2005 vm Sprinter 313 polttoaineensyöttöongelmia?

Erkki Nieminen 27.09.2017 20:02

Retkeilyauto oireillut välillä seuraavasti: Oire 1: Kierrokset kieltäytyvät nousemasta yli 3000:n. Oire 2: starttaa, mutta ei lähde käyntiin. Auton heilutus niin, että polttoaine tankissa huljuu auttaa ja auto käynnistyy.

Olisiko mahdollista, että polttoainetankkiin on pesiytynyt jotain möhnää, joka estää polttoaineen virtausta?

Jos näin on, mikä neuvoksi?

Matti Janhonen 27.09.2017 21:50

Commonrail koneelle voi olla tyypillistä, että startti kyllä pyörittää mutta jos moottorin ohjausyksikkö ei anna "lupaa" ruiskutuksen aloittamiselle niin kone ei käynnisty.

Tuohon tankin möhnään en oikein usko. Se ei enää ole tätä päivää.
Saakohan auton korkeapainepumppu polttoainetta kunnolla. Jos tuo korkeapainepumpun tuottama yhteispaine ei nouse tarpeeksi korkealle niin ruiskutus ei ala, vaikka kuinka startti pyörittää.
Milloin autoon on vaihdettu viimeksi polttoaineen suodatin ja toimiiko siirtopumppu.
Silloin kun joku heiluttelu auttaa niin yleensä vikana on joku sähköjohdon kosketushäiriö. Heiluttelu ei mekaanisen vikaan auta kun käkikellossa.

Tuo kierrosten nousu pysähtyminen 3000 rpm viittaa siihen, että moottori menee kun perusasetuksille, joilla voi nilkuttaa korjaamolle.
Ensimmäisenä tarkastasin, että ilmamassamittari on puhdas (hyvin varovasti ja ilman että sitä roikitaan millään esinellä, eikä puhallella paineilmalla)
Aerosoli auttaa puhdistamaan vastuslangat. Toinen on, että kannattaa tarkistaa ilmamassamittarilta moottorinohjaisyksikölle lähtevä johtoliitos, ettei se ole hapettunut. Jos on, ohjausykiskkö saa väärää tietoa ja voi tehdä tuon jonka kuvasit. Johtoliitos on kiinni pienillä muovihaitoilla ja sen irrotus on enempi taito kun voimalaji. Usein auttaa jo liitoksen varovainen liikuttelu.

Siellä konehuonessa on joukko pieniä kumiputkia. Tarkasta, että kaikki letkut on kiinni eikä murtumia ole.
Tarkasta myös EGR-venttiilin toimintaa ohjaavan putken liitos samoin potentiometrille (kaasupolkusimelle) menevät liitokset.
Ilmamassamittarille tulee yksi lyhyt kumiputki välijäähdyttäjän putkesta ja jos se on irronnut tai vuotaa niin moottorin tehot on kuvaamallasi tavalla poissa.


Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.