5 vaihde tihennetty - ensi kokemukset positiivisia

RUOTSALAINEN JUKKA 09.04.2008 17:57

Hei kaikki, tässä muutama viikko sitten avasin keskustelun 5 vaihteen tihentämisestä ja kyselin apuja asian tiimoilta. Sain runsaasti hyviä vinkkejä. Tänään on asia hoidettu kuntoon ja vastaavasti jaan kokemuksia teille.

Vaihdatin 25 % tiheämmän 5 vaihteen ja lopputulema oli seuraava:

aikaisemmin kierrokset olivat 90 km / h: noin 1900 kierrosta. Nyt kierrokset ovat vastaavalla nopeudella noin 2400 kierrosta auto kulkee aivan eritavalla. Vitonen jaksaa vetää hyvin, eikä 4:lle vaihtoa tarvinnut vatkaa yhtään kuten aikaisemmin tapahtui. Tämän huomasi poikkeuksellisen selvästi, kun ajoin vastatuuleen ja ylämäkiin. Aikaisemmin tämä ei olisi onnistunut. matkavauhtina pidin 90 -100 km / h, kierrosten ollessa 2400 - 2900

Käsitykseni asiasta on se, että aikaisempi vitonen oli yksinkertaisesti niin harva, että kone ei jaksanut väntää matalilla kierroksilla. Nyt kone kiertää enemmän ja vääntö on parempi, sillä eihän koneessa ole tehot mihinkään muuttuneet.

Palvelun hoiti Hyvinkään ajoneuvokeskus odottaessa. Työhön kuului: 5 vaihteen rattaiden vaihto, uudet öljyt askiin + moottorin öljyn vaihto + suodatin. Yhteensä 200 -300 euron puolessa välissä (rattaat hommasin itse tamgearsista). Odotin paikan päällä ja aikaa kuului muutama tunti. Erittäin hyvä palvelu.

No tässä tietoa, heittäkäähän kommentteja.

Jukka

LAHTI ANTTI 09.04.2008 18:07

Hienoa Jukka, että sait onnistuneen lopputuloksen!

PELLIKKA ERKKI 09.04.2008 19:05

...Kylläpä sinun nyt passoo huristella...Kerrotko vielä onko nuo nopeudet nuilla kierrosluvuilla todellisia nopeuksia vai mittari nopeuksia.

POIMAA MIKA 10.04.2008 08:48

Täytyy harkita samaa juttua, Kuopiosta olen kysellyt, ja ainakin Autohuolto Räisänen osaa kyseisen homman tehdä, mutta minä harkitsen 15% rattaita, pyydän mielipiteitä mitä tiheyttä suosittelette?

UUSITALO MARKO 10.04.2008 09:37

Kuullostaa kohtuullisen edulliselta toimenpiteeltä. Mitä rattaat maksoivat?

ASIKAINEN MATTI 10.04.2008 10:09

Oliko vaikutusta polttoaineen kulutukseen?

RUOTSALAINEN JUKKA 10.04.2008 17:24

Moi, tässä jotakin vastauksia kysymyksiinne:

Rattaiden hinta

noin 250 euroa kotiin tuotuna

Polttoaineen kulutuksesta en osaa vielä sanoa, mutta uskon, että ei ole suuria vaikutuksia.

Laittaako 15 % vai 25 % tiheämpi.

Itselläni kävi niin, että minulla oli kotiin toimitettuna 15 % tiheämmät rattaa kotona. Kun sitten hain auton tallista (seisomasta) ja yritin ajaa kehä III:sta, niin siitä ei tullut mitään. Jono meni noin 85 km/h, mutta en pystynyt vitosella ajamaan, kun kierroksen olivat noin 1700. Eli jouduin jurramaan nelosella kokoajan. Sitten moottoritiellä taas kävi niin, että minun piti nelosella vedättää 100 - 105 km/h ja heittää vitonen pesään: kierroksen laskivat vitosella kyllä noin 2200 ja nopeus oli n 100 km/h. On ok ajaa 100 km/h ja vitosella, mutta a) aina ei voi ajaa näin kovaa b) auto hyytyi heti kun tuli loivaa pidempää ylämäkeä tai tuulta.

Kun olin nämä todennut ja kokenut, niin laskin, että on paljon parempi tuo 25 % ainakin minun tapauksessani. Ratkaisu oli oikea. Yksinkertaisesti voitte havainnoida asiaa omassa autossanne siten, että katsotte mitkä ovat kierroksenne jossakin tietyssä nopeudessa. Vaihtamalla 25 % tiheämmät rattaat, kierrokset nousevat noin 20-25 % samassa nopeudessa.

Autoni on 6,8 m alkovi, 2,8 JTD (uudempi kone) ja paino lastissa on se 3,5t.

terveisin

Jukka

EEROLA TEEMU J 10.04.2008 18:55

2,8 JTD:llä on näköjään täysin eri luonne, siis välityssuhteet, kuin edeltäjällä 2,8 i.d.TD:llä. Sillä onnistuu mainiosti 5:lla 85 km/h (tod. nopeutta) ajaminen Maxin tehdasvälityksillä, painoa 3,5 t, jolloin kierrokset jo n. 1900, eli parhaan väännön alueella. Voisi ihan hyvin väännön puolesta ajella vitosella jo 10 km/h pienemmälläkin nopeudella, mutta pitää "varoa hammaspyöriä". Nelosella puolestaan voi esim. ohituksissa vedättää toiselle sadalle, mutta leppoisissa rekkojen ohituksissa vitonen kiihdyttää riittävästi välillä 85- 100.

Tuolla alkovilla saattaa olla melkoinen vaikutus varsinkin tuulisella säällä 1/2 tai täysintegroituun verrattuna. Melkoinen töppäys tehtaalta että ostajan pitää 25%:lla korjata pykälää, minkä jälkeen se ei paljoa enää 4- vaihteesta erotu. Valmistajat on ajatelleet vain keskieurooppalaisia käyttäjiä jos niitäkään.

MANNINEN RISTO 31.07.2008 20:32

2,8iTD vm.-99 alkovi. Rattaat vaihdettu 19% tiheämpiin. Tamgearsilta ostettu ja työn teki Ala-Könnin korjaamo Laukaassa. Vaikutus kulutukseen testattu. Sama tieosuus (n.290km)ja lähes samanlainen liikenne. Ei siis mikään normaali reissumatka. (Tiedoksi "viisaille"). Vauhtia navin mukaan n.84km/t. Vanhoilla rattailla 8.46 ja uusilla 9.38 l/100km. Nelosella kulutus lähes 11 litraa. Sallitulla 80km:n nopeudella lienee vielä pienempi.

KARRI MAURI 07.08.2008 08:07

Mersussa on valmiina oikeat välitykset ,väännöt ja pieni kulutus .kUN OSTAA AUTON VALMIINA EI TARVITSE MARTKAN VARRELLA PARANNELLA :-)) Mercedes-benz 313 cdi 6 v sprint shift vaihteisto

TERVO JARI 07.08.2008 12:15

tällainen Hymer on seisonut pian vuoden yhden liikkeen pihalla ? ? Hymer BCM 575 -03

No siinäkun on juuri tuo vaihteisto jota "hyljeksitään" . . .

Toisilta "auto karvanaamoilta" kuultu tuo vaihtesto"vaiva" . . .

Mutta jos totta puhutaan en tiedä todellista syytä, mutta hinta ei pitäis olla "paha" kyseiselle autolle, jostakin muusta se on "kiinni"? ? Vaihteisto ? ?

Jari
EKDAHL MARKKU 14.08.2008 15:34

Vaihdoin myös lyhyemmän viitosen, -15 %. Auto on puoli-integroitu Eura-Mobil Contura 2,8 JTD 94 kW. Ja ennen kuin joku taas alkaa vängätä Mersun tai jonkin muun puolesta todettakoon, että minun piti saada tietyllä rahasummalla uudenkarhea varmasti talvikäyttöön sopiva auto, valinta tapahtui siis korin ehdoilla, eikä alustan kanssa ollut kovin paljoa vaihtoehtoja. Tosin en osaa tuota Fiatia moittiakaan.

Ennen vaihtoa todellinen GPS:llä mitattu 80 km/h nopeus viitosella oli 1900 r/min. rattaiden vaihdon jälkeen ovat nopeudet: 70 km/h, 1900, 80 km/h, 2150 r/min, 90 km/h 2400 r/min ja 100 km/h 2650 r/min. Autossani ei Airbagin puutteen vuoksi ole 100:n lätkää, joten todellinen matkanopeus on yleensä se rekkavauhti, joka sattuu juuri parhaalle kierroslukualueelle 2200 - 2400 r/min ja lisäksi jää hyvin varaa niihin ylämäkiin, jossa edellä olevan rekan vauhti hyytyy 70:iin. Ennenkaikkea viitonen on nyt juuri sopiva vaihde niille pienemmille mutkaisille ja mäkisille maaseututeille, joissa vauhti vaihtelee 70 - 85 km/h. Vaihtamistarvetta ei nyt ole lainkaan.

Olen todella tyytyväinen, puoli-integroituun 3,5 tonnin autoon tuo on juuri sopiva välitys. Loppui se nelosella huudattaminen 2500 - 2700 r/min, kun nyt voi ajella samaa vauhtia viitosella noin 2000 r/min. Viitonen on nyt aivan käyttökelpoinen vaihde 70 km/h alkaen. Kulutukseen en ensimmäisen 400 km perusteella osaa sanoa rattaiden vaihdon vaikuttaneen. Samassa 9 litran tuntumassa näyttäisi pyörivän kuin aikaisemminkin. Voima riittää hyvin niin mäessä kuin vastatuulessakin viitosella, eikä kummankaan syyn takia tarvitse enää vaihtaa neloselle. Kaiken kaikkiaan vaihtamistarve vähenee huomattavasti. Nyt nelosen ja viitosen väli tuntuu samalta kuin kolmosen ja nelosen, ei enää ylivaihteelta jota voi käyttää vain myötätuuleen aurinko selän takana ;-).

Rattaat Tamgearsista noin 250 ja työt Hyvinkään ajoneuvohuollossa 120.

SAARNIO MAURI 14.08.2008 22:02

Tulee mieleen myös tällainen seikka, ennen suurin rasitus jakaantui nelos- ja vitosvaihteille, vauhdin/mäen mukaan, nyt kaikki 5:s-vaihteelle. Toivottavasti kestää myös ajan kanssa.

PÄIVINEN UNTO 15.08.2008 08:15

Paljon on puhuttu ja kirjoitettu vitos-vahteen kestävyydestä,mutta jos lootassa on vähän öljyä ja vielä erittäin vanhaa ja tuskin SHG laatua.Toinen seikka mitä moni ei ota huomioon rattaita vaihtaissaan, että rattaiden ja laakereiden välykset ovat erittäin tarkat.Sovitteiset ja niiden välykset vaikuttaa kulumiseen myös jatkossa.Kevennetään vielä vaiheloota ei ole perunalaatikko.Terv.UP.

UUSITALO MARKO 15.08.2008 13:56

Sanoin tämän jossakin keskustelussa jo aikaisemminkin, mutta ansaitsee tulla sanotuksi vielä kerran:

Kyselin tässä taannoin Ducatoihin erikoistuneesta Italia-Motorista Ducaton vitosen rattaiden vahtotyötä ja samalla tulin kysäisseeksi että paljonko niitä vaihteistoja on oikeastaan rikkoontunut.

Pitkän Ducato-kokemuksen omaava korjaaja totesi, ettei hän tiedä yhtään tapausta, että vuosimallista -03 tai sitä uudemmasta olisi vitosen ratas rikkoontunut. Sitä vanhemmista niitä sen sijaan meni paljon. Tosin tuo Ducaton vaihteisto muuttui kestäväksi joskus vuoden 2002 puolella.

Olen myös aikaisemmin esittänyt täälläkin kysymyksen, onko joltakin tätä palstaa lukevalta hajonnut vitosen ratas vuosimallin -03 tai sitä uudemmasta Ducatosta. Yksikään käsi ei muistaakseni tuolloin noussut.

Mikäli kukaan ei tässäkään ilmoita havainneensa kyseisessä mallissa vaihteistovikaa, voidaan puheet Ducaton heikosta viitosvaihteesta siirtää paskapuheiden laajaan mappiin. Siis sinne, missä on jo jutut ranskalaisten automerkkien herkästä ruostumisesta ja japanilaisten ajoneuvojen huonosta laadusta...

KORHONEN ERKKI 15.08.2008 23:23

"japanilaisten ajoneuvojen huonosta laadusta..."

Mistähän tällainen on tänne putkahtanut, kun laadusta puhutaan niin kyseinen lause EI kuulu joukkoon!

HUOVINEN SIRPA 16.08.2008 13:47

En kyllä ymmärrä näitä rattaiden tihennyksiä, enkä harvennuksia,(tiedän kyllä mistä kyse on), mutta oisko parempi ostaa sellanen auto, jossa ne on jo ostohetkellä kohillaan? Ducatoista ja muusta "sisarusparvesta" täällä paljon keskustellaan ja ihan aiheesta, mutta autot ne vaan menee radallaan...; )) Esko

RUOTSALAINEN JUKKA 16.08.2008 21:46

Aloitin tämän keskustelun tuomalla ensikokemuksen vitosen vaihteen tihennyksen jälkeen. Sen jälkeen keskustelua on tuntunut riittävän: asiaan liittyvää ja vähän kauemmaksi menevää. Tässä vielä muutama näkemys asiaa + kokemuksia.

Aloitetaan faktoilla: Fiat Ducato -auto 7 m, alkovi, paino varmasti 3500 kg lastissa, 2,8 jtd, vm 02.

Miksi halusin vaihtaa tiheämmän vitosen. Syitä olivat seuraavat seikat:

80 km / h nopeutta oli vaikea ajaa, kun kierrosluku oli selvästi alle 2000 rpm. Ajettaessa vähäkin mäkistä maastoa sai vaihtaa tiuhaan nelosen ja vitosen välillä.

Nyt takana on kesäloma ja tiheämmällä vitosella on ajettu muutama tuhat kilometriä. Vaihtamistarve on hävinnyt lähes kokonaan nelosen ja vitosen välilä. Nyt pystyy hyvin ajamaan vitosella pitkät tovin mukaan lukien kohtuulliset mäet. Polttoaineen kulutusta en ole mitannut, mutta näppituntuma on se, että kulutus on kasvanut. No se ei varmasti olekaan yllätys, kun kone kiertää hivenen suuremmilla kierroksilla.

Kohdallani vaihteen tihennys täytti sen tavoitteen mitä olin lähtenyt hakemaan.

Jukka Ruotsalainen

KORPPI SEPPO A J 16.08.2008 22:58

Se on silloin, Esko, kun ostetaan uutta autoa, niin voidaan valita rattaatkin "oikein". Mutta käytetyssä jos koppa on kohdallaan, niin ostetaan lootasta riippumatta. Ja sitten vaihdetaan loota. Tarvittaessa. Minäkin mietin rattaiden vaihtoa. Mutta sen verran usein käyn muualla Euroopassa, että pitkä vitonen on paikallaan. Kyllä täällä jaksaa heittää keppiä tarvittaessa.

Luonnikasta reissua, kaikilla vaihteilla.

HUOVINEN SIRPA 17.08.2008 12:56

Samaa mieltä pitkästä vitosesta, jopa ihan Suomessa. Meikä jaksaa kyllä kepitellä tarvittaessa vanhana K-autoilijana.

UUSITALO MARKO 18.08.2008 15:59

Samaa mieltä pitkästä vitosesta. Moottoritiellä ja tasaisemmilla alueilla se on todella mainio, varsinkin yhdessä tehoboksin kanssa. Meno on hiljaista ja polttoainetta säästyy.

UUSITALO MARKO 18.08.2008 16:16

Köyhä kun olen, en Esko suoraan löytänyt sellaista, jossa kaikki asiat olisivat olleet ostotohetkellä budjetin lisäksi kohillaan. Kokeilin kolmea alustaa ennen kuin päädyin Ducatoon:

Fordiin en mahtunut edes istumaan. Ohjaamoa ja tuulilasia olisi pitänyt korottaa vähintään kymmenellä sentillä jotta olisin mahtunut sinne. Laskeskelin Transitin vaativan noin kymppitonnin lisätyöt ennen kuin voisin sellaisella ajaa.

MB Sprinter vaikutti ohjaamoergonomialtaan hyvältä, mutta ajo-ominaisuudet olivat kamalat. Auto huojui ja heilui täysin tuulen mukana. Se tuntui jopa vaaralliselta. Sprinter vaati myös pitkän startin, minkä tulkitsin alkavaksi suutinviaksi, mikä on kuulemma cdi-koneen tyyppivika ja vieläpä kallis sellainen. Lisäksi monissa katsomissani 2000-luvun Sprintereissä oli ruostetta ovien alareunoissa. MB antoi itsestään jotenkin laaduttoman leiman vaikka hintaa niillä oli yleensä eniten.

Ducato Maxi tuntui parhaalta ajettavalta ja vaikutti muutenkin sopivalta tarpeisiini. Hinta-laatusuhteeltaan Ducatot olivat ylivoimaisia Sprintereihin verrattuna. Harva vitonen oli Ducaton ainoa ongelma, mutta sekin "vika" korjaantui parin sadan euron tehoboksilla ja muuttui samalla hyväksi ominaisuudeksi joka muilta merkeiltä puuttuu. No, ehkä sitä takavetoa jäin kaipaamaan...
Erkki Mäkeläinen 28.03.2017 15:19

Tilasin juuri Ducato Maxi 2.8 hammasrattaan pienennyksen.
Tamgearsilta suositeltiin 19 % pienennystä ja se myös tilattiin.
Olen myös kuullut käyttäjien kokemusta ko. viitos-vaiteen välityksen pienennyksestä
ja he sanovat tuo 19 %, olevan erittäin sopivan ja hyvän.

Matti Janhonen 28.03.2017 17:36

Onhan se tosi, että Ducaton ykkönen, viitonen ja pakki on liian "pitkiä" matkailautokäyttöön.
Suomen nykyisillä ajonopeuksilla/tienopeuksilla on viitoneen ei ole paras mahdollinen.
Ulkomailla ajellessa viitosen "loikkari" on ihan sopiva.

Toisin kun yleisesti luullaan auto ei liiku sillä väännöllä joka kampiakselin päästä mitataan.
Merkittävää on se vääntö joka kampiakselilta auton voimalinjan läpi välittyy vetäviin pyöriin ja vetävien pyörin säteelläkin on merkitystä vääntöön. Tätä vääntöä voidaan lisätä lisäämällä moottorin vääntöä, vaihtamalla pienemmälle vaihteelle tai tihentämällä viitosen välitystä jolloin takapyörien vääntö kasvaa.


















Timo Haapanen 28.03.2017 19:31

Eikös Ducato ole ollut jo 10 vuotta kuusivaihteinen ettei kauheasti kannata yleistää niin ettei vuosimallia mainitse.

Erittäin sopiva kokonaisvälitys samoin kun yksittäisten vaihteidenkin välitykset näissä kuusivaihteisissa.

@timppa


Tosin uutta Ducatoa on eri rengaskoolla välillä 215/70 R15 ---- 225/75 R16 joissa kokoeron vuoksi välityksessä voi olla 9% ero.
muokattu: 28.3.2017 20:04
Matti Janhonen 28.03.2017 20:45

Erkki kirjoittaa 2.8 koneesta joten siitä vaan päättelin, että vaihteisto on viisivaihteinen.
Tuskin hän 6-vaihteeseen lyhennystä hakisi tai mistä sitä tietää.
Lisäksi 6 vaihteisten koneet on vääntävämpiä kun 2.8.

Jos oikein olen ymmärtänyt niin 2.0-3.0 ltr koneissa on viisi ja kuusivaihteinen manuaali ja 6 vaihteinen robotti saatavana.

Jospa Erkki itse kertoo mikä vuosimallia ja montako vaihdetta?

Timo Haapanen 28.03.2017 20:51

No viisihän Erkillä on. Mutta se mistä mallista puhut ei selviä mistään ja joku voi ihmetellä. Siksi kirjoitin.

@timppa

Matti Janhonen 28.03.2017 21:03

Se joka nyt jotenkin Ducatot tuntee tietää tuon asian muutenkin.
Ensimmäinen asia on tuo 2,8 kone.

Tapani Pokkinen 29.03.2017 21:09

Ja se joka vähänkin Dukatoja tuntee, tietää ettei sinne takapyöriin mitään vääntöä, ainakaan vaihdelaatikosta tule.

turha viisastella kun itsekin kirjoittaa puutaheinää


Matti Janhonen 28.03.2017 17:36 Onhan se tosi, että Ducaton ykkönen, viitonen ja pakki on liian "pitkiä" matkailautokäyttöön. Suomen nykyisillä ajonopeuksilla/tienopeuksilla on viitoneen ei ole paras mahdollinen. Ulkomailla ajellessa viitosen "loikkari" on ihan sopiva. Toisin kun yleisesti luullaan auto ei liiku sillä väännöllä joka kampiakselin päästä mitataan. Merkittävää on se vääntö joka kampiakselilta auton voimalinjan läpi välittyy vetäviin pyöriin ja vetävien pyörin säteelläkin on merkitystä vääntöön. Tätä vääntöä voidaan lisätä lisäämällä moottorin vääntöä, vaihtamalla pienemmälle vaihteelle tai tihentämällä viitosen välitystä jolloin takapyörien vääntö kasvaa.
muokattu: 29.3.2017 21:10
Toivo Koistinen 30.03.2017 07:26

Oikeen Matti kirjottaa noista välityksistä vetävien pyörien kauttahan se vääntö tiehen välittyy.
Tetlesissä oli 16 tuuman pyörien sijaan 15 tuumaiset, sillä oli vaikutus, jonka huomasi, myös siinä, että matkamittari juoksi nopeampaa, ja nopeus mittari näytti 10 kilometriä vähemmän.
Pakkia ole aina moittinut, ja se tauti on jokamerkillä. Hitonmoinen nopeus, ja huono vääntö
Sanoit matti, ettei kampiakselin päästä vääntö ei liikuta autoa. Totta, mutta se kampiakselin voima on se joka välittyy vääntönä tiehen voimansiirron kautta samalla kasvaen välityksen määräämän verran.
Toisnkinpäin vääntöä voi kuvata.
Sisua aikanaan katsastelin, ja telissä ei riittänyt jarrutus teho. Katsastusmies neuvoi. Pistä pienemmät renkaat, niin jarruteho kasvaa, koska sen vääntövoima kasvaa.
Vähän niinkun räikkävarrella mutteriin. Mitä lyhempi räikän varsi, sen vaikeammin mutteri aukeaa.
Toivopoika

Matti Janhonen 30.03.2017 10:24

Pokkinen halusi näköjään vielä nimetä yhden asian josta hänellä ei ole tietoa.

Voimalinjalla tarkoitetaan moottorin kampiakselia, kytkintä, vaihdelaatikkoa, vetopyöröstöä, vetoakseleita ja väännön tiehen välittäviä vetopyöriä.
Autotehdas pyrkii suunnittelemaan tämän voimalinjan jo pelkästään päästö- ja taloudellisuussyistä mahdollismman optimaaliseksi huomioiden sen käyttötarkoitukseen johon autoa päåäasiassa käytetään.
Matkailuautokäyttöön jossa auton massa on lähes "tapissa" ykkönen ja pakki on tällöin usein liian pitkiä, jolloin auton käsiteltävyys ei ole paras mahdollinen ja monissa ajotilanteissa myös viitonen on liian pitkä.

Tätä optimaalisuutta voidaan vanhemmissa malleissa parantaa viitosvaiheen osalta rattaiden välityssuhteen muutoksella (tihentämisellä) jolloin vetopyörään vaikuttava momentti kasvaa, mutta saman saa aikaan vaihtamalla neloselle silloin kun siltä tuntuu.
Vaihdelaaatikon oikea-aikaisella käytöllä ja ennakoivalla ajolla voi osaava kuljettaja korvata käytännössä niin koneen lastutuksen kun välityssuhteen muutoksenkin.
Nyt on tullut suorastaan muodiksi vaikuttaa vetopyörän vääntöön lisäämällä koneen vääntöä ts. sitä kampiakselin päästä mitattavaa vääntöä. Voimansiirron kannalta sillä on sama vaikutus kun jos vaihteettomassa polkupyörässsä jatkaisi keskiön kampeja ja lisäisi samalla seisaallaan polkevan ajajan painoa.

Vanha totuus sen minkä voimassa voittaa sen matkassa häviää pitää edelleen paikkaansa.


Jarmo Leinonen 30.03.2017 10:34

Eiköhän ne Ducatot ole edelleenkin etuvetoisia... Että ei taida voimalinjan vääntö välittyä takapyöriin.

Tapani Pokkinen 30.03.2017 11:17

Jarmo Leinonen, meille muille lumi ei ole mustaa, mutta kun joillain on mieli niin musta niin silloin kaikki muukin on mustaa.

Ei se auta kampiakseleista puhua kun iso pyörä heittää.

Ja tokihan on fiattejakin, siis jopa dukatoja ollut nelivetoisena ja taitaapa olla myös matkailuautoiksikin tuloillaan.

Janhonen nyt vain luulee, että kun laittaa vain mahdollisimman monta sanaa peräkkäin, niin sillä voi muuttaa mustankin valkoiseksi.

viimistä päivää tällä mielensäpahoittajien saitilla

Toivo Koistinen 30.03.2017 11:19

En ole koko letkaa lukenu, Kirjottiko Janhonen vetopyöristä, etupyöristä, vai takapyöristä, se ei ole oleellista, koska jokainen tietää, ettei dukatoa ole kun etu-, ja nelivetoisina.
Lienee tarkottanut vetäviä pyöriä. Luulisin
Nykymoottoreiden koon pienentyessä se todellinen vääntö, eli voima tehdään kierroksila, joten alakierros teho on turhan pieni. Siihen lisättynä nopea ykkönen, ja pakki, eivät matkailuauto käytössä tosiaankaan ole se paras asia.
Nythän ollaan jo menossa kahdessa litrassa, ja yli 160 hevosen tehoissa, ja suuntaus on alaspäin.
Kohta paras olisi se minun mainostama jossa kone pyörittää generaattoria, ja voima sirtyy pyöriin sähkömoottorien avulla, jopa koneen keston takia
2,8 koneella liikkeelle lähtö oli kuitenkin minusta helpompi kun tällä nykyisellä mopolla.
Toivopoika

Tapani Pokkinen 30.03.2017 11:49

Vaikka kuinka etuvetoisen viitosvaihteen rattaita tihennetään niin yhtään lisää voimaa se ei takapyöriin tuo.

en tosin kaikesta kaikkea ymmärrä, eikä ole tarpeen

Matti Janhonen 30.03.2017 18:42

Pokkinen höpö höpö.

Juha Keränen 03.05.2017 18:33

Mikä vaihdelaatikko mahtaa olla minun Autossa Detlef vm 2003 jtd 2,8

Timo Haapanen 03.05.2017 18:46

Sulla on jo se kestävä laatikko.

@timppa

Seppo Siironen 23.05.2017 08:28

2006 Ducato 2,8 JTD. Koneessa kierroksia 80 km/h (GPS:stä katsottu) nopeudessa noin 2100/min. Taitaa siis olla vitosen välitys jo valmiiksi tihennetty?

Kaj Nyyssönen 27.05.2017 14:37

Eihän Ducato ole matkailuauton alusta vaan pakettiauton alusta. Pakettiautolla ajellaan useimitten miltei tyhjänä eli 1000kg kevyempänä ja sille tuo 5-vaihde on suunniteltu. Joskus harvoin on pakettiauto täydessä kuormassa ja silloin ei jurrata viitosella. Hitaasti pyörivä ratas tarkoittaa huonosti voideltu kun voitelu perustuu rattaiden öljyn roiskimiseen.

Matti Janhonen 27.05.2017 15:46

Tuo vaihdelaatikon voitelu on ongelmallinen juttu.
Minulla on kaveri joka insinöörinä teki päätyönsä erilaisten vaihdelaatikkojen kanssa niin pienten kun suurtenkin ja vielä suurempien eli laivavaihteiden kanssa.
Hän on vakuuttanut minulle moneen kertaan, että rattaiden ja laakerien voitelu heikkeneen kun kierrosnopeudet kasvaa. Tämän hän perustelee sillä, että keskipakovoiman ansiosta öljy on muualla kun laakereissa ja rattaiden pinnalla samalla kun lämpötilat kasvaa.
Hänen mukaansa esim. Saksassa jossa ajetaan autoilla kovaa pidempää kun meillä, on enemmän "palaneita" vaihdelaatikoita kun meillä.

Nythän näyttää olevan painevoideltuja ja suodattimella varistettuja vaihdelaatikkoja jo henkilöautoissakin.

Antti Lampio 06.07.2021 13:18

Löytyykö Joensuusta korjaamoa joka tekee 5 vaihteen hammaspyörien vaihdon.

Aimo Passoja 06.07.2021 21:34

Ainakin vuosimalliin 2002 asti vaihto oli helppo, laatikkoa ei tarvinnut irroittaa ainoastaan vasen etupyörä ja luukku vaihteiston päädystä. Luulen että uudemmissa on sama systeemi. Itse vaihdatin italia motorsissa 1999 mallin Ducatoon turbottoman hammaspyöräparin prosenteista en tiedä, mutta ajotuntama parani huomattavasti. (vika ilmeni vitonen ei pysynyt päällä)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.