ACEA C 2

Hannu Leinonen 25.07.2019 19:23

Tässä keskustelussa on tarkoitus jakaa ajantasaista tietoa niille eurokutosten omistajille, jotka pähkäilevät sopivaa voidetta kulkimeensa. Toivoisin ettei kukaan alkaisi kehua kuinka lostavasti on pärjätty Mobil Suberilla aina 60-luvulta lähtien. Siis: Laittakaapa tuotemerkkejä öljyistä, jotka yltävät tuohon. On tässä toinenkin huoli: Kirjoittelen täältä Savon sydämmestä Kuopiosta. Lähimmät Dukaton merkkihuollot löytyvät Jyväskylästä ja Varkaudesta. Missä te Best Caravanista kulkimenne ostaneet huollatte autonne.

Jarmo Pursiainen 26.07.2019 15:48

Itse myös Kuopiolaisena huollatin Ducatoni viimeksi viime kesänä Mekonomilla Leväsellä. Sanoivat että Rinta-Joupinkin autoja käy siellä. Raskone Sorsasalossa voisi olla kanssa yksi paikka ja eikö se Best Caravankin huolla. Sinulla varmaankin on niin uusi auto että haluaisit merkkihuollon palveluja ja Hartikaisella ei taida olla enää Fiatin edustusta mutta ilmoittelevat nettisivuillaan matkailuauton huoltoa ja on Citroen edustus.

Christian Rethmann 26.07.2019 18:53

Tää ei nyt oo välttämättä sellanen vastaus mitä kysyjä tähän kaipaa mutta kerron silti.

Jokaisella öljymerkillä on olemassa omat suositustaulukkonsa josta löytyy kunkin merkin öljysuositus kulloiseenkin vehkeeseen. Näiden karavaanihommien yhteydessä kannattaa kuitenkin huomioida että rekkarihaku ei välttämättä linkitä autoa ollenkaan tai linkittää väärään joten auton oikeellisuuden kanssa kannattaa olla tarkkana. Ja jos on niin valveutunut kansalainen että tietää sen oikean luokituksen, voi suositellun öljyn spekseistä tsekata että löytyy se mitä kaipaa.

Mobil: https://tinyurl.com/yxjhdeag
Neste: https://tinyurl.com/y3dcwwch
Castrol: https://tinyurl.com/y66e6x5k
Total: https://tinyurl.com/yycuaurb
Liqui Moly: https://tinyurl.com/y5kkfukb

Tossa nyt muutama. Ja sellainenkin vaihtoehto on olemassa että käyttää asiansa osaavaa varaosaliikettä, niissä ainakin pitäisi olla osaamista tuohonkin asiaan.

Timo Haapanen 28.07.2019 13:41

ACEA C2 ja ACEA C3 erot ovat pottoaineenkulutuksessa. ACSA C3 voitelee paremmin kuin C2 erityisesti kuumassa päässä.

https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/
''C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus''

Mulla auto on euro 5 ja käytän C 3 öljyä vaikka pyynti on C 2.

https://www.acea.be/uploads/publications/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf

@timppa


ACSA piti olla ASEA
muokattu: 28.7.2019 13:42
Timo Haapanen 28.07.2019 13:52

Linkistä löytyy mm. tämä: 1.3 Viscosity at high temp. & high shear rate CEC L-036-90 Viscosity at 150oC and
106 s-1 shear rate mPa.s ≥ 2.9 ≥ 3.5.

Kuumassa, 150° on C 2 ohuempaa kuin C 3

https://www.acea.be/uploads/publications/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf

@timppa

Mauri Laukkanen 28.07.2019 16:56

Nyt ei pidä unohtaa että uuden auton voi huolattaa melkein liikkeissä kuin liikkeissä
siis takuu säilyy EU,n uuden asetuksen mukaan.

Mitä öljyihin tulee tuolla edellä jo tuli ilmi paljon asiaa niistä ja Fiattin öljyäkin saa varmaan ostaa vapaasti ,vaikka netistä mikä täyttää uusien autojen öljylle asettamat
laatu vaatimukset.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/282863-raukeaako-takuu-jos-autoa-ei-huolla-merkkihuollossa-joka-kolmas-vastaa-vaarin


Erittäin hyvä aihe käsiteltäväksi,toivottavasti joku ei ala vääntämään tästä skeidaa ?.
muokattu: 28.7.2019 16:59
Timo Haapanen 28.07.2019 18:39

Ja viisain on olla noudattamatta järkyttävää 40 000 km:n vaihtoväliä. Itsellä on nyt 61 000 km ja öljyt olen vaihtanut kuusi kertaa. Mulla se vaihto maksaa n. 45€ ja ottaa puolisen tuntia joten en siinä pihtaile.

Ducato ei pyydä mitään lisäaineistuksia joten perusöljy käy ( euro 5 ) Tämä on täysin sopiva muuten kuin tuon ASEA C 2 osalta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/GM-LongLife-5W30-oljy-5l-dexos2

Tuolla Christianin linkeissä oli vääriä täyttömääriä, 5,5 litraa jos laittaa menee jo tarkalle ettei ole liikaa. Missään nimessä ei liikaa pidä laittaa.

Huoltovälin ilmaisin pitää nollata, muuten auto alkaa tiputtaa tehoja sekä vilkuttamaan öljyvaloa. Merkkiliike väittää ettei saa nollattua muualla kuin heillä, ainakin tuossa meidän kylän verstaassa nollaus tapahtuu helposti.

Etelään menijöiden kannattaa huoltovalo miettiä, vaikka olisi vaihtanut öljyt esim. 35 000 kohdalla ei etelästä pääse kotiin ilman valon nollausta. Huoltovälin voi nollata milloin tahansa, aina tulee 40 000 km. ajoaikaa ennen kuin se taas pitää tehdä.

@timppa

Mauri Laukkanen 28.07.2019 20:09

Taas tuli kerran todistettua,ei ole kaikki miltä näyttää,siis täältä löytyy tietotoimisto
jopa ACEA C2 öljy on ja mistä stä saa.

Kun tämänpäivän autoissa korostetaan erityisesti merkkihuollossa tapahtunutta huoltoa,uskon perusteella merkkiliikeet rahastavat.

Kun vielä tiedämme että tämänpäivän autojen mootorit tulevat enempi ja enepi yksiltä mootorin valmistajilta ,eli suunilleen samat koneet useissa autoissa,esim.
Citroën/Pegoet ja taitaapi samaan soppaa olla jopa uudet japanin ihmeet Toyota
joka loi omalla pakulla hyvän maineen ,mutta se onkin Citreon tai Pökötti joka on Toyota nykyään?.

Ja siinä minusta tehtiin vuosisadan puhallus jonka kansa uskoi,mutta se siitä.

Mauri Laukkanen 28.07.2019 20:10

Taas tuli kerran todistettua,ei ole kaikki miltä näyttää,siis täältä löytyy tietotoimisto
jopa ACEA C2 öljy on ja mistä stä saa.

Kun tämänpäivän autoissa korostetaan erityisesti merkkihuollossa tapahtunutta huoltoa,uskon perusteella merkkiliikeet rahastavat.

Kun vielä tiedämme että tämänpäivän autojen mootorit tulevat enempi ja enepi yksiltä mootorin valmistajilta ,eli suunilleen samat koneet useissa autoissa,esim.
Citroën/Pegoet ja taitaapi samaan soppaa olla jopa uudet japanin ihmeet Toyota
joka loi omalla pakulla hyvän maineen ,mutta se onkin Citreon tai Pökötti joka on Toyota nykyään?.

Ja siinä minusta tehtiin vuosisadan puhallus jonka kansa uskoi,mutta se siitä.

Timo Haapanen 28.07.2019 21:12

Äläppäs Maukka vinoile! Kirjoitin vain oman mielipiteeni ja sen perusteet. Oikeita vai vääriä siitä en tiedä.

Siltä näyttää että Ducaton koneesta ei saa euro 6 normin mukaista ellei käytä äärimmäisen ohutta öljyä, voitelu olkoon sivuseikka.

@timppa

Hannu Leinonen 15.10.2019 18:24

Paljon tuntuu olevan öljyasiantuntemusta täällä. Kukaan keskusteluun osallistunut ei kuitenkaan ymmärtänyt ACEA luokituksen funktiota. Kysymyshän on öljyn tuhkaantumis ominaisuudesta, joka on tärkeä ominaisuus hiukkassuodattimilla varustetuissa uusissa eurokutosissa.

Timo Haapanen 17.10.2019 12:56

Tulivathan lowSAPS asiat selitetyiksi tuolla ylempänä.@ timppa

Urpo Virta 03.11.2019 22:02

Meillä Pelttari laittoi Totalin C1 Quartz 0w30 :t 2018 autoon 1v öljyvaihdossa. Itse ensi sis.ajo kilomettit 4tkm jälkeen Mobil C2:t , mutta tuo 1v oli Pelttarin mielestä se oikea huomioiden noi jälkikäsittelyt. Tilasin samaa Total C1 Quartz 0w30 öljyä Trodosta ja maksoikin vain osan Pelttarin hinnasta. Sitä kun ei suomesta saa normi "Motoneteista".
https://www.trodo.fi/moottorioljy-total-0w30-quartz-ineo-first-5l


https://www.totalnordic.com/fi/palvelut/oljynvalintaopas
muokattu: 3.11.2019 22:05

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.