Vientikilvillä ajo Euroopan maissa?

Marko Raiski 08.02.2019 16:07

Tulevana kesänä on suunnitteilla kolmen viikon matkailuautoloma Eurooppaan.
Lento Saksaan, josta ostetaan uusi matkailuauto alle, siitä suunta Italiaan ja Itävaltaan.
Autoon otetaan 4vko:n lyhytaikaiset vientikilvet ja vakuutus (Ausfuhrkennzeichen) ja ajetaan loman päätteeksi Suomeen.
Alkujaan tarkoitus oli käydä myös Hollannissa tuttavia tapaamassa, kunnes Autoliiton sivuilta löysin
informaatiota, jossa kerrotaan:
"Saksalla on tällä hetkellä sopimus lyhytaikaisten kilpien käyttämisestä vain Italian, Itävallan ja Tanskan kanssa. Vientikilven tunnistaa kilven oikeaan reunaan punaiselle pohjalle merkitystä voimassaoloajasta, kun taas lyhytaikaisen kilven oikean reunan palkki on keltainen."

Edellinen koskee ainakin keltareunaisia kilpiä, mutta kysymys kuulukin, että voiko punareunaisilla kilvillä ajaa vapaasti kaikissa Euroopan maissa niin, että niissä on voimassaoleva liikennevakuutus?
Muutenhan auto vakuutetaan (kasko) heti Suomalaiseen vakuutusyhtiöön.

Muutenkin kaikki neuvot ja vinkin tällaiselle reissulle otetaan ilolla vastaan :)



Jouni Arola 08.02.2019 16:21

Terve,
kävin jokunen vuosi sitten hakemassa henkilöauton Saksasta.
Ennen matkaan lähtöasovin vakuutusyhtiöni kanssa asiat ja homma toimi hienosti.
Kaupat tehtyäni soitin yhteyshenkilölleni Lähi Tapiolaan ja limoitin auton tiedot puhelimitse.
Sain liikennevakuutuksen, kaskovakuutuksen ja vihreän kortin voimaan saman tien.

Suomeen tullessani rekisteröin autoni ja ilmoitin uuden rekkarin vakuutusyhtiöön.

Silloin minulla oli käsitys, etä Tanska ei hyväksy siirtokilpiä, joten tulimme Vie Balticaa pitkin Suomeen.

Hauskaa reissua ja onnea auton ostoon.

Matti Janhonen 08.02.2019 17:31

Joudut matkan kestosta johtuen joka tapauksessa ostamaan punapäiset siirtokilvet ja niillä voi ajaa Suomen mistä kautta tahansa. Keltaisiin kilpiin tosiaan sisältyy maakohtaisia rajoituksia.
(Suomen siirtokilvilläkin saa ajaa vain pohjoismaissa)
Kun auto on uusi niin katso vero.fi sivuilla miten tuo uuden ajoneuvon alv:n maksu Suomessa menee.

Kun auto on uusi, eikä tuo ajelu siitä käytettyä tee, se voidaan EU:n: direktiivin mukaan (poikkeus alv-lainsäädännöstä) myydä sinulle alvittomana ja uuden auton alv maksetaan vasta siinä maassa johon auto rekisteröidään.

En tiedä miten nuo Saksan sopimukset menee, mutta Saksan punapäisiä siirtokilpiä olen nähnyt aina Albaniaa myöten.

Martti Halme 08.02.2019 22:12

Näin se menee kuten Matti kirjoittaa punapäisistä kilvistä. Jostain olen lukenut, että Ruotsi on ongelma-maa keltapäisille kilville. Suosittelisin keltapäisillä kilvillä tulemista laivalla suoraan Saksasta Suomeen. Se on turvallisin vaihtoehto.
Miksi pitää ostaa uusi auto? No jos olet niin päättänyt, ei siihen tietystikään muilla ole nokan koputtamista.
Itse ostaisin 6 kk "vanhan" auto, jossa on yli 6000 km mittarissa. Silloin ei olisi vero-ongelmia (ALV) Suomessa.


ongelmamaa taitaa olla ihan yhdyssana. Olen pahoillani kirjoitusvirheestä!
muokattu: 8.2.2019 22:14
Marko Rinkinen 10.02.2019 09:10

Toin itse viime kesänä uuden matkailuvaunun Saksasta kesälomareissun yhteydessä.

Tuota kilpienkelpoisuusselvittelyä tein itsekin. Punaisten siirtokilpien kelpoisuudesta ei löytynyt lopullista faktaa. Autoliitto olisi kyllä sitä lähtenyt pyynnöstä selvittämään (olen itse Autoliiton jäsen). Mutta siinä vaiheessa kun oli selvillä, että täyskaskon lisäksi Lähitapiolasta tulee automaattisesti myös liikennevakuutus, totesin itse selvittelyt tarpeettomaksi. Vaunussa oli käytännössä tuplavakuutukset.

Meillä reissu meni Saksan lisäksi Ranskassa, Belgiassa ja Hollannissa eikä kukaan kysellyt missään mitään.

Saksassa myyjä meinasi ensin sekoilla alv:n kanssa mutta asia oikeni kuitenkin selvitysten jälkeen. Uudessa vaunussahan alv maksetaan ostomaahan. Uuden auton kanssa tilanne onkin sitten toinen.

Alla linkki juttuun meidän vaunun tuonnista.

https://circleset.net/uuden-vaunun-tuonti-yksityishenkilona-saksasta-kesalomareissun-yhteydessa/


Matti Janhonen 10.02.2019 12:08

Martin tavoin aattelin, vaan jokainen tekee tietenkin kuten itse haluaa.
Lyhyt suuntaa antava vertailu kuitenkin sallittanee

Verotta määrittelee uuden m-autonkin näin
"Ajoneuvo luokitellaan uudeksi, kun jompikumpi seuraavista edellytyksistä täyttyy:
ajoneuvo on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön
ajoneuvolla on ajettu enintään 6 000 km."
Ellei em. ehdot täyty niin auto on käytetty ja siitä seuraa erilainen verokohtelu.

Uuden m-auton hinnanmuodostus menee niin, että ostaja voi ostaa EU-alueelta alvittomaan hintaan uuden auton ja kun auto ensi kerran rekisteröidään Suomeen, ostaja maksaa siitä uuden ajoneuvon alvin 24 % laskettuna auton kauppahinnasta. (Tämä perutuu alv-lain poikkeukseen EU:n alueella)

Käytetyn m-auton ostaja maksaa autosta sovitun kauppahinnan, joka sisältää esim. Saksasta ostettaessa 19 % alvin, eikä muita maksuja tai veroja ole, koska Suomessa autosta ei voi enää periä veroja.

Jos otetaan esim. m-auto jonka alviton hinta on 60 000 euroa, niin suomalainen karavaanari maksaa siitä 24 % alvikannn mukaan laskettuna 14 400 euroa alvia, kun taas saksalainen karavaanari maksaa alvia laskettuna 19 % alvikannan mukaan 11 400 euroa. Tällä alvikantojen 5 % erolla on vaikutus myös käytettyjen hintaan.
Toinen tunnettu tosiasia on, että ensimmäiset 10000 km auton elinkaaressa on ne kalleimmat kilometrit.
Ihan helposti 70 000 euron hintaisen m-auton hinta voi laskea 70 sent/km tänä aikana.
Kolmas tekijä on autoon ostetut ja asennutetut lisävarusteet joista myös menee alv. Lisävarusteiden arvo voi helposti olla tuhansia euroa, mutta käytetyn kaupassa niiden arvo jää helposti alle 50 % niiden osto - ja asennushinnasta.
Takuu seuraa autoa.













Timo Haapanen 10.02.2019 12:53

Tuollainen n. vuoden vanha auto on erinomainen ostettava. Itse hankin kolme vuotta sitten 9000 km ajetun tasan vuoden ikäisen auton josta oli 15 000 € uuden samoilla varusteilla olevan auton hinnasta pois. Tämä kauppa oli täkäläista liikkeestä.

@timppa

Marko Raiski 10.02.2019 13:51

Asiantuntevaa keskustelua saapunut aiheeseen. Hyvä!
Otsikon mukaiseen tiedusteluun, voiko punareunaisilla kilvillä ajaa useammissa maissa, tuntuu löytyneen selkeä vahvistus, kyllä voi. Eli matkasuunnitelmaan uskaltaa ottaa mukaan myös Sveitsin ja Hollannin.

Lähtöaiheesta aukesi mielenkiintoinen keskustelu koskien m-auton hankintaa.
Omakohtaista kokemusta auton maahantuonnista on yksi (käytetty) m-auto ja muutama h-auto.
Alkukesästä hankittavan auton pääkäyttötarkoitus on mahdollistaa aluksi oma autoloma Euroopassa, jonka jälkeen autoa ei oikeasti ole tarve käyttää itse Suomessa, vaan ottaa se vuokrauskäyttöön.

Auto on mahdollista hankkia omalle yritykselle tai yksityishenkilönä.
Tässä onkin se pohdinnan paikka, jossa ei ilmeisesti ole ole oikeaa vastausta. Täytyy käyttää omaa harkintaa.
On selvää, että yksityishenkilönä ei kannata ostaa uutta (6kk/6000km raja-arvoja täyttämätöntä) autoa Suomessa perittävän ALV:n vuoksi (alv-lain poikkeus eu-alueella).
Jos uuden auton ostajan onkin yritys kansainvälisellä Y-tunnuksella, maksetaan auton myyntihinnasta 19%ALV Saksaan auton ostohetkellä normaalisti. Muutaman viikon jälkeen myyjäliike palauttaa ostajalle maksetun ALV:n takaisin.
Ostaja (yritys) maksaa maahantuontiprosessin yhteydessä Suomeen 24%ALV:n auton nettomyyntihinnasta.

Tässä hankintamallissa en näe muuta ongelmaa kuin sen, miten alkuvaiheen 3.n viikon oma käyttö selitetään verottajalle?
Kun ei viitsisi ehdottaa myyjäliikkeelle, että auto on 3viikkoa liikkeeltä vuokralla, jonka jälkeen tehdään kaupat ja omistusoikeus siirtyy.

Matin laatima esimerkkilaskelma on perusteellinen ja asettaa uuden auton vrt käytetyn auton hankinnan jälleen tarkastelun alle.

Veli-Pekka Merikallio 10.02.2019 14:00

Olipas hienoa tuo Markon blogiteksti, malliesimerkki, miten juttu tehdään, silkkaa asiaa sujuvasti, ei yhtään turhaa sanaa, kaunista suomen kieltä, tulinpa oikein hyvälle tuulelle, harvoin saa enää luettavakseen tuollaista selkokieltä, suuri kiitos!


Sattui kaksi Marko R:ää peräkkäin, itse kirjoitin Rinkisen blogista, toki toinenkin Marko puhuu silkkaa asiaa.
muokattu: 10.2.2019 14:03
Matti Janhonen 10.02.2019 17:41

Nuo punapäiset käy koko EU:n alueella ja osin jopa sen ulkopuolella.
https://kfz-kennzeichen-abc.de/kennzeichen/ausfuhrkennzeichen-zollkennzeichen/

Punapäisissä vientikilvissä on kyse ns. tullikilvistä ( export) eikä niihin sisälly maakohtaista passitusta.
Sitovaa on voimassaoleva katsastus, vakuutus ja kilpien voimassaoloaika (kilpiin merkitty päivä) johon mennessä auton oltava pois Saksan alueelta.
Auto poistetaan aina export- myynnin yhteydessä Saksan ajoneuvorekisteristä ja siitä annetaan ostajalle kirjallinen todistus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.