Aggregaatin koko?

Veikko Sorvisto 06.02.2019 11:08

Retkeilyautolla kalaan tai paikkoihin missä ei ole sähköä. reissu 1--4vrk
autossa Truma 6E ja kompressorijääkaappi, joka syö virtaa n50W / 3A tunnissa, akku sisällä 95A
Kuinka suuri aggregaatin pitåå olla, jotta se kerkiää ladata riittävästi virtaa seuraavalle päivälle
2-4 tunnin käytöllä, ja että virrantuotto olisi tarpeeksi suuri laturia varten? Mikä on laturin
teho? Auto on uusi. 1000w / 2000w? Suosituksia myös Genen merkistä!!! Kiitos

Timo Haapanen 06.02.2019 11:38

Auton hupipuolen laturit ovat järkiään 20 A:n tehoisia, aggregaatin isosta tuotosta ei ole apua.

Jos 95Ah:n akku on tyhjä ei sitä saa millään laitteella täyteen neljässä tunnissa.

Kompurakaapilla ei tuo puskissa olo oikein onnistu.

@timppa

Jyrki Salo 06.02.2019 11:58

Minä laittaisin isomman akun tai toisen samanlaisen rinnalle.
Isosta aggresta ei apua niinkuin Timo jo kertoilikin,aggre ainakin 4-tahti
merkkejä on monia ja kuinka usein on käyttöä agrelle ,siitä sitten valkkailemaan
mieleistä,mutta Hondahan on parhaasta päästä.





Matti Syrjänen 06.02.2019 12:31

Terve
Jos käyt paikoissa missä ei naapureita vieressä niin voi laittaa yöksi hurisemaan ja omaa kokemusta useammalta kesältä parin viikon yhtämittainen korvessa olo sujuu hyvin. Akku itselläni 92ah ja joka toinen tai kolmas yö agre pörräämään, hyvin pärjää sähkön puolesta. Bilteman 800w 4-tahti aggregaatti riittää loistavasti ja ei maksa kuin kakspuolsataa ja tärkein ei paina kuin 8,5 kg, parin litran tankki riittää 8-9 tuntia ja on akut pullollaan sähköö.

Matti Janhonen 06.02.2019 12:32

95 Ah akusta on virtaa 95 Ah x 12 V = 1140 W. Siitä voi lyijyakun ollessa kyseessä käyttää n. 60 % eli 684 W
Jos jääkaapin kulutus on 50 W niin jo 50 % käyntiajalla sen kulutus on 600 W /vrk.
Tästä jo näkee, että akkukapasiteetti ja kulutus ei ole balanssissa ajateltuun käyttöön nähden.

Yksi ratkaisu on yksi 100 Ah lisäakku joka nostaa akkujen käytettävissä oleva kapasiteetin 1400 W.
Mikäli kalareissut ajoittuu kesäaikaan on yksi ratkaisu ladata akkuja parkissa oltaessa aurinkopaneelin avulla, jolloin ulkopuolinen riippumattomuus ulkoisesta virrasta kasvaa merkittävästi tai loppuu kokonaan.

Aggregaatteja on kahta lajia, Hondia ja sitten on ne muut. Ikävä kyllä tämä näkyy myös Hondan hinnassa.
Hyvää siniaaltoa tuottava aggregaatti sopii myös muiden laitteiden akkujen lataamisen,
Eikä ole pahasta jos aggregaattia ostaessaan ajattelee myös muita ja huomio sen, että aggregaatin tulee olla jos mahdollista hyvin hiljainen.
Joskus näyttää olevan myynnissä vähän käytettyjä kohtuu hintaan. Tosi kalamiehet varustaa autonsa jopa pienellä pakastimella ja silloin kyllä aggregaatti puolustaa paikkaansa, koska jo 10 kg kalaerän pakastamien vaatii paljon virtaa.

Toivo Koistinen 06.02.2019 15:15

Tuo honda alkaa olla mekinä jo pelkkä nimi joka maksaa, mutta muuta laatueroa kilpailijan ei juurikaan.
Muovia.
Tosin muovikin toimii, kuten minulla 15 vuota moottorisahassa, jossa koko runko on muovia, paitsi liikkuvat moottorin, ja terän osat
Käyttöikänä pidetään sitä, että kun laipan pultit kahlaa läpi tankin seinästä, tai kampiakselin laakerin pedit alkavat muovin haopertuesa vuotamaan ilmaa kampikammioon.
Minusta juuri edellisten kertoma, eli pieni aggregaatti, ja pitkä lataus aika, ja siihen riittää alle kilovattinen.
Se on Suomen oloihin paras yhdistelmä varsinkin talvella Arurinkopanelit ovat kesäretkeilyn hifistelyä.
Tp

Matti Janhonen 06.02.2019 16:50

Hyvään laatuun kuuluu myös tasalaatuisuus. Noissa halpismerkeissä voi olla hyviäkin, ja sitten on niitä joiden oikea nimi pitäisi olla Riesa.

Jyrki Salo 06.02.2019 17:33

Oisko tuosta mitään apua ? www.aggregaatit.com/ostajan-opas

Matti Syrjänen 06.02.2019 18:11

Niinpä kaima, tuo halpishärveli on toiminut 3 kesää noilla reissuilla viime kesänä 5 viikkoa ja kahtena aiempana 3 viikkoa/kesä/joka toinen tai kolmas yö, en jaksa tunteja nyt ynnätä mutta ei mitään häikkää. Öljyt joka kevät vaihtanut siinä huollot. Tuo kalakaverini osti viime keväänä 2kw uuden Hondan kesämökilleen aurinkopaneelien avuksi. Siihen on haettu tulppaa Kuhmosta 50km/sivu ym. pientä mutta nyt sekin toimii. Yksilöitä ne on Hondatkin.

Matti Janhonen 06.02.2019 21:46

Jos jollain ei ole varatulppaa mukana niin saakin ajella 100 km.

Matti Syrjänen 07.02.2019 12:00

Näin se on, ei innoissaan arvannut tuliterään vehkeeseen ennen ensimmäistä käyttöä hommata varaosia mutta elämä opettaa


Tuohon aloittajan kysymykseen palatakseni mikäli et pidä lämmitystä sähköllä niin akkujen lataukseen riittää hyvin alta kilowatin agre ja toimii sillä vaikkapa sähköinen lattialämmitys.
muokattu: 7.2.2019 13:52
Veikko Sorvisto 07.02.2019 14:19

Kiitos asiaan liittyvistä tiedoista.
Ratkaisu keskustelujen pohjalta.
Ostimme autoon lisäakun ja aurinkokenno systeemin, joilla uskomme
Pärjäävämme, tarvittaessa auto saa hötkyttää parituntia , jollei aurinko paista.
Kiittäen Veikko

Timo Haapanen 07.02.2019 16:38

Akku ei ota vastaan kuin n. 10 % kapasiteetista, eli 95 Ah:n akkua voi ladata vain n. 10A:n virralla. Kahdessa tunnissa sinne siis menee 20 Ah. Latauksen loppuvaiheessa tuon kokoinen akku ei ota vastaan kuin arviolta 5A ja aivan lopussa vain 1A.

Tyhjän akun täyteen saamiseen menee vuorokausi mutta jonkinlaiseen käyttökuntoon sen saa 8-10 tunnin latauksella.

@timppa

Toivo Koistinen 07.02.2019 17:26

Henkimaailman hommahan se akkutouhu nykyään sen jäläkeen kun akkuja pirsteltiin käntelemälä että sakat lähti, tai uudelleen hapottamalla.
Mutta jos akusta loppuu virta niin vähäksi, kuten meillä 29 pakkasesa aamuviideltä, että kaikki asuntopuolen asiat sammuivat valot, ja lämmitys.
Niin kun kone saatiin käyntiin, niin kaikki syttyi, ja pelasi heti taas. Kun autola ajelin muutaman parikymmentä kilometria, niin pysäytin, ja alettiin aamukaffin keittelyyn, ja sen juomisen, ynnä muuhun aamutoimeen. Homma pelasi kun junan vessa
Elikkä kun kone herää, niin virta riittää asuntopuolella normaaliin käyttöön. tekipä sitä virtaa siten omalla koneella, tai agregaatilla
Tai kuten kysyjä, että aurinkopaneelilla, ja riittävän isolla akulla. Akkuhan on kun löpösäiliö, joka riittää aikansa, ja täyttyy lataamalla
Tp

Raimo Hytönen 07.02.2019 21:58

Esitän siinä mielessä eriävän mielipiteen, että jos valitsee aggregaatin tehoksi 2 - 3 kW (2000 - 3000W) niin sitä voi käyttää jopa lämmittimen sähkökäyttöön. Ei tietenkään kovin ekonominen eikä -loginenkaan vaihtoehto, mutta vaihtoehto kuitenkin. Samalla se tekee mahdolliseksi myös muiden verkkovirtavälineiden käytön (kahvinkeitin, mikroaaltouuni etc, etc,,,) jos niille sattuu olemaan tarvetta.
Eikä Honda ole aggregaattimerkkinä ainoa autuaaksi tekevä, käyttökelpoisia löytyy muistakin merkeistä - paljon halvemmalla - kunhan ei ihan rimpulaa (=kaksitahtinen) valitse.

Toki alkuperäinen kysyjä on jo ratkaisunsa tehnyt, mutta voihan se kiinnostaa muitakin

Toivo Koistinen 08.02.2019 17:58

Kahtelin noita aggregaatteja. Kilovattisen, ja kahden kilovatin koko ero kanttiinsa oli muutamasta sentistä viiteen senttin kanttiinsa, painoa oli vajaa kymppikilo enemmän isommassa.
Eli koon puolesta ei kyllä ole estettä, ja kotioloissakin varavoimana isompi on paikallaan
Hinta sitten on laaja alainen homma.
Hondan hinnala saa melekeen kolome kiporia, ja pari muuta merkkiä.
Aikanaan kun ajelin noisa reissuhommisa 80 luvun alussa, mulla oli lavamosse, jolla kiertelin savotoilla.
Eräs kaveri kun iltasella kämpilä asioita jahkailtiin kehasi. Hällä ei ole vara ajaa kun mersulla.
Ni siitähän sitten perusteita. Hän sanoi, että mersu vaikka kallis päihittää mossen kestävyydessä mennen tullen, eli puoli miljoona kestää hyvin, ja ylikin.
No minä vertailin. Mulla on mossesa kohta 200 000, ja vielä käy. Minä mersun hinnalla saan noita viis.
Mitenkähän se asian kanssa oikeen ollaan.
Jos sulla mersu kiukuttelee, nin pakko saaha pois tieltä, etteivät varasta, mutta koistisen mosseahan ei kukkaan kunniallinen autovaras huoli, vaikka tienviereen jääki. tuumasi sivullinen
Puhuttiin muusta.
Asiasta kolomanteen kun jos teillä ollut on, niin miten asuntoautossa sen kuletus, eli pitääkö se pistää pussiin, ettei haise noki ?
Tp

Raimo Hytönen 08.02.2019 23:19

Kyllä se kulkee ihan hyvin tavaratilassa. Eikä noki juurikaan haise, bensiini kylläkin, varsinkin vähän huolimattoman tankkausoperaation jälkeen. Eikä se haju tule yksistään siitä aggregaatista, myös bensakanisteri voi tuoksahtaa - jopa enemmän kuin varsinainen sähkömylly. Hajuhaittaa voi torjua pistämällä kumpikin säilytyksen ajaksi muovipussiin tai -säkkiin, näin varsinkin retkeilyautoissa, joiden tavaratilan eristys asuintilasta on heikompi kuin varsinaisissa matkailuautoissa. Aggregaatin suhteen on muistettava, että sen pitää antaa jäähtyä ennen pussiin pistämistä.

Jyrki Salo 09.02.2019 11:25

En ole aggrea pussittanut,mutta käytän pienkonebensaa aikas hajuton
sitäkin saa jo joistakin nesteen mittareista,vähän edullisemmin
kuin 5l kannuissa ostettuna.

Simo Saastamoinen 09.02.2019 21:10

Aggrea kanssa puskiin harkinnut. Mutta mitäpä aggrella tekee, jos pelkkiä akkuja lataa. Onhan autossa laturi, päästökin varmaan samaa luokkaa, kuin aggressa. Eikä tarvitse kantaa bensoja mukanan.

Toivo Koistinen 10.02.2019 07:02

Tuota samaa olen minäkin pähkäilly joskus, eli miksi kaksi konetta lataamaan. Toinen paikallaan, ja toinen ajoon.
Mutta se taitaa riippua tyylistä leireillä. Jos on useita päiviä,jopa viikkoja samala paikalla, eli ei juurikan liiku, on aggregaatti, varsinkin talvella parempi, koska pitää se auton kone pistää lämpiämään pakkasesa, ja se vaatii vebaston ehdottomasti.
Vebasto kuluttaa sähköä ajoakusta, ja voi kovalla kelilä käydä, että pääkone sanoo, keväämmällä, keevää äämmä ll....
Sillon ollaan hinuripulassa. Mutta aggregaatti käymään, kun sähköä tarvii, ja se voi puputtaa tuntikausia, eikä tarvi kunnella tuntikausia sitä pääkoneen jurinaa illan rauhassa kun se osatehollaan laturia pyörittää.
Pääkoneenkin herättäminen sitten on helpompaa, ja ei edes pääkoneeseen vaadi edes vebastoa.
Lohkolämmitin vain
Mutta jos yönyli reissaja, joka latailee akut ajaissa, ja varsinki lämpöisinä aikoina, niin eipä tarvi normaalisti.
Minulla on haave ostaa semmonen kodin varavoimaksi, jos kesällä sähkökatkoja, niin pakastimien takia.
Ottaa mukaan kun on tarvis, ja jos ei niin jääköön kotiin. Kun kerran hyvän ostaa, niin sehän on vuoskausien, ja maksaahan tämä harrastus muutenkin, ABC kemsan tyhjäyksineen, ja vesityksineen maltaita, niin samaan konkurss menee
Olen jopa ajatellu joskus laitattaa vetokoukku autoon, ja kärryyn kuomu, jolloin akrekaatti saa olla siellä pensoineen, ja laittaa pakoputken jatko ulos kuomusta, niin käyntiäänikin hiljainen.
Jos joku on himo kalastaja, ja marjastaja, nin aggregaatti isompikin ja pakastin peräkärryyn, ja vot...
Tp
PS
Pihteinen nythän minä vasta keksin. Aggregaatti, ja tuo uppopumppu. Joesta kesällä vettä tynnöriin porkkanamaalle. HEH. Tartte kylmää kankkulan johtovettä. Vimikesänäkin jo suosittelivatten säästämään, koska niin kuivaa.
No saahan sitä ämpärilä kyllä sieltä joesta. Vaikiaa on tämä.

Kari Vesterinen 18.02.2019 09:27

Pähkäilin tuota agre-asiaa. Minulla on autossa truman lämmitin takatallin vieressä, ja takatallista isot reijät lämmittimen tilaan, lisäksi yksi lämmitysputki kiertää takatallin ylänutkassa. Siellä takatallissa on pakkasella jonkin verran lämminta, ja kun ohjeiden mukaan bensan ylin säilytyslämpö on +40c, joten tulin mietteliääksi, että.. Onkohan vain turhaa hössötystä vai miten?

Toivo Koistinen 18.02.2019 10:32

Ei ole hössötystä. Talviaikaanhan tuosta ei ole ongelmaa, koska yleensä ei sillon ole kuumaa, mutta bensa astia pitää olla siihen tarkoitetu, ei mikä tahansa pönttö. Nouseeko sulla siellä lauhalla kelillä miten lämpö takatallissa
Kesähelle säilytys on se ehkä ongelma.
Bensa on vaarallinen kun se on liian lämpösessä. Se pullistaa säilytys astiaa melkoisesti, kun muodostaa kaasua.
Aggregaatiahan tosin harvoin kesälä käytetään, muutakun pitkilä paikallan oloissa puskassa. Sillon on katsotava jostain varjoinen vileä paikka säilytykseen.
Tp

Kari Vesterinen 18.02.2019 14:51

Ehkä suurin ongelma on juuri talvi, kun se truma on metrin päässä jne kyllähän siitä trumasta lämpöä lähtee kun on pakkasta, en ole mitannut mutta tuntuisi noin perstuntumalla siellä lämpöä riittävän, koska koko autossakin lämpö riittää!

Toivo Koistinen 18.02.2019 16:30

Se on omansa, missä sitä pensaa. Tulee mieleen kesähelteellä seisovat bensa-autot pihoissa, että miten ne.
Mutta oikea bensa astia, ja kai se jos takatallissa liian lämmin, niin poksin hankintan, missä kulee se aggregaatti, ja se astia.
Tp

Markku Laakso 18.02.2019 17:57

Mulla on parikymmentä vuotta vanha Honda joka ei varmaaankaan tuota siniaaltoa. Silti kaikki laitteet on lataantunut. Läppärit, padit, puhelimet, c-pap laitteet ym.Jos joku laite ei lataannu niin siirtäisin katseeni laitteen valmistajaan. Vaunuissa ja autoissahan ei ole mitään laitteita jotka tarvitsee toimiakseen "puhdasta siniaaltoista" verkkovirtaa. En muutenkaan keksi mitään niin vaativaa, karavaanarien käytössä olevaa laitetta.
Markku

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.