Adrian ohjauspaneeli ja sähköt

Tomi Haarala 23.04.2019 17:03

Moi,
Fiat Adria 2013, liitteen kuvan mukainen ohjaustaulu oven yläpuolella, mikä on ”load” valo päävirta-painikkeen yläpuolella? Palaa vihreänä kokoajan, myös silloin kun 230 verkkovirta ei ole kytketty, joten lataamisen valoksi ei oikein sovi.
Ja toinen kummastelu, pari yötä sitten Truma oli sammunut, koska tuosta samaisesta ohjauskeskuksesta oli päävirrat (12V) sammuneet kokonaan - vain 230 valo paloi. Päävirtapainikkeesta virta uudelleen päälle ja Truma tulille ja 15 min päästä ohjauspaneeli kokonaan pimeäksi eli virrat katkesi. Taas päävirta uudelleen päälle ja sen jälkeen on toimi pari vuorokautta putkeen moitteetta??? Oli verkkovirtalatauksessa koko ajan. Sulakkeet näyttää ehjiltä, akussa jännitettä 12,8 kun ottaa verkkojohdon irti, akun kengät putsattu, ei näkyviä hapettumia akunkengissä eikä sulakkeiden kosketuspinnoilla.
Mikä sammutti päävirrat? Ehdotuksia?
-Tomi

Tomi Haarala 03.05.2019 17:02

Kysytääs nyt uudelleen, olen varma että täältä tietoa löytyy.
Tuo Adrian oven päällä olevan ohjauspaneelin pienet merkkivalot siis kummastuttavat.
Mikä on ”load” valo, se palaa aina vihreänä kun on päävirrat päällä?
Ja toinen ihmetys on oikeassa reunassa oleva kahden akun näköinen kuva ja siinä palaa vihreä valo, kun auto on käynnissä - arvaukseni on, että auton laturi syöttää virtaa myös hupiakulle silloin ja tuo valo informeeraa siitä?
Ja päävirrat ovat pysyneet nyt päällä, oiskohan jossain laturiboksin sisällä olevassa releessä ollut hapettuman poikanen talven jäljiltä...
Tomi

Gunnar Strömsen 03.05.2019 22:24

Kun tuo paneeli ei vaikuta kenellekään tutulle niin kannattaisi varmaan laittaa auton tarkka malli jne niin voisi tärpätä paremmin?

Nopealla googlauksella kun ei tuon näköistä paneelia ja ohjeita vastaan tullut. Tarkalla auton mallilla käyttöohjetta hakuun niin eiköhän sieltä selvyys löytyisi.

Gunnar Strömsen 03.05.2019 22:48

Vuoden 2012 käyttöohjeen mukaan paneeli olisi NE219L.

Arvauksesi tupla-akkuvalosta lie osuva kun käyttöohje sanoo näin: This symbol appears when the vehicle engine is running and the parallel batteries is active.

Load ledille ei löydy mittään. Arvauksena heittäisin että kertoo vaan sen että on kuormaa eli kulutusta. Vallankin jos se alempi ledi toimii indikaattorina sille että onko paneelissa virrat päällä.

Timo Haapanen 06.05.2019 20:01

Joissain hyvin varustellussa autossa on myös 'oikea' pääkatkaisija joka irroittaa hupiakut totaalisesti järjestelmästä.

Tälläisen irti kytkemisen tuo load-valo ilmaisee pimeydellään.

@timppa

Tomi Haarala 06.05.2019 20:41

Selvä pyy, nämä riittää vastauksiksi, load-valo siis palaa mulla aina kun on virrat päällä ja sillä hyvä. Kiitos selvittäjille taas vaivannäöstä!
-Tomi

Tomi Haarala 16.05.2019 22:42

No niin, jatketaanpas alkuperäistä kummastelua, ekassa viestissä merkkivalojen lisäksi ihmettelin, kun päävirta oli katkennut ilman mitään syytä.
Nyt tuo vika oli viime yön aikana toistunut... eli tuosta pääkytkintaulusta/ohjaustaulusta kaikki pimeäksi, vain 230V valo paloi, oli siis verkkovirran päässä. Jääkaappi oli verkkovirralla päällä, mutta sekin oli pimeänä eli lämmin. Jokin henki taustalla oli, kun painoin päävirta nappia, niin silloin se sammutti kaiken, myös tuon 230V merkkivalon. Uudelleen päävirrat päälle ja kaikki toimii taas.
Ehdotuksia mistä tuo johtuu ja mikä aiheuttaa? Se muuntaja/laturi-boksi? Ohjaustaulussa häikkää?
Auto on siis vm 2013 Fiat Adria Sport S 650 SF.
-Tomi

Tomi Haarala 18.06.2019 22:52

Päivitetään tilanne tuon virran katkoilun asiassa:
Päävirta katkesi vaihtelevan ajan (n. 5-15 tuntia) kuluttua, jos ohjaustauluun ei koskettu eli jos mitään nappia ei siitä painanut. Ja samalla sammui sitten truma ja jääkaappi.
Myyjäliikkeen, heidän huollon, maahantuojan sekä vielä tehtaankin ahkeran selvittelyn jälkeen jollekin iski mielikuva aiemmasta vastaavasta viasta. Lopulta tehtaalta saapui pienenkokoinen plug-in filter. Tuo tulitikkuaskin kokoinen boksi tuli laturiin kahdella moninapajohdolla tavallaan johtojen väliin. Tuo filtteri liittyy tuorevesisäiliön vedentaso ”mittariin” eli 4-tasoiseen led-valonäyttöön. Ilmeisesti vesisäiliöstä tuli jokin virtapiikki, joka katkaisi päävirrat ja tuo filtteri estää virtapiikin läpipääsyn (tämä analyysi allekirjoittaneen arvaus...)
Mutta nyt siis homma tuntuu toimivan. Case closed.

Gunnar Strömsen 21.06.2019 21:26

Aika mielenkiintoinen ongelma ;-)

Positiivista actionia on että keskustelun aloittaja käy kertomassa missä vika oli ja mikä oli ratkaisu :-) Nyt kun google jonkun tänne tuo, ei tartte kummastella että löytyikö ratkaisu vai ei \0/

Erkki Kauppi 22.06.2019 18:38

Asuntopuolen akku sökö jännite laskee jolloin kaikki virta katoaa taulusta kun kuittaa niin taas kaikki pelaa jonkin aikaa, näin voi käydä vaikka auto olisi verkkovirtaan kytkettynä en ole varma mutta luulisin että kaikki 12 v jännite menee akun kautta laitteille. Voin olla ihan metsässä asian kanssa mutta tutkituttaisin akun kunnon kuormitustesterillä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.