AGM-hupiakun jännite putoaa auton käynnistyessä

Kari Mikkonen 08.07.2022 18:49

Moi. Vuoden vanhan Hobbyn matkailuauton AGM-hupiakun jännite putoaa 12,5 V tietämille kun auton käynnistää. Parkissa aurinkopaneeli lataa ok, samoin jos auto on johdossa. Lataukset siis mielestäni ok, mutta miksi jännite putoaa? Asensin kiinteän virtamittarin hupiakkuun, kun aloin epäillä auton omaa ledipalkistoa. Sen ledihässäkän mielestä ei koskaan ole akku täynnä, paitsi jos on johdossa. Pari kertaa puskassa asuinosan valojen käynnistäminen on pudottanut auton paneelin ledit yhteen eli akku muka tyhjä vaikka 12,5-13V digimittarin mukaan. Autossa on automaattinen energiavalitsin jääkaapissa eli vaihtaa itse kaasulta pois kun kone käy, mutta ei kai se nyt akulta ota sillä aikaa sitä virtaansa eli siksi putoaisi? Heti kun kone sammuu, niin paneeli alkaa nostaa jännitettä hupiakussa. Onko tietoa tai arvauksia?

Timo Haapanen 08.07.2022 19:10

Onko autossa erillinen DC/DC laturi? Näin uudessa on ns. älykäs laturi moottorin kyljessä ja se ei lataa yhtäjaksoisesti eikä pidä on akkuja täynnä. @timppa


on tuli puhelimesta omin päin
muokattu: 8.7.2022 19:11
Kari Mikkonen 08.07.2022 19:12

On siinä. Vuoden 2021 härveli. Tuo voisi selittää asian. Itselle uusi ilmiö. Kiitos.

Seppo Suomi 08.07.2022 20:22

Euro 5 & 6. Todella älytön latausjärjestelmä., Saisikohan sen ohjelmallisesti poistettua ?

Esa Ojala 09.07.2022 06:47

Onko siis niin, että digimittari näyttää lähes 13V, mutta auton oma näyttö lähes tyhjää? Silloinhan viittaa siihen, että auton näytössä on jotain hämminkiä.

Jääkaappi ottaa akkukäytöllä reilusti virtaa, suunnilleen 15A.
Riippuen DC-DC laturin koosta, akulle ei välttämättä suurta latausvirtaa jää.
Kannattaa testata toimiiko lataus ajaessa paremmin/nopeammin, jos käyttää jääkaappia manuaalisesti kaasulla.

Omassa autossani on vakiona 25A DC-DC laturi. Lisäsin toisen DC-DC laturin (30A) avuksi. Nyt lataus on riittävä ja jaakaappi voi olla halutessani AES asenossa. Useimmiten jääkaappi on kylläkin kaasulla. Parin auringottoman puskaparkkissa vietetyn vuorokauden jälkeen akut ovat jo reilusti vajaat ja silloin varsinkin lyhyemmällä siirtymällä saan lähes 60A akuille.

Kari Mikkonen 09.07.2022 08:02

Digimittariksi asensin sellaisen Bilteman venemittarin ja se näyttää 12,5-13 tai vähän päälle. Auton paneelissa on sellainen nappl jota painamalla syttyy ledejä pystyjonoon latauksen mukaan. Se ledinäyttö on mielestäni ihan kuraa. Toimimattomuutta epäilin ja siksi asensin tuon digin voidakseni todeta asian. Veikkaisin jotain kosketushäikkää tms. Kun välillä tuntuu toimivan paremmin. No nyt seuraavaksi kyseltävä tuon takuuta. Harmaalla vedellä vastaava ledisysteemi ja sen toiminta myös epäilyttää.

Lauri Niittynen 09.07.2022 09:23

Tyhjä akku 11,0 V, täysi ehjä akku 12,8 V ja mitataan kuormittamattomana 24 tuntia latauksen jälkeen.
Ylläpitolatausjännite reilu 13 V ja latausjännite reilu 14 V.

Mahtaako ledejä olla niin paljon, että ne osoittaisivat jännitteen järkevästi välillä 11-14,5 V?

Onko akku oikeasti tyhjä vai tuntuuko vain siltä?

Omassa Ducaton etuakussa täyden varauksen jännite on 12,4 V enkä ole löytänyt tietoa miksi (akulle ei anneta mitään omia jännitearvoja). Hehkutus ja starttaus pudottaa jännitteen arvoon 11,5 V. Jos taka-akku menee releen kautta galvaanisesti yhteen, myös sen jännite tippuu/nousee tuohon 12,4 volttiin. Taka-akun latauspiirissä ei taida olla jännitteen nostoa, joten se lataa maksimissaan auton laturin jännitteellä miinus jännitehäviöt komponenteissä.

Mittauspisteen valinta vaikuttaa tulokseen, jos kuormitus aiheuttaa jännitehäviötä johtimiin. Sinänsä jännitemittaus ei muuta jännitettä.

Jos (verkko)laturi on päällä, akun varaustilasta ei voi sanoa mitään, koska laturin teho riittää nostamaan jännitteen laturin maksimiarvoon.


EBL-keskuksissa näkyy akut olevan yhdessä releen kautta. Lisäksi on diodeja, mutta mitään hienompaa ei näy.
muokattu: 9.7.2022 18:23
Kari Mikkonen 09.07.2022 09:49

Eihän niitä ledejä ole tarpeeksi. Niitä on 5 kpl. Alin punainen eli tyhjä. Silloin esim. Nostovuode ei nouse/laske putkeen. 2 seuraavaa lediä on oransseja ja 2 vikaa vihreitä. Viimeinen vihreä palaa vain jos auto johdossa. 3 ledillä pitäisi sitten pärjätä. Jos esim. Ensimmäinen. Oranssi palaa, niin jännite on 12,5V digimittarin mukaan. Kuten sanoin, ei voi hirveän tyytyväinen tuohon ledipalkkiin olla. Mittauspiste digimittarilla on muuten hupiakun navoista. Välissä vain sulake ja katkaisin.

Matti Asikainen 09.07.2022 10:41

Nuo akkujärjestelmän discovalot ovat kyllä syvältä. Ennen sentään oli A- ja V-mittarit, jolloin tiesi varmuudella mihin suuntaan sähkö akusta kulki ja mikä oli jännite. Kehitys on todellakin kulkenut huonoon suuntaan.

Petri Ahonen 09.07.2022 13:48

Mikä mahtaa olla Karin "ongelma"? Eikö ole ihan luonnollista, jos akku irrotetaan laturista, napajännite putoaa sieltä 13,5-14VDC akun (12V) omaan napajännitteeseen, joka täytenä on sen 12,7V, jos sitä ei kuormiteta yhtään (eli akku ei ole virtapiirin osana). Jos se akku on kaapeleissa kiinni, on se silloin virtapiirissä ja jo sen oma sisäinen resistanssi (mitä vanhempi/kuluneempi akku, sen isompi sisäinen resistanssi) silloin pienentää akusta saatavaa jännitettä.

Kuten joku aiemmin mainitsi, on uusissa autoissa auton laturin tehot ajettu alas polttoaineen säästämiseksi. Paras lataus saadaan ns. moottorijarrutuksessa, silloinkin yleensä vain auton akulle. Tästä syystä kait kaikkiin uusiin mökkiautoihin suositellaan asennettavaksi "boosteri", jolla nimenomaan hupiakun latausta voidaan parantaa.
Minulla ns. ensiasennusakut hupipuolella meni "lunastukseen" jo vuoden käytön jälkeen. Nyt on AGM akut (2x95Ah), ja reissaaminen tuntuu paljon mukavammalta, kun ei tarvitse mittaria niin seurata ja pelätä sähkön loppuvan, kuten edellisillä lyijyhappoakuilla.

Seppo Suomi 09.07.2022 14:10

Muistaakseni Ducaton (E6) auton laturi ei lataa kun 80% kapasiteetista eli akku ei koskaan lataudu täyteen. Tästähän AGM-akku ei tykkää.
Tuntuu siltä että 2020 mallisen Ducatoni ajoakku on tullut matkansa päähän.
Pitäisi kanssa mitata mikä syö akkua seisonnassa. Olisiko tuo radion muistit tms ?
Meni parissa viikossa tyhjäksi seisonnassa.
Vikahan on minussa. Matkailuauto on luotu liikkumaan.

Seppo Mäenpää 09.07.2022 16:39

Onko jääkaappi 12V-käytöllä? Jos on, niin ihan uteliaisuudesta / vian poissulkemiseksi kytkisin veks päältä.

Seppo Mäenpää 09.07.2022 16:39

Onko jääkaappi 12V-käytöllä? Jos on, niin ihan uteliaisuudesta / vian poissulkemiseksi kytkisin veks päältä.

Seppo Mäenpää 09.07.2022 16:39

Onko jääkaappi 12V-käytöllä? Jos on, niin ihan uteliaisuudesta / vian poissulkemiseksi kytkisin veks päältä.

Seppo Mäenpää 09.07.2022 16:40

Jösses tään foorumin toimintaa. Mielestäni vastasin ainoastaan kertaalleen ja foorumille tuli 3* :(

Petri Ahonen 09.07.2022 17:35
Seppo Suomi

Muistaakseni Ducaton (E6) auton laturi ei lataa kun 80% kapasiteetista eli akku ei koskaan lataudu täyteen. Tästähän AGM-akku ei tykkää.
Tuntuu siltä että 2020 mallisen Ducatoni ajoakku on tullut matkansa päähän.
Pitäisi kanssa mitata mikä syö akkua seisonnassa. Olisiko tuo radion muistit tms ?
Meni parissa viikossa tyhjäksi seisonnassa.
Vikahan on minussa. Matkailuauto on luotu liikkumaan.

Laitatin mökkiautoon auton akulle ylläpitolaturin, jota aina silloin tällöin käytän. Hupiaukuille laitetaan kait tuo mainitsemani boosteri juurikin tuosta 80% syystä?
Monissa mökkiautoissa on akuilla "pääkytkin", jolla varmistetaan, ettei akustot tyhjene, minulla ei tuollaista ole, eikä ongelmia ole ollut pitkässäkään seisonnassa (siis mökkiauton). Joskus mittailin omassa mökkiautossa, millaisia virtoja hupiakulta mikäkin laite ottaa ja vähän ylläri oli invertterin lepovirta. Kuvittelin, että kun invertteriä ei käytä, ei mee virtastakaan. Jääkaappi on kova syöppö, joka jää helpolla päälle. Samoin jotkut lamput voi jäädä päälle tavaratilassa samoin kuin päävirtakytkin voi jäädä päälle. Vaikka kulutus ei ole montaa amppeeria/laite, kertyy siitä seisontaviikossa jo aikas paljon. Akun kunnon pystyy itsekin mittaamaan esim. mätänetin BA101 akkutesterillä (60€) muutamassa sekunnissa (pitää vain syöttää akun tyyppi malli ja ominais arvot tyyppikilvestä suomeksi).

Lauri Niittynen 09.07.2022 18:20
Seppo Suomi

Muistaakseni Ducaton (E6) auton laturi ei lataa kun 80% kapasiteetista eli akku ei koskaan lataudu täyteen. Tästähän AGM-akku ei tykkää.
Tuntuu siltä että 2020 mallisen Ducatoni ajoakku on tullut matkansa päähän.
Pitäisi kanssa mitata mikä syö akkua seisonnassa. Olisiko tuo radion muistit tms ?
Meni parissa viikossa tyhjäksi seisonnassa.
Vikahan on minussa. Matkailuauto on luotu liikkumaan.

Mistä tulee tieto, että AGM-akku olisi erityisen vahingoittumisherkkä vajaalla latauksella? Kaikki lyijyakut tykkäävät täydestä latauksesta, mutta käyttöä varten ne on hankittu eikä vajaalle varaukselle voi käytännössä mitään. Avoimissa akuissa tuo matalampi varaus(jännite) on parempi veden kulutuksen kannalta.

Akuista löytää paljon tietoa ja osa siitä on ristiriitaista jopa samalla sivulla. AGM-akusta sanotaan, että se kestää hyvin suuria purkaus- ja latausvirtoja. Ja muutama rivi alempana lukee, että tavallista laturia ei saisi käyttää AGM-akun lataukseen, kun se antaa liikaa virtaa ja AGM tykkää hitaasta latauksesta.

Viikossa ja varsinkin kahdessa tulee tunteja niin paljon, että purkausvirta saa olla jo reilusti alle puoli ampeeria tyhjentääkseen akun. Kun virtoja akusta ja eri kohteisiin mittaa, täytyy käyttää jo sarjakytkentää, pihtivirtamittarilla ei noin pieniä tuhlareita välttämättä näe luotettavasti.

Kari Mikkonen 09.07.2022 21:38

Jääkaappia on pidetty asennossa ”auto”. Osaa fiksusti itse vaihtaa käytettävän energian. Kun auto sammuu, niin kaasuliekin kuva alkaa vilkkua ja 10 vai oliko se 15 min (ohjeen mukaan) jälkeen kytkeytyy kaasu päälle. Aloin vaan epäillä, että ei kai se vaan käytä akkua siinä välissä. En usko kuitenkaan niin olevan.

Timo Haapanen 10.07.2022 19:21

Jos aurinkopanelit on kytketty auton maasähkölaturin kautta lataavat panelit myös starttiakkua ja kun starttiakku on täynnä autoa käynnistäessä ei auton oma laturi lataa mitään pitkään aikaan, odottelee akun vajenemista.

Jos panelit on kytketty säätimen kautta suoraa hupiakkuun ei starttiakku lataannu ja kenties auton oma laturi herää eloon.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.