sen verran ettei moista ole tapahtunut.
Jaloista en tiedä mutta kerran v:mon jaloille kuitenkin. Oppi sen jälkeen olemaan sivummalla.

Markku Hämäläinen 17.06.2022 10:41

Minulla oli käytössä Thulen kiilat, kun Kaunasissa ajoin kiiloille lähtien puun vierestä.
Kun tuli poislähdön aika, totesin etten uskallakaan ajaa kiiloilta rampin kautta alas, koska on riski osua puussa olevaan oksan tynkään.
Niinpä ajoin kiilojen yli.
Kuitenkin kiiloissa olevat ajostopparit pyöräyttivät kiilat pystyyn ja ne särkivät minun tekemät alumiiniset lisäroiskesuojat.
Pistin Thulen kiilat kellariin, odottamaan modifiointia ja otin vanhat Magnum kiilat käyttöön.
Noista Tulen kiiloista ei pidä ajaa yli.
Kts. kuvat


Noista Magnum kiiloista olen ajanut yli monta kertaa ilman ongelmia
muokattu: 17.6.2022 10:42
Timo Haapanen 17.06.2022 12:39

Usein näkee laitettavan kiilat molempien etu-tai takapyörien alle jos auto on pikkuisen kulmallaan. Yhdellä kiilalla tai jopa kahdella yhden pyörän alle saa auton suoraan pahan näköisessä paikassa.

Sivusuuntaa korjatessa toisen sivun kiiloilla kannataa katsoa ettei suorista yli. On nimittain melko huvittavan näköistä jos auto on ajettu kiiloilla vinoon.

Mäkikiilla on hyvä olla mukana, katkeaa niitä käsijarrun vaijereita joskus.
https://www.vaunushop.fi/perakarrytarvikkeet/makikiila-36k-120mm-muovi-12011/p/12011/

@timppa

Seppo Lokasaari 17.06.2022 13:50

Muovisia kiiloja tulee käytetty ja joskus on alustasta riippuen siirtyneet edellä. Tähän liittyen me emme laita autoa täysin vaakaan vaan aavistuksen taka pää alemmaksi, että vedet tulee katolta pois sateen sattuessa ja ei ole tarvetta myynnissä oleville vatupasseille. Sen verran eväspulloja on varuilta mukana, että voi niillä katsoa kaadot kohdalleen.

Hyvää juhannusta kaikille

Markku Hämäläinen 17.06.2022 16:41

Joskus olen sanonut, mistä tuntee vanhan matkailuautoilijan ts sellaisen joka on liikkunut matkailuautolla kauemmin.
Sen näkee siitä, ettei se ole niin vatupassin tarkkaa onko auto suorassa vai ei, kunhan kahvikupit pysyy pöydällä.

Kari M Niemelä 17.06.2022 17:51

Kesäkelillä kiilat kyllä pysyy paikallaan oli alusta mikä tahansa, talvella kiilojen alle esim. terassimaton soirot, ei ongelmaa ajaa kiiloille tosin joskus saattaa terassimatto jäädä maisemiin kun jäätyy kiinni

Hannu Mankisenmaa 17.06.2022 18:52

Itsellä on ollut vuosia kiilat käytössä, jotka pysyy paikallaan, niin lumella kuin nurmella myös. Olen laittanut 12 mm pultit, jotka on pyöristetty. Ja kunnon rikat pitää olla molemmin puolin, sisäpuolella suorakaiteen mallinen, muuten ei kestä.
Asvaltilla ei voi käyttää näitä, mutta pultit voi poistaa, kun pultissa on kuusikulmakanta.
Mutta asfaltoitu paikka on usein suorassa, jossa kiiloja ei tarvi.
Saa ottaa vinkkiä, ei ole patentoitu.


Jos auto on liikaa vinossa, niin jääkaappi ei toimi, eikä tarvi olla paljoakaan.
muokattu: 18.6.2022 12:01
Hannu Mankisenmaa 17.06.2022 19:37

Kuva sisäpuolelta

Antero Virkkala 17.06.2022 19:45

Kiitos vastausviesteistänne. Näennäisen yksinkertaisten kapineiden käyttö ei sitten olekaan niin yksinkertaista. Te, jotka jätätte auton vinoon, eikö teitä häiritse, että paistinpannulla öljy valuu pannun toiseen reunaan? Vai onko teillä joku systeemi, millä lieden saa suoraan vaikka auton on vinossa?

Toivo Koistinen 17.06.2022 20:40

Meillä auto on aina hieman nokallaan, johtuen Vallilan takomosta, enkä kehtaa pieniä oikoa.
Minä olen matkalla pastinpannumiehenä, ja siihen kallistuksen konstina, että pitelen koparassa sen kahvaa, ja säätelen öljyn eloa siinä, ja nimenomaan öljyn, koska meillä kaikki paitetaan rypsiöljyssä.
Kuhaa kehui kaveri, miten se on hyvä voissa paistettuna, niin kysäsin, että kun paistan kalan aina öljyssä, miten kuha, kun en ole koskaan maistanut.
Eihän sitä öljyssä paistettuna syö itte pirukaan kehui kaveri... Ettäsemmosta
Tp

Markus Hyry 18.06.2022 00:25
Antero Virkkala

Kiitos vastausviesteistänne. Näennäisen yksinkertaisten kapineiden käyttö ei sitten olekaan niin yksinkertaista. Te, jotka jätätte auton vinoon, eikö teitä häiritse, että paistinpannulla öljy valuu pannun toiseen reunaan? Vai onko teillä joku systeemi, millä lieden saa suoraan vaikka auton on vinossa?

Heh, ne syö mikroruokia :D

Kari Rautiainen 18.06.2022 09:05

Mä tykkään kun koppi on jotakuin suorassa. Yhtään kiilaa en ole saanu lentelemään mihinkään. Pitääkö olla huolissaan.

Ja Toivo, kyllä voi on aina voita. Muikut valurautapannulla reilussa voissa. Tai se kuha. Leipä ilman voita ei ole voileipä.

Eero Leinonen 18.06.2022 10:52

Kilpisjärvellä kun kävelee sen kaksi kilometriä pitkän letkan päästä päähän niin näkee ettei jotkut älyä kiilojen päälle mitään?
En kehtaisi jättää mökkiä niin vinoon, varsinkin jos kiilat on väärän renkaan alla.
Eiköhän se ole hankala nukkuakin jos pää on vähän alaspäin?
Itellä vaunu, menee 2-3 min. kun se on justiin eikä melkein suorassa.

Toivo Koistinen 18.06.2022 13:29

90 luvun alussa hoksin laittaa voin sekaan rypsiöljyä, ja siittä levite. sen jäläkiin en voita ole leivälle levittänyt. Oivariinia joskus pistän ihan vähän, mutta aikapaljon ilman mitään, koska leipä on leipää, ja hyvää ihan sellasenaan.
Montakertaa ihmetelly, että ruokaa pitää maustaa, että maistuu, ellei maistu ilman julmaa maustelua, niin ei ole näläkä
Paistamiset on rypsiöljyllä, ja tyyli ei muutu, koska se on hyvää.
Katiskalla saannu muutaman ahvenen, ja hausen tupen, niin lasipurkiin palasina, rypsiöljyä, suolaa, ja se leivinuuniin hautumaan, niin on sardiinia.
Nyt ovat pakasteesa kun ei tule uunia lämmitetyä, mutta syssyllä sitten.
Tp


Kari Rautiainen 18.06.2022 15:46

Näin me ollaan erilaisia. Ja hyvä niin. Molemmille. Kyllä mäkin pannulle laitan voin joukkoon pikkasen öljyä jottei voi pala.

Hmm. Uusia pottuja, kuppi voisulaa jossa silputtua ruohosipulia…

Mauri Tynkkynen 18.06.2022 16:43

Juurikin näin,hieman vinossa johonkin suuntaan,niin ei sadevedet tee lammikkoa katolle

Toivo Koistinen 18.06.2022 17:45

Aikanaan oli vaunuja joissa oli kato pyöreähkö. Mikähän ne lopetti, ja tuli nuo nykyset lätänät.
kaiken huippuna alkovissa katto laskeutuu keulan päin, ja sitten sivulaidoilla korotus, niin sepä on meleken uima-allas.
Tp

Lauri Niittynen 18.06.2022 17:54
Mauri Tynkkynen

Juurikin näin,hieman vinossa johonkin suuntaan,niin ei sadevedet tee lammikkoa katolle

Katossa on jotain vikaa, jos sinne jää vesi seisomaan. Omassa autossa on pieni ilmeisesti valmistusvika, kun kuskin päälle jää pari desiä vettä seisomaan. Katto on hieman kovera, vaikkei sitä silmällä näe. Pelkääjän puolella ei vettä seiso. Onneksi vesi on pysynyt ulkopuolella, kunhan ei avaa oven ikkunaa ennen kuin vesi on tullut alas sateen jälkeen.

Jos haluaa asua vinosti, pitää hankkia purjevene. Kyllä auto pitää suoraan saada ainakin sivusuunnassa. Ei siihen totu eikä tekniikka pelaa vinossa. Retkiauton jääkaapissa ei tainnut liekki osua kohdalleen, kun pieni vinous lämmitti jääkaapin. Muuta syytä ainutkertaiselle toimimattomuudelle en keksinyt. Ja tietysti altaista on kiva saada vesi pois viemärin kautta.

Timo Haapanen 19.06.2022 10:03

Vikaa ei tarvitse olla vaan rakenne voi olla sellainen ettei vesi pääse pois. Reunalistat ovat lähes sentin korkuiset ja jos autossa on alkovi jää alkovin taakse vajaan sentin verran vettä jos ollaan hiukankin nokka alas.

Omassa autossani kiertää katolla listat ympäri auton ja etu- sekä takalistan väliin siinä kulmassa missä ne kohtaavat sivulistat on viiden millin valli sauman vuoksi. Ihmeen paljon voi katolla pysyä vettä vaikka harvoin on täysin suorassa. Listojen vierustat olen varmistanut liimamassalla.

@timppa

Liitetiedostot

p1060510_2.jpg
Vesa Varis 19.06.2022 15:05

Sattuukohan kenelläkään olla hydraulisen tasonsäädön käyttökokemuksia?

Vesku

Kari Rautiainen 19.06.2022 15:43
Vesa Varis

Sattuukohan kenelläkään olla hydraulisen tasonsäädön käyttökokemuksia?

Vesku

Kokemusta ei ole, mutta parin kaverin touhuja kun oon katellu niin seuraavassa autossa mulla on ne kyllä. Paljon kun puskissa pyörii niin ei aina ihan tasasta ole. Ja vit…aa ne kuraset kiilat takatallissa. Renkaitten vaihtokin jne.

Vesa Varis 19.06.2022 16:58

Aivan samoin ajatuksin mennään ja siksi seuraavassa autossa ne sit on tarkoitus olla.

Veli-Pekka Merikallio 19.06.2022 18:31

Ei ole ikinä ollut ajokiiloja, eikä tule, hyvin on nukuttanut hieman kallellaankin eikä jääkaappikaan ole yhdessäkään autossa valittanut.

Yhden ainoan kerran tsekkiläisellä campingillä rinnemaastossa oli vaikeuksia pysyä punkassa, vaan kyllähän se yksi yö meni niinkin.

Onneksi autolle on suht helppo etsiä tyydyttävä paikka, kun aikansa vekslailee. Mulla oli Hymer-MB:ssä tukevat, 5mm:n alumiinikiskolla vahvistetut mekaaniset kulmatuet, joilla säätelin tarpeen mukaan.

Timo Haapanen 19.06.2022 20:48
Vesa Varis

Sattuukohan kenelläkään olla hydraulisen tasonsäädön käyttökokemuksia?

Vesku

Ei ole kokemuksia mutta taitavat tehdä liikaa painoa alle 3500 kg:n autoon eikä niitä niissä juuri näe.

Itse pitäisin omassa käytössä pikkuisen ylimitoitetulta hankinnalta tarpeeseen verraten.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.