15 vai 16 tuumaa?

Markku Kumpulainen 17.10.2018 21:16

Tervehdys
Onko kellään kokemksia Fiatin alustalla olevan matkailuauton ajo-ominaisuuksien erosta 15 ja 16 tuuman renkailla?
Vai onko suurempi merkitys renkaan muulla rakenteella?
MaKu

Matti Janhonen 17.10.2018 21:23

Mitä isompi sen parempi ja renkaan rakenteella on toki merkitystä esim. kovat sivut/pehmeät sivut.

Isommalla vannekoolla on myös se merkitys, että isomman vanteen sisään voidaan rakentaa huomattavasti paremmat jarrut.

Toivo Koistinen 18.10.2018 06:13

Halkaisijan ero on 25,4 mm jos oikeen muistan, eli fiatin alustan voi laitta kummalle tuumakoolle halua, mutta jarrulevyt, ja satulat ovat samat.
Renkaan profiililla on se ero, onko 45 jotain - 80 siltä väliltä, kutebn henkilöautoissa se korkeus ero. Samoin leveys.
Tetysti renkan sivujen jäykkyys kuten Matti sanoi
Mutta se tuuman ero vanteessa on siinä ehkä, että nopeus mittarin näyttämä todelliseen nopeuteen on hieman eri, koska renkaan halkaisija muuttuu vähän enemmän, ja samala sen ympärys mitta kasvaa.
Halkaisijahan ei nosta maavaraa kun puolen mitastaan, eli säteen verran
Meillä on ollut alustana sekä 15, että 16 tuumaset, ja minä en näillä tienopeuksilla, millä ajellaan ole mitään eroa huomannut
Eli vanne ei muuta ajo ominaisuutta, vaan rengas.
TP

Juhani Halmeenmäki 18.10.2018 06:33

Ei vannekoon muuttaminen aiheuta mittarivirhettä, jos valitaan oikean korkuinen rengas, jonka ympärysmitta ei muutu.
Ja silloin tulee myös se ero: isompi vanne = matalampi rengas = matalampi ilmatila. Rengas ei siis enää jousta aivan kuten ennen, vaan jousitus kovenee, ja rengasmelu kasvaa.

Toivo Koistinen 18.10.2018 09:12

Oikeen Juhani.
Minulta tuo jäi kertomatta. Entivanhat 80 sarjan rattaat olivat kapeampia, ja pehmeämpiä ajettatvia tien katkoksien yli, eivätkä kopsahelleet niin, kun nämä 65 sarjan.
Huvittaa, kun ajo-ominaisuuksien nimessä pistetään alle leveät lähes peltopölkyn levyiset jopa 35 mm profiilin pyörät julmalla vannekoolla.
Niillä pitäisi kokeilla Oulun nupulakivi kaduila ajoa
Nämä korkeintaan 120 korkeimmat nopeudet, ja 80 nopeudet millä pääosin ajellaan, eivät vaadi mitään erikois ratkaisua, jotta nykykalusto ei auraviittojen väliin mahdu.
Kapea korkea talvirengas lumikeleillä on yhä se paras ratkaisu, ja sitten liukkaalla kaasujalka.
TP

Markku Kumpulainen 18.10.2018 10:17

Huomenta
Kiitokset asiallisista vastauksista.
MaKu

Teemu Eerola 18.10.2018 10:42

On ollut molempia. Paras kokemus on 16 tuumaisesta 75 sarjan renkaasta. Pieni polttoainekulutus ja joustava kulku Suomen rapistuvilla pääteillä ja myös kuoppaisilla sorateillä.


Mittari näyttää "oikein", ainoastaan n. 1-2 km/h liikaa mittausnäytöstä riippuen. Alkuperäisrenkaiden jälkeen ollut Hankookeja, jotka on todella mukavat ajella.
muokattu: 18.10.2018 14:24
Eero Kateisto 18.10.2018 11:50

Minulla nyt 16-75-225, Tuntuu paremmalta kuin edelliset 15-70-215. Selkeä ero, myös maavaraa hieman enemmän. Renkaiden ääntä ei juuri kuule, kiitos ruostesuojauksen ja lokarien

Heimo Turunen 18.10.2018 12:11

Lasketaan renkaan kehämitta, Fiatin pyöräkotelot eivät aiheuta ongelmia jos siirtyy tuumaa isompaan kokoon.
Maxissani oli 16 vaikea sanoa etua sillä vertailussa kun on ollut eri auto/eri rengas/eri tie mutta teoriassa isompi on täkäläisillä teillä mukavamampi.
Minulla ollut pari tusinaa erinlaisia autoja ja missään ei ole ollut hyvin tarkkaa mittaria, 2008 Kiassani oli hulppea virhe +12 km ja täkäläisen huonon huollon mukaan se oli ominaisuus.
Jos vaikkapa 16/70/225 vaihtuu 15/70/225, pienempi kehä aiheuttaa reilun 3 km lisävauhdin mittarissa. Jos profiilisuhteeksi valitaan 75 mittarinäyttämän ero on mitätön. Nopeusmittariin kannataakin ottaa selvää sen ero todelliseen nopeuteen kuten veneillessä kompassin eranto.
Teoriassa kikkailu renkaan leveydellä ja profiililla voi tuottaa ainakin joksikin aikaa tarkan mittarilukeman joka muuttuu renkaan kuluessa ja kausivaihdoissa. Rekisteriote rajoittaa jonkin verran ja renkaiden saatavuus.
Nykyään suositaan liiankin leveitä renkaita joiden huono puoli on lisääntynyt kulutus, akselistorasitus ja kuluessa lisääntyvä uraherkkyys. Rennostakin autosta tulee ajajan auto.

Hannu Leskinen 18.10.2018 12:48

Vaihdoin tänä kesänä (entiset rengaat 215 70 15 misukan agiles ilman painet takana 5 edessä 4,5 ) alla nyt hangook 225 75 16 ilmanp.4 ja 3,5 melu erittäin paljon pienempi ei mittari virhettä auto tosipaljon miellytävämpi ajaa.

Timo Haapanen 18.10.2018 20:38

Uutta Ducatoa myydään sekä 15 että 16 vanteella. Koko 225/75-16 on ehdottomasti paras painavaan autoon.@timppa

Toivo Koistinen 19.10.2018 06:28

Koska noissa nyky autoissa ykkönen, ja pakki ovat turhan nopeita, varsinkin pakki.
On nykymopokoneilla liikkeelle lähtö entivanhan autokoulumallin mukaista. Sammuu joka toinen kerta.
Pakittaissa vähänkään huonompaan, on se omansa.
Pienempi halkaisijainen pyörä on sillon parempi.
Mutta kolikoillahan on aina kaksi puolta, paitsi erään kirkon suntiolla. Hänellä niitä oli kolme.
TP

Timo Haapanen 19.10.2018 10:08

Ero 215/70- 15 ja 225/75-16 välillä on 6% Monta tankillista on ajettu peräkkäin samanlaisilla autoilla joissa on nuo rengastukset. Alkuunlähdöissä ei ole huomattavaa eroa, ylämäissä vaihtamiskohdat ovat suunnilleen samat, isomman renkaan auton mittari näyttää oikein.

Se on vähän kummallista että naftaa kuluu täsmälleen sama määrä vaikka pienipyöräinen pyörii 6% isommilla kierroksilla. Ilmeisesti vääntö on joissain kohdissa osuvampi. Joillain tankillisilla saattoi tankkiin menevän tavaran määrä heittää pari litraa joskus meni aivan sama määrä. Puolen kilometrin etäisyydellä ajeltiin.

Tärkein asia on mun mielestäni isomman pyörän mahtava kantavuus, 1450 kg. Se antaa luottamusta ilman varapyörää ajelevalle.

Nyt on halpisrenkailla ajettu 15500 kilsaa ilman ongelmia:
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6932877149329

Tosin mun renkaat maksoivat alle laitettuna 100€/kpl. Eilen päivällä oli kaatosade Valencian kohdalla, komea vetää kun tiesi ettei vesiliirtoon ole vaaraa.

@timppa

Priit Käos 19.10.2018 14:33

Todelllinen ero 215/70-15 ja 225/75-16 välillä on 9,1%. Näillä renkasmitoilla 15 tuumaisen halkaisija on 682mm ja 16 tuumaisen 744 mm. Jos lasketaan että nopeusmittarin virhe on tasan 0 km/h niin esimerkiksi tässä tapauksessa isompi rengas aiheutta 80 km/h vauhdilla jo 7,26km/h mittarivirheen ( todellinen nopeus suurempi kun mittarin näyttö). Keskimäärin on mittarivirhe tässä nopeuksessa n.4km/h eli 80 mittarinäytöllä ajetaan nyt todellisuudessa 83,26 km/h. Jos peltipoliisin sallima virhemarginaali on 6 km/h niin aika tarkkana pitä ajaa ettei salama alkais välähtämän. Kiistämättä on isompi rengas mukavampi ajaa, pitää vaan muistaa aina millä kumilla ajelee.

Harri Ruutiainen 19.10.2018 18:10

Minä laitoin 215/70-15 tilalle 235/70-16, mittari näyttää nyt lähes oikein, 80 nopeudessa vielä pari kilometriä liikaa, satasessa 3-4 kilometriä enemmän. Tyytyväinen olen tähän kokoon, muutama tuhat kilometriä takana. Polttoaineen kulutus mittarin mukaan hieman nousi, mutta päättelin tämän johtuvan siitä että kilometrejä tulee nyt vähemmän mittariin kuin pienemmillä renkailla. Talvirenkailla palataan taas 15 tuumaisiin 225 leveisiin.

Teemu Eerola 19.10.2018 18:21

Laskelma voi teoriassa toimia noin, jos kyseisen auton normaalivanne ja rengasmalli muutetaan 15:sta 16 tuumaan jälkikäteen "ääriasentoihin". Autoissa, joissa on vaihtoehtona joko 15 tai 16 vanne jo ostotilanteessa, tai autossa on toimitusvanteina aina 16 tuumaiset - mm. Ducaton maxi- , mittarit näyttävät liikaa tai likimain oikein, eivät liian vähän.

Ensimmäisellä tienposken tarkkailumittarilla saa selville näyttämän eron oikeaan nopeuteen. Alustan valmistaja määrittelee ohjekirjassaan soveltuvat vanne ja rengaskoot, mitkä täyttävät mittarinnäytön vaatimuksen ts. että mittari ei koskaan näytä liian vähän.

Priit Käos 19.10.2018 19:32

Jos 225/75-16 rengaskoko lukee rekisteriotteessa niin tottakai voit laitta pienemmät renkaat alle koska autosi nopeusmittari on kalibroitu juuri tähän kokoon ja halkaisijalta pienemmän pyörän käyttö ei aiheuta nopeusmittarin sellaista virhettä että mittari näyttä todellista nopeutta vähemmän. Jos tehdas on määrännyt rengaskooksi ainoastaan 215/70-15 niin halkaisijalta isomman renkaan käyttö pienentä mittarivirhettä ja rengaskoon kasvaessa lähestytän siis ns.todelliseen nopeuteen, tässä tapauksessa nopeuteen joka lukee nopeusmittarissa.Jos renkaan koko ylittä tietyn rajan niin ollaan jo toivottua todellista nopeutta kovemmassa vauhdissa eli mittarinlukema on pienempi todellista nopeutta. Tätä tilannetta autonvalmistaille laitettujen lainsäädöksien mukaan ei saisi ikinä tapahtua. Yleensä asia on näin että jos vannekoko kasvaa niin renkaan korkeusprofiili pienene. Minulla on esim.henkilöautossa sallitut koot 215/55-16 ja vaihtoehtona 235/45-17. Renkaan halkaisia on täsmälleen sama molemmassa tapauksessa. Sellainenkin mahdollisuus on että rekisteriotteen merkityt sallitut rengaskoot ovat halkaisijalta aivan erimittoisia mutta siinäkin tapauksessa jos ajat isommilla renkailla niin mittari ei tule koskaan näyttämän todellista nopeutta vähemmän. Tienposken tarkkailumittarit nyt näyttävät vähän mitä sattuu, sellaisten lukemiin en uskoisi koskaan. GPS on aika tarkka tänäpäiväna ja joka ei siihenkän uskoo voi sitten testata rajoja peltipoliiseilla.

Timo Haapanen 19.10.2018 19:55
Priit Käos

Todelllinen ero 215/70-15 ja 225/75-16 välillä on 9,1%. Näillä renkasmitoilla 15 tuumaisen halkaisija on 682mm ja 16 tuumaisen 744 mm. Jos lasketaan että nopeusmittarin virhe on tasan 0 km/h niin esimerkiksi tässä tapauksessa isompi rengas aiheutta 80 km/h vauhdilla jo 7,26km/h mittarivirheen ( todellinen nopeus suurempi kun mittarin näyttö). Keskimäärin on mittarivirhe tässä nopeuksessa n.4km/h eli 80 mittarinäytöllä ajetaan nyt todellisuudessa 83,26 km/h. Jos peltipoliisin sallima virhemarginaali on 6 km/h niin aika tarkkana pitä ajaa ettei salama alkais välähtämän. Kiistämättä on isompi rengas mukavampi ajaa, pitää vaan muistaa aina millä kumilla ajelee.

Olet oikeassa, ero on 9%, muistin väärin. Ducatoa myydään molemmilla vanteilla ja pienemmillä mittarivirhe on huomattavan iso. Kahdeksaakymppiä ajava on tietukko eleei ole tarkistanut nopeuttaan. Isommalla koolla mittarivirhettä ei ole.

Sitä millä perusteella samanlaisissa autossa on noinkin iso ero valinnaisissa renkaissa en tiedä.

Puhun autoista '' light chassis ''->2014 Mitään maxia ei enää ole vaan on light chassis 5-118 pulttijaolla ja 15'' sekä 16'' vanteella ja sitten on heavy chassis 16'' vanteella 5X130 pulttijaolla.

https://www.erikoisvanteet.fi/vanteet/vanneopas/Fiat-Ducato-light-chassis(14-).aspx?get=wheel&id=2093

@timppa

Markku Kumpulainen 19.10.2018 21:01

Iltaa hyvät herrat ja etenkin Timo, joka käyttänyt molempia rengaskokoja.
Lisäkysymys; mikä on oikea ilmanpaine hyviä ajo-ominaisuuksia ajatellen?
MaKu

Gunnar Strömsen 19.10.2018 21:44

Oma havainto tienvarren nopeusnäytöistä on että kohdilleen ne näyttää. Järkiään aina tarkkuus ja nopeus ollut esim gpsään verrattuna sama tai kilsan heitto. Nopeusmittarit taitaa olla sen verran vaimennettuja että aika herkästi siinä mittauspisteellä nopeus ei ole ihan sitä olettaa.

Rengaskoosta: jos rengaskoko on otteessa, on nopeusmittari säädetty niin että kaikki otteen rengaskoot toimii ilman mittarinäyttämän virheen kääntymistä ns väärälle puolelle. Ja muistelen että noita todellisen nopeuden vs mittarinäyttämän eroja voidaan huoltosoftalla säätää. Se, kuka niitä alkaa säätämään, voi olla sitten toinen juttu.

Omassa Rellussa vakiokoko on muistaakseni 225-65 16". Kun laitoin Landsailin kesärenkaat, muutin kokoa hieman eli nyt alla on 235-60 16". Tein noin jotta sain pelivaraksi ns kiinakumille kovemman kantavuuden. Ja hyvin on toiminut. Rengaspaineet pystyi tiputtamaan reiluun neljään kiloon lähempää viittä. Ja koko paketti on tukevampi ja mielestäni parempi ajaa tuolla koolla sen lisäksi että entistäkin mukavampi.

Mitkä on sitten oikeat paineet millekin kombinaatiolle: sitäpä onkin vaikea sanoa kun kaikki kuitenkin vaikuttaa kaikkeen. Se mistä olen ns rengasmyyjien kanssa erimieltä on nämä suomessa tyrkytettävät jumalattomat paineet renkaisiin. Kovia paineita perustelevat suomen teillä jne. Mutta ei ne tiet umpisileitä vailla kulumareikiä ole muuallakaan. Jos esim henkilöauton valmistaja tarjoaa paineiksi juuri sille allaolevalle koolle 2.2kiloa ja rengasmyyjä tarjoaisi kolmea kiloa tai jopa korkeampia paineita, voisi kuvitella että jompikumpi on enemmän väärässä kuin toinen. Oma maku sattuu yleensä lähemmäksi valmistajan ohjearvoja joten kivireet saa vetää joku toinen kuin minä :-D

Pasi Nurminen 19.10.2018 23:53

Moi, minulla on 225/65x16 renkaat nyt aluvanteilla paikoillaan omassa Atria 690 ajoneuvossa ja ero on minusta hirveän suuri orginaali kokoon 215/75X16 verrattuna nimittäin auton pintakovuus loppui kokonaan sekä rengasmelu väheni huomattavasti. Toki myös mittarivirhe kasvoi mutta konpensoin sen navin nopeustiedolla mikä toimii loistavasti.Ajo-ominaisuudet kylläkin parani lisäilmajousien ansiosta takana myös melkoisesti kun kuormankantokyky nousi huomattavasti.Itse en kyllä vaihtaisi mistään hinnasta enää alkuperäiseen kokoon varsinkin kun ajelemme enimmikseen euroopan paremmilla teillä pääsääntöisesti.Paineet on pidetty 4,5 bar edessä ja takana.Edessä on michelin ja takana uniroyal.

Terv,Pasi

Toivo Koistinen 20.10.2018 06:34

Markku Kumpulainen oma vastaus kysymykseen on että paras tulos saadaan kokeilemalla mikä on paras paine omaan autoon.
Kuormaus voi muttaa asetelmaa, jos esimerkiski on takatalli pitkällä taka-akselin takana, niin sen kuorma vaikuttaa tosipaljon, eli se vaatii kovemman paineen taakse.
Eri rengas merkitkin elävät oma elämää, tosin pienellä erolla, mutta yhdessä kuorman muutosten kanssa.
Eli ota ohjekirjan arvot, ja sen pohjalta kokeile eri paineita kulloisenkin keli, ja kuorman mukaan, jos haluat parhaan tuloksen.
Eli kaikenkaikkian, kuten entivanhat pillarimiehet. Niilä oli silmät takaposkissa... Perstuntumalla paras
Huoltamoilla voi helposti matkallakin asiaa hoitaa kaffipausiin aikana.
TP

Timo Haapanen 21.10.2018 11:22

Vanteita ostaessa kannattaa olla tarkkana. Kauppiaat myyvät kirkkain silmin vanteita joissa kantavuus on turhan vaatimaton ja ET voi olla mitä vain. Ducaton vanteiden ET on 68mm. Itsellä on toisissa vanteissa 60 mm. joka sekin muuttaa renkaan keskilinjaa 8mm ulospäin. Kauppiaat myyvät jopa 50 mm:n ET:n vanteita jolloin pyörät ovat 36 mm kauempana toisistaan kuin on suunniteltu. Laakerit ja pyöränripustus rasittuvat vallankin näissä täyden kuorman matkavehkeissä.

Auton kyljetkin kuraantuvat kun renkaat kurkottavat lokasuojan reunalla.

@timppa

Matti Janhonen 21.10.2018 17:01

Timon huomio vanteista on hyvä.
Vallankin aluevanteista myydään sumeilematta vaikka niiden kantavuus ei riitä matkailuauton alla.

Matti Janhonen 21.10.2018 17:02

Kyllä vanteen tulee kantaa vähintään sama kun renkaankin.

Timo Haapanen 22.10.2018 21:10

Taitaa 1250 kg:n vanne olla tukevin mitä tukaattiin löytyy. Iso rengas kantaa 1450 kg.

@timppa

Mikko Tamminen 23.10.2018 17:53

Pitäis olla sit se tiheä vitonen jos laittaa 16 tuumaset 15 tilalle?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.