Vahinko Tukholmassa

Veli-Pekka Merikallio 12.07.2017 11:13

Onko kellä vastaavaa tapahtunut ja miten toimia?

Tukholman sataman odotuskaistalla ruotsalainen risteilyasiakkaita palvellut linja-auto (sen kuski) peruutti oman automme peräosaan, jolloin puskuri, pyöräteline ja pyörät sekä takaseinä (pieni maalauskorjaus) menivät remonttiin.

Oma vakuutusyhtiöni otti asian käsittelyyn, vaati pikkutarkan selvityksen tapahtumasta todistajineen, valokuvineen (siihen tuhrautui yksi kaunis kesäinen päivä). Noh, kuvittelimme kaiken olevan kunnossa, koska asiointi JyväsCaravanissa oli sujuvaa ja asiallista, samoin pyöräkorjaamo Huoltopilotissa.

Nyt olemme odottaneet kuusi viikkoa vakuutuspäätöstä, pyörät lojuvat korjaamolla, auto ei ole priima kunnossa ja matkailukausi parhaimmillaan. Vakuutusyhtiömme (Op-vakuutus) lähti aluksi kaikella innolla hoitamaan asiaamme, otti homman omiin käsiinsä.

Kuukauden odottelun jälkeen aloin kysellä vakuutuspäätöstä. Tässä vaiheessa he pesivät kätensä, koko tapaus on siirretty kolmannelle osapuolelle, minkä piti olla yhteydessä meihin päin, ei ole ollut. Oma vakuutusyhtiöni ilmoitti vain, että jos käytän omaa kaskoani, bonusmenetyksin ja omavastuun maksamalla, ASIAT ALKAVAT RULLATA .

Tätä ei oikeustajuni sulata, olen opetettu, että vahingon aiheuttaja on vastuussa korvauksista.
Vakuutusyhtiöni pitää ajattelutapaani antiikkisena, eikä ymmärrä, miksi en ota syytä niskoilleni ja asia on poissa päiväjärjestyksestä. Minä vain en saata ymmärtää tällaista ajattelua, nähtävästi olen jotenkin vanhakantaisen rajoittunut, dementoitunut yksilö.

Jos jollakin on vastaava kokemus tai muuta tietoa korvauskäsittelystä sivistysvaltiona pitämästäni Ruotsista, olisin tiedoista hyvin kiitollinen. Anteeksi pitkä teksti, pyrin kuitenkin siitä tekemään ymmärrettävän niin lyhyesti kuin mahdollista.

Mauri Laukkanen 12.07.2017 11:27

Kyllä on mielenkiintoinen juttu,jos on todisteet että teidän auto ei liikkunut niin
eikös asian pitäisi olla selvä.

Mutta kun onko niin että bussikuski kieltää tehneensä virhettä ja asia pitkittyy ,valittetavasti .

Pertti Bäckman 12.07.2017 12:09

Peräämme ajettiin Tukholman moottoritiellä jokunen vuosi sitten.

Poliisi tuli kyllä paikalle, joka helpotti varmaan asioita. Tapauksen käsittely kesti kyllä todella pitkään. Meni kuukausi ennenkuin saatiin rahat. Olin itse aktiivisesti yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön ja pstistin heitä olemaan yhteydessä vastapuolen yhtiöön. Odottamalla olisi mennyt vielä kauemmin.

Hyvä jos on kuvaa yms. Mutta kuskin lausunto olisi kannattanut ottaa ylös, eli tunnustus paperille. Tai poliisi paikalle. Kannattaa tosiaan selvittää kiistääkö vastapuolen vakuutusyhtiö tapahtuneen vai ei.

Ismo Airikka 12.07.2017 12:10

Varmaankin täytitte vahingon aiheuttaneen kanssa sen vahinkoilmoituksen???
Jos bussikuski myönsi syyllisyytensä, niin asian pitäisi olla aika selvä.....?

Siirretty kolmannelle osapuolelle??? huuhaata......ja vedättämistä.......sinähän maksat vakuutusmaksusi op-vakuutukselle etkä kelleen muulle,kaikki vahinkoon liittyvä asiointi tapahtuu sen kanssa eikä "kolmannen" osapuolen.........

Kesäaikana noissa vakuutusyhtiöissä on valitettavasti "kesäpoikia" töissä joten tarkkana pitää olla. Suosittelen soittoa korkeammalle taholle? vakuutusyhtiöstä ja vakuutusehdoista riippuen on enimmäisaika, jonka korvauspäätös saa kestää.Sen jälkeen asiakas on oikeutettu viivästyskorkoon. ( ainakin 3 vuotta sitten oli, lue vakuutuskirja ja ehdot )

Jos ei asia muuten etene ota yhteyttä liikennevakuutusyhdistykseen......

ps. 3 vuotta sitten kesällä oma vastaava tilanne ja kesti 7 viikkoa ja 6 päivää....
ps 2. vaihda vakuutusyhtiötä kun homma "selvä".........??????

Ismo Airikka 12.07.2017 12:26

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/opastus/liikennevakuutuslaki-uudistuu-1-1-2017?cid=151889515&srcpl=3

Tuossa ihan selkokielellä, kuukauden sisällä korvauspäätös........


http://www.lvk.fi/liikennevakuutuslaki
muokattu: 12.7.2017 12:28
Timo Haapanen 12.07.2017 12:27

Pistä homma eteenpäin omalla vakuutuksellasi tai jopa omalla rahalla ja sitten kun asia on selvinnyt setvit sen kuntoon.

Itsellä ei kevään vahingossa Ifissä mennyt bonuksia ja omavastuuseen riitti melkein kokonaan vahingottomista vuosista kertynyt bonusraha.

@timppa

Mauri Laukkanen 12.07.2017 13:33

Joopa joo,eiköhän tässäkin tapauksessa kannata ottaa yhteyttä sinne ruotsalaiseen vakuutusyhtiöön ja kysyä mistä kenkä ahdistaa.

Kuten kirjoitin onko se poliisi tai peräti itse vahingon aiheuttaja tunnistanut virheensä?.

Ei Ruotsin tai Suomen vakuutusten välillä ole eroja,mutta jos vastapuoli on erimieltä
syylisyydestä asia pitikityy,valitettavasti näin se kuuluu tähän prosessiin.

Harri Halinen 12.07.2017 16:48

Vahingon tehneen vakuutusyhtiö on korvausvelvollinen, ei se missä vahingoittunut ajoneuvo on vakuutettu.
Vai onko käytäntö muuttunut?

Harri Halinen 12.07.2017 16:51

Vahingon tehneen vakuutusyhtiö on korvausvelvollinen, ei se missä vahingoittunut ajoneuvo on vakuutettu.
Vai onko käytäntö muuttunut?

Juhani Halmeenmäki 12.07.2017 16:53

Saat kyllä omavastuun takaisin eikä mene bonukset vaikka käyttäisit kaskoa. Olettaen siis että vastapuoli osoitetaan syylliseksi. Ja jollei, niin sitten ne menee kuitenkin. Eli korjaus kaskolla, koska selvittely kestää ainakin viikkoja.

Veli-Pekka Merikallio 12.07.2017 18:33

Oman vakuutusyhtiöni mukaan asian piti olla täysin selvä, silminnäkijätodistajat henkilö- ja osoitetietoineen, kaikki mahdolliset valokuvat tapahtumapaikalta, bussista ja kuskista. Kuski ei suostunut sanomaan sanakaan, vaikka vahingonkärsineitä oli muitakin, ruotsalaisiakin (kielitaito), eli bussikuski toheloi oikein antaumuksella.

Poliisin soitimme paikalle välittömästi, useammankin henkilön toimesta, lupasivat tulla, olivat jo kuulemma matkalla. Odotimme kolme tuntia aivan viimeisen laivan lähtöön saakka, puheluita oli useita, useilta henkilöiltä, poliisia ei koskaan kuulunut paikalle. Noh, tilanne oli kaikin puolin muutoinkin selvä ja dokumentit kelpasivat ainakin omalle vakuutusyhtiölleni heidän jatkotoimiinsa eli koko jutun siirtämiseen jollekin bulvaanille, josta emme ole kuulleet mitään ("He ottavat teihin yhteyttä").

Kiitos kaikille neuvonantajille (vars. Ismo Airikalle), helpointahan olisi toimia Timpan ja Juhanin antamin ohjein, vaan kun samalla tunnustaisin oman syyllisyyteni sen periaatteen vastaisesti, että vahingon tekijä maksaa viulut.
Näen siinä loogisen ja juridisen sudenkuopan, ei maha mittää.

Omasta puolestani annan ajan kulua, olemme tehneet kaiken vaaditun, pallo on nyt jollakulla muulla.
Uudet pyörät on jo hankittu ja päätös tehty luopua kaikista vapaaehtoisista vakuutuksista vain sen vuoksi, että helpoistakin asioista saa todella vaikeita, jos sattuu olemaan saamapuolella. Omasta pussista jatkossa maksaessa homma hoituu hetkessä ja sujuvasti, ilman saivartelua ja julmettua byrokratiaa.

Teemu Eerola 13.07.2017 00:16

Ikävä, että noin pääsi käymään. Uskoisin, että asia lopulta menee oikeudenmukaisesti. Olen suhtautunut aina nihkeästi noihin "vakuutusyhtiötä, sivutoimisesti leikkiviin pankkeihin" kuten OP- vakuutukseen ja vastaaviin, jotka kilpailevat vain hinnoilla. Perinteisillä, vakuutusmarkkinoilla pitkään olleilla yhtiöillä on vakiintuneet käytännöt, jotka ottavat huomion myös asiakkaan oikeudet.

Mieti nyt vielä kertaalleen, kannattaako vapaaehtoisista vakuutuksista luopua yhden pitkittyneen tapauksen takia. Olen tätä mieltä, koska erilaisista vapaaehtoisista vakuutuksista on jäänyt useamman kymppitonnin hyöty. Mukana on useampia perinteisiä vakuutusyhtiöitä ja tapauksina mm. merkittävä piilevä vika talokaupassa, laaja vesivahinko ok- talossa, murto kesäasuntoon, pari merkittävää kasko- korvausta, kamera-, auto- ja muita varkausvakuutuksia sekä matkasairauden hoitokorvauksia. Myös AL- turva on tukevasti ollut hyödyllinen. Ilman ongelmia on klaarattu, eikä omavastuut ole päätä huimanneet.

Ismo Airikka 13.07.2017 01:45

V-P.........Ymmärtääkseni? olet ottanut myös autoosi kaskon...Jos se kaskovakuutus kattaa myös seisontapäivät etc. eli kyseessä laaja kasko? ottaisin aamulla yhteyttä joko vakuutustarkastajaan tai yhtiöön.........( niin, suurin osa noista yhtiöistä käyttää nykyään ulkopuolisia ja provikkapalkalla toimivia "joskus korvaamme jotain,yleensä emme mitään......)

Tuo korvausasia pitäisi mennä niin, että asiakkaan auto korjataan siihen kuntoon mitä se oli ennen vahinkoa ja vakuutusyhtiöt "tappelee" euroista keskenään kun kerkeää........... Kokemusta tuosta asiakkaan "vedätyksestä" ja hermosodasta löytyy vaikka kirjan kirjoittaisi.Annas olla jos sinulla olisi maksamatta yhtiölle vaikka 1 euro, perintäkirje läsähtäisi varmaan suhteellisen nopeasti laatikkoon?

Menee ehkä offtopic, mutta puhelu voisi edetä näin:

VP : Päiviä, olisin kysynyt vahingosta nro.1234 missä mennään,olisi vielä kesää jäljellä..........

Yhtiö : Ööööööö, hetkinen.......joo........odotamme Ruotsista lausuntoa 999 ja vahinkoilmoitusta 333, ennen ei voi päätöstä tehdä ( heh,hatusta vedetty)

VP: Niin.....auto on nyt ollut yli 4 viikkoa pajalla, eli korjauksessa ja ei käytössä.......sitä vaan ajattelin että koska niistä seisontapäivistä sitten saa korvauksen, näyttää siltä että menee pitkälle syksyyn...........

Yhtiö: Siitä sitten erillinen korvaushakemus??? en ole varma, hetkinen........

VP: Niin......siitä sitten varmaan myös maksetaan viivästyskorko??? meinaan korvauspäätös on saatava uuden lain mukaan 4 viikon kuluessa, eihän siinä mitään, aikaahan minulla on,varmasti myös huomioitte sen vakuutuslaskussa, autohan on ollut ns. pois liikenteestä..........Jos ei tämä sovi niin voin varmasti keskustella vahinkotarkastajan kanssa kertakorvauksesta??????? Ainiin......voidaanko tässä samalla keskustella kaikkien vakuutusten irtisanomisista?, eiköhän työnäyte teidän yhtiön palvelusta ole saatu?

Yhtiö: hetkinen........keskustelen korvauspuolen kanssa, teihin otetaan yhteyttä......tuut tuut tuut........

Tuossa vaiheessa olet edistänyt asiaa "himpun verran" enemmän kuin vahtimalla postilaatikkoa. Kirjoitit että irtisanot kaskon ja maksat jatkossa "omasta pussista" , asiaa kannattaa vielä hetki miettiä????????

Nim: Oppirahat yritetty maksattaa, vaan voittajaksi jäin.



Veli-Pekka Merikallio 13.07.2017 09:56

Teemu, ymmärrän hyvin kantasi, sulla kun on kokemusta vakuutuskorvauksista.
Itselleni tämä on ensimmäinen kerta, kun joltakin itseni ulkopuoliselta pyrin maksua saamaan ja vain sen vuoksi, että tilanne oli niin selvä.

Omat mokani olen selvitellyt itse, eli jos ostan paskan auton tai hometalon tai toimimattoman vehkeen (esim. se ainoa Ducatoni), katson sen omaksi tyhmyydekseni, enkä pyrikään saamaan ulkopuolista korvausta.

Kyllä tuon Op-vakuutuksen pitäisi olla aivan oikea vakuutusyhtiö, se kun on entinen Pohjola, entisine työntekijöineen, vain nimi on muuttunut.

Kokemukseni vain on nyt sellainen, etten aio jatkossa päiviäni tuhlata tyhjän jauhamiseen selvässä ja vähäisessä asiassa (pyörien korjaus olisi maksanut vaivaiset 265€, mistä omavastuuni olisi ollut 150€, missä piilee se vakuutusturva, tuossa reilussa satasessako, mikä ei kata kuin osan vuotuisista maksuistani, joita olen maksellut turhaan vuosikymmeniä - tulee väkisin mieleeni laillistettu kusetus).

Noh, näillä nyt mennään ja odotellaan jonkin aikaa, vaan jonkinmoisia ratkaisuja tulen tekemään koko vakuutushimmelin suhteen, kunhan oma henkilökohtainen vakuutusukkoni palaa lomilta (olisi muutoin soitellessani ryhtynyt hommiin jo lomillaan, kone kuulemma mukana, vaan en itse siihen suostunut, jokainen on lomansa ansainnut).

Markku Kujanpää 13.07.2017 12:31

Jäikö sulta suupillin keikka tuon vuoksi väliin ?

Perttu Kaasinen 13.07.2017 15:32

Aikoinaan pohjola yritti saada minut syylliseksi vaikka olin saanut toisen osapuolen takapuskuriini kiinni,toivottavasti ovat parantaneet tapansa vuosien saatossa ja nimen muutossa.

Veli-Pekka Merikallio 13.07.2017 18:00

Qjis, ei jäänyt Pärnun suupillifestarit väliin, neljä päivää nautiskeltiin viime viikonloppuna, Konse tupaten täynnä, kun vielä kansainvälinen koiranäyttely Pärnussa ja osa osallistujista Konsessa.

Matka onnistui jyväsCaravanin loistavan palvelun ansiosta, pantiin puskuriin uutta valaisinta ja koottiin varaosista toimiva pyöräteline. Eikä kyselty, kuka maksaa, tarkeintä oli reissuun pääsy parhaaseen loma-aikaan.

Vakuutusyhtiö viisveisaa meidän lomailutarpeista (jotta saataisiin pyörät ja auto priimakuntoon), vaan eipä tuo ole pahemmin tahtia haitannut. Poriin tässä pitäisi lähteä, vaan kun piha on päässyt viidakoitumaan ja talon maalauskin on kesken, huomisesta alkaen olisi pari kolme päivää maalauspoutaa.

Ambivalentti tilanne, PoriJazz on perinne ja sinne olisi mentävä, maalaushommia ei voi talven hiljaisina päivinä tehdä ja elokuu on jo varattu Jäämeren keikkaa varten (velipojalla kun ei tälle kesälle muuta toivetta ole kuin saada uittaa varpaita Jäämeressä, olisi mennyt moottoripyörällään, vaan polvi alkoi juuri sopivasti vihoitella).
Arvottava, kumpi valikoituu, Pori vai talonmaalaus. Ei ole helppoa edes kesällä saati pimeinä talvi-iltoina.

Matti Nyman 13.07.2017 18:38

Onpas harmillisen hankala homma. Meillä viime kesänä Italiassa leirintäalueella italialainen äijä oli peruuttanut painauman mun autoon tiistaina. Torstaina sakut kyseli, että onko käynyt kertomassa tapahtumasta. No ei ollut ja kun pomppasi kyselemään niin siitähän synty semmonen meyakka ja kun herran vaimo sitten vielä intoutui haukkumaan naapuritkin aattelin että tästäpä se soppa syntyy.

Soitin vakuutusyhtiöön. Sain ohjeet. Lisäksi sain tulkin avustuksella herran pöytään ja pistämään nimensä paperiin. Ja edelleen kieltämään. LähiTapiola hoiti auton korjauksen ja sijaisauton ja omavastuu maksu nassahti italialaisesta vakuutusyhtiöstä tilille. LähiTapiola sai rahansa Italiasta. Huippu palvelua.

Veli-Pekka Merikallio 14.07.2017 10:43

Kiitos, Matti!
LähiTapiolan pojat ovatkin soitelleet mulle, tuollahan OP Vakuutus ja LähiTapiola ovat saman katon alla, taitaapi hoitua kaksi asiaa samalla reissulla.........katsellaan, kiirettä mulla ei ole mihinkään ja elämä jatkuu muutoin ennallaan. Olen vain jo nyt oppinut, että iloisesti ja sujuvasti myydään vakuutukset, vaan saamamieheksi ei kannata ryhtyä, jollei halua mieltänsä pahoittaa (luikuripolitiikkaa en jostain kumman syystä saata sulattaa).

Matti Nyman 14.07.2017 19:11

LähiTapiolan kanssa kaikki on sujunut jouhevasti mm. yhden auton lunastus kolarin jälkeen, auton ovien korjauttaminen kun tuntematon Rottweiler juoksi pupujussin perässä ovet ruvelle, vaunun korjauttamisen, pesukoneiden vaihtoja, lumilauta varkaus ja jotain muuta. Mulla on aika maksimivakuutusturvat. Mielestäni negatiivisten asioiden hoidolla palvelutaso mitataan, ei laskujen lähettämisellä.

Raimo Hytönen 14.07.2017 21:16

Itselle sattui keväällä Uumajan pohjoispuolella tapaus, jossa ollessani ryhmittynyt kääntymään vasemmalle, takaa tuli kaksi rekkaa rinnakkain, jolloin moottoriliikennetien vasenta kaistaa ajavan rekan kuormapeitteen kiinnityskoukut vetivät puolen sentein syvyiset naarmut asunto-osan oikeaan kylkeen. Eikä tässä vielä kaikki, sillä samaiset koukut rusikoivat samalla takaluukun- ja käyntioven karmit uusintakuntoon ja oikeanpuoleisen etukulman muovisuojus hajosi samalla päreiksi ja myös molemmat äärivalot saivat tällistä osansa. Tapaus ei aiheuttanut rekan kuljettajalta mitään toimia - edes jarruvalot eivät välähtäneet - liekkö ollut menossa kilvanajo tai jokin muu. Enkä saanut edes rekisterinumeroa ylös siinä hötäkässä.

Kotiin päästyäni laadin tapahtumasta asianomaiset paperit, joiden ja vaurioista kertovien kuvien kera marssin lähimpään Lähitapiolan konttoriin. Virkailija tarkasti paperit ja kuvat, jonka jälkeen soitti yhden puhelun ja asia oli parin minuutin kuluttua paketissa. Vakuutusyhtiö lupasi korvata vahingon mukisematta, toki omasta kaskostani, koska vastapuoli jäi tuntemattomaksi.

Vaikka tapahtuma harmittikin, vakuutusyhtiölle täysi tunnustus nopeasta ja asiallisesta toiminnasta, jota voi kutsua hyväksi asiakaspalveluksi ilman pienintäkään vänkäystä suuntaan tai toiseen.

Veli-Pekka Merikallio 08.08.2017 19:14

Kiitos ystävät hyvistä neuvoista ja esimerkkitapauksista, tänään sain työvoiton omassa vahingossani.

Joku puhui vedätyksestä tuolla aiemmin ja sitä se todellakin oli, kymmenen sp-viestiä ja pari kuukautta ajankulua, noh, eihän se toki auton käyttöä estänyt ja uudet fillaritkin oli käytössä, mutta sitäkin enemmän ihmettelyä.

Kolmesta eri toimistosta tuli kehotus "ottaa syyt niskoilleni ja hoitaa homma omasta kaskosta, saamme parhaassa tapauksessa perittyä ne vahingon aiheuttajan vakuutuksesta, ainakin osittain". Mikähän olisi ollut stoori, jos mulla olisi ollut vain liikennevakuutus?

Noh, yksinkertaisena ihmisenä en suostunut nielemään tuollaista logiikkaa, koska mulle opetettiin jo lapsena, jotta vahingon aiheuttaja maksaa viulut. Oltiin pattitilanteessa ja päätin, että mulla on aikaa odotella, mihin tässä kiire olisi, katsotaan homma loppuun asti. Viimeisessä viestissäni Krogiukselle (toimisto, mikä hoitaa Op Vakuutuksen ulkomaan vahinkoasioita), kehotin Timoa ottamaan puhelimen käteensä ja soittamaan Ruotsiin.

Yllättäen asia olikin päivänselvä, kaikki vahingot korvataan täysimääräisinä ja seisontapäivätkin, alahan tilata korjaamoaikaa ja hae uudistetut fillarit Huoltopilotista. Eivät kuulemma Ruotsin päässä olleet hoksanneet ilmoittaa Krogiukselle, että heidän puolestaan asia on ollut jo alun alkaen selvä ja laskut heille.

Panee miettimään, jotta mikä tässä on ollut villakoiran ydin, itse en ole sitä vielä keksinyt.
Kyselen tapauksen taustoista, kun käyn tutun vakuutusukon juttusilla ja samalla sanon irti kaikki vapaaehtoiset vakuutukseni. Paljon helpommaksi tulee maksella oman auton korjauksista tutulle asentajalle ja automaalarille omasta pussista kuin joutua pariksi kuukaudeksi vedätetyksi. Näin sen olen kokenut.

Perttu Kaasinen 09.08.2017 08:49

Melkein esimerkkitapaus kuinka tavallista ihmistä kohdellaan isossa liikemaailmassa mutta annas olla kun takana onkin isompi yritys johan alkaa tapahtua ja nopsaan,onneksi jaksoit ponnistella oman etusi puolesta.

Matti Janhonen 09.08.2017 12:28

Yleensähän se menee niin, että myös vahingon aiheuttajan on otettava yhteys vakuutusyhtiöönsä.
Virkatietäkin asia kyllä hoituu, kun vahingon aiheuttaneen auton rekisterinumero on tiedosssa mutta vie joskus aikaa turhan paljon.
Näin syntyy tilanne jossa on mukana sekä vahingon kärsinyt että vahingon aiheuttaja ja molempien osapuolten vakuutusyhtiöt.
Vakuutusyhtiöt sitten sopii keskenään korvausasiat ja vahinkotarkastaja antaa luvan viedä auto korjaukseen ja laskun maksaa vakutusyhtiö suoraan.

Kinkkisempiä on ne jutut jossa toinen vahingon aiheuttaja jää systä tai toisesta tunnistamatta eikä hän tee vahinkoilmoitusta omaan vakuutusyhtiöönsä.

Itselle kävi niin, että nuori mies ajoi firman autolla perääni liikennevaloissa, mutta peräänajaja ei ilmoittanut aiheuttamastaan vahingosta edes omalle esimiehelleen.


Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.