Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Talvella Euroopassa liikkuvien on hyvä tietää tämäkin

Matti Janhonen 24.10.2018 19:04

Jokainen ajakoon millä renkailla haluaa, mutta nuo talvirengasmääräykset on hyvä tietää.

https://www.michelin.fi/henkiloauton-renkaat/rengaskoulu/osto-opas/talvirengasmaaraykset

Jouko Hakulinen 30.10.2018 08:35

Onko siis niin, että vaikka autossa olisi alla kitkarenkaat, niin monessa maassa pitää olla vielä ketjut mukana? En ole lähdössä autolla ulkomaille talvella, mutta uteliaisuuttani kyselen.

Matti Janhonen 30.10.2018 11:15

Tässä linkki Autoliiton sivuille vastaavasta asiasta, ja kuten huomaatte eroa Michelinin tekemään koosteeseen on.
https://www.autoliitto.fi/nastarenkaiden-kaytto-euroopassa-2017

Lumiketjupakko on monessa maassa sekä alue/tiesidonnainen että kelisidonnainen asia.
Ketjuja voi myös vuokrata ja monesti tiet joissa kelin vuoksi voi syntyä ketjupakkotilanne on merkitty liikennemerkeillä.
Tiukimmat määräykset koskee yleensä vuoroistoisia maita, jossa teiden laskut ja nousut on sitä luokkaa, että edes paikalliset ei uskalla niillä teillä joka kelillä liikkua.
Kaikkein vaarallisimmat alppitiet suljetaan talven ajaksi ja avataan vasta huhti-toukokuun vaihteessa.
Toinen pirullisuus on siinä, että esim. Alpeilla keli voi muuttua hyvinkin nopeasti ja lumentulo voi olla sitä luokkaa, että ketjuistakan ei ole mitään apua.

Itse olen sitä mieltä, että silloin jos matkailuautossa tarvitaan lumiketjuja niin on eksytty vikatielle.

Saksan liikennemerkkien kieltomerkeissä ketjupakkomerkki jo on.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Saksan_tieliikennemerkeist%C3%A4

Kaj Nyyssönen 3.11.2018 10:05

Enpä ajo varustautua ketjuilla. Takana on palakuviorenkaat jotka nykyään raskaalla puolella luokitellaan talvirenkaaksi vaikka kumi on kovaa kesäkumilajia. Edessä ohjaavalla kuviolla varustetut renkaat jotka ovat olleet käytössä vähän yli vuoden

Matti Janhonen 3.11.2018 11:44

Eipä niitä ketjuja tarvitse ellei mene Espanjaan tai Portugaliin Andorran kautta.
Siellä vuorilla saattaa lumipyry yllättää hyvinkin nopeasti jo tähän aikaan vuodesta.

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.