AdBlue

Seppo Suomi 08.06.2022 16:04

Kauhistelin tuota Bilteman AdBlue pöntön hintaa. 24,90€/10l (halvin hinta jonka löysin).
Piti käydä ihan läheisellä ST1 asemalla katsomassa mitä irtotavara maksaa. Nyt alkoi pyöryttää. 3.99€/l. Kohta päästään Virtasenkaupan maaliskuun hintoihin.
Luulisi että nyt terassikauden alettua saisi halvempaa ureaa. Uriinia olisi tarjolla yllinkyllin jatkojalostukseen.

Vesa Hakala 08.06.2022 20:43

Hankkijalla 20 litraa 40€.
Yaran valmiste hyvä pitempi täyttö putki mukana.

Heikki Ikonen 08.06.2022 22:34

Samoo ilimoo ne itä Ukrainassa hengittää ja piloo, saman maapallon ilimoo ko met, onkan siellä vierailla ureat käytössä tela vehkeissä, miks meän villetemmatmariat ei siihen sekaannu - vaaji tilille, meitä Suomalaisia vain kurmuuttavat. En ummarra? H

Petteri Haverinen 09.06.2022 07:15

Maksoi Saksassa huoltoasemalla huhtikuussa 2022 , 5 litran pönttö 24.95€. Ehdin muutaman 10 litranpöntön hankkia ennen hinnan nousua normihintaan 12,90€/10 litraa.
Ei ehdi menemään vanhaksi, sillä 3700 km lenkillä Euroopassa kului yhteensä 19 litraa adblueta..ja kohta mennään taas.

Vesa Hakala 09.06.2022 08:18

Millä Petteri reissaa?
Itsellä kulutus 2L/1000km.
19 litraa neljään tonniin aika paljon.

Ari Kuusisto 09.06.2022 11:19

Fiat ilmeisesti kuluttaa aika kovanlaisesti Ad:blueta . Olen kanssa 1l/1000km kulutusta pitänyt suuruusluokkana.

Vesa Hakala 09.06.2022 11:58

Itselläni on 140hv Fiat.

Petteri Haverinen 09.06.2022 12:29

Vuoden 2021 160 hp Ducato, saman vei myös 140 hp vm 2020. Tosin matkavauhti n 112 km/h.

Vesa Hakala 09.06.2022 12:49

Niin kulutuksen mukaanhan tätä menee. Meillä auton itsensä mittaama kulutus on 9L/100km tai jopa vähän alle.
Matkavauhdit meillä nopeusrajoitusten mukaan mutta harvoin pitkää aikaa yli satasta.

Esa Ojala 09.06.2022 16:10

2020 vm. Ducato, 180hp, kulutus 12-13L/100km, AdBlueta 3-4L/1000km.

Lauri Niittynen 09.06.2022 18:33
Heikki Ikonen

Samoo ilimoo ne itä Ukrainassa hengittää ja piloo, saman maapallon ilimoo ko met, onkan siellä vierailla ureat käytössä tela vehkeissä, miks meän villetemmatmariat ei siihen sekaannu - vaaji tilille, meitä Suomalaisia vain kurmuuttavat. En ummarra? H

Urealla poistetaan dieselautojen typpioksidipäästöjä ja ne ovat ihan paikallisia saasteita ja sairastuttavat ja tappavat ihmisiä lähellä. Ei tule panssareiden päästöt Suomeen, käytetään ureaa tai ei. Joskus puoli vuosisataa sitten Saksan korkeista savupiipuista tuli niin paljon typpioksideja, että pääsivät Suomeen asti metsien havupuita hapoksi muuttuessaan kurittamaan.

Heimo Turunen 10.06.2022 18:43

Onneksi Virtasen riistohinnoista on laskeuduttu alemmas. Varmaan osa korkeista hinnoista on hamstraajien ansiota. Reippaille autojensa manipuloijille on tiedossa synkät ajat kun viranomaiset alkavat ratsaamaan autoja. Tekniikka siihen onkin jo olemassa ja myös sanktiomallit.

Heikki Ikonen 10.06.2022 20:39

Lauri, johan se lapin imastokin tietää, höpö hommaa koko adblue. Net päästöt pahimmillaan käynnistettäessä auto ko pakkasta on 30 raitaa, mutta "kusi" jäässä - kuusi kuukautta vuojesta. Ko se aikanaan sulaa onkin moottori jo lämmin. Missä johdon mukaisuus, ei päätä ei häntää koko touhussa täällä laajassa lapin maassa jossa auto hakee kaveria. Toista se teillä missä on ainainen kesä. H

Heimo Turunen 10.06.2022 20:52

Kyllä nuo päästörajoitukset on ihan oikeita. Ainakin minulla toimii vaikka missä säässä. Jos ei lakeja ja säädöksiä noudata uhontakoot koko harrastuksen. Harrastus joka vie yli taloudellisen kantokyvyn kannatta vaihtaa toiseen.

Lauri Niittynen 11.06.2022 07:32
Heikki Ikonen

Lauri, johan se lapin imastokin tietää, höpö hommaa koko adblue. Net päästöt pahimmillaan käynnistettäessä auto ko pakkasta on 30 raitaa, mutta "kusi" jäässä - kuusi kuukautta vuojesta. Ko se aikanaan sulaa onkin moottori jo lämmin. Missä johdon mukaisuus, ei päätä ei häntää koko touhussa täällä laajassa lapin maassa jossa auto hakee kaveria. Toista se teillä missä on ainainen kesä. H

Typpioksidia syntyy vasta korkeissa lämpötiloissa, lähinnä moottorin kuormituksen ollessa suuri. Jääkylmä moottori ei typpioksideja tuota, vaan vastakkaista "merkkiainetta" eli nokea. Ja noki jää varastoon suodattimeen odottamaan lämpimämpiä aikoja ellei se pilaa samantein hengitysilmaa auton ympäristössä.

On niin ihanan perussuomalaista ajatella, että kun minun pihallani ei päästöt ole ongelma eivät ne ole ongelma missään muuallakaan. Voisi vaikka hensinkiläisiltä kysyä hengittäisivätkö he mieluummin 1970-luvun ilmaa nykyisen ilman sijaan.

Heikki Ikonen 11.06.2022 07:33

Päästöjen huomion kiinnittämistä minä kannatan, mutta pitää ottaa huomioon olosuhteet. Mikä toimii lämpimässä ei toimi pakkasessa jne.
Eurooppa, Suomi on pitkä ja kylmä maa, pohjoisen meret jäässä. Tekniikat/tavoitteet olosuhteiden mukaan. Tämä pitäisi hyväksyä globaalisti (EUssa). Väärät, kalliit ja tyhmät päätökset ajavat tehottomuuteen, yltiöpäiseen turhaan kustannusten nousuun joka kohdistuu epä reilusti ja tuntuu meidän kaikkien joka päiväisessä elämässä. Suurimpia kärsijöitä on pieni ja keski tuloiset kun Suomalainen puhdas maito, vihannekset, vilja ja liikkuminen kallistuu, harrastuksista puhumattakaan. Piste. H

Toivo Koistinen 11.06.2022 10:32

Monmutkasta tuo kulttuur, sanoisi Esa Pakarinen.
Jos aattelee kokonaisuutta, nin siihen voisi aatella, vaikka auton uussiminen, siihen apluu maallin, Minkä verran kokonais päästöä, ja saastetta se sen teko, ja karavaanin pihaan toimittamisessa, ja vanhan pois viennissä lopuksi hajotettavaksi, ja kierrätettäväksi.
Vertaamiseksi vaikka, että pitää vanhan hyvässä kunnossa, ja huoltaa hyvin.
Puhutaan Suomen vaikutuksesta maaailman ilmastoon, no se ei ole iso, mutta paljonko keskimäärin yhden suomalaisen kokonaispäästö on verrattuna koko maailman ihmiskunnan ihmisen päästöihin.
Juuri eilissä Eu moitiskeli suomen metsien tilaa, kun alkaa niiden kyky sitoa hiilidioksiidia vain laskemaan, ja niiden kokonais vuotuinen kasvu on vähemmän kun poistuma.
Tulivaan tuossa kun pinoilin renkkuun noita halakoja, mitä teen tuossa, kun purin tuon rasikoivukasan pölökyiksi, minkä keväällä kaatelin rantatien varresta.
Sekin osaltaan huonontaa, kun niiden kyky sitoa hiilta katosi, mutta tuotavat sitä kun polttelen pois ne uunisa.
Mutta sitä tuumailin, että jos, ja kun maapallo saastuu niin, että se tuhoa elämän täältä, niin eipä sen kiertalyä aurinkon ympäri hidasta.
Jatkaa elämäänsä, ja putsailee ihtensä taas. Elikä tämä kaikki koskee meitä nyt,
Tp

Lauri Niittynen 11.06.2022 12:13
Heikki Ikonen

Päästöjen huomion kiinnittämistä minä kannatan, mutta pitää ottaa huomioon olosuhteet. Mikä toimii lämpimässä ei toimi pakkasessa jne.
Eurooppa, Suomi on pitkä ja kylmä maa, pohjoisen meret jäässä. Tekniikat/tavoitteet olosuhteiden mukaan. Tämä pitäisi hyväksyä globaalisti (EUssa). Väärät, kalliit ja tyhmät päätökset ajavat tehottomuuteen, yltiöpäiseen turhaan kustannusten nousuun joka kohdistuu epä reilusti ja tuntuu meidän kaikkien joka päiväisessä elämässä. Suurimpia kärsijöitä on pieni ja keski tuloiset kun Suomalainen puhdas maito, vihannekset, vilja ja liikkuminen kallistuu, harrastuksista puhumattakaan. Piste. H

Aika kallista, tyhmää ja tehotonta olisi myös se, että asiat tehtäisiin sen mukaan, että joku prosentti Suomen kansasta tai promille eurooppalaisista olisi mitoittava tekijä. Lapin maaseudulla ei ole millään väliä, mutta voisiko savuttavalla dieselillä kaikki ajella Rovaniemellä? Pitäisikö ennen Oulua laittaa ad-blue päälle vai vasta Jyväskylän lähellä? Ehkä Ouluun riittäisi nokifiltteri. Tampereella arvostettaisiin jo sitä, ettei auton päästöjä huomaa, Helsingissä ei saisi päästää oikeasti.

Eläminen on kallistunut aina, miksi nyt kun lähes kaikilla on moninkertainen määrä rahaa entiseen verrattuna käytössä, kaiken pitäisikin pysyä euroina samassa hinnassa tai mieluummin laskea? Vuosiin ei olla ylletty asetettuun inflaatiotavoitteeseen, kahteen prosenttiin, nyt on aika ottaa takamatkaa kiinni.

Toivo Koistinen 11.06.2022 13:55

Se takamatka alako sieltä, kun tuli yhteisvaluutta, ja prosenttikorotusmalli palkkoihin. Sen aikana on hinnat karanneet käsistä.
En viitsi sitä silahkafile vertausta, muttaa kun löpö on kohta 3 ööriä, se on 18 markkaa litra. Mikä huuto sillon olisi ollut sillä hinnalla, kun viiitonen ois ollu myrkkyä. Nyt mennää hiljaa kiltisti tankille, ja töllön kymppi uutisnikkarille vähä valitellaan.
Juur naapurin kansa pohdiskeltiin, että kauppalasku heleposti on parisataa ööriä 1200 mk
Mutta jäi pois siittä auton saastuttelusta. Jopa hallitustenkin romutuspalkkio toimesta jahdataaan uusimaan autoja, joissa on 2000 luvun alusta olleet kaikki nykyajan tekniikka, muuta kun kuppiaiden keksimää turhakrumeluuria myynnin edistämiseen.
Tosiasiassa koneen puhdistus systeemit voisi vaikka mejän 19 vuotiaaseen sitikkaan lisätä, eli se apluu, ja semmonen.
Sen todellinen kulutus 25 000 kilometrin matkalta mitattuna on 5,4 l / 100 km, elikkä sen alemmas ei nykysetkään pääse.
Toimii kun vanha kaappikello, ulukonäkö kun äijän käppänällä, Eikun valtion romutustuella putsarilaitteen koneeseen, tai vaikka sähkömoottori koneisto. Johan vuoskymmeniä sitten autoharrastaja tojotan keulaan rakensi vetypolttokenno koneen.
Nykytekniikalla tehdään vaikka ihminen toisen sisään jos halutaan.
Tp

Harri Halinen 11.06.2022 14:29

Otitko Toivo huomioon yhteisvaluutan alkamisesta alkaen tulleet eläkkeiden tai palkkojen korotukset kun laskit nykyhinnaksi 18 euroa?
Jos huomioi vain osan muutoksista on vertailu väärin.

Toivo Koistinen 11.06.2022 16:08

Kyllä, ja siinäkin puree se prosentikorotusmalli, tosin eläkkeilä leikatulla mallilla. Kylläse niin on, että kun kuudesta markasta tuli markka, niin silä on ollu vaikutus prosenttimallin korotuksien avulla eriarvoisti Suomen.
Tosin valtiotkinhan elää koko maalimassa kun entisadun hölmöläisten peiton jatkaminen. Kun peitto ei ultanut peittämään varpaita, otetiin pääpuolesta pätkä jatkamaan peittoa jalakopäähän.
Syydetään miljoonia menemään niinkun minä kun pyysin tuttavaa huoltamoon paakkelssikaffille, ja remakasti. Minä pistouvaan.
Miljardeja otetaan velekaa samaan aikaan, ninkun satasia olisivat. Muutta elämäähän tämävain on.
Tp


Muulla on kohta rankat pinossa katoksen alla, ja eikun joulupukkia oottelemmaan, tosin tulleehan sekin aika oottelemattakki, ja taas juluma risukimppu kainalosa pukilla, että ruvetaampa äijä tilille vuen puuhistas.
muokattu: 11.6.2022 16:11

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.