Viime syksyn matkalla eka kertaa näkyi monta kanavaa digilähetyksinä vasta Andorrassa, siellä tulikin sitten paljon tarjontaa. Saksassa ja Ranskassa oli nihkeämpää, ei juuri mitään. Espanjassa oli tarjontaa myös runsaasti ja muistaakseni Belgiassakin näkyi sentään jotain.
Telkkari on reissatessa oikein mukava uutisten ja säätietojen yms. ajankohtaisen tiedon takia. Vaikka ei paikallista murretta ymmärtäisikään niin paljoa että saisi radiosta selvän niin telkkarista näkee sääkartat ja usein myös englanninkielistä uutistarjontaa (BBC News ym). Eli kyllä meillä ainakin telkkari tekee matkailusta antoisampaa.
Menomatka Finnlinesin uudella vasta liikenteeseen tulleella lautalla meinasi mennä harmittavaksi, ilmoitustautuilla oli vaan lappu että osassa hyttejä telkka ei näy. Totesin sitten meidän hytin kuuluvan tähän joukkoon. Ei ollut edes tullut tarpeeksi kirjoja mukaan että olisi riittänyt ajankulua.
Suutuin ja menin purserin puheille mutta hän vaan vetosi että järjestelmän toimittanut firma kyllä on luvannut mutta ei nyt auta... Toista hyttiä en halunnut kun meidät oli kaiken sählän jälkeen sijoitettu isoon ikkunalliseen hyttiin.
No, eikun tutkimaan sitä hytin digiboksia. Näytti siltä että oli dataverkossa oleva tietsikka jossa kaukosäädin ja littunäyttö. Ja löytyihän sieltä takaa reset-reikä. Resetoin koneen ja hetken se räpsytti ja johan näkyi telkkari. Kävin purserille kertomassa että jos joku valittaa telkkarin näkymättömyydestä niin hammastikulla reikään ja homma hoituu. Eri juttu sitten oli että sieltä tuli mm. filmi jossa oli ihmissyöjätäti joka ilmeisesti aloitti uhrin syönnin vähän navan alapuolelta...
mot