Talvimatka Portugaliin

Kaj Nyyssönen 05.10.2022 13:19

Talvimatka alkaa perinteisesti laivalla Travemundeen meitä on kaksi autokuntaa ja lähtömme on 19.10. lähdöllä. Kotia palaamme Portugalista autojen kanssa huhtikuussa. Joulua vietämme Suomessa ja Uuden vuoden vastaanotamme 10 minuttia ennen kuin koneemme laskeutuu Dubaihin. Vuoden ensimmäinen viikko ollaan Balin Kutassa. Tammikuun lopussa Suomeen ja helmikuun alussa palaamme Portugaliin

Travemunde - Portugal suunniteltu reitti näyttää tältä:

Tapani Pokkinen 05.10.2022 17:43

Mukavaa reissua, taas kerran.

Heikki Yli-Viikari 06.10.2022 12:50

Matka Espanjaan ja Portugaliin alkaa 5.11 Naantalista Kapellskäriin.
Onko kellään tietoa puskaparkeista kapellskärin lähellä

Reino Kock 06.10.2022 13:38

Olen yöpynyt satama parkissa

Toivo Koistinen 06.10.2022 16:35

Mukavaa reisua teille sinne maalimalle. Tp

Ari Jokinen 06.10.2022 22:16

Norrtäljen urheiluhallin vieressä on 5 ilmaista sähköpaikkaa. Onko vapaana silloin? Viimeksi oli yksi vapaa..

GPS :
N 59°45’7.02” E 18°41’55.104”
59.751950, 18.698640

Jarmo Seppälä 07.10.2022 06:06

Tämä on aivan satamassa.

Kaj Nyyssönen 07.10.2022 14:06

Norteljestä en tiedä mitään. Kerran tullut sinne silloin kun Viking osti ensimmäisen autolaivansa entisen Normandian sodan maihinnousu aluksen joka oli siihen aikaan nopea alus.

Ruotsin kautta ajo Portugaliin tulee niin kalliiksi etten sitä ole koskaan tehnyt. Via Baltika maksaa minulle saman kuin Finnlinesin Special lippu Travemündeen hytin kera. 12m auto kulutta 23 L/100km joten istun mielummin porealtaassa kuin ratin takana.

Petri Ahonen 08.10.2022 20:08

Viime kevään Espanjan matkalla menimme Turusta Tukholmaan, sieltä pieni "ajorypistys", sillä seuraava stoppi oli vasta Nyborg Tanskassa. Nyt syksyn matkalla Portugaliin kokeillaan tuota Hki Travemunde väliä, jotta voi sitten paremmin verrata. Ajo läpi Baltian jakaa kovasti mielipiteitä, mm. vakuutusten takia, kait sitäkin voi seuraavaksi kokeilla.

Kaj Nyyssönen 10.10.2022 08:38

Kaikkia kolmea reittiä olen ajanut monet kerrat, mutta:

Espanja/Portugaliin tulle riittävästi ajomatkaa n.7000 km vaikka ei ajakkaan Baltian tai Ruotsi/Tanskan läpi.

Seppo Suomi 10.10.2022 13:27

Mikähän AutoRoutelle tapahtui kun se 9 v. jälkeen teki stopin ja antoi ilmoituksen :
"A licensing initialisation error has occurred. Please contact customer support for more assistance"
Eipä muuten mutta kun olin suunnitellut siihen reitin ja yöpymispaikat.

Kaj Nyyssönen 13.10.2022 08:03
Seppo Suomi

Eipä muuten mutta kun olin suunnitellut siihen reitin ja yöpymispaikat.

kuulostaisi siltä että lisensiavain on mennyt pilalle. Jos sinulla on lisenssi avain tallessa vielä (minulla ei ole) niin sitä voi yrittää syöttää uudelleen. Jos ei auta niin syöttää koko ohjelma uudelleen eli asennus uudelleen. Tehdyt suunnitelmat eivät häviä mihinkään - mutta voi niistä ottaa varmuuskopion.

Petteri Haverinen 13.10.2022 09:53

Hyvää reissua, näemme Itämerellä, sillä kellutaan ti 19.10 poreammeessa matkalla Suomeen…

Kaj Nyyssönen 24.10.2022 17:18

Terassi kausi avattu!

Kaj Nyyssönen 26.10.2022 20:28

Nyt olemme Espanjan puolella kipusimme N1 tietä 650 m korkeuteen ja tähän jäämme yöksi. Kuvia lisätty albummiin. E5 tietä myöten tulimme rajan yli. 2/3 osaa matkasta Portugalin Algarveen on nyt ajettu.

Kaj Nyyssönen 28.10.2022 11:29

Tänään alkaa toiseksi viimeinen ajopäivä joka on myös pisin 446km. Huomasin että en ole laittanut tänne linkkiä albummiin jota päivittäin olen täydentänyt uusilla kuvilla. nyt se on vielä kaksi päivää niin että uusin kuva on viimeisenä mutta sen jälkeen se käännetään niin että uusin kuva on ensimmäisenä

Kaj Nyyssönen 30.10.2022 14:23

29.10. Saavuimme Portugalin Algarveen nyt auto saa seistä hetken.

Kaj Nyyssönen 30.10.2022 14:24

Kaj Nyyssönen 13.11.2022 14:57

Olhão

Täällä olemme nyt sitten leirintäalueella.
Lauantaisin kävelemme vanhaan kaupunkiin syömään Indian HUT ravintolaan. Eilen valitsimme HUT 1 eli sen vanhimman kahdesta. Paikalla oli myös henkilö taurbaani päässä jonka tunnen hyvin monen vuoden takaa. Edestakainen kävelymatka noin 6 km

Tapani Pokkinen 13.11.2022 17:20

Sopiva köpöttelymatka ruokahalun kiihotukseen.

Kaj Nyyssönen 16.11.2022 14:47

Sunnuntaina ja maanantaina huolsin vara trumatic 2400 ilmalämmityslaitteen. Ostin sen aikanaan kokonaisena pakettina koska varaosia ei olisi saanut ennen lähtöä etelään. Puhaltimen laakeri ulvoi mutta uutta ei siihen hätään saanut. Vaihdoin uuden Trumen paikoilleen ja tulille se alkoi jo muutaman vuoden päästä ulvomaan. Tilasin sitten kahdet laakerit, laakerin pitimet (tämä osa kuluu loppuun kun akselilla loppuu voitelu) mottorin tärinän vaimennin kumit ja palotilan sähköjohdon läpivienti kumin.
Vanhaan Trumaticiin tämä tehtiin ensimmäisenä kun se oli valmiiksi irti. Varaosa lähetyksestä puuttui silloin kaksi tärinän vaimennustassua ja palotilan läpivientikumi, tulivat myöhemmin jälkitoimituksena.

Kaj Nyyssönen 20.11.2022 18:36

Eilen aamulla kun heräsin oli okean jalan isovarvas kosketus arka. Päätin kuitenkin että perinteinen kävely Indian HUT ravintolaan tehdään ja se tehtiin meitä oli perillä 5 hengen seurue kaikki Suomalaisia. Takasin matkalla Avenia du Republicalla ehdotin taxin ottamista se sai Ninan ja Tupun kannatuksen. Ajoimme kämppärin portille ja siitä jatkoimme kävelyä ravintolan kautta autolle. Tänä aamuna oli koko oikean jalan jalkaterä turvoksissa. Kävimme syömässä Bancario ravintolassa päivän keiton joka on aina kasviskeitto + ½ litraa Vinho Verdeä. Sen jälkeen kävelin= köpöttelin 30 cm askelin takaisin autolle. Nina ja Tupu kävivät kaupalla. Minun kävelymatka oli 0,6 ja Nian ja Tupun 1,5 km

Jukka Harjulampi 21.11.2022 13:49

"onneksi olkoon" kihti on epämiellyttävä kaveri. Tiedän kokemuksesta.

Juhani Backman 22.11.2022 09:49

Ei auta kuin kortisoni kuuri.

Markku Hämäläinen 22.11.2022 20:25

Kihdissä on onneksi helppo ruokavalio.

Kaikki mikä maistuu hyvälle on kiellettyä.

Vaimolle diagnosoitiin kihti, mutta se ei ole enää vaivannut.
Jäi epäilys tokko kihtiä olikaan.

Harri Halinen 23.11.2022 16:41

Sain kerran kihtioireita. Olin syönyt kihtiin vaikuttavaa/ärsyttävää ruokaa (kalaa).
Vältin muutaman viikon noita "kihtiruokia".
Ajatuksissani kerran söin taas väärää ruokaa. Ei tullut oireita.
Ei ollutkaan alunperin kihtiä vaan jotain muuta.
Välttelemällä vääriä ruokia ja juomia ei saa kuulemma kipuja, paranemisesta ei minulla ole tietoa.
Toivotaan parasta potilaalle!

Kaj Nyyssönen 24.11.2022 14:15

Kävin eilen lääkärissä otti kuvat jalasta ja määräsi tulehdukseen 7 päivän kuurin. Ei puhunut mistään kihdistä mitään.

Harri Halinen 24.11.2022 16:02

Toivottavasti on paikallinen tulehdus jonka voi hoitaa pois vain lääkkeillä.
Kaverillani oli kihti ja en kestänyt hänen kuolaamistaan kun söin paistettuja muikkuja, joten muikunsyönti jäi hänen seurassaan.

Kaj Nyyssönen 25.11.2022 19:55

Tämä on jo itsestään ohi mutta sain 7 päivän pillerikuurin tulehdukseen. Varmuuden vuoksi vaihdoin kaljan viiniin ja kaljottelun Vinho Verdeen ihan vaan varmuudeksi.

Harri Halinen 26.11.2022 14:15

Eikös punaväriset viinit, suomalaiset muikkutyyppiset kalat ja olut ole niitä "kiellettyjä"?

Veli-Pekka Merikallio 28.11.2022 20:35

Vaan, eikös Kajtsu jo kertonut, että kyse ei ollut kihdistä?

Kaj Nyyssönen 30.11.2022 13:30

Kihtiin tarvitaan

ylipainoa .... puuttuu lievästi alipainoinen
ruokavalio .... kihtiä aihettaneita ruokaaineita olen luonostaan välttänyt tai syönyt vain vähän
alkoholi .... olutta juonut päivittäin mutta nyt vaihtanut sen Vinho Verden muuta alkoholia en juurikaan ole juonnut.
Balilla täytyy palata olueeseen - mutta 32 asteessa se haihuu nopeasti kropasta. ;-)
Kaj Nyyssönen 11.12.2022 17:44

Nyt on matkattu Olhaon leirntäalueelta kotia Espooseen. Ensin kävellen portille sitten taksilla kentälle. Kentällä mentiin Air Portugalin kehoituksen mukaisesti suoraan turvatarkastukseen jos sinulla on boardinpassi mukana - niin me tehtiin - tässä ensimmäinen virhe.
Olimme etukäteen tulostaneet Faro - Lissabon boarding kortit mutta TP 8355 lento Lissabon - Helsinki ei onnisunut. No tehdään se Transfer Chec In puolella. Ei onnistunut Farossa. Lento Lissaboniin oli 1,5 tuntia myöhässä. Lissabonissa aloimme etsiä sitä Lissabonista. Siinä meni yli tunti aikaa kävelimme monta kertaa läpi kentän mutta emme löytäneet. Ohjeeksi annettiin "menen tunnelin läpi niin se on siinä oikealla" Mutta ei meille selvinnyt mikä käytävistä on "Tunneli" Kysuin Info pisteeltä mistä voi selkeästi tunnista missä päin se on sanoi että se on Mc Donaldsin takana. Kohtuu jonotuksella pääsimme TAP:n tiskille jossa virkailija sanoi että ei hän voi kirjoittaa lippua ulos kun lento onkin halpalentoyhtiön lento eikä heillä ole data yhteistyötä.
Ainoa keino saada boarding kortti on mennä ulos kentältä - marssia lähtevien puolelle etsi tiskit 60-63 ei minkään laisia opasteita tiskejä oli ripoteltu sinne sun tänne. aina kun näin jonkun joka oli töissä kentällä mihin tästä. löytyihän se vihdoin. Tiskillä paljastui halpalentoyhtiön nimi Finnair,
Sitten koko rulianssi uudelleen jonota turvatarkastukseen kerkisimme portille kun jo oli ilmoitus Now Boarding. Vieressä oli tiski josta ostimme kummallekkin kaksi pientä kaljaa. Olimme viimeiset matkustajat jotka nousivat koneeseen.
Lento kesti 4h 20 min ensimmäisen näytettiin mainosfilmi mitä ruokaa on tarjolla niille jotka sen ennakkoon olivat tilanneet. Me jotka emme moisesta tieneet mitään saimme tyytyä kahteen lasilliseen vettä. Olisi sitä saanut ostaa alkoholia lennolla mutta aamupalakin jäi syömättä niin en viitsinyt aivan tyhjään vatsaa sellaista ottaa. Luotimme Air Portugalin tällä reitillä tarjoamaan lämpimään ateriaan.
Lentokentällä kävimme Alepasta hakemassa evästä että saimme tehdä voileivät kotona.
Kentällä vaihdoin talvitakin päälle ja kengät mahtuivat jalkaan turvotus oli sen verran laskenut. Sitten taksiin ei tarvinnut odottaa. Taksi ajoi reippaan laisesti Tupu vähän valitti siitä. Ajeli sitten ohi Vihdin tien liittymän sanoin siittä ajoi ulos Juvan malmin liittymästä luulin että kääntyäkeen takaisin mutta jatkoi Juvanmalmille päin. Ei kyllä tänne. Kuski oli laittanut osoitteeksi Juvanpuisto eikä meidän Luuvanpuisto. Lähdimme palaamaan takaisinpäin. Kehö III ranpissa itään päin ajon liikennejakajan yli kaatoi liikenemerkin ja pusähtyi kaiteeseen. Se matka päättyi siihen Kuski soitti toisen taksin hakemaan meidät siitä, samaan aikaa viereen pysähtyi Falkin hinuri kysyi tarviiko apua - tarvittiin han sitä.
Taksit eivät veloittaneet meitä lainkaan tästä seikkailumatkasta.

Kaj Nyyssönen 28.12.2022 16:07

Bali

Kohta pääsemme valoon ja lämpimään - - - lähtömme on 31.12.2022 Tukholman kautta Balille. Siellä ensimmäisenä olemme 8 päivää Kutan alueella ja sitten siirrymme saaren pohjoispäähän Lovinaan.

Tämän albummin kautta voitte seurata matkamme Bali osiota. Paluu lento lähtee 31.1.2023 ja olemme Suomessa samana päivänä.
Portugaliin paluu tapahtuu 5.2.2023 hyvin myöhään illalla. Leirintäalueen poritte saavumme vasta keskiyön jälkeen.

Kaj Nyyssönen 31.12.2022 12:50

Vajaan tunnin päästä alkaa meidän isämme maraton. Matka kestää 20 tuntia, lentoja on kolme

1 tunti
6 tuntia
9 tuntia

Uutta Vuotta vietämme n. 8 tunnin kuluttua Dubaissa.

Liitetiedostot

Kaj Nyyssönen 04.01.2023 06:53

Nyt on runsaasti matkakuvia Kutalta ja markasta tänne.
Tervetulia seuraamme Balille.
Linkki löytyy yläpuolelta minin postaus 28.12. kohdalta.

Markku Kujanpää 04.01.2023 19:31

Kivoja selkäluvia. Mattokin tulee kivasti esille.

Hö. Selkäkuvia.
muokattu: 4.1.2023 19:33
Kaj Nyyssönen 06.01.2023 07:50

Ei kuvassa ole mattoa vaan päiväntasaajalla tarpeellisestä kylman pullon lasin alustasta joka on imukykyinen. Kylmätesineet valuvat kondenssivettä kokoajan. Lämpötila +31 kosteus 74%

Kaj Nyyssönen 11.01.2023 07:54

Hyvää huomenta Suomi!

Tulimme tyynen meren rantaan vilvoittelemaan nauttimaan merituulesta +31 lämmössä. Meillä on ollut osa porukasta ripulissa. Nuoriso Aasiassa ensi kertaa pisinpään meidän isäntäväen perheeseen kuuluva lääkäri tutki ja antoi lisälääkkeen. Mutta eilen illalla vointi jälleen muuttui pahempaan päin perhekääkäri ei päässyt tulemaan sairaalasta koska hänellä ei ollut oma auto käytössä. Hän lähetti Sairaalan ensihoitoryhmän paikalle. Varuste kapsekin kuljetukseen tarvitaan autoa ryhmä muodostui lääkäri, sairaanhoitaja ja apumies (autonkuljettaja). Tänään potilaat olivat jo jalkeilla. Sairaalan lasku kahden potilaan hoidosta 1 460 000 rup.
Laskun piti tulla minulle mutta kun niitä oli kaksi kaksi niin antoivat sen perhelääkärille.
Kätevin tapa maksaa se Indonesialaiselle tilille oli antaa se summa käteisenä Pertille joka antaa sen lääkärille kun hän palaa sairaalasta kotiin Lovinaan missä olemme nyt. Pankkisiirto Suomi - Indonesia kestää normaalisesti 4 - 10 pankkipäivää

Kaj Nyyssönen 13.01.2023 09:57

Tänään nuoriso kävi katsomassa delfiinejä ja snorklaamassa koralliriutalla alkuasukas kanotilla kuvat ovat kuvaalbummissa.

Kaj Nyyssönen 30.01.2023 09:01

Meidän vierailu Aasissa päättyy Balin osalta tänään. Klo 19.40 lähtee lentomme Dubaihin. 31.1. Aamulla lennämme Tukholmaan. Ja iltapävällä saavumme Vantaan kentälle klo 16.40.

Seuravina päivinä teen loppuyhteen vedon Balimatkasta. Sitten olemmekin valmiit alottamaan talven matkan kolmannen osion, kevät Portugalissa sille avataan oma kuvkansio.

Kaj Nyyssönen 06.02.2023 06:58

Olemme muuttaneet takaisin asumaan matkailuautoon Olhaon lerintäalueelle. Tulimme portille tanä aamuna klo 00.30 ja meitä odotettiin vartijat päästivät sisään ja toivotti hyvää yötä.

Viime viikko oli oikea lentoviikko. Aloitimme Balilta maanantaina ensin lento Denpasar - Dubai, tiistaina Dubai - Tukholma, näillä lennoilla vilustuin koneissa niin kylmä. Tiistana jatkettiin vielä Helsinkiin. Kotona Espoossa viisi päivää. Sunnuntaina lennettiin Helsinki - Lissabon - Faro.
Koko viikkona olimme lennossa yli 21 tuntia.

Tapani Pokkinen 06.02.2023 09:14

Eipä ole mitään herkkua se lentokoneessa istuminen.

Pertti Aro 06.02.2023 18:20

Lensin saman Lennonon 29/1 eikä tullut vilu kun vaihdoin flesin päälle Dubaissa .

Kaj Nyyssönen 28.02.2023 20:01

AKT lakko sotkee suunnitelmia. Mutta ei ae mitään matkassa on iso projekti joka ei valmistu kuin syksyksi. Sille jää nyt enemmän aikaa toteuttaa kun kun laiva vessa alkoi toimia kuten VR:n puuvaunun vessa.
Rakennan täällä junarataa. Skaalassa Z. Posti ei kulje AKTei anna Kustin polkea. Pohjaventtiiliä odotellessa annettu postin kuljetettavaksi 24.2.2023 ja on jo päässyt Vantaan postitoimistoon.

Kaj Nyyssönen 05.03.2023 16:01

Tuntevatko arvon karavaanarit kuvan liikennemerkkiä yliviivattui P

Liitetiedostot

Markku Hämäläinen 05.03.2023 18:55
Kaj Nyyssönen

Tuntevatko arvon karavaanarit kuvan liikennemerkkiä yliviivattui P

Eikös tuo ole pysäköintialueen päättymismerkki?

Veli-Pekka Merikallio 06.03.2023 12:30

Niinpä kaiketi, koska pysäköinti kielletty-merkki on omanlaisensa!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.