2008 auton,perusvero&käyttövoimavero?

KUUSELA MARKO 21.02.2008 08:47

Tuota noin,tultiin aamuyöllä lapista,avasin posteja siinä rauhoittuessa. AKEN lasku näytti:986,37 euroa,vuodelta! Kysyisinkin,onko muut saaneet samanlaisia laskuja? Kyseessä on Renault master-08,2,5dci 120hv.Omapaino 3250kg. Jos tämä aken laskelma pitänee paikkansa,tulee tämäkin elämän tapa aivan liian kalliikksi,vaikka en minä tätä aio lopettaa. Ajoneuvovero 128e käyttövoimanvero:858,27e

Entinen 03 ducato oli kummankin veron kans n.160e/vuosi.

HÄLVÄ TEUVO 21.02.2008 10:16

Näin se menee. Perusvero on 35 centtiä per päivä = 127,75 per vuosi. Käyttövoimavero on 6.7 centtiä jokaista alkavaa kokonaispainon sataa kiloa kohti per päivä. Eli jos autosi kokonaispaino on tuo 3250( jota se siis ei ole vaan suurempi) niin vero on 795€ per vuosi. Eli summa summarum: maksa ja aja ellet maksa älä aja! SULLE ON LASKETTU KOKONAISPAINOA LÄHES 3500 KG.

TeeHoo

KOIVULA TOMMI 21.02.2008 10:26

Eihän ajoneuvoveroon ole vielä tullut muutoksia, vasta 2010. Sulla on nyt alla oikea HENKILÖAUTO jolla saa ajaa sataakahtakymppiä :)

LEHMUS SAULI J I 21.02.2008 11:08

Huh huh... Jo pelästyin, kun itselläni on viime kesänä ostettu Ford-Hobby vm. -07 matkailuauto, kokonaispaino 3500 kg. Soittelin AKE:een ja sieltä selvisi että polttoainevero vuodessa on 115,29 ja ajoneuvovero 128,10 euroa. Muutosta ei ole tulossa ennen 2010.

KRONBERG SUNE 21.02.2008 11:15

Minullekin tuli kylmähiki pintaan ja rupesin katsomaan kuittejani. Minulla on Rellu Adria Izola -07 ja minulla on kyllä ihan erilaiset laskelmat. Markon kannattaa kyllä nyt ottaa yhteyttä AKEen. Jokin fiba siinä on käynyt.

VARIS MARKKU 21.02.2008 11:27

Tuossa kalsarit vaihdettuani ja nitroja naamariin heitettyäni en tosiaan AKE:n kuin muistakaan lähteistä ihan noin hirmuisia summia hokannut. Aikamoinen pykäläviidakkohan se meitä ohjeistaa ja tällä palstalla varmaan kyllä tääkin asia puidaa selväksi. Aiettä vieläkin pumppu hakkaa Markku

JANHONEN MATTI 21.02.2008 11:38

Ajoneuvoverolain 11 § 2 kohdan mukaan pakettiauton ja matkailuauton käyttövoimavero on 0,9 sent/pv ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilolta.

KUUSELA MARKO 21.02.2008 11:56

Asia selvisi!Soitin akeen. Katsatuskonttorin moka!Ovat rekisteröineet biilin henkilöautoksi,siis aken saamat tiedot ovat väärät. Matkailuauto kuuluu verotukseltaan pakettiautoihin,vaikka rekisterti lapussa lukee henkilöauto. Silti,aken tiedoissa oltava tieto,että on matkailuauto! Siis,katsastuskonttorille!saavat tehdä uuten ilmoituksen.

HÄLVÄ TEUVO 21.02.2008 12:09

Sorry. Siis pieleenhän sen laskin. Tieteski matkailuauton M1 käyttövoimaveron määrä on tuo jo edellä mainittu 0,9 centtiä jokaista alkavaa kokonaispainon sataa kiloa kohden päivässä. Taisin laskea henkilöauton veron. Eli uudestaan; perusvero 35 centtiä kertaa se 365 on se 128€. 3500 kokonaispaino maksaa: 0,9x 35x365=115€ Ja yhteensä siis 243. Meniköhän nyt palstoilleen.

TeeHoo

KRONBERG SUNE 21.02.2008 12:23

Miten se sitten muuttuu 2010?

KOIVULA TOMMI 21.02.2008 12:27

Melkein oikein teehoo. Tänä vuonna on 366 päivää ja onhan verottaja tietysti senkin ottanut huomioon.. :)

HÄLVÄ TEUVO 21.02.2008 12:30

Kato pirkule; nythän mä sen vasta hokasin! TeeHoo

TORKKO JUHANI 21.02.2008 14:15

Huh, alussa oli tekstiä, joka vähän säikäytti, mutta keskustelun edetessä asia selveni ja helpotti. Vielä voi jatkaa harrastusta pari vuotta ainakin "tarjoushintaan". Keskustelussa esiintyi vuosi 2010. Osaako joku sanoa mitä sitten muuttuu näiden maksujen suhteen?

HÄLVÄ TEUVO 21.02.2008 14:54

Eikös sillo veroperusteena tule olemaan päästömittauksen tulos? Päätöksiä siitä kuinka paljon hra Verokarhu rokottaa ei taia vielä olla. Tuskin kuitenkaan vähempää kuin nyt. Tämä on ns valistunut arvaus,vaikka allekirjoittaneesta onkin kyse. TeeHoo

JANHONEN MATTI 21.02.2008 16:13

Saapa nähdä kuinka kauan valtionvarainministerin takapuoli kestää käyttövoimaveron päällä. Raskaan liikenteen puolella varmaan ollaan aika karhealla päällä v.2007 tapahtuneen dieselin 27 % hinnannousun johdosta. Tuossa tammikuun lopussa 2008 dieselin maailmanmarkkinahinta oli 46 sent/ltr! Pikkuhiljaa nuo dieselin ja bensan litrahintaerot kaventuu olemattomiin ja tällä hetkellä ollaan jo tasossa n. 0,85:1. Kun yhtälöön vielä lisätään käyttövoimaverosta tuleva lisäkulu, niin noinkohan tuo dieselautojen määrän kasvu tästä lentoon lähtee. Todellinen muutos saattaa vaatia vielä yhden menneisyyden jäänteen, käyttövoimaveron poistamista. Oletan, että lähitulevaisuudessa valtionvarainministeri/ö kuitenkin noidattaa tuota ALKO:ssa hyväksi koettua hinnoittelupolitiikkaa "sitä nostetaan mitä ostetaan".

VAINIO OLLI-PEKKA 21.02.2008 18:05

Hallituksen esitys uudeksi käyttövoimaveroksi löytyy täältä:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A33DA53A-09A3-4938-9D8A-148A191F4ACC/0/HEajoneuvovero.pdf

Se tuleeko esitys sellaisenaan hyväksyttyä on sitten kokonaan eri juttu.

JANHONEN MATTI 21.02.2008 18:59

Jos nyt oikein käsitän, niin linkistä avautuva hallituksen esitys koski Ajoneuvoverolain 1281/2003 10 §:n eli perusveron muuttamista. Tuli taulukot 1. ja 2. Käyttövoimaverosta säädetään saman lain 11 §:ssä.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.02.2008 21:06

Liian paljon auki. Eli miten tulkitaan vanhempi kuin 2002 matkailuauto tuon "perusveron" suhteen, laskelmissa niitä ei ole laskettu henkilöautoiksi mutta lakiehdotuksen teksti taasen viittaa enemmän sinne. Ei edes AKEssa tiedetä kumpaan suuntaan kallistua... Ja tuo "dieselvero" eli käyttövoimavero sitten. Ettei nyt vaan oltaisi kuitenkin ajamassa vuotuista erillistä veroa alas? Niinhän se tämä autoveron alennuskin tehtiin: kiistetään ensin kaikki ja sitten yht'akkiä jymyuutinen. Tuo 2010 olisi sopiva aika tehdä se, reilu vuosi aikaa muokata hintoja ennen käyttömaksuremonttia. Ihan kuten autoverokin tuli samalla kuin AKEn tietokoneuudistus...

VAINIO OLLI-PEKKA 21.02.2008 22:04

Olet aivan oikeassa, tässä esityksessä käsitellään ainoastaan perusveroa. Jollen nyt väärin muista, niin Katainen mainitsi jossain haastattelussa ettei käyttövoimaveroon ole tulossa mitään muutoksia.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.02.2008 23:14

Eikä autoveron pitänyt muuttua loppuvuonna...

VIRTA URPO 21.02.2008 23:54

Eikö tuo esitys siellä loppu osassa sivu 33 kerro, jotta meitä auton omistajia aletaan verottaa kuin nykyisin henkilöautoja ( diesel ) koska autoistamme ei ole saatavissa selkeitä hiilidioksidi päästöjä ja kun autoissamme on muitakin istuin paikkoja kuin kuljettaja. Lisäksi se meen tuon painon mukaan eli on sitten ainaskin alussa mainittua luokkaa jos sitten ei enemmänkin. t:Upi

VIRTA URPO 21.02.2008 23:54

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A33DA53A-09A3-4938-9D8A-148A191F4ACC/0/HEajoneuvovero.pdf

se linkki uudelleen

NYYSSÖNEN KAJ 22.02.2008 13:16

2010 niin minulla tulee verot olemaan 94€ + 485,45€ kun ne nytten on 94€ + 510€ auton paino 15500kg

VAINIO OLLI-PEKKA 22.02.2008 14:46

Näinhän se on.

Tosin jos tulevasta veromuutoksesta tiedotettaisiin hyvissä ajoin, mikä lienee sen vaikutus autokauppaan? Julkistettiinhan perusveroon mahdollisesti tulevat muutokset jo kaksi vuotta ennen niiden voimaantuloa.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.02.2008 19:01

Kaksi asiaa sekaisin: 1) Veron määräytymisperuste, eli joko päsästöt tai massa 2) Veron määrä, eli erilainen eri ajoneuvotyypeillä.

KNAAPI JUHA 22.02.2008 23:05

Onkohan vaara olemassa, että Esivalta rahantarpeessaan määrää matkailuautot pois pakettiautojen hintaluokasta. Pakettiautothan ovat "tuottavassa" käytössä ja liian monta äänestäjää ajaa pakettiautolla, joten ne täytynee jättää vähän halvemmalle.

Tietääkö joku miten maksut järjestetään yli 3.500 kilon kokonaismassan luokassa. Kuorma-autothan lienee pakko jättää halvalle.

Voisiko joku ystävällinen sielu lyhyesti vähän selostaa sitä hallituksen esityksen sisältöä noin kansankielellä.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.02.2008 14:30

Kansankielellä:

AKE on ulkona kuin lumiukko.

Kukaan ei vielä tiedä mitään matkailuautojen verotuksesta.

Suoranaisesti noissa ehdotuksissa ei tosiaan ole määrätty sovelletaanko matkailuautoihin nykyisen mallin mukaan pakettiautojen taulukkoa vai kalliimpaa henkilöautojen taulukkoa. Viitteitä kumpaankin on, mutta enemmän pakuihin. Mielenkiintoista nähdä miten käy: tuleeko esitykseen selkeä ratkaisu, vai jääkö asia tulkittavaksi, ja jos niin kenen toimesta?

NYYSSÖNEN KAJ 23.02.2008 14:52

Kyllä siinä lukee selvästi:

10 § Perusvero Perusveroa määrätään henkilö- ja paketti-autolle (M1-, N1-, M1G- ja N1G -luokka) sekä erikoisautolle, jonka suurin sallittu koko-naismassa on enintään 3 500 kilogrammaa.

Lisäksi selvitetään koska sovelletaan päästöjen osalta taulukkoa 1 tai 2

Vuosimallilla minä joudun taulukkoon 2 koska painan 15500kg vero tulee yli 3400kg auton mukaan. Säästän 25€ nykyiseen verrattuna. Kaksikerrosmatkailuauton omistajat saavat alennusta useita satasia :)

HALMEENMÄKI JUHANI 24.02.2008 19:30

Jäi vaan puolet lukematta.

Seuraavassa kappaleessa jaetaan nuo siteeraamasi autot veron määrän suhteen kahtia:

1) Henkilöautot M1 ja M1G sekä kaksikäyttöautot N1 ja N1G 2) Pakettiautot N1 ja N1G sekä erikoisautot

Eli kun esim luokka kuten N1G ei yksinään tarkoita sitä kumman mukaan verotetaan niin entäs sitten matkailuautot? Ja eihän ne ole henkilöautoja, jotka mainitaan selvästi.

Vieläkin, selvästi asiaa ei ole tuossa ehdotuksessa sanottu.

KOIVULA TOMMI 24.02.2008 20:13

entäs sitten matkailuautot? Ja eihän ne ole henkilöautoja, jotka mainitaan selvästi.

Niin kauan kuin matkailuautoja ei erikseen mainita ne ovat M1-luokan autoja eli henkilöautoja.

(Paitsi muinaismuistot kuten minun vuoden 1990 kulkuneuvoni joka on erikoisauto.)

KOIVULA TOMMI 24.02.2008 21:59

http://www.edilex.fi/virallistieto/mt/vavm20070024 :

­"Valiokunta pitää perusteltuna, että matkailuautot rinnastetaan vastaisuudessa myös perusveron osalta pakettiautoihin. Ne tulisivat ympäristöperusteisen vero-ohjauksen piiriin ­siten aikanaan pakettiautojen myötä."

HALMEENMÄKI JUHANI 24.02.2008 23:30

Mutta nyt mainittiinkin erikseen nimenomaan M1 HENKILÖAUTOT. Kannattaa tosiaan lukea oikein. Ja koko teksti.

Toisalta tuo Valiokunnan muutosehdotus ratkaisisi asian, selkiyttäen matkailuautot paketti- & erikoisautojen edullisempaan luokkaan. Mutta kyse on siis Valiokunnan muutosehdotuksesta lakiesitykseen. Pitkä ja mut¨kainen matka edessä ennen kuin se on Laki.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.