ABS

HIRVENSALO JORMA 09.10.2006 17:12

Nyt minun autosta, Fiat Ducato, 1,9 TD, vm. 2000, KNAUS Sport Traveler 500 reistailee ABS. Jarrujen merkkivalo ja ABS merkkivalo palavat jatkuvasti. Testattu, että ABS ohjausyksikkö olisi vikaantunut.

Olisiko kellään vastaavia kokemuksia. Ja miten kannattaisi lähteä korjaamaan muuten kuin kääntymällä Fiat Ducato maahantuojan puoleen?

Jarrut kyllä toimivat, mutta äkkijarrutusta en ole edes kokeillut.

HALMEENMÄKI JUHANI 09.10.2006 23:27

90% noista ABS-vioista on antureissa. 60% huonoja liitoksia ja loput rikkinäisiä antureita. Huolto aloitetaan avaamalla liittimet ja putsaamalla. Tarpeen vaatiessa uusi vikadiagnoosi josko jo kertoisi anturivaista että mikä...

NIEMI TUOMO 15.01.2007 21:47

Saitko ABS:t toimimaan ja mikä oli vikana. Meillä vm 2001 Ducato 1.9 td ja merkkivalo päällä - anturi vaihdettu.

HIRVENSALO JORMA 15.01.2007 22:44

Homma on vain odotellut. Minulle on liian kallista ostaa uutta ABS ohjainyksikköä, joka autosähköliikkeen testien mukaan on vialla.

Protestoin, että autoihin rakennetaan tuollaisia värkkejä.

Jarrut toimivat asiallisesti. Minulla on eräs konsti jonka olen toteuttanut - jos haluat että kerron - niin ilmoita sähköpostiosoitteesi.

Jossakin vaiheessa joutuu ilmeisesti vaihtamaan ABS yksikön -ellei muuta keinoa löydy karavaariväeltä - jotta saa ajopelin salonkikelpoiseksi.

JANHONEN MATTI 15.01.2007 22:53

Kannattaa nyt kuitenkin ensin poissulkea nuo anturi- ja liitin/johtoviat ennen laajempaa operaatiota alkaa tekemään. Joskus vika löytyy helposti ihan silmämääräisellä tarkastelulla ja joskus taas on käytävä pyörä kerrallaan jarrut läpi liitos liitokselta ja anturi anturilta ennen kun vika löytyy. Tämä on vielä sitä halpaa remonttia mutta sitten kun mennään merkkikorjaamoon ja aletaan vaihtamaan ABS-yksikköä niin sitten sattuu jo seteliin. Todella harvoin se itse ABS-yksikkö niistä menee. Jarruttomaksihan se auto ei mene vaikka ABS reistailee.

ÄIMÄNEN AIMO 16.01.2007 11:17

Ehdottomasti kannattaa käydä liitokset läpi ja puhdistaa ne. Sitten mittaat yleismittarin ohmi alueella onko anturissa vastusta ja jos ei ole, niin anturi on rikki. Usein myös pelkkä anturin pinnan puhdistus auttaa. Jarruista irtoaa metallipölyä, joka kiinnittyy anturin mangneettipintaan ja tekee häiriön. Itselläni kävi juuri näin, kun puhdistin niin alkoi pelittää.

EEROLA TEEMU J 21.01.2007 14:47

Kokemusta on. "Vika korjaantui" parikin kertaa kun tuli tarpeeksi kylmät ilmat- molemmilla kerroilla lapissa. Vika tuli sitten taas uudestaan kun palattiin etelän lämpöön.

Otin ohjausyksikön irti ja puhdistin liittimet, joita on sekä lähtevässä johtonipussa että yksikössä kolmisenkymmentä. Vika korjaantui. Ts. vika on mahdollisesti joku kylmäliitos paketin sisällä, huono liitoskosketus tai johdinkammassa. Testerissä kaikki näyttää samalta vialta. Kun kyseessä on yli tonnin maksava murikka, niin kyseessähän on selvästi Boschin harjoittama asiakkaan ryöstäminen. Piraatteja ei ole saatavilla.

Joku kertoi ettei ole uskaltanut lukkojarruttaa ABS:n ollessa poissa. Ei mitään syytä säästellä, koska jarrut ovat 100% yhtä tehokkaat ja luotettavat ilman absiakin. Kesäkeleillä jarrut ovat jopa tehokkaammat ilman absia, mutta talvella kannattaa "pumpata" vanhaan malliin.

Myös Bosch- erikoistuneet korjaamot (usein AD- tarvikeliikkeiden yhteyessä) testaavat ja hankkivat osia. Bosch ei ota takaisin mitään osia, joista vähänkin näkyy että sitä on "sovitettu" paikalleen tms. Tämä voi tulla kalliiksi jos esim. hankkii keskusyksikön irrallisena ja sitten vika olisikin johdinnipussa/kammassa.

JUVONEN ERKKI 21.01.2007 15:17

Mittaa anturilta tuleva jännite yleismittarilla AC-alueella ja että jännite on suunilleen samaa luokkaa kaikilta antureilta. Esim. johto sisään ikkunasta ja nopeus 40 km/t.

JOKINEN ARI T 28.01.2007 11:53

Taitaa olla yleinen vika vm-2000 ducatoissa tämä abs-valon palaminen. Mulla se tuli onneksi jo takuuaikana, ja pääsin nauttimaan Delta-auton korjausyrityksistä muistaakseni n.5 kertaa ennenkuin keskysyksikkö vaihdettiin ja vika korjaantui (edellisellä kerralla jo väitettiin oikein kuitin kanssa että se on vaihdettu! ,mutta tämähän on normaalia Deltahuijausta) Eräs tuttavani korjautti Abs-yksikon jossain ulkomailla, kun ei ollut enää takuu voimassa. Olisko siis kyseessä yleiset kylmäjuotokset??

EEROLA TEEMU J 28.01.2007 14:29

Olen samaa mieltä, että yleinen vika 2000 Ducatoissa.Tällä paikkakunnalla on 3 Knausin samanlaista vm 2000 autoa, joissa jokaisessa on ollut ABS-vika. Delta "testasi" minullakin huollon yhteydessä vian ja tulokseksi tuli " testeri näyttää vikaa vasemman takapyörän anturissa, mutta kokemuksen mukaan vika on ohjausyksikössä". Arvaus maksoi 75 euroa ja onneksi ei mitään tehty. Korjaamopäällikkö kertoi ratkaisseensa ongelmat omassa m- autossaan yksikölle tulevaa " johdinnippua vääntelemällä". Boschin huollossa testaus maksoi 25e.

Kertovat, että ohjausyksiköissä voi olla pieniä eroja jopa saman vuosimallin aikana. Tämän vuoksi oikean yksikön löytämiseksi tarvitaan tarkat tiedot auton valmistenumeroa myöten. Tämä vähentää piraattivalmistajien mielenkiintoa tuoda omia virityksiään markkinoille. Ainakin Englannissa on korjauspalvelu rikkinäisille ABS- yksiköille -ilmoittelevat netissä.

HIRVENSALO JORMA 28.01.2007 20:03

Tästä tulikin mielenkiintoinen keskustelu. Kiitos kaikille tähän mennessä osallistuneille. !!

Minulla homma on levännyt muutamia kuukausia. Syksyllä puhdistin kyllä anturit ja sen pääliittimen, joka menee ABS yksikölle. Itse yksikköä en ole ruvennut purkamaan.

Eräässä autosähköliikkeessä aikoinaan testattiin missä vika ja se paikantui ABS yksikköön. Testi maksoi vaatimattomat 100 Eur. Katsotaan kun pakkaset menee ohi tuleeko intoa lisää tutkia.

NIEMI TUOMO 05.02.2007 21:56

No nyt on vika poistunut. Delta auto paikallisti vian vasemman etupyörän anturiin joka vaihdettiin mutta vika säilyi. Fiksusti vaihtoivat toisesta autosta ohjainyksikön ja vika poistui. Nyt on paikalla vaihdettu ohjainyksikkö. Näyttää olevan tämän auton tyyppivika.

HIRVENSALO JORMA 05.02.2007 22:07

Kiitos, että pidät minua ja muita ajan tasalla. Kyselen vielä että pitikö siinä touhussa irroitella ne kaikki viisi jarruputkea vai voiko sähköisen osan ohjainyksiköstä vaihtaa erillisenä. Mistä sait hommatuksi ohjainyksikön vai pitikö se ostaa "kovalla rahalla" Delta-autosta.

KOSKINEN JANI 07.02.2007 14:28

Ensimmäinen postaus tuoreahkolta jäseneltä...

Mutta asiaan, elektroniikan suhteen kun olen hieman perverssi (varsinkin rikkinäisen) niin kiinnostaisi vilkaista sisälle tuollaseen boksiin ja tutkia mikä siellä on vikana.

Jos haluat luovuttaa sen minulle tutkittavaksi niin laita vaikka mailia: jani.koskinen@pp.nic.fi

EEROLA TEEMU J 07.02.2007 14:54

Vastaan osaltani, kun olen ABSin sähköisen osan irroittanut. Kiinnitys voi vaihdella, mutta minulla yksikkö on kiinni kahtapuolta hydrauliosaa avattavilla ruuveilla. Ne piti avata ja kiinnikkeitä vähän levittää, jotta pääsi avaamaan muutaman sähköistä yksikköä hydrauliosaan kiinnittävät ruuvit ( olisko ollut ristipääkannat eikä toraxit, en muista)jotka lähti helposti. Sitten oli vielä joku erillisjohto alapuolella mikä irroitettiin. Paksu johdinnippu on kiinnitetty poikittain olevalla muovikiinnikkeellä, mikä lähtee sen päässä olevasta aukosta sivulle liikuttamalla.Kannattaa irroittaa ihan ensiksi ja saattaa olla aluksi tiukassa, CRC auttaa.

Hydrauliputkia piti vähän väännellä, mutta ei niitä tarvinnut irroittaa. Jos auton alustassa on kurasuojus, niin se on myös irroitettava, koska homma tehdään alhaalta päin. Paksua johdinnppua paikallaan pitävä muovikiinnike pitää kokoamisessa passata niin, että lovet osuvat kohdalleen yksikön lovien kanssa. Kun kiinnikkeen työntää pohjaan, niin samalla liitokset kiristyvät.

HIRVENSALO JORMA 28.03.2007 21:17

Tuli lämpimät ilmat ja aloin mittailla anturien vastusta. Liitin irti ABS yksiköstä ja mittasin jokaisen anturijohdon erikseen. Kaikki neljä näyttivät samaa n. 1250 ohmin vastusta, joten tasasähkömielesä sekä anturien että johtojen pitäisi olla kunnossa. Yksikössä oli toinen liitin, jonka irroitin ja tarkistin - ei hapettumia. CRC tä liittimiin ja sitten tarkistamaan vieläkö merkkivalot palavat. Kyllähän ne siinä palaa tillottavat - ei ollut siitä testistä mitään apua. Jarrun ja ABS merkkivalot palavat heti tyhjäkäynnillä ja myös ajaessa. Toivoton vika taitaa olla korjata.

Itse ABS yksikön sähköistä osaa en alkanut vielä irrottamaan. Näyttää olevan aika hakala irrottaa kun murikka, jossa jarruputket on kiinni, on paikoillaan. Kannattaakohan mennä niin pitkälle, että alkaa ottamaan säköpuolen irti ja katsoa onko siellä katkoksia.?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.