Superfast- Tallink Silja Line

WIDENÄS TOM 23.12.2007 21:00

Tultiin tuossa viime viikon lopulla Rostockista Hesaan Superfast VII:lla. Kyllä oli tylyä kohtelua henkilökunnan puolelta melkein kaikkialla laivassa. Vaikka oltiin hyvissä ajoin satamassa ja päästiin lähes ensimmäisenä check-in portista läpi niin siinä sitä odotettiin kaikkien henkilöautojen pääsyä laivaan ennenkuin meidät viitottiin ajamaan yläkannelle. Siellä oli kehitetty niin ahdas paikka meille ja yhdelle toiselle karavaanarille (italialainen), että ei tahtonut päästä kunnolla autosta ulos. Paikka oli alakannelle menevällä kapealla rampilla, jossa oli molemmin puolin tukevat reunat. Kyselin sähköä, sitä ei kuulemma saa kuin etukäteen tilaamalla ja se maksaa paljon, näin meille miehistön jäsen ilmoitti. Laitettiin jääkappi ja lämmitys pienelle (kaasulle) ja se pelasi. Hintataso laivassa oli melko korkea. Ei paljon tehnyt mieli tehdä ostoksia, varsinkin kun olimme juuri tulleet maasta missä oli "hieman" toisenlaiset hinnat. Myös ravintolahinnasto hirvitti. Kuitenkin kaikkien on joskus syötävä ja senhän laivayhtiö tietää. Miehistö näytti olevan läpilaivan virolaisia, valitettavasti sen huomasi käytöksessä. Oli kyllä poikkeuksiakin, eivät kaikki olleet tylyjä ja epäystävällisiä. Vaikka laiva oli muten ihan OK niin luulen, että emme vähään aikaan käytä tämän linjan palveluja. Aikataulut on tehty palvelemaan etupäässä rahtiliikennettä, lähtö- ja tuloajat eivät oikein ole mukavamasta päästä. Silloin Hangon aikaan aikataulut olivat mielestäni paljon paremmat. Viimeksi tultiin ylöspäin Finnlinesin laivalla ja se oli kyllä aivan toista, vaikkakin jonkun verran kalliimpi. Mentiin alaspäin Ruotsin kautta Sea-Windillä ja siellä oli tosi ystävällinen kohtelu. Miehistö tuntui suomalaisia, ainakin ne, joita jututettiiin. Sähköä suorastaan tyrkytettiin. Tämä mukavuus loppuu nyt vuodenvaihteessa, kun laiva eivät enää ota matkustajia. Pitänee siirtyä Finn-Linkille. Kaikesta huolimatta päästiin perille.

Terveisin

Tom WIdenäs SFC 65312

LEINO JAAKKO 23.12.2007 21:27

Kyllä kannattaa ajaa Ruotsin kautta ja saa huomattavasti paremapaa palvelua. Lähdettiin Naantalista 19.9. Finneaglella ja palattiina 15.12. Finnclipperillä. Suuntaansa 2 hlö matkailuauto 2 ateriaa ja hyvä hytti 130 € Palvelussa ei moitetta. Silja meni pilalle tallinkin myötä sori vaan "siljan hoppeetaso" SFC 119089

LIIMATAINEN MANU 24.12.2007 12:54

onko kellään sisäpiirin tietoa tai huhuja siitä miten silja aikoo korvata seawindin jättämän tyhjiön? vai jääkö finnlink ainoaksi järkevän hintaiseksi vaihtoehdoksi ylittää tuo pieni lätäkkö tuossa ennen tukholmaa? kun ei oikein millään viitsisi maksaa satoja ylimääräisiä euroja siitä mukavuudesta että saa lihavien rekkamiesten sijaan katsella laivalla lihavia iskelmätähtiä..

JANHONEN MATTI 24.12.2007 16:54

Tuskimpa Siljatallink Seawindin matkustajaliikenteen lopetuksesta syntyvää aukkoa millään korvaa. Seawindin asiakkaathan tarvitaan täyttämään niitä aukkoja joita yhtiön laivoille syntyy Turku-Tukholma reitillä, kun Viking napsii siltä lisää markkinaosuutta ko. reitillä. Markkinajohtajuus on jo Turku-Tukholma reitillä siirtynyt selvästi Vikingille.

Virolaisten merimiesten alhaisen palkkatason piti olla ylivoimainen kilpailuetu Siljatallinkille vaan kuinkan onkaan käymässä. Todellinen uhka yhtiölle on jos asiakkaat yhdistävät heikentyneen palvelu ja miehistön vaihdokset ja äänestävät jaloillaan. Em. muutoksen ei tarvitse edes olla todellista - riittää kun syntyy mielikuva -joka ohjaa asiakkaiden käyttäytymistä. Kielteinen mielikuva taas vaikuttaa heti ostopäätökseen l.markkinaosuuteen ja sitä kautta se heijastuu kassavirtaan.

Toisaalta on tässä tilanteessa opetus Vikingillekin. Vielä 2005 yhtiö oikein oikeusteitse vaati oikeutta vaihtaa suomalais-ruotsalainen miehistö halvempaan! Ja nyt se sama, osavaa ja hyvää palvelua tuottava miehistö, onkin yhtiön paras kilpailutekijä. Niin ne tilanteet vaihtuu.

KRONBERG SUNE 24.12.2007 23:03

Kyllä valitettava tosiasia on se että nyt ajetaan ms Sea Wind loppuun rekkalauttana mahdollisimman pian. Sitten se on loppu. Toinen utopistinen vaihtoehto tietysti on että joku ostaa Sea Wind-osan Tallinkilta ja jatkaa tällaisena kun se nyt on. Vielä utopistisempi ajatus on se että Tallink myisi. Yksi tosiasia on kuitenkin se että jonkun on hoidettava rautatiekuljetukset Sto-Tku-Sto. Kuka ja millainen konsepti se tulee olemaan ei tiedä vissin kukaan vielä mutta se on tuskin Tallink-konserni joka hoitaa sen. Voimme elää toivossa että jotain hyvää vielä syntyy.

WILHELMSSON LEIF 25.12.2007 09:58

Olis varmaan saatava hyvä sopimus Vikingin kanssa Finnlink tulee varmaan olemaan täynnä ensi kesänä. Eikai Ruotsista Saksaan ole muuta kun pituus hinnastossa.

Jokuhan tiesi miten edullisemmin varataan Vikingille matkapelin mukaan.

JANHONEN MATTI 25.12.2007 12:09

Tuota Seawindin poistumisesta aiheutuvaa hintalisää voi jossain määrin kompensoida käyttämällä Helsingborg-Helsinborg ja Rödby-Puttgarden lauttayhteyksissä lauttayhdistelmää HH-ferries/Scandlines pelkän Scandlinesin kombi-biletin sijasta.

Hintaeroa syntyy erityisesti silloin kun m-auton pituus on 6-7 metrin välillä, koska HH-ferriesin hinnoittelu yli kuuden metrin osalta on edullisempi kun Scandlinesin. Lisäksi HH-ferries antaa 10 % alennuksen omista hinnoistaan SFC:n jäsenille. HH-ferriesiltä voi ostaa lipun myös Sacndlinesin laivaan Rödby-Puttgarden välille mutta siitä osasta matkaa ei saa jäsenalennusta.

HYTTILÄ ESKO O 25.12.2007 20:00

Olen saanut kuvan ettei kaasua saa käyttää. Esim Seawind oikein henkilökunnan voimin tarkistaa jotta pullot on kiinni ja "sinetöi" kaasupullokotelon merkiksi siitä.

HALMEENMÄKI JUHANI 25.12.2007 22:14

Ei saa, ehdoton kielto! Ja jep, tarkastuksen jälkeen pullokotelo sinetöidään.

NYYSSÖNEN KAJ 26.12.2007 07:27

Tulimme tänä keväänä huhtikuussa Rostok - Helsinki välin ilman muuta vaivaa kuin pitkä jonotus ennenkuin saimme ajaa laivaan mutta niin on myös Finnlinesillä jossa jäimme jopa ilman lähtöpäivän ruokaa kun ruokailu oli jo loppunut kun viimeisenä autona ajoimme sisään (tulimme satamaan tunti ennen lähtöaikaa). Superfast henkilökunnasta ei meillä ole mitään negatiivistä kokemusta, pitivät baarinki auki vaikka piti sulkea klo 01 jolloin ajoimme laivaan. Klo 02:n asti sinä yönä lastasivat laivaa kun yläkerran ramppi oli rikki. Mekin ajettiin kolme kertaa laiva päästä päähän. sillainkaj

LAHTI TIMO 26.12.2007 19:40

Ehdotan, että mitä pikimmin tehdään sopimus Vikingin kanssa Helsinki - Tallinna välille vuodeksi 2008. Alle 6-metrinen asuntoauto pitää saada 50 eurolla yli lahden. Se joku Ahvenanmaalainen E-kirjaimella alkava firma on myös kallis ja henhilökunta epäystävällistä. Karavaariliiton pitää tehdä jo jotakin vuosimaksujen vastineeksi. Nyt on Baltian yms. rajat ovat auki ja matkailijoita varmasti riittää. Pankaahan puhelimet, e-mailit ja faksit soimaan.

JANHONEN MATTI 26.12.2007 21:01

Tuosta alle ja yli kuuden metrin hinnoittelusta pitäisi päästä. Sehän on >6m autojen osalta silkaa rahastusta ja muinaismuisto ajalta, jolloin m-autot oli nykyistä lyhyempiä. Tallink, Viking ja Finnlink ovat siitä jo luopuneet ja Finnlinesin ja Scandlinesin pitäisi älytä tehdä samoin. Jos makkaraa voidaan myydä grammoittain niin kai laivan kanttakin voi tietokoneaikana myydä metreittäin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.