Moi!Viime kesänä itse päätimme ettei enää koskaan Puolaa pelkän läpiajon vuoksi,12h ja 550km tuntui turhauttavalta:)Mutta jos haluatte vain Barcelonaan niin varmaan nopeinta olisi hankkiutua Berliiniin,sieltä Nyrnberg,stutgart,Mulhaus,besancon,Lyon,Nimes,Narbonne ja Barcelona.Ajamalla mahdollisimman pitkään Saksan puolella välttää Ranskan ajettuihin kilometreihin perustuvat moottoritiemaksut.Ranskan motareilla liikenne yleensä vastineeksi hinnasta,sujuu erinomaisen hyvin.Jos haluaa pistäytyä Sveitsissä voi Berliinistä ajaa Myncheniin saakka ja sieltä Bregenz,Zyrich,Bern,Lausanne,geneve,Lyon jne.On kyllä hitaampi ja pitää ostaa ei niin halpa-moottoritien maksutarra.(jos siis kustannus-syistä kierrätte idän kautta) Silloin kun me vaan etenemme,yövymme yleensä moottoriteiden taukopaikoilla,niillä mitkä on 24h auki.meillä on hälytin ja sidomme etuovet ketjulla toisiinsa,Ja nukumme hyvin.Toinen vaihtoehto nopeisiin helppoihin yöpymisiin ovat Saksassa stellplatzit,Ranskassa aire de campers eli lyhytaikaiseen majoittumiseen tarkoitetut,yleensä edulliset,joskus maksuttomat,eritasoisilla palveluilla varustetut,etupäässä as.autoille tarkoitetut alueet.Voivat sijaita viinitarhassa,kirkon kupeessa,marketin,kylpylän tai ihan minkä vaan pihalla.Niistä on pari kirjaakin karttoineen olemassa.Suosittelen.Ai niin etelä-ranskassa ja espanjassa emme yövy moottoriteillä kun kuulema ovat riskialteinta ryöstöseutua.Sen sijaan ranskan ja espanjan rajalla,siinä ei kenenkään maalla,kahden tullin valvovan silmän alla kyllä talvella nukuimme:)
Antoisaa matkaa,t.Kaarina
ps.Itse kyllä taitaisin mennä Tatra-vuoriston(kävelyä) ja Slovenian,Triglavin kansallispuiston(kävelyä),Italian,rivieran(nautiskelua) ja Rhone-joen suistossa sijaitsevan Gamarguen luonnonsuojelualeen(pyöräilyä flamingojen ja suolavuorien keskellä)kautta Barcelonaan.Kestäis vaan himpun kauemmin...